Programul de consolidare a școlilor în risc de prăbușire la cutremur a fost publicat în Monitorul Oficial, fără lista clădirilor / Ministerul Educației va transmite Ministerului Dezvoltării lista acestora, în cel mult două săptămâni

401 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
Programul național „Școli sigure și sănătoase” a fost aprobat prin ordonanța de urgență nr. 7 din 1 martie, potrivit documentului publicat în Monitorul Oficial. Acest program este coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și se derulează în perioada 2023-2025. În termen de 14 zile, Ministerul Educației comunică Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației centralizatorul clădirilor în care își desfășoară activitatea didactică unitățile de învățământ preuniversitar de stat, inclusiv de învățământ special, expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI.

Ministerul Educației publică în fiecare zi de vineri lista cuprinzând încadrarea/neîncadrarea clădirilor într-o clasă de risc seismic, conform anunțului. În textul ordonanței este menționat că primăriile pe raza cărora sunt amplasate clădirile în risc de prăbușire comunică Ministerului Educației, în termen de 5 zile de la data finalizării expertizării tehnice, lista acestora.

Obiectivul general al programului constă în „proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții la clădirile unităților de învățământ preuniversitar de stat care prezintă niveluri insuficiente de protecție la acțiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acțiuni seismice, în scopul creșterii nivelului de siguranță la acțiuni seismice, precum și asigurarea funcționalității acestora conform tuturor cerințelor fundamentale și a creșterii eficienței energetice a acestora..

În cadrul programului se pot realiza lucrări de intervenții pentru consolidarea seismică, reabilitarea, modernizarea, creșterea performanței energetice, conform ordonanței de urgență. Sunt incluse și lucrări de demolare parțială, după caz, la clădirile în care își desfășoară activitatea didactică unitățile de învățământ preuniversitar de stat, inclusiv de învățământ special, precum și la alte componente ale bazei materiale ale acestora, respectiv la clădirile internatelor, cantinelor, spațiilor pentru procesul de învățământ, bibliotecilor și atelierelor școlare.

Cine sunt beneficiarii

Art. 2. — „Beneficiarii programului sunt unitățile/subunitățile administrativ-teritoriale reprezentate de autoritățile administrației publice locale, inclusiv autoritățile administrației publice locale ale sectoarelor municipiului București.”

Sunt incluse clădirile expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, precum și cele la care expertizarea tehnică și încadrarea prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI se fac potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (1) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările ulterioare.

Beneficiarii vor avea la dispoziție platforma digitală „investitii.mdlpa.ro”, al cărei mod de organizare și funcționare se stabilește prin normele metodologice. Toate activitățile privind finanțarea programului se desfășoară prin intermediul platformei digitale, se arată în ordonanța de urgență.

Ce obiective pot primi finanțare

Pot fi finanțate obiectivele de investiții care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027, prin Planul național de redresare și reziliență al României sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale, se arată în document.

Art. 5. — „(1) Finanțarea programului se asigură din:

  • a) transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la o poziție distinctă de cheltuieli;
  • b) sume din venituri proprii ale bugetelor locale aprobate cu această destinație;
  • c) alte surse legal constituite.

(2) Pentru prezentul program sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sunt surse de finanțare complementare pentru bugetele locale.”

Cum sunt incluse școlile în program

Autoritățile administrației publice locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale pe raza cărora sunt amplasate clădirile prevăzute la art. 1 alin. (3) comunică Ministerului Educației, în termen de 5 zile de la data finalizării expertizării tehnice potrivit dispozițiilor art. 3, lista clădirilor expertizate și încadrarea acestora prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic, prevede art. 7 alin. (1).

Până la finalizarea activității de expertizare tehnică a clădirilor, Ministerul Educației centralizează listele primite și, din aceste liste, transmite periodic Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la un interval de maximum 6 luni, centralizatorul cuprinzând clădirile încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI.

Pentru fiecare clădire inclusă în centralizator se vor menționa, în mod obligatoriu: suprafața construită, suprafața desfășurată, regimul de înălțime, numărul de copii, precum și alte date și informații necesare realizării obiectivului de investiții.

„Art. 8. — (1) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației comunică Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației centralizatorul clădirilor în care își desfășoară activitatea didactică unitățile de învățământ preuniversitar de stat, inclusiv de învățământ special, prevăzut la art. 7 alin. (2), expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică lista obiectivelor de investiții unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale pe raza cărora sunt amplasate clădirile incluse în listă, în termen de 5 zile de la data aprobării acesteia, solicitându-se acordul beneficiarilor pentru includerea în program.

Autoritățile administrației publice locale incluse în lista de mai sus sunt obligate să asigure spații pentru relocarea activității didactice sau alte modalități de desfășurarea a acestora, pe perioada realizării lucrărilor de construcții.

Ordonanța de Urgență pentru aprobarea Programului național de investiții „Școli sigure și sănătoase” poate fi consultată mai jos:

Ce înseamnă clasele de risc seismic (sursa)

Potrivit normativelor în vigoare, din punctul de vedere al riscului seismic, în sensul efectelor probabile ale unor cutremure asupra construcțiilor existente pe un anumit areal, se stabilesc 4 clase de risc seismic:

Clasa Risc seismic I – construcții cu risc ridicat de prăbușire la cutremure având intensitățile corespunzătoare zonelor seismice de calcul (cutremurului de proiectare);

Clasa Risc seismic II – construcții la care probabilitatea de prăbușire este redusă, dar la care sunt așteptate degradări structurale majore la incidența cutremurului de proiectare;

Clasa Risc seismic III – construcții la care sunt așteptate degradări structurale care nu afectează semnificativ siguranța structurală, dar la care degradările elementelor nestructurale pot fi importante;

Clasa Risc seismic IV – construcții la care răspunsul seismic așteptat este similar celui corespunzător construcțiilor noi, proiectate pe baza prescripțiilor în vigoare.

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Elevii din județul Gorj se întorc la cursuri de luni. Cinci școli rămân în reparații, cu elevi relocați, după cutremurele din Oltenia
Patru școli care săptămâna trecută aveau risc seismic I, au trecut în risc seismic II sau sunt neclasate / Lista clădirilor școlare în pericol de prăbușire la cutremur a ajuns la 51, cu 30% mai multe ca săptămâna trecută
Colegiul Național „Gheorghe Șincai” și alte 11 clădiri de școli din București, pe lista Ministerului Educației de școli în pericol de prăbușire la cutremur
Peste 28.800 de clădiri de școli nu sunt evaluate pentru riscul la cutremur. Autoritățile au evaluat până acum doar 8,5% din totalul școlilor
Ministerul Educației, în urmă cu doi ani: 1.057 școli, cu 327.718 elevi, au fost evaluate cu cel mai mare risc într-un cutremur, ceea ce înseamnă un potențial ridicat de decese și răni grave dacă școlile sunt ocupate în timpul unui seism

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
adolescenti telefon tehnologie

Studiu Oxford: Folosirea tehnologiei de către tineri a devenit mai puțin asociată cu depresia în ultimul deceniu, dar utilizarea rețelelor sociale a devenit semnificativ legată de problemele emoționale ale adolescenților

Este o “legătură infimă” între folosirea tehnologiei de către adolescenți și eventualele lor probleme de sănătate mintală, conform unui nou studiu al Universității Oxford din Marea Britanie publicat recent în…
Vezi articolul

Elevii care dau admitere la clasa a V-a pentru clasele cu predare într-o limbă străină intensiv/bilingv nu pot aplica la mai multe școli, ca până acum, după ce Ministerul a decis că subiectele sunt unice și se dau în aceeași zi / Mâine, 9 iunie, este examenul pentru clasele de limba engleză

Un ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial în luna aprilie, stabilește că “testul de competențe lingvistice pentru admiterea în clasa a V-a la clasele cu predare într-o limbă străină…
Vezi articolul

Președintele Federației părinților, despre introducerea exmatriculării în Legea Educației din Parlament: Decizia nu e rea, însă este nevoie de mare atenție. Un copil care ar putea fi reabilitat poate deveni, peste noapte, un infractor

Deciziile de exmatriculare și suspendare nu sunt rele, ci sunt bune, însă există o mare obligație: cea a reabilitării și reînscrierii în sistem, spune Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a…
Vezi articolul