Programele disciplinelor opționale „Sisteme de scriere și codificare”, „Sisteme de numerație” și „Matematica în natură și arte”, publicate în Monitorul Oficial. Exemple de probleme rezolvate pentru elevii de gimnaziu

3.238 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Programele disciplinelor opționale „Sisteme de scriere și codificare”, „Sisteme de numerație” și „Matematica în natură și arte”, pentru elevii claselor gimnaziale, au fost publicate în Monitorul Oficial. Elevii pot alege aceste din anul școlar 2023-2024, după cum apare în ordinul ministrului educației nr. 4.440 din 12 iunie 2023. Vezi mai jos, în articol, în ce activități pot fi implicați elevii claselor V-VIII.

Disciplina „Sisteme de scriere și codificare” se adresează elevilor claselor V-VIII și are alocată o oră pe săptămână, pe durata unui an școlar. Competențele specifice sunt următoarele, conform docuemntului:

  • Identificarea unor caractere, date și relații în procesul (de)codării unui limbaj;
  • Prelucrarea unor date lingvistice de tip structural, cantitativ și calitativ, cuprinse în sistemele de scriere și de codare/criptare;
  • Investigarea diferitelor tipuri de sisteme de scriere din perspectivă practică;
  • Aplicarea conștientă a achizițiilor privitoare la diferite sisteme de scriere și de codare/criptare, pentru exprimarea corectă a intenției comunicative;
  • Evaluarea propriei scrieri și a scrierii celorlalți, prin valorificarea achizițiilor grafematice;
  • Modelarea lingvistică a unei situații date, prin integrarea achizițiilor din diferite sisteme de scriere și de codare;

Printre activități se numără: exersarea caracterelor corespunzătoare diferitor sisteme de scriere; pronunțarea caracterelor în diferite sisteme de scriere; identificarea unor caractere într-o schemă, într-un grafic, într-un tabel sau index care conține date referitoare la o situație concretă; exerciții de transliterare dintr-un sistem de semne în altul; exerciții de transcriere corectă a unui mesaj dat dintr-un sistem de semne în altul; criptarea unor mesaje prin diferite metode; extragerea informațiilor esențiale și de detaliu dintr-o problemă dată; crearea unor jocuri lexicale (calambururi) sau ortografice; utilizarea resurselor digitale (de exemplu: Omniglot) în vederea creării unui mesaj propriu într-un sistem necunoscut, folosind tabelul de caractere și regulile ortografice.

„Interesul elevilor poate fi stimulat și prin conectarea conținuturilor acestui opțional cu literatura și filmografia științifico-fantastică recentă, astfel putându-se discuta despre diferite sisteme de scriere sau de comunicare artificiale, prezentate în diverse filme, cum ar fi Arrival (2016)), cărți — trilogia Stăpânul Inelelor sau chiar jocuri video ca Myst.

Drept forme de organizare a activității didactice, se recomandă lucrul în echipă, astfel, elevii pot fi împărțiți în grupe și li se pot da diverse mesaje/texte/comunicări scrise codificate sau transcrise într-unul (sau mai multe) sisteme de notație prezentate, pentru a le decodifica”, se arată în document.

La capitolul „sugestii metodice” este menționat că elevii nu trebuie să memoreze codurile sau diferitele sisteme de scriere, accentul va cădea pe formarea competenței de rezolvare de probleme, pe deprinderea cu un algoritm de lucru, astfel încât să poată rezolva probleme care includ sisteme de scriere necunoscute.

Exemplu de problemă rezolvată

Programa disciplinei opționale „Sisteme de scriere și codare”

La disciplina „Sisteme de numerație”, elevii vor învăța să își dezvolte gândirea logică și analogică, prin structurarea regulilor lingvistice și matematice care stau la baza reprezentării, a scrierii și a citirii numeralelor în diferite limbi, conform documentului. Disciplina poate fi studiată de elevii claselor V-VIII, având o oră pe săptămână.

În privința competențelor specifice, sunt menționate următoarele: recunoașterea tipurilor de simboluri care stau la baza diferitelor sisteme de numerație: cifre romane, arabe, indiene, manipuri; identificarea particularităților de citire a numerelor în diferite sisteme de numerație; analizarea modului de formare a numerelor în sisteme de numerație în alte baze decât baza 10; efectuarea unor operații aritmetice de bază cu numere reprezentate în diverse sisteme de numerație; aplicarea unor raționamente inductive sau deductive în vederea rezolvării de probleme de lingvistică care vizează sisteme de numerație;

„Se recomandă ca în procesul didactic strategiile/metodele de învățare clasice (învățare intuitivă, brainstorming, conversație euristică, problematizare, lucru în echipă, concursuri etc.) să fie complementate de utilizarea calculatorului/internetului în scopul formării și dezvoltării competențelor digitale ale elevilor.

Evaluarea se va face prin metode diverse: observarea continuă a activității elevului, discuții frontale, activități desfășurate în echipe, lucrări scrise, portofoliu cu rezolvările problemelor propuse. Fiind un curs opțional, se recomandă să fie pus mai mult accent pe funcțiile motivațională și informațională ale evaluării”, conform sugestiilor metodice.

Elevii nu trebuie să memoreze sistemele de numerație cu care operează, accentul va cădea pe formarea competenței de rezolvare de probleme, pe deprinderea unui algoritm de lucru, astfel încât să poată rezolva probleme care includ sisteme de numerație necunoscute.

Exemplu de problemă rezolvată

Programa disciplinei opționale „Sisteme de numerație”:

Programa disciplinei „Matematică în natură și arte” este pentru elevii claselor a VII-a și a VIII-a. „Nu se va insista pe conținuturi teoretice din matematică, biologie, educație plastică, ci se va pune accent pe dimensiunea aplicativă a matematicii în alte domenii, avându-se în vedere inter- și transdisciplinaritatea. Este indicată prezentarea de materiale scrise (planșe, albume de artă, atlase botanice, anatomice) sau video pe baza cărora elevii să fie dirijați în descoperirea elementelor ce țin de matematică și care se regăsesc în respectivele materiale.

Competențe generale sunt următoarele:

1. Aplicarea conceptelor matematice în descrierea și explicarea unor noțiuni din artă și a relațiilor cu mediul natural;

2. Explicarea operelor de artă și a realității, prin realizarea unor legături conceptuale intra- și interdisciplinare cu disciplinele STEM;

3. Rezolvarea de probleme în cadrul unor investigații prin observarea și generalizarea unor modele sau regularități din mediul apropriat;

Exemple de activități:

Programa disciplinei opționale „Matematică în natură și arte”:

Ordinul și anexele:

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Perplex, mai intai “Buna ziua “. Optionalele mentionate iti dezvolta, la modul general, inteligenta. In mod special, problemele de lingvistica iti dezvolta, simultan, atat capacitatea de a gandi lingvistic, cat si logic, matematic si istorico-geografic. Numai bine.

  2. Se mai invata undeva in Europa asemenea idiotenii?
    Sisteme de scriere și codificare e sponsorizat de SRI?

    Iau la intamplare o scoala din Germania si una din Austria.,
    La scoala din Germania elevii au discipline optionale: Latina, Franceza, Spaniola, Maker (creatie), Business English.
    La scoala din Austria elevii de gimnaziu pot opta pentru: religie, informatica, italiana, spaniola plus optionale de aprofundare.

    Prostia la putere! Falimentul invatamantului romanesc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mai multe universități au discutat cu reprezentanții Băncii Europene de Investiții și cu ministrul Educației despre o schemă europeană de garantare a creditelor pentru studenți și una de investiții

Accesul studenților la credite acordate de Banca Europeană de Investiții este susținut de ministrul Educației, potrivit unui comunicat al ministerului. Sorin Cîmpeanu și vicepreședintele Băncii Europene de Investiții (BEI), Christian…
Vezi articolul

Mesajul unei învăţătoare pentru ministru: “După ani dedicați profesiei ne trezim că suntem puși la colț și altoiți de elevi și părinți nemulțumiți pentru note sau alte pretenții”

O învăţătoare îi adresează o scrisoare ministrului Educaţiei, Ecaterina Andronescu. Este vorba despre Mara Luana Rauca, cadru didactic “cu 19 ani vechime în învăţământ”. Aceasta îi solicită oficialului să ia…
Vezi articolul