Cei mai buni 50 de copii cu vârste între 10-14 ani, care au participat la concursul național SuperCoders organizat de Orange România, au intrat în programul avansat de învățare a programării, Academia SuperCoders 2022. Ce s-a întâmplat anul acesta în cadrul Academiei și care este experiența unui elev de clasa a VII-a din Bacău îndrumat profesoara sa de TIC către SuperCoders, intrat rapid în top 3 al concursului? Despre necesitatea dobândirii de către copii a competențelor digitale, saltul de la stadiul de consumator digital la cel de creator de programe și aplicații IT și de ce este de ajutor pentru copii să învețe programare ne-au vorbit trainerul Iulian Todor și elevul George Alessio Pahonie.
Unul dintre cei mai creativi participanți la concursul de programare de anul acesta, George Alessio Pahonie este clasa a VII-a la Școala Gimnazială “Constantin Platon” din Bacău și a fost îndrumat să se înscrie în competiția care susține educația digitală de către profesoara sa de Informatică și TIC, Elena Frunză. Trecerea de la stadiul de consumator digital la cel de programator-creator “îți schimbă sentimentul, pentru că atunci când creezi ceva ai un sentiment de putere”, a povestit George Alessio.
“Merită să participi la un astfel de concurs pentru că înveți lucruri noi și într-o manieră logică, pe care o poți folosi în viața cotidiană. După experiența concursului și a Academiei, am rămas cu importanța aplicării gândirii logice, care mă va ajuta să învăț și alte limbaje de programare”, a explicat elevul de clasa a VII-a din Bacău.
Profesoara sa de Informatică și TIC a declarat că elevilor de gimnaziu “le place foarte mult să se joace și eu le-am transmis următoarea idee: de ce nu v-ați juca cu jocuri create de voi? Iar în momentul în care au început să își creeze propriile jocuri au fost foarte foarte încântați. Proiectul cu care Alessio a participat în concurs l-am prezentat la toate clasele din școală și feedbackul celorlalți elevi a fost nemapomenit. Vor și ei”.
Vezi mai jos interviurile integrale acordate de trainerul Iulian Todor și de elevul George Alessio Pahonie.
Iulian Todor, trainer în Academia SuperCoders încă de la prima ediție: Programarea este modul de a comunica cu un calculator, de a-i spune ce vrem să facă
Rep: Ce se întâmplă, concret, în cadrul Academiei SuperCoders?
Iulian Todor, Trainer în cadrul Academiei Online SuperCoders: În urma unui concurs național au fost selectați, de către juriu, pentru a participa în Academie, cei mai buni 50 de copii, cu vârste între 10-14 ani. Concursul constă în continuarea unei povești sub forma unei animații sau a unui joculeț, cu ajutorul programării vizuale, pe platforma Scratch. Academia durează 15 săptămâni, timp în care copiii primesc probleme de rezolvat cu ajutorul programării și în acest timp învață bazele limbajului de programare JavaScript. Am început cu elemente simple precum bucle, variabile, elemente de logică, iar la sfârșitul Academiei, participanții ajung să construiască un joc simplu cum ar fi Snake sau Tetris.
Săptămânal, copiii au o întâlnire cu cei 4 traineri care coordonează activitatea din cadrul Academiei, iar în timpul acestor întâlniri, trainerii le răspund întrebărilor, îi ajută la rezolvarea unor probleme sau împărtășesc copiilor unele tehnici, secrete ale programării. Pe lângă aceste întâlniri dintre copii și traineri am organizat și activități speciale, precum „SuperCoders au talent!”, o sesiune în cadrul careia fiecare copil și-a prezentat pasiunea sau un talent care nu este legat de programare sau de tehnologie. De asemenea, pe parcursul Academiei am avut și câțiva invitați speciali din lumea tehnologiei care au povestit despre viața lor, ce fac la locul de muncă și care ne-au împărtășit lucruri interesante și inspiraționale.
Rep: Dezvoltarea accelerată a noilor tehnologii, dar și perioada pandemică au însemnat un timp crescut petrecut de copiii de pretutindeni în fața ecranelor. Ce transformări cunoaște programul și comportamentul digital al copiilor care învață programare, față de cele ale elevilor care sunt strict utilizatori de conținuturi online?
Iulian Todor: Cea mai mare diferență între cele 2 categorii este că cei care învață programare vor fi capabili să creeze tehnologie, să dezvolte programe și poate chiar roboți, pe când ceilalți rămân consumatori de ocazie care doar se folosesc de tehnologia existentă în viața de zi cu zi. Dar, cu siguranță, după o anumită perioadă petrecută în fața calculatorului, mulți copii își dau seama dacă acest domeniu este pentru ei, dacă își doresc să se dezvolte în această direcție sau dacă se vor îndrepta spre alte domenii.
Rep: Este importantă tehnologia în educația copiilor?
Iulian Todor: Suntem conștienți cu toții în ce direcție se îndreaptă lumea și că în toate domeniile va fi nevoie de cunoștințe în domeniul tehnologiei, mai mult sau mai puțin. În viitorul nu foarte îndepărtat cunoștințele minime de programare sau măcar înțelegerea unor concepte vor reprezenta echivalentul cititului de astăzi sau a calculelor simple de matematică. Deci da, tehnologia este importantă în educația tuturor. Ca tată la rândul meu, îmi doresc pentru copilul meu nu doar să consume tehnologie, ci să înțeleagă cum funcționează și să poată crea tehnologie, dacă este necesar, chiar dacă nu activează în acest domeniu. Scopul tehnologiei e să ne ușureze viețile și activitățile zilnice și sper ca și copiii participanți la Academie să contribuie la acest lucru.
Rep: Cu ce îi ajută programarea pe copii?
Iulian Todor: De obicei le explicăm copiilor că programarea este modul de a comunica cu un calculator, de a îi spune ce vrem să facă. Dar pe lângă învățarea unui limbaj de programare, cum e și JavaScript, încercăm să le dezvoltăm gândirea analitică și logică, să fie în stare să folosească cele învățate și în problemele din lumea reală. Îi învățăm că un calculator citește liniile de cod în ordinea în care scriem acel cod și logica acelui cod trebuie să fie într-o anumită ordine, iar aceste tehnici le exemplificăm și cu situații din lumea reală. Încercăm să le arătăm că putem lua decizii cântărind unele condiții și în programare și în viața reală. Putem să facem un exercițiu de gândire, de exemplu: care este rutina noastră de dimineață, detaliată și care sunt factorii care influențează ce mâncăm sau cu ce ne îmbrăcăm.
Rep: În contextul în care aproape toate meseriile folosesc unelte cu elemente importante de robotică, digitalizare și tehnică smart, învățarea limbajelor de programare de către elevii de gimnaziu rămâne în România un domeniu destinat elevilor celor mai performanți academic sau este o necesitate pentru ca toți copiii să dobândească abilități de viață care vor fi cerute de meseriile viitorului?
Iulian Todor: În momentul de față, doar copiii atrași de tehnologie sunt interesați de învățarea limbajelor de programare, însă nu neapărat doar cei cu performanțe ridicate. Cum am mai zis, în viitor, cu siguranță va fi nevoie ca toată lumea să fie capabilă cel puțin să înțeleagă cum funcționează unele tehnologii pentru a le folosi la capacitate maximă, să trăiască alături de ele și să își ușureze viața cu ajutorul lor. Sunt de părere că va mai exista diferența aceasta între consumator și creator de tehnologie încă o perioadă lungă de timp, cel puțin până când tinerii vor fi nevoiți să învețe noțiuni de programare, poate chiar pentru a obține un loc de muncă al viitorului, un job care astăzi nici măcar nu există.
Rep: Care este portretul robot al copiilor pe care i-ați primit și învățat până acum în Academie, ce faceți dumneavoastră concret cu elevii și cum arată câștigătorii?
Iulian Todor: Sunt copii smart, curioși, pasionați de IT, chiar de programare, interesați să țină pasul cu tot ce apare nou în lumea tehnologiei. În cadrul Academiei le creștem apetitul pentru programare, unii o descoperă, alții își dau seama că nu se potrivesc cu acest domeniu. Scopul nostru final este să îi învățăm să gândească logic, să cântărească posibilitățile, sa fie capabili să ia o decizie corectă, să spargă o problemă în bucăți și să o rezolve pas cu pas, fie ea în programare sau în alte materii de la școală și chiar în situații din viața lor de zi cu zi.
George Alessio Pahonie, clasa a VII-a în Bacău: După experiența concursului și a Academiei, am rămas cu importanța aplicării gândirii logice, care mă va ajuta să învăț și alte limbaje de programare
Elev în clasa a VII-a la Școala Gimnazială “Constantin Platon” din Bacău, premiat în top 3 al concursului de anul acesta și participant la Academia SuperCoders 2022 care s-a încheiat recent, George Alessio Pahonie a explicat că odată ce înveți să programezi “înveți să apreciezi munca altora și te gândești cum au creat” produsele pe care le folosești.
Aplicația creată de Alessio pentru concurs a avut în centru “un personaj numit Coder, care trebuia să rezolve o problemă. Am dus ideea în direcția jocurilor și pentru a salva lumea Coder trebuia să completeze niște jocuri. Eu am început să lucrez la proiect pe la jumătatea timpului de concurs, pentru că atunci am aflat de el, și din cauza asta nu am apucat să fac finalul aplicației. Eu am avut doar 18 zile, pentru că am aflat târziu de concurs”, a povestit tânărul.
Acesta a declarat că “merită să participi la un astfel de concurs pentru că înveți lucruri noi și într-o manieră logică, pe care o poți folosi în viața cotidiană. După experiența concursului și a academiei, am rămas cu importanța aplicării gândirii logice, care mă va ajuta să învăț și alte limbaje de programare”.
“În cadrul Academiei SuperCoders am învățat Java Script. Ne era prezentat limbajul într-un format de lecții cu joculețe de completat și așa am aprofundat și am ajuns să creăm joculețe”, a continuat George Alessio Pahonie.
Elevul de clasa a VII-a a explicat că “cu cât programezi mai mult, cu atât îți rămân mai multe în minte, la fel cum atunci când te joci ți se schimbă modul în care gândești. Cu cât faci ceva mai mult, cu atât devii mai bun la acel lucru”.
“Există foarte multe meserii care se bazează pe creativitate și tehnologie. Eu când voi fi mare îmi doresc să devin programator și dorința asta chiar s-a născut din participarea mea la concursul din toamnă. Mi-a plăcut așa de mult, că am decis că vreau să fiu programator”, povestește Alessio.
Acesta își amintește că “am început să programez deoarece mereu în copilărie mi-au plăcut jocurile și voiam să aflu cum sunt făcute, deci de aici am avut pasiunea pentru coding”.
Trecerea de la stadiul de consumator digital la cel de programator-creator “îți schimbă sentimentul, pentru că atunci când creezi ceva ai un sentiment de putere. Ai mei mă susțin, iar pentru proiectul din SuperCoders chiar am folosit vocile lor”, spune elevul de clasa a VII-a.
Acesta a relatat că s-a “simțit foarte motivat când colegii mei au văzut proiectul și au fost uimiți”.
“Sfatul meu pentru elevii pasionați de un anumit lucru este să nu le fie frică să pună întrebări sau să caute răspunsuri. Iar studiul individual este o modalitate mai rapidă de a progresa, însă cineva poate reuși și fără el”.
Informații de background
Programul de educație digitală SuperCoders este organizat de Orange România, iar cea de-a opta ediție s-a desfășurat în perioada octombrie 2021 – aprilie 2022.
Destinat copiilor cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani din toată țara care vor să își dezvolte gratuit abilitățile digitale, SuperCoders a cuprins trei etape: Caravana, Concursul național și Academia.
După ce s-au familiarizat cu Scratch, în prima etapă, copiii și-au creat propriile povești interactive pe care le-au înscris în cea de-a doua etapă a SuperCoders, Concursul Național.
Academia, ultima etapă a programului, reprezintă un modul avansat de programare pentru copii, în cadrul căruia au învățat noțiuni introductive de JavaScript pe parcursul a 15 săptămâni de cursuri online.
Programul SuperCoders a început în 2014 la inițiativa Orange România, împreună cu Simplon România, cu scopul de a promova educația digitală și folosirea responsabilă și utilă a tehnologiei în rândul tinerei generații. Până acum, peste 3.300 de copii din toată țara au beneficiat de experiența participării în program, dintre care 900 doar în 2020.