Program pilot de mentorat pentru profesorii debutanți, lansat în 12 județe, cu înscriere până pe 15 octombrie

7.166 de vizualizări
Foto: © Liquoricelegs | Dreamstime.com
Ministerul Educației, în parteneriat cu Teach For Romania, deschide înscrierile pentru participarea la programul de mentorat pentru cadrele didactice debutante din mediile defavorizate din țară, program deocamdată în stadiul de pilot. Înscrierile au început pe 24 septembrie și mai durează încă 9 zile, până pe 15 octombrie, pentru profesorii aflați la început de drum. Profesorii care doresc să fie mentori, îndeplinind câteva condiții de eligibilitate, se pot înscrie până pe 11 octombrie.

“Ministerul Educației participă la programul de politici publice al Uniunii Europene cu un program-pilot de mentorat ce se adresează cadrelor didactice debutante. Acesta se derulează în consorțiu prin colaborarea a 16 organizații partenere din 6 state membre ale Uniunii Europene și face parte din proiectul internațional NEST – Suport și formare pentru cadre didactice debutante, finanțat prin programul Erasmus+, subprioritatea 3 – „Sprijin pentru reforma politicilor publice”. În România, proiectul se desfășoară în parteneriat: Ministerul Educației şi Teach for Romania. 

NEST contribuie la stabilirea de noi practici de mentorat adaptativ pentru profesorii aflați la început de carieră. Scopul NEST constă în implementarea unui sistem de formare de mentori, respectiv evaluarea efectelor acestui tip de formare asupra mentorilor și profesorilor debutanți care lucrează în școli defavorizate din România.

În acest sens, Ministerul Educației și Teach for Romania demarează procesul de înscriere în programul-pilot de mentorat adresat cadrelor didactice debutante care profesează în școli publice vulnerabile din România. Atât cadrele didactice debutante, cât și cadrele didactice cu experiență și rezultate, care își doresc să se alăture în calitate de membri, sunt invitate să își depună candidaturile în perioada 24 septembrie – 11 octombrie 2021“, scrie ministerul în anunț. Vezi mai jos date despre beneficiile programului, condiții de eligibilitate și formulare de înscriere.

Ce beneficii oferă programul?

Pe parcursul programului, cadrele didactice debutante vor beneficia de mentorat adaptiv pentru:

  • dezvoltarea competențelor de predare la clasă
  • facilitarea lucrului cu elevi din medii defavorizate și obținerea de rezultate școlare mai bune cu aceștia
  • dezvoltarea abilității de a crea un mediu sigur și încurajator la clasă
  • creșterea satisfacției și a gradului de retenție în profesie.
Profesorii debutanți – Criterii de eligibilitate

Acest program se adresează cadrelor didactice care întrunesc cumulativ următoarele condiții:

  • au cel mult 2 ani de experiență în predare în sistemul public;
  • predau în anul școlar 2021 – 2022 în ciclul primar sau gimnazial într-o școală cu grad ridicat de vulnerabilitate din județele Bacău, Botoșani, Brăila, Călărași, Galați, Ialomița, Iași, Neamț, Suceava, Teleorman, Tulcea și Vaslui;
  • participă pe bază de voluntariat și au o motivație autentică de a face parte din proiect.
Procesul de înscriere și selecție

În program se pot înscrie maximum 120 de participanți în anul școlar 2021 – 2022. Aceștia vor fi organizați ulterior în 40 de grupe. Participarea la program este gratuită prin completarea unui formular online. Toți candidații vor primi un răspuns, indiferent de natura acestuia, până în data de 15 octombrie 2021.

NEST 2021 Debutanți / Foto: Teach For Romania

Profesorii cu experiență și rezultate sunt invitați să se înscrie în program pentru a participa ca profesori-mentori. Criteriile de eligibilitate sunt următoarele:

  • sunt în prezent cadre didactice în învățământul preuniversitar și dețin gradul didactic I
  • au urmat cel puțin un program de formare continuă în ultimii 5 ani, acreditat de Ministerul Educației
  • au obţinut calificativul Foarte bine la evaluările anuale din ultimii 5 ani şcolari încheiaţi 
  • au cel puțin 5 ani de experiență didactică (predare efectivă la catedră)
  • sunt dispuși să lucreze cu profesori debutanţi din şcoli defavorizate timp de 2 ani
  • provin din județele Bacău, Botoșani, Brăila, Călărași, Galați, Ialomița, Iași, Neamț, Suceava, Teleorman, Tulcea și Vaslui.

Constituie un avantaj calitatea de membri în corpul profesorilor-mentori pentru coordonarea efectuării stagiului practic în vederea ocupării unei funcţii didactice, selectaţi în baza prevederilor ordinului de ministru nr. 5.485/2011.

Ce beneficii oferă programul de formare profesorilor-mentori?
  • Profesorii-mentori implicați în program vor primi o certificare recunoscută de Ministerul Educației
  • Pe parcursul programului de formare profesorii-mentori vor beneficia de:
    • model de sprijin pentru activitatea cu profesorii debutanți
    • materiale de instruire disponibile online și offline
    • sistem de management al învățării online (SMIO)
    • sprijin din partea experților din proiect în facilitarea accesului la programul de formare și lucrul cu profesorii debutanți.
NEST 2021 Mentori / Foto: Teach For Romania

Pentru a face parte din program, cadrele didactice interesate de poziția de profesor-mentor vor parcurge un proces de selecție care presupune două faze:

  • completarea unui formular online până la data de 11 octombrie 2021, disponibil aici.
  • persoanele eligibile după completarea formularului online vor susține un interviu, în care vor fi evaluate motivația de a participa în program și o serie de competențe privind calitatea de mentor.

Interviurile se vor desfășura în perioada 12 – 29 octombrie 2021. Toți candidații vor primi un răspuns, indiferent de natura acestuia, până în data de 5 noiembrie 2021.

Pentru a putea face parte din program, profesorii-mentori trebuie să urmeze un stagiu obligatoriu de formare (60 de ore), în format hibrid (online și prezență fizică), structurat în 3 reprize a câte 20 de ore, axate pe mentoratul adaptiv. Fiecare repriză va conține ore de formare online şi ore de orientare cu prezență fizică, ore de observare la clasă (cu și fără sprijin direct în predare), reflecție pedagogică, aplicarea conceptelor în activitatea de mentorat cu profesorii debutanți, observare și sprijin din partea echipei de proiect.

Formularele online de înscriere ce vor fi utilizate de participanți:

Foto: 73728977 © Liquoricelegs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Ajutor, am elev cu CES la clasă! Acum ce fac?” Lizetta Mihăilă, coordonator profesori itineranți și de sprijin, răspunde la întrebările profesorilor: „Nu încălcați nicio lege dacă acel copil are un test adaptat, l-a rezolvat corect și primește un Foarte Bine” / Principalul scop e ca acest copil să vină cu plăcere la școală, să plece cu un minim de cunoștințe, dar fericit că a răspuns sau că măcar a zâmbit în ziua respectivă

„De ce trebuie să evaluez mereu adaptat, când el ajunge la Evaluarea Națională și dă aceleași subiecte ca ceilalți”? „Un copil de clasa a VII-a are un nivel de clasa…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Ari Pokka, director de școală în Finanda: A venit vremea să reinventăm școala cu totul, să avem complet alte strategii de predare, nu să ne predăm, să spunem că nu avem cu ce și să nu facem nimic

Educația trebuie reinventată acum, iar profesorii nu trebuie să se predea și să spună că nu au cu ce, trebuie să se gândească în ce mod pot să pregătească copiii…
Vezi articolul