Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a semnat un ordin prin care sunt alocate inspectoratele școlare fonduri pentru activități menite să contribuie la prevenirea și reducerea violenței în școli, printr-o continuare a programului „Împreună prindem curaj”, anunță instituia printr-un comunicat de presă. În acest sens au fost alocate 1.550.000 de lei, fonduri împărțite între județe în funcție de populația școlară a fiecăruia.
- Programul a fost menționat de ministrul Daniel David și în conferința de presă organizată joi, 27 martie, în care el a amintit că există norme și acțiuni stabilite pentru cazuri de violență școlară și consum de droguri. El a menționat, totodată, proiectul „butonului roșu” pentru sesizări anonime, proiect despre care a spus că va fi conturat mai clar „într-o săptămână, două” – Declarații detaliate, mai jos
Programul de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar „Împreună prindem curaj” este aprobat prin ordinul 3.604/2025 și vine în continuarea altor faze derulate începând din 2023.
Programul se adresează preșcolarilor, elevilor din ciclurile primar, gimnazial, liceal și postliceal, familiilor acestora. El este deschis tuturor unităților de învățământ cu personalitate juridică din țară.
Potrivit ordinului, unitățile se pot înscrie în program până pe 11 aprilie, cele selectate vor fi trimise de către CJRAE/CMBRAE către inspectorate până pe 18 aprilie , iar banii vor fi alocați până pe 30 aprilie. Activitățile se pot desfășura în intervalul mai-iulie 2025.
Calendarul complet de înscriere:

Criterii generale de selecție (3-5 criterii):
- Formularul de înscriere este completat în întregime, sunt descrise nevoile preșcolarilor/ elevilor, activitățile propuse, rezultatele așteptate, echipa implicată, parteneriatele și cheltuielile necesare;
- Activitățile propuse sunt adecvate pentru nevoile preșcolarilor/elevilor și se încadrează în obiectivele programului;
- Desfășurarea activităților propuse este planificată în perioada mai – iulie 2025;
- Bugetul solicitat este de maxim 5.000 lei.
- Cheltuielile și bugetul estimat sunt corelate cu activitățile propuse.
Potrivit ordinului, la criteriile generale de mai sus CJRAE/CMBRAE poate să adauge alte criterii specifice de selecție.
Exemple de activități eligibile
- Activități de cunoaștere și dezvoltare a coeziunii pentru elevi, cadre didactice.
- Biblioteca vie, inclusiv cu victime ale violenței/ persoane care au fost condamnate, apoi reintegrate și reabilitate social;
- Teatru forum;
- Cluburi de filme/ documentare tematice;
- Grupuri de sprijin pentru elevii implicați în situații de violență (elevii cu comportamente violente, elevii victime dar și elevii martori);
- Vizite la tribunal, la muzeele închisorilor;
- Activități de învățare între egali (peer education);
- Activități artistice și sportive;
- Concursuri tematice;
- Campanii de conștientizare și sensibilizare;
- Ateliere pentru susținerea familiilor în ceea ce privește exercitarea rolului lor educativ (în colaborare cu cadre didactice și cu alți parteneri);
- Ateliere de vară pentru elevi și părinți;
- Întâlniri ale elevilor și cadrelor didactice cu reprezentanți ai Poliției și Jandarmeriei, Serviciului pentru siguranța școlară, în vederea realizării unor dezbateri pe teme referitoare la fenomenul violenței;
- Participarea cadrelor didactice la activități de formare privind managementul/rezolvarea conflictelor și managementul clasei, dezvoltarea abilităţilor de comunicare, promovarea cooperării, organizate în cadrul școlii, la CCD sau la parteneri;
- Sesiuni de informare/instruire referitoare la aplicarea Procedurii de management a cazurilor de violență adresate personalului unităților de învățământ și chiar elevilor.
Ce trebuie să facă unitățile de învățământ – reguli administrative:
- desemnează o persoană care să coordoneze proiectul și numește echipa de proiect
- proiectează și desfășoară activități adecvate obiectivelor programului și nevoilor preșcolarilor/elevilor;
- utilizează fondurile primite într-o manieră eficientă și responsabilă;
- înaintează la ISJ/ISMB un raport financiar referitor la utilizarea fondurilor primite; toate documentele justificative referitoare la utilizarea fondurilor primite vor fi păstrate la sediul unității de învățământ;
- raportează la CJRAE/CMBRAE activitățile desfășurate în unitatea de învățământ și rezultatele acestora, conform Formularului de raportare – Anexa 2, parte integrantă a prezentului program.
Ordinul de ministru:
Regulile programului de prevenire a violenței „Împreună prindem curaj”:
Fișa de înscriere:
FIșa de raportare:
Alocările pe județe:
Declarațiile ministrului Daniel David pe tema măsurilor de prevenție a violenței școlare și a consumului de droguri în școli, în conferința de presă de joi, 27 martie:
„Noi avem din 2023, cred că din septembrie, un ordin care detaliază foarte bine pe aspecte de management, în care spune: pasul unu, pasul doi, săgeata merge la pasul trei și așa mai departe, în diverse situații. El vizează violența în școală, între elevi – nu numai elevi, ci și preșcolari – Deci între elevi, între elevi și profesori, între profesori și elevi. Avem prins acolo și un plan de management simplu, clar pentru consumul de droguri. Deci ne-ar ajuta foarte mult, dacă considerați important și voi lucrul ăsta, să amintiți societății că există aceste program. Nu sunt în aer aceste probleme pe care le avem, planurile de management le vom relua prin inspectorate – să scăpăm de simularea la bacalaureat – astfel încât să nu rămână forme fără fond. Sunt forme foarte bune. Uitați-vă voi de curiozitate, în primă fază, și după aceea hai să facem, să aibă și conținut, să funcționeze, fiindcă sunt acolo.
Dar din întrebările pe care le primesc în diverse contexte, îmi dau seama că oamenii nu știu. Nu vorbesc despre cei din școală, acolo avem responsabili, cel puțin responsabilul și directorul cu siguranță știu.
Și tot în acest context, cu violența, dincolo de suma respectivă, voiam să diseminăm pe scară largă în mass media acel „buton roșu”, astfel încât să se poată face semnalări ale cazurilor de violență, într-o variantă mai anonimă, ca să spun așa. Suntem în faza de implementare, n-am făcut pașii acum, fiindcă suntem în simulare la bacalaureat. Așteptăm să încheiem acest proces și probabil că într-o săptămână – două vom avea și efectiv ce ziceam de fapt, un „buton roșu”.
Foto © Lacheev | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
3 comments
Anchetele vor găsi ce e de găsit. De nu e, nu vor găsi. Punct. Anonim să fie.
Stați liniștit, la nr scurt ei știu cine sună. Și 112 și 119.
Tipic românesc.
Corectăm un comportament abuzator cu unul abuziv.
Anonim, exact ca la 112, orice om defect mental poate sesiza oricând, orice.
Chiar dacă se demonstrează că este vorba de o calomnie nimeni nu mai redă nici imaginea, nici sănătatea celui târât nevinovat in hățișurile kafkiene ale malaxorului birocratic românesc.
Atenție maximă cum este implementată această procedură. Altfel riscăm să (re)cădem în comunism: concret, dacă cineva este rău intenționat față de o altă persoană, pur și simplu poate inventa anumite lucruri rele și să trimită o sesizare anonimă. Astfel, persoană nevinovată va ajunge să treacă prin anchete, stres, poate chiar bani cheltuiți la avocat. Toate lucrurile acestea s-au întâmplat în timpul comunismului. Prin urmare, atenție maximă, cine depune o sesizare trebuie să vină și cu argumente, cu dovezi.