Programul Săptămâna Verde rămâne obligatoriu și anul acesta. Viitor Plus, un ONG de mediu, a creat și anul acesta un material compact care să ajute profesorii să treacă prin program fără bătăi de cap, ce țin de costuri sau informații de specialitate. Gândit ca un pachet cu 30 de ateliere ce pot acoperi 6 ore dintr-o zi, de luni până vineri, agenda la cheie a fost creată de experții în educație non-formală din organizație, este adaptată nevoilor profesorilor și a include idei și instrumente de evaluare și debriefing, jocuri, filmulețe și activități care să anime procesul de învățare.
Viitor Plus este unul dintre ONG-urile implicate în grupul de lucru de la Cotroceni, care a structurat strategie de educație de mediu.
Teia Ciulacu, președinta organizației, și consultant în sustenabilitate oferă detalii profesorilor interesați de acest material educational.
Programul dezvoltat pentru Săptămâna Verde poate fi descărcat aici: Viitor Plus – Materiale educaționale
De ce ați ales și anul acesta să promovați materiale specific, la cheie, pentru profesorii care trec prin Săptămâna Verde? De ce este important pentru voi acest tip de parteneriat cu profesorii?
Teia Ciulacu: Vorbim despre un demers educațional și atunci când ne referim la profesori, mai ales când aceștia sunt puși în situația de a preda conținut legat de Săptămâna Verde, pentru mai mult de 3 milioane de elevi, dar și de a se organiza astfel încât să vină cu idei noi, interesante și relevante. Or, profesorii nu au avut parte în mod oficial și sistematic de pregătire în aria de mediu. Așa încât, vorbim despre un proces îndelung și de eforturi susținute pentru a aduce colectivele de profesori la un nivel de competențe și motivație în educația de mediu astfel încât să poată „livra” lecții din aria educației de mediu cu naturalețe și eficiență.
Ce s-a întâmplat anul trecut în Săptămâna Verde, când noi le-am pus la dispoziție profesorilor o serie amplă de materiale, adaptate pe mai multe niveluri educaționale și pe mai multe tematici, a ajuns la ceva mai mult de 6.000, dar rămân restul până la 170.000 de cadre didactice pentru care este în continuare nevoie de soluții sistemice de pregătire.
Cred că e foarte important ce au ONG-urile de oferit, mai ales că ele vin cu foarte multă experiență în spate, așa cum avem și noi, iată 18 ani de activitate. Ne dorim, pe termen lung, să fim partenerii fiecărui profesor din țara asta, care vrea să aducă în fața claselor conținut de calitate în Săptămâna Verde. Ce am început anul trecut vom continua în fiecare an școlar, o să venim cu lucruri noi și lucruri de care ei au nevoie.
Iar când spun despre nevoile lor, mă refer la faptul că anul școlar trecut, după ce le-am oferit materialele educaționale pentru Săptămâna Verde, am venit cu alte instrumente de a le evalua nevoile. Și ne-au spus cum au primit materialele, dacă le-au dat ce aveau nevoie la clasă și ce putem face diferit. Am făcut focus grupuri, am distribuit chestionare, deci nu ne-am închis într-un palat de cleștar, siguri de demersul nostru, ci am plecat de la nevoile lor și, după analiza acestora, am revenit cu o agendă la cheie, foarte versatilă, pentru că poate fi folosită integral sau doar ca module. În plus, cuprinde elemente de evaluare inițială și finală a elevilor, precum și elemente de debriefing, care de multe ori lipsesc din activitățile practice, dar care sunt esențiale în procesul de învățare al elevilor.
Deci, profesorii găsesc foarte multe elemente care pot fi luate integral sau separate, adică pot acoperi toate cele 5 zile cu activități, câte 6h/zi, dar pot folosi și doar 3 sau 5 ateliere, în funcție de nevoile lor.
Să mai rămânem puțin la nevoile profesorilor! Adevărul este că poți, ca profesor, să acoperi o zi plantând floricele cu copiii sau cu o plimbare în parcul orașului. Avem așadar și alte opțiuni foarte accesibile. Ce schimbă această agendă la cheie pe care ați creat-o pentru Săptămâna Verde?
Teia Ciulacu: Plimbările în parc se întâmplau și înainte de a exista Săptămâna Verde și nici nu e nevoie de un program special de mediu pentru a face o sesiune de plantare de floricele cu elevii. Însă niciuna dintre aceste idei nu ne ajută să înțelegem mai bine unde suntem și ce se întâmplă în jurul nostru, în termeni de urgență climatică, de strategii sănătoase de consum ori de management al deșeurilor.
Această agendă la cheie pentru Săptămâna Verde abordează câteva tematici esențiale pentru ideea de sustenabilitate și protecția mediului.
Vorbim despre schimbări climatice, una dintre cele mai importante, dacă nu cea mai gravă provocare cu care ne confruntăm la nivel global și care se vede deja și în România.
Abordăm tematica economiei circulare, precum și management-ul deșeurilor, în lume și în mod specific în România, în raport cu celelalte țări din Uniunea Europeană, fiindcă suntem la coada clasamentelor la toate capitolele. Apoi, avem tema pădurilor, o resursă importantă pe care țara noastră o deține în anumite zone, dar de care duce lipsă profundă și cu niște consecințe grave în alte zone, în partea de sud, de pildă. Așa încât este necesar să înțelegem rolul pădurii în viața noastră, din toate punctele de vedere. Așadar, facem un echilibru al temelor de sustenabilitate, de protecție a mediului, care trebuie discutate cu copiii și experimentate de ei.
În al doilea rând, îmbinăm teoria cu practica. Sigur că este important să ieșim în natură, dar trebuie să înțelegem de ce mergem într-un parc natural, de ce mergem la o plantare sau nu, de ce am ales să facem o igienizare sau nu. Deci, punem aceste activități în context și le explicăm prin elemente teoretice.
Desfășurarea pe zile a acestei agende a fost gândită în așa fel încât în prima parte să trecem prin teorie, să înțelegem informațiile de bază, contextul, pentru ca apoi să încercăm activitățile practice. În acest fel cred că elevii vor avea parte de o învățare cu adevărat valoroasă și de impact.
Un alt element important din structura agendei este partea de debiefieng. Ce înseamnă? Este o parte importantă din învățare, care presupune ca la sfârșitul zilei, după toate activitățile realizate, să reflectezi la ce s-a întâmplat, cu ajutorul unor întrebări ghidate. Nu este nimic sofisticat pentru profesori, dar este o metodă de învățare nonformală, din păcate mai puțin aplicată la clasă, și care are efecte remarcabile asupra învățării. Din păcate, ne concentrăm pe ce trebuie să memoreze copiii, pe ce le pică la examen și mai puțin pe experiența interioară a copiilor. De exemplu, dacă se duc pe un teren deșertificat, să planteze, ori ajung la o groapă de gunoi sau o stație de sortare, în mod sigur experiența respectivă ve veni cu emoții pentru copii și aceste emoții merită investigate. Poate o să le placă, poate n-o să le placă. Poate vor fi șocați, poate deprimați ori poate vor avea niște revelații existențiale. Dar pentru a descoperi aceste trăiri, trebuie „să săpăm” după ele.Acest spațiu de reflecție cu întrebări și răspunsuri oneste se cheamă debriefing. Nu contează denumirea pe care o folosim până la urmă, ci timpul pe care îl acordăm și felul în care îl facem. Maniera este explicată pe larg în material, inclusiv cu întrebări care să ajute profesorii și elevii să aibă acest timp de reflecție cu ei, despre ce s-a întâmplat în zilele respective.
Nu în ultimul rând, un alt element important ale acestei agende este partea de evaluare, fiindcă trebuie să vezi dacă tot ce ai organizat, ai spus și ai făcut în săptămâna respectivă a avut un impact. Așa încât plecăm de la niște chestionare în kahoot.it (elevii iubesc kahoot, am aflat din toate chestionarele noastre de feedback), iar profesorii au astfel acces la informații centralizate despre copii, pot să aplice un kahoot de evaluare inițială, să vadă de la ce nivel de cunoștințe, motivație și interes pornesc, iar la final, vineri, când s-a terminat programul, aplică altul în oglindă, pentru a vedea diferența.
Facem aceste lucruri fiindcă nu ne dorim doar să bifăm niște activități, să trimitem un raport la minister și să spunem doar: „Uite, am făcut Săptămâna Verde, o activitate de plantare, una de igienizare, una de reciclare!” Ce bine și frumos e totul! Nu-i neapărat bine și frumos dacă nu a obținut impactul educațional pe care ni-l dorim, iar acesta trebuie măsurat. Nu e ușor, într-adevăr, dar se poate face, iar noi am oferit niște instrumente prin care, de la un an la altul, vom face evaluarea mai interesantă.
Și la această campanie, și anul trecut voi v-ați asumat două target-uri de audiență, și profesorii, dar și elevii. Este un subiect sensibil pentru profesorii care-și iubesc meseria: cum fac să transmit competent o informație deloc simplă, cum este cea legată de schimbările climatice, de pildă, așa încât elevilor să le capteze ineteresul și preocuparea. Cum le răspunde profesorilor agenda pe care ați pregătit-o?
Teia Ciulacu: Hai să spunem o mică istorie despre cum am creat aceste materiale, noi, un ONG de mediu, cu experiență de peste 18 ani de activitate. A se citi activitate = proiecte practice. Înseamnă că pe noi chiar ne găsești pe câmp, nu doar vorbim despre cât de importante sunt cu pădurile. Avem în Viitor Plus un program de împădurire, Adoptă un copac, prin care am plantat peste 1.500.000 de puieți, cu ajutor de la peste 30.000 de voluntari. Dacă vorbim despre economie circulară, înseamnă că avem programe de economie circulară: un atelier (Atelierul de pânză) care face sacoșe de pânză din material natural, reutilizabil, ne-poluant, pentru a reduce consumul de plastic. În plus, avem un serviciu de colectare a deșeurilor din carton și hârtie, cu transport sustenabil, în București, Recicleta.
Așadar, la noi totul se întâmplă la firul ierbii. Domeniile pe care le-am abordat în materialele educaționale sunt foarte aproape de sufletul nostru, de experiența noastră. Știm că sunt importante și am construit soluții pentru ele de-a lungul timpului. Doar că simpla experiență în tematica respectivă, de mediu, cum spuneai și tu, complex și greu de abordat, dificil de digerat de copiii de diverse vârste, nu este de ajuns. Aceste idei trebuie puse pe limbajul lor, pe categoria lor de vârstă, pentru a stârni interesul, a fi apreciate și asimilate.
Noi credem în eficiența metodelor non-formale, așa că am adus în echipă experți educaționali, specializați în non-formal și, punând la un loc experiența practică, cu cea din non-formal a oamenilor din echipa noastră educațională, am creat aceste materiale foarte atractive, simple și bine structurate.
Sunt organizate ca planuri de lecție, foarte ușor de parcurs chiar și pentru cineva care nu are experiență în zona de mediu. Găsești acolo toate informațiile și modul de lucru. Iar metodele sunt metode foarte interactive și pe placul copiilor. Am adăugat fișe de lucru, linkuri către videouri și joculețe, de toate felurile.
Acest material, agenda la cheie, este declinat acum pentru nivelul claselor 5-8, dar profesorii experimentați pot să adpateze conținutul, fără mare dificultate, pentru nivelul de liceu sau de ciclu primar.
Să nu uităm că nu vorbim doar despre predare. Aceste ore au fost gândite în combinația dintre experiența noastră practică, din proiecte pe tematici importante de mediu, și experiența în educație non-formală a echipei noastre.
Profesorii sunt interesați de materiale educaționale bune, dar care să fie în accord cu cerințele programei, adaptate modelelor educaționale oficiale. Așadar, cum v-ați asigurat voi că aveți girul Ministerului Educației în acest demers, că materialele pot fi folosite la oră și că impactul este unul util și în acord cu programa școlară, cu direcțiile, strategiile generale de educație.
Teia Ciulacu: Cred că ajută să spun că Viitor Plus participă de peste mai mult de un an la întâlnirile consultative initiate de Administrația Prezidențială pentru implementarea strategiei naționale de educație mediu, din care face parte și ideea programului Săptămâna Verde. Era nevoie de această strategie de mai mulți ani, dar ne bucurăm că s-a întâmplat și acum. Ea a fost aprobată prin lege la începutul anului trecut, dar știm bine că un cadru strategic, legal nu înseamnă neapărat și o implementare fluidă, fără blocaj sau dacă structurile de stat, prin ministere, prin școli, prin inspectorate, sunt pregătite să facă față acestei schimbări majore în sistem, pentru că este o schimbare majoră de care era nevoie în școli și în societate.
Dar iată că școlile au nevoie de bani, de pildă, pentru implementarea acestor porgrame. Iar banii pot să vină doar pe filieră instituțională. Sunt în lucru bugete, prin fondul de mediu, care ar trebui să ajungă la școli și să le ajute să faciliteze accesul elevilor la mai multe tipuri de activități, pentru că în Săptămâna Verde trebuie să-i scoți și din școală, or aceste ieșiri presupun costuri de transport, logistică, diverse alte nevoi. Noi sperăm să ajungă cât mai repede acești bani la ei, fiindcă altfel se bazează doar pe bugetele părinților, deși în teorie n-au voie să implice financiar părinții, conform metodologiei. Dar, în realitate, se întâmplă. Sau acțiunile sunt limitate ori nu se mai întâmplă deloc. Bifează câteva activități teoretice în școală și cam atât.
Spuneam și mai devreme că pregătirea profesorilor este un element esențial, iar ministerul nu a venit cu prea multe resurse. A creat o platformă, în care se află mare parte din materialele ONG-urilor, inclusiv ale Viitor Plus.
Și tot ce am pregătit ca material educațional de mediu a trecut prin filtrul celor de la Ministerul Educației și Ministerul Mediului, pentru a ajunge apoi în platformă. Deci, faptul că le regăsiți și acolo înseamnă deja că aceste materiale, și ale noastre, și ale puținelor ONG-uri care se ocupă cu educația de mediu, au trecut prin acest filtru și reprezintă baza, deocamdată, ceea ce poate să ofere instituțional Ministerul pentru pregătirea profesorilor.
În plus, Ministerul Educației prin departamentele teritoriale au diseminat către profesori informarea legată de agenda la cheie pregătită în acest an, printr-o notă circulară ce poartă semnătura secretarului de stat. În mod normal, prin ISJ-uri, această agenda sau vestea despre ea ar trebui să ajungă mai departe către toate școlile și directorii de școli interesați, cu recomandare clară de descărcare și explicații legate de de Săptămâna Verde și de utilizare a materialelor noastre acolo.
3 comments
“pe noi chiar ne găsești pe câmp”
Dacă pe voi vă găsim în câmp, eu recomand profesioniști pentru realizarea materialelor interactive.
Un producător de film animat, regizor, scenarist, designer – oameni din entertainment…
Să spună povestea pe limba copiilor.
Foarte interesante și practice ideile și materialele! Cu siguranță ne vor ajuta! Îmi place chestionarul : atât inițial, dar mai ales final,acolo se vede eficienta! Da,adevărat, activități de mediu se fac frecvent dar aici trebuie sa intervină diferențierea.
Interesant. Elevii învață lucruri frumoase în natură și vizitează diverse locuri. Este important ca elevii să se bucure și de timpul liber în parc și să lase deoparte toceala inutilă și epuizarea din sistemul de învățământ.