Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ, publicate în Monitorul Oficial

Foto © Yuri Arcurs | Dreamstime.com

Ordinul care stabilește profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ, a fost publicat, miercuri, în Monitorul Oficial. Documentul poate fi consultat integral la finalul articolului.

Documentul include competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră și sunt organizate pe 7 domenii de competențe în funcție de fiecare nivel de învățământ: preșcolar, primar, gimnaziu și liceu, tehnologic și tehnologic dual.

De asemenea sunt organizate pe 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.

„Trecerea la o nouă etapă de carieră presupune deținerea competențelor specifice etapei / etapelor anterioare. Profesorul cu gradul didactic I demonstrează competențe specifice gradului didactic I, precum și pe cele specifice etapelor anterioare de carieră. De asemenea, evoluția în carieră se realizează în moduri și ritmuri variate, astfel că un profesor licențiat sau cu gradul didactic II poate deține și demonstra, pe anumite domenii, competențe de nivel superior, specifice, spre exemplu, gradului didactic I, fără ca aceste competențe de nivel superior să fie o cerință pentru etapa de carieră în care se află”, mai este menționat în document.

Edupedu.ro a scris pe larg despre prevederile din document:

Domeniile de competențe
Câteva dintre competențe ale cadrului didactic din ordinul privind profilul și standardele profesionale pentru profesori

Competențele ce trebuie să le aibă profesorii pun accent mult pe evaluarea individuală a elevului și pe cunoașterea elevului și a modului în care acesta învață. Iată câteva exemple:

Pe partea de consiliere a elevilor, cadrul didactic trebuie să susțină dezvoltarea socio-emoțională și morală a elevilor, să ofere sprijin fiecărui elev în funcție de particularitățile individuale, de cerințe educaționale speciale sau situații de risc școlar, inclusiv în colaborare cu colegi și/sau alți specialiști.

Există și o componentă de etică, reflexivitate și învățare continuă. Profesorul trebuie să manifeste o “capacitate de autoechilibrare și de adaptare în diferite contexte, inclusiv în situații noi sau stresante, menținând o autoritate adecvată în relație cu elevii”.

La componenta de tehnologie digitală în educație, printre altele, profesorul analizează profilul digital al elevilor și implicațiile utilizării tehnologiei asupra dezvoltării și învățării și utilizează în mod adecvat și responsabil tehnologia în predare, învățare și evaluare, valorificând oportunitățile de învățare colaborativă (de ex.: clase virtuale, lucru în echipe la nivelul școlii sau între școli din țară sau din alte țări etc.).

Puteți consulta și descărca documentul mai jos, în format PDF:

Informații de context

Ordinul ministrului educației privind aprobarea standardelor profesionale și a profilului profesional al personalului didactic din învățământul preuniversitar avea termen de adoptare 31 mai 2024, dar a fost pus în consultare publică de-abia pe 30 iulie de Ministerul Educației, inițial cu termen de dezbatere 10 zile calendaristice.

Pe 9 august, de la ora 11:00, în plin concediu al profesorilor și angajaților din școli, instituția a organizat online o dezbatere publică pe tema proiectului „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar”.

Deși standardele vor fi aplicate tuturor profesorilor – actuali și viitori -, dezbaterea nu a fost anunțată de Ministerul Educației și a fost publicată pe site-ul instituției într-o secțiune cu vizibilitate redusă. Ministerul Educației împreună cu instituțiile din subordine și pe care le coordonează constituie cel mai mare angajator din România – aproape peste 302.000 de angajați (sursa).


Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version