Ordinul care stabilește profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar, pe etape de carieră și pe niveluri de învățământ, a fost publicat, miercuri, în Monitorul Oficial. Documentul poate fi consultat integral la finalul articolului.
Documentul include competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră și sunt organizate pe 7 domenii de competențe în funcție de fiecare nivel de învățământ: preșcolar, primar, gimnaziu și liceu, tehnologic și tehnologic dual.
- „Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar nu are rolul unei fișe de post, nu indică sarcini profesionale concrete, ci evidențiază acele competențe care orientează programele de formare inițială și care sunt completate, actualizate și consolidate prin activități de dezvoltare profesională continuă. Rolul său este de a promova îmbunătățirea continuă a practicilor educaționale”, este menționat în ordinul amintit.
De asemenea sunt organizate pe 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.
„Trecerea la o nouă etapă de carieră presupune deținerea competențelor specifice etapei / etapelor anterioare. Profesorul cu gradul didactic I demonstrează competențe specifice gradului didactic I, precum și pe cele specifice etapelor anterioare de carieră. De asemenea, evoluția în carieră se realizează în moduri și ritmuri variate, astfel că un profesor licențiat sau cu gradul didactic II poate deține și demonstra, pe anumite domenii, competențe de nivel superior, specifice, spre exemplu, gradului didactic I, fără ca aceste competențe de nivel superior să fie o cerință pentru etapa de carieră în care se află”, mai este menționat în document.
Edupedu.ro a scris pe larg despre prevederile din document:
- Profesorii de gimnaziu și liceu trebuie să țină cont de experiențele de viață și interesele elevilor atunci când predau.
- Depășirea obstacolelor sociale și financiare ale elevilor pentru a progresa în educație este responsabilitatea învățătorilor.
- Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic pentru educație timpurie.
- Profilul profesorului din învățământul tehnologic și tehnologic dual, pe legea educației Deca. Acesta poate organiza stagii de pregătire practică
- Profesorii din școli și licee trebuie să cunoască fiecare elev și modul în care învață pentru a-și adapta predarea.
Domeniile de competențe
- Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață
- Curriculum și proces didactic
- Mediu de învățare și stare de bine
- Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea
- Etică, reflexivitate și învățare continuă
- Dezvoltare instituțională
- Tehnologie digitală în educație
Câteva dintre competențe ale cadrului didactic din ordinul privind profilul și standardele profesionale pentru profesori
Competențele ce trebuie să le aibă profesorii pun accent mult pe evaluarea individuală a elevului și pe cunoașterea elevului și a modului în care acesta învață. Iată câteva exemple:
- Cunoaște individualitatea fiecărui elev, punctele forte, nevoile de sprijin, dificultățile de învățare și implicațiile asupra învățării, în vederea ajustării procesului didactic.
- Manifestă încredere în potențialul de dezvoltare al fiecărui elev și susține aspirațiile acestuia.
- Identifică nivelul achizițiilor anterioare ale elevilor, individuale și de grup, și valorifică datele obținute în proiectarea și desfășurarea procesului didactic.
- Organizează și utilizează conținuturi relevante pentru dezvoltarea competențelor specifice, urmărite conform curriculumului
- Să valorifice, în proiectarea, desfășurarea, evaluarea și reglarea procesului didactic, cunoștințe specifice domeniului/disciplinei și didactici domeniului/disciplinei.
- Utilizează strategii didactice (predare și evaluare) diverse, creative și eficiente, pentru facilitarea progresului în învățare al fiecărui elev.
- Construiește contexte de învățare autentică, în manieră integrată, în care elevii își valorifică experiențele de viață și interesele de cunoaștere.
- Aplică în mod consecvent și adecvat reglementările școlare și legislația pentru siguranța elevilor, sănătatea și starea lor de bine.
- Raportează și gestionează, în interesul superior al elevilor, suspiciunile, incidentele sau alte situații de risc în care se pot afla aceștia.
Pe partea de consiliere a elevilor, cadrul didactic trebuie să susțină dezvoltarea socio-emoțională și morală a elevilor, să ofere sprijin fiecărui elev în funcție de particularitățile individuale, de cerințe educaționale speciale sau situații de risc școlar, inclusiv în colaborare cu colegi și/sau alți specialiști.
Există și o componentă de etică, reflexivitate și învățare continuă. Profesorul trebuie să manifeste o “capacitate de autoechilibrare și de adaptare în diferite contexte, inclusiv în situații noi sau stresante, menținând o autoritate adecvată în relație cu elevii”.
La componenta de tehnologie digitală în educație, printre altele, profesorul analizează profilul digital al elevilor și implicațiile utilizării tehnologiei asupra dezvoltării și învățării și utilizează în mod adecvat și responsabil tehnologia în predare, învățare și evaluare, valorificând oportunitățile de învățare colaborativă (de ex.: clase virtuale, lucru în echipe la nivelul școlii sau între școli din țară sau din alte țări etc.).
Puteți consulta și descărca documentul mai jos, în format PDF:
Informații de context
Ordinul ministrului educației privind aprobarea standardelor profesionale și a profilului profesional al personalului didactic din învățământul preuniversitar avea termen de adoptare 31 mai 2024, dar a fost pus în consultare publică de-abia pe 30 iulie de Ministerul Educației, inițial cu termen de dezbatere 10 zile calendaristice.
Pe 9 august, de la ora 11:00, în plin concediu al profesorilor și angajaților din școli, instituția a organizat online o dezbatere publică pe tema proiectului „Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar”.
Deși standardele vor fi aplicate tuturor profesorilor – actuali și viitori -, dezbaterea nu a fost anunțată de Ministerul Educației și a fost publicată pe site-ul instituției într-o secțiune cu vizibilitate redusă. Ministerul Educației împreună cu instituțiile din subordine și pe care le coordonează constituie cel mai mare angajator din România – aproape peste 302.000 de angajați (sursa).
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.