Profilul profesorului și standardele profesiei didactice, puse în dezbatere de Ministerul Educației – proiect

1.120 de vizualizări
testarea la Matematică
Foto: Freepik.com
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar. Acesta include competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră și sunt organizate pe 7 domenii de competențe în funcție de fiecare nivel de învățământ: preșcolar, primar, gimnaziu și liceu, tehnologic și tehnologic dual. Proiectul poate fi consultat integral la finalul articolului.

De precizat, proiectul a fost publicat în întârziere. Pe 31 mai, cel târziu, ar fi trebui aprobat ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației cu actele normative subsecvente legii Educației. Abia pe 30 iulie a fost pus în dezbatere publică ceea ce înseamnă că va mai întârzia până se va aproba.

Profesorii din învățământul preuniversitar trebuie “să aibă încredere în potențialul de dezvoltare al fiecărui elev și să-i susțină aspirațiile, să faciliteze progresul în învățare al fiecărui elev prin strategii eficiente și diferite, să construiască contexte de învățare autentică, în care elevii să valorifică experiențele de viață și interesele de cunoaștere”.

Acestea sunt doar câteva dintre competențele pe care profesorii din învățământul preuniversitar ar trebui să le aibă, potrivit proiectului privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic, pus în dezbatere publică.

Standardele profesorilor aflați în diferite etape de carieră sunt organizate în proiect pe 7 domenii de competențe în funcție de fiecare nivel de învățământ: preșcolar, primar, gimnaziu și liceu. De asemenea sunt organizate pe 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.

De exemplu, starea de bine a elevilor, siguranța și sănătatea lor trebuie să fie asigurate de cadrul didactic prin aplicarea adecvată a reglementările școlare, potrivit proiectului.

Domeniile de competențe
  • Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață
  • Curriculum și proces didactic
  • Mediu de învățare și stare de bine
  • Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea
  • Etică, reflexivitate și învățare continuă
  • Dezvoltare instituțională
  • Tehnologie digitală în educație
Câteva dintre competențe ale cadrului didactic din proiectul privind profilul și standardele profesionale pentru profesori

Competențele ce trebuie să le aibă profesorii pun accent mult pe evaluarea individuală a elevului și pe cunoașterea elevului și a modului în care acesta învață. Iată câteva exemple:

  • Cunoaște individualitatea fiecărui elev, punctele forte, nevoile de sprijin, dificultățile de învățare și implicațiile asupra învățării, în vederea ajustării procesului didactic.
  • Manifestă încredere în potențialul de dezvoltare al fiecărui elev și susține aspirațiile acestuia.
  • Identifică nivelul achizițiilor anterioare ale elevilor, individuale și de grup, și valorifică datele obținute în proiectarea și desfășurarea procesului didactic.
  • Organizează și utilizează conținuturi relevante pentru dezvoltarea competențelor specifice, urmărite conform curriculumului
  • Să valorifice, în proiectarea, desfășurarea, evaluarea și reglarea procesului didactic, cunoștințe specifice domeniului/disciplinei și didactici domeniului/disciplinei.
  • Utilizează strategii didactice (predare și evaluare) diverse, creative și eficiente, pentru facilitarea progresului în învățare al fiecărui elev.
  • Construiește contexte de învățare autentică, în manieră integrată, în care elevii își valorifică experiențele de viață și interesele de cunoaștere.
  • Aplică în mod consecvent și adecvat reglementările școlare și legislația pentru siguranța elevilor, sănătatea și starea lor de bine.
  • Raportează și gestionează, în interesul superior al elevilor, suspiciunile, incidentele sau alte situații de risc în care se pot afla aceștia.

Pe partea de consiliere a elevilor, cadrul didactic trebuie să susțină dezvoltarea socio-emoțională și morală a elevilor, să ofere sprijin fiecărui elev în funcție de particularitățile individuale, de cerințe educaționale speciale sau situații de risc școlar, inclusiv în colaborare cu colegi și/sau alți specialiști.

Există și o componentă de etică, reflexivitate și învățare continuă. Profesorul trebuie să manifeste o “capacitate de autoechilibrare și de adaptare în diferite contexte, inclusiv în situații noi sau stresante, menținând o autoritate adecvată în relație cu elevii”.

La componenta de tehnologie digitală în educație, printre altele, profesorul analizează profilul digital al elevilor și implicațiile utilizării tehnologiei asupra dezvoltării și învățării și utilizează în mod adecvat și responsabil tehnologia în predare, învățare și evaluare, valorificând oportunitățile de învățare colaborativă (de ex.: clase virtuale, lucru în echipe la nivelul școlii sau între școli din țară sau din alte țări etc.).

“Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educație de calitate și pentru a sprijini atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr. Profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației”, scrie Ministerul Educației în comunicatul de presă.

  • Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate de un grup de lucru coordonat de conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.
Informații de context

“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.

Art 166 din Legea Învățământului Preuniversitar nr 198/2023:

“(1) Profilul profesional al unui cadru didactic include ansamblul de competențe necesare pentru realizarea activității didactice. Profilul cadrului didactic este adaptat pe etape ale carierei și pe niveluri de învățământ și determină setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice. Setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației.

(2) Ministerul Educației elaborează ordinul de ministru pentru aprobarea metodologiei privind profilul profesional al cadrului didactic, cu valoare instrumentală pentru formarea inițială și continuă și pentru managementul în cariera didactică”.

Art. 102, alin 2 din legea Învățământului Superior nr 199/2023

“Planurile de învățământ ale programelor de studii universitare de licență în specializarea Educație timpurie, Pedagogia învățământului primar, ale programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare și programelor de studii universitare de masterat didactic, ale programelor de studii universitare de masterat de psihopedagogie specială, respectiv de consiliere școlară și de carieră, ale programelor de formare psihopedagogică și ale altor programe de formare pentru funcțiile didactice sunt elaborate pe baza standardelor profesionale pentru funcțiile didactice, care se aprobă prin ordin al ministrului educației”.

De precizat, proiectul a fost publicat în întârziere. Pe 31 mai, cel târziu, ar fi trebui aprobat ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației cu actele normative subsecvente legii Educației. Abia pe 30 iulie a fost pus în dezbatere publică ceea ce înseamnă că va mai întârzia până se va aproba.

Foto: captură OME 3.069/2024
Proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar poate fi consultat mai jos


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației dă putere absolută inspectoratelor asupra școlilor particulare: verifică, aprobă planurile de învățământ și validează numărul de elevi

Inspectoratele școlare județene și cel al municipiului București capătă un rol mult mai important în relația cu școlile particulare, potrivit unui ordin de ministru publicat în Monitorul Oficial. ISJ-urile vor…
Vezi articolul