Profilul profesorului și standardele profesiei didactice, puse în dezbatere de Ministerul Educației – proiect

5.381 de vizualizări
testarea la Matematică
Foto: Freepik.com
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar. Acesta include competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră și sunt organizate pe 7 domenii de competențe în funcție de fiecare nivel de învățământ: preșcolar, primar, gimnaziu și liceu, tehnologic și tehnologic dual. Proiectul poate fi consultat integral la finalul articolului.

De precizat, proiectul a fost publicat în întârziere. Pe 31 mai, cel târziu, ar fi trebui aprobat ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației cu actele normative subsecvente legii Educației. Abia pe 30 iulie a fost pus în dezbatere publică ceea ce înseamnă că va mai întârzia până se va aproba.

Profesorii din învățământul preuniversitar trebuie “să aibă încredere în potențialul de dezvoltare al fiecărui elev și să-i susțină aspirațiile, să faciliteze progresul în învățare al fiecărui elev prin strategii eficiente și diferite, să construiască contexte de învățare autentică, în care elevii să valorifică experiențele de viață și interesele de cunoaștere”.

Acestea sunt doar câteva dintre competențele pe care profesorii din învățământul preuniversitar ar trebui să le aibă, potrivit proiectului privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic, pus în dezbatere publică.

Standardele profesorilor aflați în diferite etape de carieră sunt organizate în proiect pe 7 domenii de competențe în funcție de fiecare nivel de învățământ: preșcolar, primar, gimnaziu și liceu. De asemenea sunt organizate pe 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, din anul 2028, actualul examen pentru obținerea definitivării în învățământ), gradul didactic II și gradul didactic I.

De exemplu, starea de bine a elevilor, siguranța și sănătatea lor trebuie să fie asigurate de cadrul didactic prin aplicarea adecvată a reglementările școlare, potrivit proiectului.

Domeniile de competențe
  • Cunoașterea elevilor și a modului în care aceștia învață
  • Curriculum și proces didactic
  • Mediu de învățare și stare de bine
  • Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea
  • Etică, reflexivitate și învățare continuă
  • Dezvoltare instituțională
  • Tehnologie digitală în educație
Câteva dintre competențe ale cadrului didactic din proiectul privind profilul și standardele profesionale pentru profesori

Competențele ce trebuie să le aibă profesorii pun accent mult pe evaluarea individuală a elevului și pe cunoașterea elevului și a modului în care acesta învață. Iată câteva exemple:

  • Cunoaște individualitatea fiecărui elev, punctele forte, nevoile de sprijin, dificultățile de învățare și implicațiile asupra învățării, în vederea ajustării procesului didactic.
  • Manifestă încredere în potențialul de dezvoltare al fiecărui elev și susține aspirațiile acestuia.
  • Identifică nivelul achizițiilor anterioare ale elevilor, individuale și de grup, și valorifică datele obținute în proiectarea și desfășurarea procesului didactic.
  • Organizează și utilizează conținuturi relevante pentru dezvoltarea competențelor specifice, urmărite conform curriculumului
  • Să valorifice, în proiectarea, desfășurarea, evaluarea și reglarea procesului didactic, cunoștințe specifice domeniului/disciplinei și didactici domeniului/disciplinei.
  • Utilizează strategii didactice (predare și evaluare) diverse, creative și eficiente, pentru facilitarea progresului în învățare al fiecărui elev.
  • Construiește contexte de învățare autentică, în manieră integrată, în care elevii își valorifică experiențele de viață și interesele de cunoaștere.
  • Aplică în mod consecvent și adecvat reglementările școlare și legislația pentru siguranța elevilor, sănătatea și starea lor de bine.
  • Raportează și gestionează, în interesul superior al elevilor, suspiciunile, incidentele sau alte situații de risc în care se pot afla aceștia.

Pe partea de consiliere a elevilor, cadrul didactic trebuie să susțină dezvoltarea socio-emoțională și morală a elevilor, să ofere sprijin fiecărui elev în funcție de particularitățile individuale, de cerințe educaționale speciale sau situații de risc școlar, inclusiv în colaborare cu colegi și/sau alți specialiști.

Există și o componentă de etică, reflexivitate și învățare continuă. Profesorul trebuie să manifeste o “capacitate de autoechilibrare și de adaptare în diferite contexte, inclusiv în situații noi sau stresante, menținând o autoritate adecvată în relație cu elevii”.

La componenta de tehnologie digitală în educație, printre altele, profesorul analizează profilul digital al elevilor și implicațiile utilizării tehnologiei asupra dezvoltării și învățării și utilizează în mod adecvat și responsabil tehnologia în predare, învățare și evaluare, valorificând oportunitățile de învățare colaborativă (de ex.: clase virtuale, lucru în echipe la nivelul școlii sau între școli din țară sau din alte țări etc.).

“Profilul profesional al cadrului didactic reflectă competențele profesorilor aflați în diferite etape de carieră, acele cunoștințe, abilități și atitudini necesare cadrelor didactice pentru a asigura o educație de calitate și pentru a sprijini atingerea potențialului de dezvoltare al fiecărui copil/tânăr. Profilul și standardele profesionale ale cadrelor didactice vor fi utilizate pentru ghidarea proceselor de elaborare a planurilor de învățământ și a standardelor de calitate pentru programele de studii universitare pentru formarea inițială a cadrelor didactice, precum și a politicilor de evoluție în carieră, conform noilor legi ale educației”, scrie Ministerul Educației în comunicatul de presă.

  • Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate de un grup de lucru coordonat de conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Profilul și standardele profesionale pentru profesori au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.
Informații de context

“Elaborarea profilului de competențe al cadrului didactic este prevăzută în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, art. 166 (1) și în Legea învățământului superior, nr. 199/2023, art. 102 (2), ca fundament pentru dezvoltarea programelor de formare inițială a cadrelor didactice și ca reper pentru evoluția în carieră”, scrie în proiect.

Art 166 din Legea Învățământului Preuniversitar nr 198/2023:

“(1) Profilul profesional al unui cadru didactic include ansamblul de competențe necesare pentru realizarea activității didactice. Profilul cadrului didactic este adaptat pe etape ale carierei și pe niveluri de învățământ și determină setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice. Setul de standarde de calitate pentru programele de formare inițială și setul de standarde profesionale pentru funcțiile didactice sunt aprobate prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației.

(2) Ministerul Educației elaborează ordinul de ministru pentru aprobarea metodologiei privind profilul profesional al cadrului didactic, cu valoare instrumentală pentru formarea inițială și continuă și pentru managementul în cariera didactică”.

Art. 102, alin 2 din legea Învățământului Superior nr 199/2023

“Planurile de învățământ ale programelor de studii universitare de licență în specializarea Educație timpurie, Pedagogia învățământului primar, ale programelor de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare și programelor de studii universitare de masterat didactic, ale programelor de studii universitare de masterat de psihopedagogie specială, respectiv de consiliere școlară și de carieră, ale programelor de formare psihopedagogică și ale altor programe de formare pentru funcțiile didactice sunt elaborate pe baza standardelor profesionale pentru funcțiile didactice, care se aprobă prin ordin al ministrului educației”.

De precizat, proiectul a fost publicat în întârziere. Pe 31 mai, cel târziu, ar fi trebui aprobat ordinul de ministru privind profilul și standardele profesionale, potrivit calendarului oficial al Ministerului Educației cu actele normative subsecvente legii Educației. Abia pe 30 iulie a fost pus în dezbatere publică ceea ce înseamnă că va mai întârzia până se va aproba.

Foto: captură OME 3.069/2024
Proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar poate fi consultat mai jos


7 comments
  1. Dacă ME s-ar fi informat, ar fi văzut ca acest sistem a fost încercat și în alte țări, cu rezultate deloc bune. Profesorii de acolo fie măreau notele elevilor, din pix, fie îi pregăteau doar pentru acel tip de evaluări! Nu așa se obține calitate in educație! Nu pui în dezbatere un proiect atunci când toată lumea e în concediu, asta dacă vrei să ai o colaborare și să ții cont de ideile propuse. Nu am văzut sindicatele să aibă ceva de spus!

  2. Un mod simplu de a verifica validitatea unui profil ocupational este daca te identifici cu ce scrie acolo. Daca nu te identifici in totalitate, profilul este prost realizat. Daca te intrebi ce mai e si asta sau cum fac asta, profilul este prost realizat.

    O comparatie intre varianta romaneasca si o varianta din Republica Moldova:

    Romania
    Profil ocupational învățământul gimnazial și liceal
    Domeniu: Curriculum și proces didactic
    Sarcina: Valorifică, în proiectarea, desfășurarea, evaluarea și reglarea procesului didactic, cunoștințe specifice domeniului/disciplinei și didacticii domeniului/disciplinei

    Republica Moldova
    Profil ocupational învățământul general
    Domeniu: Proiectare didactica
    Sarcina: Utilizează adecvat teoriile și rezultatele cercetărilor relevante în domeniul psihologiei, pedagogiei și didacticii, recomandate pentru implementarea în sistemul de învățămînt din Republica Moldova

    =============

    Romania
    Stabilește obiective de învățare antrenante, în acord cu documentele curriculare, care să susțină dezvoltarea potențialului fiecărui elev.

    Republica Moldova
    Formulează clar obiectivele și finalitățile procesului educațional pentru fiecare activitate, corelate cu prevederile curriculare

    =============

    Romania
    Organizează și utilizează conținuturi relevante pentru dezvoltarea competențelor specifice, urmărite conform curriculumului.

    Republica Moldova
    Selectează și eșalonează conținuturile curriculare şi strategiile de învăţare în funcție de cunoștințele și particularitățile individuale ale copiilor/elevilor.

    =============

    Romania
    Lipsa

    Republica Moldova
    Include perspectiva inter și transdisciplinarității în proiectarea didactică.

    =============

    Romania
    Evaluează elevii pe baza reperelor sau standardelor de evaluare și a progresului individual.

    Republica Moldova
    Elaborează obiectivele de evaluare, probele de evaluare respectînd particularitățile individuale și de vîrstă ale elevilor, în baza curriculumului disciplinar.

    =============

    Obsesia consilierii ramane in profilul romanesc. Profii din Romania nu comunica, ei consiliaza.

    Romania
    Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea

    Republica Moldova
    Parteneriate educationale

    =============

    Romania
    Lipsa

    Republica Moldova
    Comunică în mod curent cu membrii familiei/reprezentanţii legali despre activitatea și progresul subiecților educaționali.

    Informează părinții / reprezentanții legali cu privire la obiectivele învățării și așteptările față de subiecții educaționali, în conformitate cu prevederile legale.

    =============

    Pe cat de clare sunt sarcinile din profilul moldovenesc pe atat de pretioase sunt cele din profilul romanesc. Pe cat de usor este sa fi evaluat si sa te autoevaluezi dupa profilul moldovenesc, pe atat de greu este sa te evaluezi dupa profilul romanesc.

    Pretiozitati romanesti nelipsite: pedagogie digitala (unii nu o stiu nici pe aia clasica), consiliere, tehnologie digitala, cercetare aplicata, abordari inovative, transformare digitală etc. Toate in tara analfabetilor functionali.

  3. Profilul Ministrului Educatiei cand va aparea? Profilul inspectorilor si directorilor cand va apare? Profesori in sus, profesori in jos. Pestele de la cap se impute…cu asa ministru necalificat, avem acelasi invatamant, plin de necalificati si putred…Umblati la gradele didactice si nu va mai bateti joc de profesori cu atata teorie de invatat si cu lucrare de grad redactata cu tot cu cercetare ca profesorii din preuniversitar nu sunt cercetatori, nu sunt profesori universitari, nu sunt roboti, ei sunt profesori.

  4. Altceva mai important n-are de facut? Facem acelasi lucru sub alte forme din cate observ numai sa nu zica lumea ca dorm in posturi…

  5. In mod normal un profil ocupational contine “duties” si sarcini (tasks), la baza sarcinilor aflandu-se competentele. Profilul ocupational mai contine instrumentele, echipamentele, materielele folosite. O ocupatie cuprinde 6-12 duties si 75-125 sarcini.

    Sigur, poti folosi un model usor de inteles sau poti face o varza romaneasca, dupa cat te duce capul.

    Ceea ce pune in dezbatere ME e un fel de varza. O varza formata din sarcini si competente. Hai sa zicem ca domeniile alea sunt duties, au inclus un minim, 7, este mult prea putin pentru un job asa complex. Taskurile sunt in numar de 51, mult prea putine pentru un profil valid. Nu mai spun ca nu sunt doar taskuri, sunt si competente pe ici pe colo.

    La asa zisele standarde au inclus niste sarcini. Nu mai zic de formulari care lasa mult de dorit.

    Atat s-a putut.

  6. vorbe și vorbe de mai bine de 30 de ani…nimic concret…starea de bine a elevilor …alt limbaj de lemn…realitatea ne pocnește când e Bac ul și ne amuzam de perlele de la examen …perlele sunt ale noastre însă,ale tuturor…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Reprezentanții studenților, reacție la documentul transmis de minister universităților: Este apanajul comunităților universitare să stabilească dacă vor continua activitățile didactice din acest an universitar în format fizic sau online

Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a reacționat la documentul transmis vineri de minister universităților, în care a anunțat că va permite opțiunea studiilor online. Reprezentanții studenților salută…
Vezi articolul

Rezultate admitere liceu 2023. Au rămas nerepartizați 1.619 elevi, din care patru au medii peste 9 / Cei mai mulți elevi, peste 111.000, au intrat la liceul dorit, iar aproape jumătate dintre ei la prima opțiune pusă pe fișă

Rezultatele admiterii la liceu au fost anunțate de Ministerul Educației miercuri la prânz. Acestea arată că numărul elevilor repartizați computerizat  111.128 de elevi, adică 98,56% dintre cei care au depus…
Vezi articolul

Cîțu, la ședința Comitetului România Educată: „Avem un deadline la care țin foarte mult și, domnule ministru, vreau să fiu foarte clar, este o cerință fermă a mea ca pe 10 septembrie să avem implementare” – VIDEO

Premierul Florin Cîțu i-a transmis un mesaj direct ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, la ședința Comitetului România Educată de astăzi de la Guvern, în care i-a spus că îi cere „ferm”…
Vezi articolul