Profilul demografic al profesorului român a fost conturat în Raportul naţional TALIS 2018, publicat pe 1 mai 2020 de către Centrul Naţional de Politici în Educaţie. Pe baza datelor obţinute din România, cei mai mulţi profesori sunt de sex feminin, vârsta medie este de 43 de ani, majoritatea sunt absolvenţi de licenţă, au normă întreagă, predau la o singură şcoală şi lucrează, în medie de 17 ani în învăţământ, din care 11 ani au fost petrecuţi într-o singură şcoală. Faţă de raportul anterior, TALIS 2013, autorii remarcă scăderea procentajului profesorilor cu vârsta sub 30 de ani, de la 14 la 9%.
Față de studiul TALIS desfășurat în 2013 pot fi evidențiate următoarele schimbări în ceea ce privește profilul profesorului din învățământul gimnazial din România:
- Procentajul femeilor în rândul profesorilor de gimnaziu a crescut de la 69% la 73%;
- Vârsta medie a profesorilor din învățământul gimnazial a crescut de la 42 la 43 de ani;
- Procentajul profesorilor cu vârsta sub 30 de ani a scăzut de la 14% la 9%;
- Procentajul profesorilor angajați cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată a crescut de la 69% la 73%;
- Procentajul profesorilor de gimnaziu angajați în învățământ cu normă întreagă a scăzut de la 92% la 89%;
- Procentajul profesorilor din învățământul gimnazial care au absolvit studii universitare de master a crescut de la 26% la 36%.
Distribuția pe sexe
În România, 73% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt femei.
Vârsta
Vârsta medie a profesorilor din învățământul gimnazial este de 43 de ani. Numai 9% dintre profesori au vârsta sub 30 de ani, în timp ce 26% au vârsta peste 50 de ani.
Tipul de contract de muncă
73% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt angajați cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată (dintre profesorii cu contract de muncă pe perioadă determinată, 73% au vârsta sub 30 de ani, iar 20% au vârsta peste 50 de ani). 89% dintre profesorii din învățământul gimnazial sunt angajați cu normă întreagă, iar 81% dintre profesori predau într-o singură școală.
Experiența profesională
În medie, profesorii din învățământul gimnazial au 17 ani de experiență în activitatea de predare, din care 11 ani în școala în care predau la momentul administrării studiului.
Nivelul studiilor absolvite
59% dintre profesorii din învățământul gimnazial au absolvit studii universitare de licență, iar 36% au absolvit studii universitare de master.
Foto: Pexels.com
1 comment
Dacă n-ar mai exista titularizarea pe post atunci ar avea loc și cei tineri la catedră. Atâta timp cât un profesor titular stă la catedră până la pensie , indiferent dacă își face treaba sau nu , tinerii absolvenți nu au unde să predea. Poate își găsesc un post in învățământul privat dar și acolo este dificil de intrat.