Un venit sub 2.500 de lei pe lună și un nivel scăzut de educație au consumatorii de manele, arată Barometrul de consum cultural, publicat pe 12 noiembrie. Anul acesta unul dintre obiectivele studiului a fost corelarea practicilor culturale în funcție de principalele genuri de muzică preferate ale românilor. Manelele se află pe locul 5 în preferințe și sunt ascultate mai mult de segmentul de vârstă 35-50 de ani, în mediul rural. Cei care ascultă manele nu merg la cinema, teatru sau festivaluri de muzică. nu citesc cărți dar ascultă audiobooks, se întâlnesc des cu prietenii și merg la biserică, potrivit Barometrului.
- Alte concluzii ale studiului: Un român din cinci a citit cel mult 5 cărți pe an. Femeile citesc mai puțin și mai rar decât declară bărbații că citesc.
În această ediție a studiului Barometrul de consum cultural, unul dintre obiectivele de cercetare a fost identificarea practicilor culturale ale respondenților în funcție de principalele genuri de muzică preferate. Adică ce tip de activități culturale (teatru, cinema, târg de carte sau filme streaming) au românii în funcție de ce tip de muzică ascultă.
O analiză detaliată a fost realizată pentru patru genuri muzicale, pentru care au fost construite patru profiluri de consumatori: profilul consumatorilor de muzici culte,
profilul consumatorilor de muzică folclorică și etno, profilul consumatorilor de muzică rock și profilul consumatorilor de manele.
Pe baza acestor rezultate au fost analizate inclusiv ce alte tipuri de practici preferă consumatorii în spațiul public, cum ar fi: participarea la spectacole de teatru, mersul la cinematograf, participarea la alte tipuri de activități nonculturale.
La nivel național, cele mai ascultate genuri de muzică sunt: muzică populară, muzică pop autohtonă sau străină, rock și manele, pe locul 5.
Cei mai mulți ascultători de manele au vârste între 18 și 35 și 36-50 de ani – cei mai mulți făcând parte din această ultimă categorie. Din punct de vedere al genului, majoritatea celor care preferă manele sunt bărbați. Cât privește nivelul de școlarizare, cele mai multe persoane care ascultă manele au cel mult gimnaziu, adică un nivel scăzut de educație.
Consum cultural public – cei care ascultă manele nu merg la cinema, teatru sau festivaluri de muzică dar se întâlnesc des cu prietenii și merg la biserică
„Cele mai multe persoane care preferă acest gen muzical sunt din mediul rural. Intervalul de venit în care se încadrează majoritatea celor care preferă acest gen muzical este de sub 2500 lei.
O concluzie a studiului este corelarea dintre persoanele care ascultă manele și practica de consum cultural: filme, spectacole, târguri de carte sau lectură”, potrivit Barometrului.
„Persoanele care ascultă mai frecvent muzici culte sunt mai predispuse spre diversificarea practicilor de consum cultural decât persoanele care ascultă muzică folclorică sau manele”, arată studiul.
Cei mai mulți dintre acești respondenți nu participă aproape niciodată la festivaluri de muzici culte, de teatru sau de film, merg rar la cinematograf, nu participă foarte des nici la festivaluri de muzică (în general) și aproape niciodată nici la festivaluri de gastronomie.
Dintre toate tipurile de consumatori de muzică analizate, consumatorii de manele merg cel mai puțin la bibliotecă, vizitează muzee sau galerii mai rar, preferă ocazional să viziteze un monument istoric sau un sit arheologic. Preferă plimbările prin parcuri și spații verzi, nu practică un sport regulat și participă frecvent la întâlniri cu prietenii și cu rudele.
În același timp, participă cel mai des la întâlniri cu rude și prieteni. Ele participă ocazional la sărbători și evenimente locale și merg ocazional la biserică și la restaurante. De asemenea, acești respondenți preferă să meargă în mall pentru cumpărături sau alte activități, dar aproape niciodată nu participă la competiții sportive. Aceștia participă foarte rar la spectacole de divertisment, merg mai rar în călătorii în țară sau în străinătate.
Consum cultural non public – cei care ascultă manele citesc rar cărți pe hârtie sau online dar ascultă audio books
„Cu privire la practicile de consum cultural din spațiul nonpublic, consumatorii de manele citesc rar cărți sau reviste online sau pe suport de hârtie, ascultă foarte des muzică acasă și vizionează programe la televizor într-un procent foarte mare. Dintre tipurile de programe media, aceștia preferă cel mai frecvent să vizioneze emisiuni de divertisment și filme.
Citesc rar și foarte rar ascultă cărți în format audio-book. Cei mai mulți au citit maximum cinci cărți în ultimele 12 luni și în general au făcut acest lucru din motive de relaxare sau de plăcere. Alte genuri muzicale pe care le preferă, pe lângă manele, sunt muzica populară și etno și, ocazional, muzica pop autohtonă. Dintre genurile de filme pe care această categorie de respondenți le preferă, menționăm filmele romantice, comediile, filmele de acțiune și, mai mult decât în cazul ascultătorilor altor genuri de muzică, filmele de animație și desene animate, pe care le preferă într-un procent foarte mare. Asemeni celorlalte categorii analizate, și ascultătorii acestui gen de muzică utilizează frecvent internetul, dar îl folosesc foarte rar pentru vizitarea website-urilor unor muzee, biblioteci, teatre etc.
Folosesc, în schimb, internetul foarte des pentru vizionarea de filme sau programe TV difuzate prin streaming online. În cea mai mare pondere acești respondenți nu folosesc internetul aproape niciodată pentru cumpărarea de cărți, bilete la teatru sau evenimente culturale”.
- Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eșantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).
Foto: © Doberman84 | Dreamstime.com / Dreamstime .com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.