Profesorul Romiță Iucu, Universitatea București: Este nevoie de recrutarea cadrelor didactice dintre cei mai buni absolvenți / Despre masteratul didactic: Poate să ofere la nivel public o imagine mai bună profesorului, dar și un bun exercițiu de formare și de consolidare a competențelor – VIDEO

8.859 de vizualizări
Romiță Iucu / Foto: unibuc.ro
Profesorii trebuie aleși dintre cei mai buni absolvenți de liceu și facultate și apoi susținuti în formarea lor inițială și continuă, în special prin forma masteratului didactic, spune profesorul universitar și expertul în formare didactică Romiță Iucu, de la Universitatea din București. Într-o intervenție de la conferința Zilele UNESCO în Universitatea Politehnica din București”, profesorul Iucu a spus că trebuie „să ne gândim de unde ne recrutăm profesorii atunci când cohorta de absolvenți se duce către un nivel sau către celălalt, apoi să le asigurăm o formare la nivelul programelor de studii masterale, adică să le asigurăm prin finanțare de la bugetul de stat și mai trebuie să-i asigurăm tranziții foarte accesibile între ciclurile de formare pe întreaga durată a carierei”.

Romiță Iucu este prorector al Universității din București, coordonator al Centrului de Dezvoltare și Formare În Domeniul Invățământului Superior. Este membru al The International Hall of Fame of Adult and Continuing Education din 2011. Coordonează rețeaua europeană ENTEP, European Network on Teacher Education Policies, începând cu anul 2010, a fost expert în cadrul Comisiei Europene la diferite paliere.

Mai jos, intervenția lui Romiță Iucu la evenimentul „Zilele UNESCO în Universitatea Politehnica din București”:

„Două elemente fundamentale de calitate pentru formarea cadrelor didactice:

Primul element este să asigurăm tranziții între ciclurile de formare ale carierei didactice, adică între formarea inițială și formarea continuă, o tranziție realizată prin programele de mentorat, adică prin asistarea profesorului în primii ani de carieră, cei mai dificili, cei care pun la încercare pentru că nu reușesc întotdeauna să gestioneze componenta psihologică a clasei și nu reușesc să treacă peste dimensiunile acestea de blocaj cu care se confruntă în perioada respectivă, iar aici avem nevoie de un sistem coerent și foarte bine ancorat în componenta longitudinală a formării continue, care preia din zona formării inițiale și transpune înspre spațiul formării continue. Aș vrea să subliniez că, în această tranziție, un loc foarte important trebuie să-l acordăm masteratului didactic.

Un profesor trebuie să aibă o formare pe care noi o recunoaștem la nivel academic cu ajutorul unei secvențe extrem de importante de investiție în formarea disciplinară, dar și într-o formare complementară pe zona educației și a psihologiei și a didacticilor aplicate. Datele arată că, întotdeauna, performanța la clasă, dar și recunoașterea publică, se asociază cu nivelul studiilor care, dacă sunt absolvite în planul spectrului foarte elevat al studiilor masterale, pot să ofere la nivel public o imagine mai bună profesorului, dar și un bun exercițiu de formare și de consolidare pe competențele pe care un program masteral de acest fel le formează.

Îmi amintesc de un studiu pe care l-au făcut experții în Educație din Statele Unite, comparând sistemul american cu cel finlandez atunci când acesta era în apogeul performanțelor sale. Au ajuns la concluzia că era nevoie de recrutarea cadrelor didactice dintre cei mai buni absolvenți ai promoțiilor lor, să ne gândim de unde ne recrutăm profesorii atunci când cohorta de absolvenți se duce către un nivel sau către celălalt, apoi să-i asigurăm o formare la nivelul programelor de studii masterale, adică să le asigurăm prin finanțare de la bugetul de stat și mai trebuie să le asigurăm tranziții foarte accesibile între ciclurile de formare pe întreaga durată a carierei. Acestea sunt recomandările pe care și noi le putem prelua, UNESCO lucrează foarte mult la două dintre ele.”

Intervenția profesorului Iucu, de la minutul 43:00, în video-ul de mai jos:

Recent, Guvernul a luat decizia de a pasa universităților susținerea burselor pentru studenții care sunt în anul II la masteratul didactic, iar pentru cei care acum au intrat în anul I nu mai acordă bursele finanțate din fondurile europene în cuantumul unui salariu al unui profesor debutant.

Ministrul Educației susține că „problema neplății burselor pentru cei 400 studenți înscriși la Masteratul didactic, în anul al II-lea de studii, este complet falsă”, dar nu contrazice nici trecerea burselor de la minister la universități, lucruri prezentat în articol (nu neplata este problema, ci pasarea plăților la universități) și nici faptul că pentru anul I de studiu, adică bobocii de la acest master, bursele de peste 2.300 de lei nu se mai acordă. 


3 comments
  1. De ce nu faceti pregatirea profesorilor din preuniversitar cu traineri profesionisti, din mediul privat, care au performante? Am facut facultate si mastere si nu am intalniti decat profesori universitari cititori de power-point. Lasati abureala cu masteratul didactic! De ce nu vorbim si de calitate profesorilor universitari?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Referendumul privind soarta CNATDCU se reia în universități, la recomandarea Consiliului Rectorilor. Daniel David: Eu sunt familiarizat cu sistemul american, unde titlul de doctor se conferă de universități. Cele românești nu sunt încă pregătite și putem găsi o fază intermediară

Universitățile sunt chemate să spună cine trebuie să acorde titlurile de doctor – CNATDCU sau ele însele. Consiliul Național al Rectorilor a decis să le recomande universităților să chestioneze prin…
Vezi articolul

Scădere cu 2.770 de locuri fără taxă în facultăţile de stat, propusă de CNSPIS după ce numărul tinerilor care anul trecut aveau 17 ani s-a redus cu aproape 13 mii de persoane faţă de 2016

Numărul locurilor pentru licenţă, finanţate de la bugetul de stat pentru anul universitar 2020-2021, este de 61.000, potrivit propunerii făcute ministerului Educaţiei de către Consiliul Naţional de Statistică şi Prognoză…
Vezi articolul

Shanghai Ranking 2021 după domenii de studiu: Universitățile românești au o prezența modestă în clasamentele menționate de ministrul Cîmpeanu ca referință pentru finanțarea cercetării universitare / 8 din 14 apariții revin universităților din Cluj

Universitățile din România au și în acest an apariții modeste în clasamentele globale după domenii de studiu realizate de compania de consultanță Shanghai Ranking – Global Rankings of Academic Subjects…
Vezi articolul