Profesorul Marius Andruh: Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Calitatea manualelor este o problemă / Radu Gologan: Manualele trebuie simplificate

repartizare liceu 2020

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com

Vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh, a declarat, la TVR Info, că „sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile”, când a fost întrebat despre manualele școlare. Profesorul Radu Gologan a spus că „unele manuale sunt frumos alcătuite, cu noțiunile bine prezentate, atrăgătoare, dar părerea mea este că acestea trebuie simplificate”.

„Nu, manualele nu sunt rele, nici programa nu este rea. Eu am fost implicat în elaborarea programei pentru chimie și la gimnaziu, și liceu. Și când ne-am adunat toți – profesori din învățământul superior și preuniversitar – mi-au spus că pornim de la următorul principiu: el (elevul -n.red) trebuie să știe puțin și temeinic. Înțelegeți? Pentru că nu are rost să-l încarc cu noțiuni pe care nu le înțelege. Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile”, a spus Marius Andruh.

Moderatoare: Apropo de orele din clasă, la cum arată astăzi structurată, materia e ce trebuie în momentul în care suntem cu generațiile pe care le avem, cu vremurile pe care le trăim?

Marius Andruh: O să vorbesc numai din punctul de vedere al meu, deși aș putea să scap o răutate și spre manuale care nu sunt de chimie. O să încep cu cele de chimie, pentru că le cunosc și pot să analizez și în perspectivă istorică, pornind de la cele pe care le-am învățat eu (…). Nu, manualele nu sunt rele, nici programa nu este rea. Eu am fost implicat în elaborarea programei pentru chimie și la gimnaziu, și liceu. Și când ne-am adunat toți – profesori din învățământul superior și preuniversitar – mi-au spus că pornim de la următorul principiu: el (elevul -n.red) trebuie să știe puțin și temeinic. Înțelegeți? Pentru că nu are rost să-l încarc cu noțiuni pe care nu le înțelege. Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Și asta este o problemă: calitatea manualelor, calitatea profesorilor. (…)

Moderatoare: Matematica: programa, manualele sunt încărcate?

Radu Gologan: Programa pentru clasele de gimnaziu a fost modificată acum 8 ani.

Moderatoare: Se impune o nouă modificare rapidă?

Radu Gologan: Probabil că da. Programa nouă de clasele 9-12 încă nu există. Sunt doar niște indicații ale unor comisii din minister și de profesori.

Moderatoare: 2025 e cel mai recent termen promis.

Radu Gologan: Unele manuale sunt frumos alcătuite, cu noțiunile bine prezentate, atrăgătoare, dar părerea mea este că acestea trebuie simplificate. Sunt complet de acord cu dl. academician. De ce? Felul de a gândi al copilului și interesul lui pentru pentru învățat s-au schimbat fundamental în ultimii 20-30 de ani. El este mult mai legat de informatică și de transmiterea informației și de toate device-urile astea, ca să folosesc un cuvânt care nu-mi place. Am văzut și un studiu făcut despre această chestiune: cum s-a schimbat mintea, gândirea și raționamentul copilului în ultimii 10 ani și cum se schimbă în fiecare an.

Moderatoare: Dar vă întreb ceva: sunt generații mai bune decât generațiile dvs? Sau sunt generații mai slabe? Pentru că s-a vorbit și despre asta, că sunt generații inclusiv mai slabe emoțional, cu deficit de atenție.

Marius Andruh: Nu, nu sunt de acord, pentru că, dacă n-am avea elevi buni și copiii buni nicăieri, nici la noi, nici în lume, nu am asista la niciun progres. Și uitați-vă cu ce repeziciune se schimbă toate: și tehnologie, și tot ce ne înconjoară. Asta se datorează lor, celor care sunt sau care au fost recent în școală. Deci eu nu sunt de acord că generațiile de pe vremea noastră erau mai bune decât cele de acum. Categoric nu. Problema totuși există. Dacă media este coborâtă, atunci trebuie făcut ceva.

Despre reperele metodologice pentru elevii de liceu și manualele școlare

Cu 10 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.

Reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.

Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.

Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022

Recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.

Noile programe școlare pentru elevii de liceu, care ar fi trebuit să fie în școli din anul 2021, nu vor intra în vigoare nici în următorii doi ani, ci din anul școlar 2025-2026. Până la finalul lunii februarie 2024 ar urma să fie gata planurile-cadru pentru liceu, pe baza cărora se elaborează, apoi, noile programe școlare, până elevii încep clasa a IX-a în 2025.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Radu Gologan: Un profesor, în ziua de astăzi, nu are timp să își facă teste pentru copii care să se potrivească, pentru că trebuie toată ziua să facă hârtii / „Profesorii foarte buni sunt tot mai puțini”, spune vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh
Exit mobile version