Profesorul Marius Andruh: Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Calitatea manualelor este o problemă / Radu Gologan: Manualele trebuie simplificate

7.264 de vizualizări
repartizare liceu 2020
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh, a declarat, la TVR Info, că „sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile”, când a fost întrebat despre manualele școlare. Profesorul Radu Gologan a spus că „unele manuale sunt frumos alcătuite, cu noțiunile bine prezentate, atrăgătoare, dar părerea mea este că acestea trebuie simplificate”.

„Nu, manualele nu sunt rele, nici programa nu este rea. Eu am fost implicat în elaborarea programei pentru chimie și la gimnaziu, și liceu. Și când ne-am adunat toți – profesori din învățământul superior și preuniversitar – mi-au spus că pornim de la următorul principiu: el (elevul -n.red) trebuie să știe puțin și temeinic. Înțelegeți? Pentru că nu are rost să-l încarc cu noțiuni pe care nu le înțelege. Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile”, a spus Marius Andruh.

Moderatoare: Apropo de orele din clasă, la cum arată astăzi structurată, materia e ce trebuie în momentul în care suntem cu generațiile pe care le avem, cu vremurile pe care le trăim?

Marius Andruh: O să vorbesc numai din punctul de vedere al meu, deși aș putea să scap o răutate și spre manuale care nu sunt de chimie. O să încep cu cele de chimie, pentru că le cunosc și pot să analizez și în perspectivă istorică, pornind de la cele pe care le-am învățat eu (…). Nu, manualele nu sunt rele, nici programa nu este rea. Eu am fost implicat în elaborarea programei pentru chimie și la gimnaziu, și liceu. Și când ne-am adunat toți – profesori din învățământul superior și preuniversitar – mi-au spus că pornim de la următorul principiu: el (elevul -n.red) trebuie să știe puțin și temeinic. Înțelegeți? Pentru că nu are rost să-l încarc cu noțiuni pe care nu le înțelege. Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Și asta este o problemă: calitatea manualelor, calitatea profesorilor. (…)

Moderatoare: Matematica: programa, manualele sunt încărcate?

Radu Gologan: Programa pentru clasele de gimnaziu a fost modificată acum 8 ani.

Moderatoare: Se impune o nouă modificare rapidă?

Radu Gologan: Probabil că da. Programa nouă de clasele 9-12 încă nu există. Sunt doar niște indicații ale unor comisii din minister și de profesori.

Moderatoare: 2025 e cel mai recent termen promis.

Radu Gologan: Unele manuale sunt frumos alcătuite, cu noțiunile bine prezentate, atrăgătoare, dar părerea mea este că acestea trebuie simplificate. Sunt complet de acord cu dl. academician. De ce? Felul de a gândi al copilului și interesul lui pentru pentru învățat s-au schimbat fundamental în ultimii 20-30 de ani. El este mult mai legat de informatică și de transmiterea informației și de toate device-urile astea, ca să folosesc un cuvânt care nu-mi place. Am văzut și un studiu făcut despre această chestiune: cum s-a schimbat mintea, gândirea și raționamentul copilului în ultimii 10 ani și cum se schimbă în fiecare an.

Moderatoare: Dar vă întreb ceva: sunt generații mai bune decât generațiile dvs? Sau sunt generații mai slabe? Pentru că s-a vorbit și despre asta, că sunt generații inclusiv mai slabe emoțional, cu deficit de atenție.

Marius Andruh: Nu, nu sunt de acord, pentru că, dacă n-am avea elevi buni și copiii buni nicăieri, nici la noi, nici în lume, nu am asista la niciun progres. Și uitați-vă cu ce repeziciune se schimbă toate: și tehnologie, și tot ce ne înconjoară. Asta se datorează lor, celor care sunt sau care au fost recent în școală. Deci eu nu sunt de acord că generațiile de pe vremea noastră erau mai bune decât cele de acum. Categoric nu. Problema totuși există. Dacă media este coborâtă, atunci trebuie făcut ceva.

Despre reperele metodologice pentru elevii de liceu și manualele școlare

Cu 10 zile înainte să înceapă cursurile anului școlar 2023-2024, Ministerul Educației a publicat un set de „repere metodologice”. Adică ghiduri pe care profesorii de liceu să le folosească în predarea la Limba română, Matematică, Istorie, Geografie, Chimie, Fizică, Informatică și toate celelalte discipline.

Reperele metodologice pentru clasa a XI-a au venit după ce în ultimii doi ani școlari au fost publicate și repere pentru clasele a IX-a și a X-a. Acestea sunt necesare profesorilor pentru a le putea preda liceenilor, astfel încât disciplinele să fie corelate cu ceea ce au făcut în gimnaziu, unde au avut curriculum nou bazat pe crearea de competențe. Este vorba despre generația elevilor care au făcut clasa pregătitoare și pentru care după 9 ani de școală Ministerul Educației nu a fost în stare să facă planurile-cadru și programele școlare pentru ca aceștia să poată continua reforma curriculară, așa că politicienii au întrerupt-o. Este vorba despre ultimii doi miniștri PNL – Sorin Cîmpeanu și Ligia Deca, ambii propuși și susținuți de președintele Klaus Iohannis.

  • Justificarea oferită de oficialii din minister, în 2021, a fost că planurile-cadru pentru clasele IX-XII (lista cu disciplinele din orarul elevilor și numărul de ore pe săptămână pentru aceste materii) au primit prea multe propuneri de modificare.

Manualele de pe care învață elevii de liceu sunt aceleași din 2004, din urmă cu 18 ani, nefiind schimbate nici anul acesta, deși acești elevi care au acum 15-16-17 ani sunt născuți în anii 2006-2007-2008, iar ei au fost primele trei generații care au făcut clasa pregătitoare având curriculum complet nou pentru învățământul primar, apoi pentru cel gimnazial.

Pentru ei, reforma curriculară a fost oprită de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, care a luat decizia să nu aprobe planurile-cadru pentru liceu în anul 2021, din cauză că „au fost primite prea multe propuneri de modificare” în sesiunea de dezbatere publică. Fuseseră lansate în consultare pe 5 ianuarie 2021, iar în februarie ministrul de atunci anunța că „poate ar fi cazul să ne oprim și să ne gândim un pic”, ca mai apoi tot Cîmpeanu să spună că vor fi gata pentru toamna lui 2022

Recent, ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat pentru Edupedu.ro că planurile-cadru vor fi gata până în ianuarie 2024.

Noile programe școlare pentru elevii de liceu, care ar fi trebuit să fie în școli din anul 2021, nu vor intra în vigoare nici în următorii doi ani, ci din anul școlar 2025-2026. Până la finalul lunii februarie 2024 ar urma să fie gata planurile-cadru pentru liceu, pe baza cărora se elaborează, apoi, noile programe școlare, până elevii încep clasa a IX-a în 2025.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Radu Gologan: Un profesor, în ziua de astăzi, nu are timp să își facă teste pentru copii care să se potrivească, pentru că trebuie toată ziua să facă hârtii / „Profesorii foarte buni sunt tot mai puțini”, spune vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh

10 comments
  1. aveți posibilitatea să vedeți pe internet modalitatea de a preda cunoștințele atractiv în anglia…
    vă rog să o faceți.
    predarea se face prin experimente și explicații de către lectori motivați și f bine pregătiți.
    aceste exemple pot fi implementate… totul e să se vrea…

  2. Elevii NU MAI VOR sa inteleaga si sa gandeasca!! Iar profesorii se adapteaza.
    Daca incerci sa predai pe baza de intelegere in profunzime a conceptelor , iti sar elevii si parintii in cap! Zic ca e “prea greu”…
    Elevii prefera memorarea unor cunostinte, sau chiar si la materiile exacte, memorarea unor metode/algoritmi/retete standard de rezolvare. De ce? Ptr ca au fost invatati de mici sa fuga cand “Dau de greu”, sa fuga de orice efort intelectual.
    Nu mai au rabdare sa stea sa inteleaga conceptul si cum se ajunge, pas cu pas, l rezultat, ei vor direct formula si rezultatul! Nu vor “sa-si bata capul” deloc, citesc textul problemei si daca in momentul in care au terminat de citit textul nu stiu rezolvarea, nici macar nu mai continua, nici nu incearca sa gandeasca deloc!
    Veti spune:pai e vina profesorilor ca nu ii forteaza sa gandeasca. Da, dar daca ii pui sa gandeasca vor tipa ca e greu, ca “nu intelegem”, se duc acasa si se plang la parinti, vin parintii si sar la profesor, solicita schimbarea profesorului, mai ales daca iau si note mici.
    Dintre un profesor care preda in profunzime, incearca sa ii faca pe elevi sa invete logic, evalueaza corect, si unul care nu explica mai nimic, da direct formula sau metoda si apoi 10 exerciti de aplicare “ca papagalul”, si apoi pune note mari, 90% din elevi il prefera pe al doilea!! Primul, e vai de el la ce tracasare si consum nervos va fi supus…incat in final va ceda si el si va face ca al doilea!
    Culmea si paradoxal, al doilea nu explica nimic, da direct “metoda” de-a gata, dar elevii vor spune in cor “am inteles tot”(ptr ca de fapt nu e nimic de inteles). In timp ce la primul, desi incearca sa ii ia pas cu pas sa le explice frumos cum se leaga totul, elevii vor tipa ca “nu inteleg nimic de la asta”…
    Deci de aici provina analfabetismul functional si faptul ca profesorul “nu mai sta sa explice”…

  3. Mă refer la învățământul primar unde am lucrat ca și învățător 46 ani . Manualele școlare , inclusiv abecedarul dinainte de anul 2000 , au fost rodul perfecționării generațiilor de învățători valoroși . Educatoarele și învățătorii erau formați în licee pedagogice de 5 ani unde studiau la zi metodica predării . Aproximativ 5 000 ore de cursuri . Acești specialiști în învățământul preșcolar și primar se pensionează . Au fost înlocuiți cu niște oportuniști cu diplome obținute contra cost în așazisele facultăți particulare . Cu ăștia vrei să revoluționezi învățământul românesc ? Propun următoarele : retestarea învățătorilor și educatoarelor , scoaterea clasei pregătitoare , revenirea la vechea programa școlară pentru clasele I – IV .

  4. Sunt de aceasi parere, manualele trebuie simplificate, in pas cu formarea profesorilor.
    Trebuie descurajat memoratul definitiilor (oricum sunt uitate) si trebuie pus accent pe ce anume intelege elevul, ce stie elevul sa faca in mod concret, ce poate sa realizeze cu informația pe care o obtine de la scoala?
    Mai bine sa obțină, într-un mod cat mai atractiv, informația relevanta, credibila si verificata de la un profesor decât sa se încreadă în informația eronata afirmata pe rețele de socializare de influenceri mediocri.
    Realitatea care ne înconjoară ne arata ca actualii părinti cheltuie enorm de multi bani si timp pe meditații inutile la matematica, pentru un continut care NU va fi aplicat in societate. Ulterior, dupa ce copiii meditati la matematica cresc mari si doresc sa devina antreprenori, când vor cere sprijin financiar de la bănci sau de la investitori, nu vor fi intrebati de integrale, trigonometrie si definitii, nici de notele obtinute la scoala, ci li se va solicita întocmirea unui plan de afaceri si interpretarea indicatorilor financiari.
    Pentru a reduce analfabetismul funcțional, copiii din ziua de azi au nevoie de competente adaptate economiei de piața. Trebuie sa cunoască cum trebuie întocmit un plan (de afaceri sau de activități), cum trebuie gestionate resursele si noile tehnologii de producție, cum sa gândească cu ajutorul obiectivelor si indicatorilor de performanta. Trebuie stimulați sa adreseze intrebari, sa isi dezvolte gândirea critica, creativitatea si competentele digitale, sa faca analize si argumentari, nu sa consume resurse prețioase de timp memorand teoria pentru ca apoi sa o uite.

    1. Alooo! Viata nu se refera doar la ce faci “in societate”, pe strada, sau la petreceri. Matematica are principalul lor de a dezvolta gandirea si DA, cine merge pe facultati de politehnica, calculatoare etc va aplica trigonometrie si integrale chiar la locul de munca! Se aplica la greu si la grafica pe calculator, dar ce stiti voi!!! Rezolvi si probleme teoretice, abstracte ca sa iti dezvolti gandirea critica, rationamentul etc. Tu pui problema ca si cum: de ce trebuie un fotbalist sa faca nu stiu ce exercitii de incalzire, preparare fizica, ca el doar alearga dupa minge? Voi parintii trebuie sa faceti un mare pas IN SPATE pentru binele invatamantului si sa nu mai considerati ca stiti voi mai bine ce trebuie si ce nu trebuie sa se faca!!!

  5. Manualele si programa sunt bune, dar trebuie simplificate.
    Halal logica…
    Dar omul are dreptate, doar el le-a facut (pe unele), nu?!

  6. “Putzin si temeinic…” ?!?
    Cum s-ar zice, la mate doar tabla inmultirii, maxim si ecuatii cu o singura necunoscuta, la romana suficient ca stie alfabetul si maxim sa se semneze olograf, la chimie doar formula apei si codoi-ului (CO2, asa il citea eminenta savant de renume mondial in chimie, Coana Leana, pentru cine isi mai aduce aminte…), la fizica ceva simplu despre gravitatie si maxim ce inseamna acceleratia (ca sa nu confunde pedalele de la bemveu pe care il primeste la terminarea liceului…) si gata !
    Nu mai bine “nimic, dar la perfectie” ?!?
    Ca la peste 50% analfabeti functional, cred ca intr-acolo ne indreptam, daca nu suntem deja acolo….
    Domnia Sa catastrofa de a citi ceva, orice, si de a nu putea intelege ce a citit ???

  7. Manuale simplificate?! Cu doi copii în clase de gimnaziu, am văzut câteva manuale “noi”: ce sa mai simplifici la ele?! Sunt unele cu greșeli, sunt unele cu informații atât de incomplete încât nu înțelegi nimic și sunt unele atât de alambicate încât, dupa ce am citit lectia, am uitat și ce stiam de dinainte despre subiect (nu le-am cercetat pe cele de chimie, ce-i drept).
    Avem nevoie de o direcție clară (unde suntem-unde vrem sa ajungem), avem nevoie sa ne inspiram din țări unde educația este ceea ce vrem noi…Din păcate, cred ca cei care ne conduc știu exact unde își doresc ei sa ajungem, și exact acolo ne conduc.
    Degeaba sunt atâtea discuții despre cum sa fie mai bine, atâta timp cât în sondaje electorale x% zic ca mergem într-o direcție proasta, dar aceiași x% ar alege exact ce avem acum….

  8. repuneți in drepturi manualele de dinainte de 89 plus culegerile aferente
    mate gheba ,olivoto, sirețchi, brinzei, Nicolescu , turtoiu cosnita ,
    nastasescu, batinetu .. ..
    plus alea de fizica druica Zeletin hristev , cone
    doamne , pe toate le am facut plus 11 manuale am dat la examen la poli..
    o caruță de carți..
    ca sa citesc azi , ca e ok sa stea 3 ore pe telefon copchiii..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Kitul 'Am grijă de orașul meu', distribuit în școli din București / Foto: Grow Up Romania

Copiii și orașele care îi cresc – Cum pot învăța elevii de clasele pregătitoare, I și a II-a să-și descopere cartierul, istoria locului și să-i respecte pe ceilalți, prin kiturile „Am grijă de orașul meu” create de grupul civic de părinți Grow Up Romania și oferite gratuit în școli din București / Dana Ostacie: Am pornit de la simțul de apartenență la oraș, dorința ca ei să nu fie izolați în drumul acasă-școală

Cum învață un copil să-și dezvolte simțul de apartenență la oraș, să se comporte atunci când iese afară, să-și descopere cartierul și istoria locului în care s-a născut? Zeci de…
Vezi articolul

Profesoara Adina Mihaela Ursu: În timpul anului școlar, copiii sunt foarte încărcați, din păcate, din punctul de vedere al programei școlare, al orarului școlar, al temelor. Vacanța este foarte așteptată, uneori, de cei mai mulți dintre ei, pentru că atunci au posibilitatea să citească exact cărțile care sunt pe gustul lor

„În timpul anului școlar, ei (copiii – n.red) sunt foarte încărcați, din păcate, din punctul de vedere al programei școlare, al orarului școlar, al temelor și a altor sarcini”, a…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Catalogul electronic ne-a crescut randamentul în tot ceea ce înseamnă notare, spune o directoare de școală: Cred că de 10 ori mai repede și mai bine decât ceea ce făceam în anii trecuți

Diana Brătucu, directoarea Școlii Gimnaziale „Traian” din județul Dolj, a vorbit despre importanța catalogului electronic: „Ne-a îmbunătățit activitatea și ne-a crescut randamentul în tot ceea ce înseamnă notare. Cred că…
Vezi articolul

Peste 22 de mii de elevi au lipsit la simularea pentru Bacalaureat, la proba obligatorie a profilului / S-au prezentat mai mulți elevi decât anul trecut, potrivit datelor Ministerului Educației

La simularea probei obligatorii a profilului din cadrul examenului național de Bacalaureat 2024, desfășurată astăzi, 5 martie, au fost prezenți, conform datelor transmise de inspectoratele școlare județene (ora de referință:…
Vezi articolul