Profesorul Marius Andruh: Nu poți să vii sec, îmbufnat, scorțos atunci când îi pregătești pe elevi. Subiectele trebuie să fie atractive, să simtă că e ceva jucăuș acolo. Seriozitatea nu se pierde atunci când vezi predarea ca pe un joc

Marius Andruh / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Marius Andruh / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Marius Andruh, vicepreședintele Academiei Române, a declarat că „s-a interpretat la un moment dat faptul că prea am împins predarea chimiei către joacă. Nu este o joacă gratuită, copilul trebuie să se bucure”. Acesta a spus că „nu poți să vii sec, îmbufnat, scorțos atunci când îi pregătești” pe elevi. Declarațiile au fost făcute la podcastul „Experiențe de vârf”, în luna noiembrie 2024.

Vicepreședintele Academiei Române i-a adus în discuție pe profesorii de liceu și a menționat că „ei merită un omagiu separat”:

„Până să ajungem la cei din învățământul superior, care îi antrenează pe elevi, trebuie să începem cu profesorii de la liceu, cei care i-au descoperit sau, cum îmi place mie să spun, cei care le-au pus eprubeta în mână. Și ei merită un omagiu separat, pentru că profesorii de liceu i-au îndrumat, ei i-au descoperit și au fost alături de ei și la bine, și la greu, în competiții.”

Marius Andruh a vorbit despre faptul că elevii trebuie să fie stimulați și forma în care sunt prezentate subiecte să fie una atractivă:

„După aceea, când se selectează loturile, intervine echipa formată din cadre didactice și de la Universitatea din București, de la Politehnica, de la Timișoara, de la Cluj, în care este o echipă interesantă, formată din oameni cărora le place să se joace și care au minți jucăușe, pentru că, dincolo de faptul că-i pregătești, tu trebuie să-i atragi, să-i stimulezi. Nu poți să vii sec, îmbufnat, scorțos atunci când îi pregătești. Și subiectele trebuie să fie atractive, adică, sigur, trebuie să verifici cunoștințele, dar forma în care prezinți subiectele trebuie să fie atractivă pentru elevi, să simtă că e ceva jucăuș acolo.”

Aceasta a menționat că interacțiunea trebuie să fie vie, copilul să se bucure:

S-a interpretat la un moment dat faptul că prea am împins predarea chimiei către joacă. Nu este o joacă gratuită, copilul trebuie să se bucure. Dacă tu te joci cu el, asta nu înseamnă că tu ai coborât nivelul, dar interacțiunea trebuie să fie vie, să te uiți în ochii lui, să vezi că se bucură. Așa poți să-i dai subiecte foarte grele și tot mai grele. Da, mai lipsește totuși ceva. Seriozitatea nu se pierde atunci când vezi predarea ca pe un joc.”

Informații de context

Un aspect negativ identificat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău se referă la comoditatea profesorilor de chimie în aplicarea achizițiilor dobândite la cursurile de formare. Este vorba despre raportul cu Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024.

Misiunea profesorului este de a face orele de chimie din clasa a XII-a cât mai interactive și centrate pe elev”, se arată într-un document al Ministerului Educației. Este vorba despre Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a XII-a în anul școlar 2024-2025 – disciplina Chimie.

Metoda investigației te introduce într-o lume colaborativă, în care profesorul este un îndrumător al procesului de învățare”, spiune pe blogul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale profesorul Constantin Cioinică, director la Liceul ”Constantin Brâncoveanu” din Horezu, Vâlcea. Acesta predă Chimie și a făcut parte din proiectul „Chimia Altfel” derupat de CEAE. Cadrul didactic este de părere că „asta ar trebui să primeze și în facultăți, în departamentele de pregătire pedagogică, și ar trebui să trecem peste pragul ăsta psihologic: eu sunt profesor și eu sunt atoateștiutor”.

Constantin Cioinică, profesor de chimie și director la Liceul ”Constantin Brâncoveanu” din Horezu, Vâlcea, a constatat și el că elevii își pierd repede răbdarea în timpul orelor, scriu autorii articolului.

Citește și:
Inspectoratul Școlar Buzău critică profesorii de chimie și scrie că au o „comoditate în aplicarea achiziţiilor dobândite la cursurile de formare”
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: Am format cam vreo 70% din numărul total de profesori de fizică, undeva la 3.100 / Învățarea prin investigație e abordarea pe care noi o promovăm la fizică și într-o anumită măsură la chimie, spune acesta
Elevii care intră în clasa a XII-a să se pregătească constant pentru Bacalaureatul la Chimie, profesorii să găsească un echilibru în predare și recapitulare, să organizeze simulări și să gestioneze „ruptura” din programele școlare – recomandări din reperele metodologice 2024-2025
DESCARCĂ Model de evaluare inițială Chimie clasa a XII-a, glosare de termeni și concepte, fișe de lucru și de evaluare experimentală și propuneri de planificare calendaristică pentru toate profilurile și specializările – reperele metodologice 2024-2025
Misiunea profesorului de chimie este de a face orele din clasa a XII-a cât mai interactive și centrate pe elev, conform Ministerului Educației
Elevii își pierd răbdarea în timpul orelor / Profesorul de Chimie Constantin Cioinică, director la Liceul „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, Vâlcea: Principala misiune în investigația științifică este să stârnim curiozitatea copilului, nu să-i dăm o teoremă. Curiozitatea este motorul învățării
8 decembrie 2023 – Profesorul Marius Andruh: Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Calitatea manualelor este o problemă / Radu Gologan: Manualele trebuie simplificate
7 decembrie 2023 – Radu Gologan: Un profesor, în ziua de astăzi, nu are timp să își facă teste pentru copii care să se potrivească, pentru că trebuie toată ziua să facă hârtii / „Profesorii foarte buni sunt tot mai puțini”, spune vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh
Exit mobile version