Profesorul Marius Andruh: Nu poți să vii sec, îmbufnat, scorțos atunci când îi pregătești pe elevi. Subiectele trebuie să fie atractive, să simtă că e ceva jucăuș acolo. Seriozitatea nu se pierde atunci când vezi predarea ca pe un joc

2.340 de vizualizări
Marius Andruh / Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea
Marius Andruh / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Marius Andruh, vicepreședintele Academiei Române, a declarat că „s-a interpretat la un moment dat faptul că prea am împins predarea chimiei către joacă. Nu este o joacă gratuită, copilul trebuie să se bucure”. Acesta a spus că „nu poți să vii sec, îmbufnat, scorțos atunci când îi pregătești” pe elevi. Declarațiile au fost făcute la podcastul „Experiențe de vârf”, în luna noiembrie 2024.

Vicepreședintele Academiei Române i-a adus în discuție pe profesorii de liceu și a menționat că „ei merită un omagiu separat”:

„Până să ajungem la cei din învățământul superior, care îi antrenează pe elevi, trebuie să începem cu profesorii de la liceu, cei care i-au descoperit sau, cum îmi place mie să spun, cei care le-au pus eprubeta în mână. Și ei merită un omagiu separat, pentru că profesorii de liceu i-au îndrumat, ei i-au descoperit și au fost alături de ei și la bine, și la greu, în competiții.”

Marius Andruh a vorbit despre faptul că elevii trebuie să fie stimulați și forma în care sunt prezentate subiecte să fie una atractivă:

„După aceea, când se selectează loturile, intervine echipa formată din cadre didactice și de la Universitatea din București, de la Politehnica, de la Timișoara, de la Cluj, în care este o echipă interesantă, formată din oameni cărora le place să se joace și care au minți jucăușe, pentru că, dincolo de faptul că-i pregătești, tu trebuie să-i atragi, să-i stimulezi. Nu poți să vii sec, îmbufnat, scorțos atunci când îi pregătești. Și subiectele trebuie să fie atractive, adică, sigur, trebuie să verifici cunoștințele, dar forma în care prezinți subiectele trebuie să fie atractivă pentru elevi, să simtă că e ceva jucăuș acolo.”

Aceasta a menționat că interacțiunea trebuie să fie vie, copilul să se bucure:

S-a interpretat la un moment dat faptul că prea am împins predarea chimiei către joacă. Nu este o joacă gratuită, copilul trebuie să se bucure. Dacă tu te joci cu el, asta nu înseamnă că tu ai coborât nivelul, dar interacțiunea trebuie să fie vie, să te uiți în ochii lui, să vezi că se bucură. Așa poți să-i dai subiecte foarte grele și tot mai grele. Da, mai lipsește totuși ceva. Seriozitatea nu se pierde atunci când vezi predarea ca pe un joc.”

Informații de context

Un aspect negativ identificat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău se referă la comoditatea profesorilor de chimie în aplicarea achizițiilor dobândite la cursurile de formare. Este vorba despre raportul cu Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024.

Misiunea profesorului este de a face orele de chimie din clasa a XII-a cât mai interactive și centrate pe elev”, se arată într-un document al Ministerului Educației. Este vorba despre Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a XII-a în anul școlar 2024-2025 – disciplina Chimie.

Metoda investigației te introduce într-o lume colaborativă, în care profesorul este un îndrumător al procesului de învățare”, spiune pe blogul Centrului de Evaluare și Analize Educaționale profesorul Constantin Cioinică, director la Liceul ”Constantin Brâncoveanu” din Horezu, Vâlcea. Acesta predă Chimie și a făcut parte din proiectul „Chimia Altfel” derupat de CEAE. Cadrul didactic este de părere că „asta ar trebui să primeze și în facultăți, în departamentele de pregătire pedagogică, și ar trebui să trecem peste pragul ăsta psihologic: eu sunt profesor și eu sunt atoateștiutor”.

Constantin Cioinică, profesor de chimie și director la Liceul ”Constantin Brâncoveanu” din Horezu, Vâlcea, a constatat și el că elevii își pierd repede răbdarea în timpul orelor, scriu autorii articolului.

Citește și:
Inspectoratul Școlar Buzău critică profesorii de chimie și scrie că au o „comoditate în aplicarea achiziţiilor dobândite la cursurile de formare”
Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: Am format cam vreo 70% din numărul total de profesori de fizică, undeva la 3.100 / Învățarea prin investigație e abordarea pe care noi o promovăm la fizică și într-o anumită măsură la chimie, spune acesta
Elevii care intră în clasa a XII-a să se pregătească constant pentru Bacalaureatul la Chimie, profesorii să găsească un echilibru în predare și recapitulare, să organizeze simulări și să gestioneze „ruptura” din programele școlare – recomandări din reperele metodologice 2024-2025
DESCARCĂ Model de evaluare inițială Chimie clasa a XII-a, glosare de termeni și concepte, fișe de lucru și de evaluare experimentală și propuneri de planificare calendaristică pentru toate profilurile și specializările – reperele metodologice 2024-2025
Misiunea profesorului de chimie este de a face orele din clasa a XII-a cât mai interactive și centrate pe elev, conform Ministerului Educației
Elevii își pierd răbdarea în timpul orelor / Profesorul de Chimie Constantin Cioinică, director la Liceul „Constantin Brâncoveanu” din Horezu, Vâlcea: Principala misiune în investigația științifică este să stârnim curiozitatea copilului, nu să-i dăm o teoremă. Curiozitatea este motorul învățării
8 decembrie 2023 – Profesorul Marius Andruh: Sunt noțiuni care nu sunt explicate și elevii le învață pe dinafară, ca să le uite în 2 zile. Calitatea manualelor este o problemă / Radu Gologan: Manualele trebuie simplificate
7 decembrie 2023 – Radu Gologan: Un profesor, în ziua de astăzi, nu are timp să își facă teste pentru copii care să se potrivească, pentru că trebuie toată ziua să facă hârtii / „Profesorii foarte buni sunt tot mai puțini”, spune vicepreședintele Academiei Române, Marius Andruh

15 comments
  1. Zice bine dl, sunt de acord că nu seci, îmbufnați, scorțoși și adaug: nu pe tocuri, înzorzonate, din cale-afară de decoltate, tunate, rujate sau coafate, nu cu morcovul undeva ci disponibili pentru a coopera și cu toată bunăvoința in clasă pentru a explica bine, a evalua corect, a da șanse de progres în învățare copiilor. Mai sport pantofii, mai vioi domnii, mai vii, că trăiesc printre copii!

    1. >pe tocuri, înzorzonate, din cale-afară de decoltate, tunate, rujate sau coafate, nu cu morcovul undeva ci [IN]disponibili pentru a coopera și cu toată bunăvoința in clasă

      Ăștia sunt 60% din elevele și elevii mei.

  2. Cum o fi predarea chimiei prin joc? Cum o fi un joc cu acid sulfuric? Tot un joc poate fi si aruncarea cu artificii si petarde in clasa?

    Cand esti VP la Academia lu’ Peste poate ai niste bun simt si lasi sa vorbeasca specialistii in educatie. Dar, ah, marele academician vorbeste de creme de la creme, aia 0,001%. Ce cool e el.

    Elevii nu se bucura neaparat prin joc, ci daca fac experimente, proiecte, se bucura si doar daca intra in laborator (pe unde mai exista).
    Poate a auzit ilustrul academician de tinkering? Poate de story telling? Poate de experiemente si invatare prin investigatie?
    Concepte care nu prea apar prin cartile de pedagogie romanesti scrise de mari “academicieni”.

    In loc sa scrie aiureli prin reviste poate se uita Andruh la colegii sai de la Royal Society of Chemistry si face macar 0,001% din ce fac ei pentru educatie?
    https://edu.rsc.org/

  3. Bugetake asta andrush cred că fumează ceva rău sau consuma substanțe chimice interzise.

    Pai cum sa dai asemenea propoziții sa spui că sa fii jucăuș când științele înseamnă seriozitate rigoare stres perseverenta pasiune și evident îmbufnare și scortozitate. Pt că nu ai timp cu programa rămasă din ceaușism și orele reduse de 3 -5 ori sa faci “jucaus” ceva. Jucăuș înseamnă să dai in mintea copiilor. Cum te mai impui la ora? Cum te mai asculta aia? Cum mai stăpânești clasa? Nu zice nimic de experiențe. Incredibil sa dai bacul la chimie și să nu faci niciun experiment din 6 ani de chimie. Și cum sa fii “jucaus” cu sticla de vitriol in mână și cu pipeta cu anilina în cealaltă mână.

    Omul asta ar trebui pensionat că sa fiu indulgent că ar trebui dat afara de fapt și să se facă reforme în sistem pe model vestic. Acești bizoni comuniști țin de scaun tin de materiile lor devenite inutile si sunt o reală piedică în reforma. Copiii au ajuns să fie mai interesați de religie sau istoria holocaustului decât de chimie, grație acestor bizoni obtuzi închistați undeva in fostele combinate chimice ale elenei Ceaușescu

  4. Andruh asta ar trebui să vadă că facultatea lui de stat de chimie scoate numai șomeri și nu face nici examen de admitere pt că e necăutata. Ar trebui să vadă că absolvenții facultății lui de chimie nu știu nici formula acetonei.

    O reformă în învățământ iar zbura pe toți acești inutili ai fabricilor de diplome de stat afara de la jupuitul banilor statului.

    Ținem acești bugetari de lux pe banii privatilor.
    Voi știți cât plătește o firma privata taxe la stat pt un singur angajat?

    Pt ce? Că sa îndopi bugetari de lux gen andruh care nu produc nimic util sub soare.
    Iar pe restul profesorilor să-i pui să predea pe 4000 de lei niște materii sovietice despre care și elevi știu că nu îi ajută la nimic.

  5. Asa e cand nu esti din sistemul preuniversitar. Debitezi. De cele mai multe ori, nu doar ca intru nejucausa si scortoasa la ora, ci suflu ca un cal la galop de cat alerg prin pauze facand pe paznicul sa nu-si dea in cap, de cat aleg cu hartii prin comisii, sedinte, burse si alte cele. Ma scuzati ca nu pot fi jucausa cand in sfarsit ajung la ora sa-mi predau ecuatiile si integralele. Voi incerca data viitoare sa ma suspend de o lustra si sa atarn ca la circ ca sa distrez publicul sau sa stau in cap la tabla. Eu nu stiu si calculez in fel si chip cum sa-mi ating planificarea materiei, ingrijorata ca nu-mi raman ore de consolidare si evaluare si asta vrea sa fim jucausi pe timpul nostru.

  6. O mizerie de comentarii… De fapt, profesorul Andruh spune ca trebuie sa abordezi orice subiect cu pasiune, sa-i faci pe elevi nu numai sa inteleaga, dar si sa invete cu placere, sa-i atragi spre subiectele respective! Sunt total de acord cu aceasta metoda de a-i atrage pe elevi si pe studenti spre studierea unui subiect, a unui domeniu. Chiar si la o conferinta daca nu-ti atragi audienta o faci cam degeaba! Comentatorii acestia au inteles doar ca profesorul ar trebui sa se joace prin clasa… :):):)

    1. Am inteles foarte bine ce debiteaza marele pedagog lol.

      Cata profunzime, ti se face pielea de gaina: “Chimistul, de exemplu, se joacă cu atomii și moleculele (respectînd niște legi), muzicianul cu notele (și el respectînd niște reguli).”

      Epic de-a dreptul: “Combinarea la nesfîrșit a atomilor sau a notelor muzicale generează cunoaștere” WOW, trebuie propus pentru Nobel.

      si

      “trebuie ca muzica să nu lipsească din ciclul gimnazial!” Neaparat Beethoven, Mozart, Vivaldi si Schubert, nu prostii gen rap, trap, trance si alte prostii progresiste.

  7. că sa fiu jucăușă,ar trebui să mă ocup doar de predare …nu sa alerg înainte să fac poliție pe coridor sa vad care fumează …apoi sa fiu in comisia x și y….apoi sa fac hârtii,burse …e ușor de zis când nu ești înăuntru …la sfaturi ne pricepem toți …
    hai La multi ani,sa fim sănătoși și jucăuși….că asta i rolul profului…sa fie comic:(

  8. Când condițiile de muncă în școli nu vor mai fi toxice, se vor respecta drepturile angajaților, nu vor fi supra-birocratizati și vor fi suficient plătiți, atunci nu vor mai avea motive sa fie seci, îmbufnați și scorțoși!

  9. Andrush asta face cumva mișto de noi?

    Ce sa fie jucăuș și plăcut în a rezolva problemele alea nasoale cu calcule stoechiometrice fracții molare entalpii amestecuri de soluții și reactanți organici solubilități și saturații de pe la olimpiade bacalaureat concursuri?

  10. Omul asta e rupt de realitate și visează numai concursuri și pregătiri și inca pe banii statului.

    Chimia e ca si fizica decedată purceaua in grajd și vor trebui reduse și comasate cu biologia pe model occidental.

    In afara de profilele de științe, nu vad rostul să facă si restul materiile astea inutile pt că nu mai există joburi de așa ceva.

    România cu cele mai multe ore de chimie fizica matematică e pe ultimul loc în lume la testele PISA.

  11. Ca să mă joc cu ei, am nevoie de laborator. Nu mai am laborator decât pe hârtie. Să vină Andruh să se joace de-a v-ați ascunselea printre bănci, că altceva nu se poate.

    Hai s****r.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectul de hotărâre de guvern pentru reorganizarea Agenției care acreditează școlile și grădinițele, pe ordinea de zi a ședinței de astăzi a Executivului, în ciuda apelurilor repetate ale societății civile de a retrage documentul

Reorganizarea ARACIP, Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, este pe ordinea de zi a ședinței de miercuri a Guvernului, potrivit gov.ro. Este vorba despre un proiect controversat, care…
Vezi articolul

Părinții elevilor implicați în cazuri grave de violență, care refuză consilierea școlară, pot fi obligați prin hotărâre judecătorească – proiect al Ministerului Educației

Dacă elevii și/sau părinții/reprezentanții legali refuză participarea la ședințele de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapeutică, DGASPC și ISJ/ISMB pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească,…
Vezi articolul