„Literatura, pentru generația mea, a fost un element formativ cu o putere fabuloasă, pentru tineri nu mai e. Cred că ar trebui să fie în continuare, dar e problema noastră că nu reușim să-i convingem și pe ei de acest lucru”, a declarat Liviu Papadima, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București, pentru DC News
Întrebat cum putem explica criza lecturii în rândul elevilor, Liviu Papadima spune că afirmația „Azi, tinerii nu mai citesc” este în linii mari greșită.
De ce? „Dacă cititul e pur și simplu consumarea unor rânduri scrise, ei consumă la fel ca înainte, strict cantitativ. Citesc altceva. Nu mai citesc beletristică. Nu mai citesc literatură.
Literatura, pentru generația mea, de pildă, a fost un element formativ cu o putere fabuloasă, pentru ei nu mai e. Eu cred că ar trebui să fie în continuare, dar e problema noastră că nu reușim să-i convingem și pe tineri de chestia aceasta”, explică Liviu Papadima.
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Asta ca tinerii citesc si acum, dar altceva, mi-a amintit de Philomena Cunk spunand ca scrisul este o inventie veche, care mai exista si azi, “underneath the videoclips we watch online” :)))
Dl Papadima nu explica cine ar trebui sa ii convinga pe tineri. Parintii au un rol important in dezvoltarea copiilor, si tristul adevar este ca azi nu prea si-l mai indeplinesc.
Dar nu are cum sa fie responsabilitatea lor sa ii determine pe copii sa citeasca. Parintii sunt de multe feluri, au formari diferite, unii au scoala putina, unii deloc. Profesorii in schimb sunt intelectuali prin definitie, sunt oameni cititi si cu inclinatie spre lectura, ei ar trebui sa ii convinga si sa ii inspire pe tineri. Sigur ca nu vor citi toti, comparatia cu generatia dansului este absurda, pe vremea aia nu existau cine stie ce forme de divertisment, citeam recent intr-un interviu ca erau cozi la librarie cand venea camionul cu carti, asta nu se va mai intampla NICIODATA, lumea s-a schimbat.
In plus, in perioada comunista, oamenii se refugiau in literatura ca sa fuga de realitate.
Daca profesorii sunt pasionati de lectura si de cultura, vor inspira elevi (nu elevii!) sa citeasca. Orice, nu doar literatura. E la fel de benefic si sa citeasca filosofie, antropologie, psihologie etc. Toti ne amintim de diversi profesori care ne-am marcat, ne-au trezit curiozitatea cu privire la anumiti autori, la anumite carti (si nu neaparat profesori de romana!). Dl Papadima oricum nu este unul dintre acei profesori, era printre cei mai plictisitori profesori de la Litere. Un profesor care te inspira cu adevarat, de ex., era domnul Florin Mihailescu, sunt 20 de ani de atunci si parca il vad si acum cum isi punea palaria pe catedra, cum vorbea despre Hortensia Papadat Bengescu, sau cum recita Intre doua nopti de Arghezi.
Totusi daca azi profesorii universitari scriu in ziare texte despre pisici, poate ca nu la tineri este problema, ci la cei care le sunt modele. Iar parintii au fost rar modelele copiilor (dupa scoala primara..), poate doar in cazul parintilor exceptionali, cu cariere fabuloase. Profesorii sunt cei care i-au inspirat in trecut pe tineri sa evolueze.
>>erau cozi la librarie cand venea camionul cu carti,
Am stat la coadă la librărie pentru Legendele Țării lui Vam în 1986. Eram în clasa a III-a. Citisem deja o ediție anterioară, exista în biblioteca școlii și știam că vreau cartea în biblioteca mea. Părinții mei au stat și ei la cozi pentru alte cărți, bunicul meu avea un volum de Poesii Poporale din 1835 (nu știu ce s-a ales de carte, și acum mă căiesc că n-am pus-o undeva bine, să fie la adăpost de orice.)
Pot profesorii să facă orice – dacă familia nu are măcar o carte-două acasă și nimeni nu citește nimic în afară de social-media, copilul nu se va îndrăgosti de carte și citit (cu unele excepții, evident).
Nu e nevoie să fie literați de renume, sau să citească numai clasici, ori filosofi. E suficient să citească ORICE. Pentru școală e fundamental ca elevul să înțeleagă ce i se comunică, ori dacă nu există un vocabular minimal, orice efort e aproape egal cu zero. Iar vocabularul se construiește doar citind, dacă cei din anturaj nu au nici ei un vocabular prea bogat. A fost o dată când o imagine era mai bună ca 1000 de cuvinte, dar acum s-a trecut în extrema opusă, avem doar imagini și niciun înțeles în ele, doar golănie și ipocrizie.
Răspuns doamnei Mihaela
Ca fost student al dl profesor Liviu Papadima, pot să spun că nu erau plictisitoare cursurile dumnealui.
Dl profesor ne-a făcut să gândim, să “citim” printre rânduri.
Ne oferea bibliografii foarte bine structurate și ne făcea să citim textele respective povestindu-ne sau citindu-ne pasaje semnificative.
Chiar dacă literatura română pașoptistă era cumva mai greu de digerat, dl profesor știa să ne facă să citim pentru că ne spunea că vom găsi acolo episoade interesante.
Cursurile dumnealui erau într-adevăr de neratat.
Percepția dvs este una subiectivă…
Între colegii mei de an, dl profesor era printre cei mai apreciați.
Citesc si ziua si noaptea mesaje pe tiktok si pe facebook. Fiecare citeste ce-i place. Fiecare cu convingerile sale. Fiecare sa-si schimbe convingerea cand crede de cuviinta … iar daca e prea tarziu pentru schimbare … asta e … orice industrie are input si output, conceptie si reciclare … si fiecare alege unde vrea sa lucreze!
Domnul profesor nu e tot cel care a scris textul 2 la simulare?