„Este populară o idee în discursul public la noi, aceea de a diferenția cât mai rapid elevii pe trasee educaționale, unii cu matematica, alții cu poezia, de la nivel cât mai mic. Din PISA, știm că măsura aceasta nu crește performanța, în schimb, tinde să scadă echitatea și mai mult”, a declarat profesorul Gabriel Bădescu, de la Universitatea „Babeș Bolyai” din Cluj-Napoca, la evenimentul de diseminare a rezultatelor PISA 2022.
- Vă invităm să urmăriți dezbaterea online PISA 2022 – fața necosmetizată a școlii, organizată joi, 7 decembrie, de Edupedu.ro și World Vision România. Directorul OCDE pentru Educație, Andreas Schleicher, fostul ministru Mircea Miclea, cercetători, profesori și reprezentanți ai mediului de afaceri au dezbătut cheia reală de citire a rezultatelor și opțiunile României.
„În absența PISA, a TIMSS și a altor studii, probabil că am vorbi în continuare foarte mult despre olimpicii români și nu am vorbi despre echitate suficient”, a precizat Gabriel Bădescu.
„Am văzut într-unul dintre grafice cum elevii români își doresc să facă studii superioare, foarte mulți, 80% dintre fete. Știm că în realitate nu le fac. România e pe ultimul loc la structura educațională pe învățământul superior, aceasta este o frână și pentru scorurile PISA, pentru că avem părinții cel mai puțin educați din UE și este o problemă care ne va afecta dezvoltarea în continuare”, spune Gabriel Bădescu.
Intervenția profesorului Gabriel Bădescu:
„Cine a descoperit apa? Nu știm, dar știm sigur că nu era pește. Aceasta este ideea cu studiile comparate. Incluzând România în studii gen PISA și TIMSS, (nota redacției: Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale) înțelegem mai bine care este situația cu educația la noi.
În absența PISA, a TIMSS și a altor studii, probabil că am vorbi în continuare foarte mult despre olimpicii români și nu am vorbi despre echitate suficient. Acesta este un mare câștig. Pe urmă, așa cum s-a văzut foarte clar în prezentarea Tanjei Bastianic – Policy analyst, OCDE, PISA vine cu idei despre politici care merg și care nu merg. De exemplu, este populară o idee în discursul public la noi, aceea de a diferenția cât mai rapid elevii pe trasee educaționale, unii cu matematica, alții cu poezia, de la nivel cât mai mic. Din PISA, știm că măsura aceasta nu crește performanța, în schimb tinde să scadă echitatea și mai mult.
De asemenea, PISA ne arată că soluțiile de învățământ privat salvează probleme punctual, dar nu ajută sistemul în ansamblu. Tot din perspectiva aceasta comparată, vedem relația cu alți factori, cum ar fi cel al dezvoltării. Am văzut un grafic înainte în prezentare, în care dezvoltarea economică are o relație puternică cu scorurile PISA. Aș vrea să spun că relația e de dublu sens. România a crescut economic foarte mult în ultimii ani, însă în absența unor salturi PISA, acea creștere probabil că nu va fi sustenabilă. Am văzut într-unul dintre grafice cum elevii români își doresc să facă studii superioare, foarte multi, 80% dintre fete. Știm că în realitate nu le fac. România e pe ultimul loc la structura educațională pe învățământul superior, aceasta este o frână și pentru scorurile PISA, pentru că avem părinții cel mai puțin educați din UE și este o problemă care ne va afecta dezvoltarea în continuare.
Deci, participarea României la PISA e foarte importantă pentru că conectează experții de aici la experții internaționali. Deocamdată, comunicarea este destul de mult unidirecțională, dar sper să devină bidirecțională cât mai curând.”
Una dintre recomandările OCDE, din raportul PISA 2022 este următoarea: „Întârzierea vârstei de selecție în diferite programe de educație”
De ce se face această recomandare? „Rezultatele PISA 2022 arată în mod constant că, în sistemele în care elevii sunt selectați în diferite programe curriculare la o vârstă mai mică, există o asociere mai puternică între profilul socio-economic al elevilor și performanța acestora.
Cu cât elevii sunt selectați mai devreme în diferite programe academice, cu atât este mai mare izolarea elevilor avantajați și dezavantajați în sistemul de învățământ”, conform documentului privind Rezultatele PISA 2022, volumul 1.
Foto: © Sebnem Ragiboglu | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.