Copiii din învățământul primar sunt trimiși de părinți la meditații și din cauza presiunii concursurilor de admitere în clasa a V-a de la colegiile naționale, afirmă profesorul Costel Chiteș, care predă matematică la Colegiul Naţional Tudor Vianu din Capitală. „La Vianu sunt cam 200-250 de candidați pe 60 de locuri”, a afirmat el, recent, la emisiunea InfoEdu, de la TVR Info.
Unii părinți pregătesc drumul copiilor lor către un colegiu de elită încă din clasele I – IV, fenomen care alimentează industria meditațiilor, a declarat profesorul Chiteș, referitor la faptul că elevii încep să facă meditații tot mai devreme: „Sunt părinții care doresc să participe copiii lor la concursul de admitere. Uneori copiii iau concursul și nu rămân la școală”, a afirmat el.
Profesorul a subliniat că există profesori buni în multe școli din București, dar și din alte orașe: „să nu uităm faptul că există în afară de București sau de centre de municipii de reședință, există foarte multe alte orașe care au profesori excelenți”, a declarat acesta.
Redăm dialogul integral despre concursurile de admitere în clasa a V-a la colegiile naționale, care susțin meditațiile la clasele primare:
Profesorul Costel Chiteș: Din ceea ce pot să vă spun eu, din ceea ce mai văd, într-adevăr sunt admiterile la colegiile naționale și la Vianu sunt cam 200-250 de candidați pe 60 de locuri, avem două clase de clasa a IV-a. Și, într-adevăr, copiii respectivi de clasa a IV-a, care participă la concurs și care iau concursul, sunt niște copii foarte, foarte isteți și care participă într-adevăr, la diferite concursuri. Problemele sunt inteligent selectate și dezvoltă foarte mult o latură pe care noi la școală, în programa școlară nu o avem, e vorba de combinatorică, de exemplu, pe lângă numărare și așa mai departe. Și atunci copiii se obișnuiesc pe acest tip de probleme.
Moderatoare: Să terminăm cu acest examen de clasa a V-a, sunteți de acord cu el sau nu?
Profesorul Costel Chiteș: Eu pot să continui ideea doamnei profesoare, că sunt perfect de acord cu dânsa. Faptul că în București am fost și inspector 10 ani și știu bine situația, în București există multe școli generale în care profesorii de matematică fac lucruri cel puțin la fel de bine ca în colegiile naționale, clasele V-VIII. Să nu uităm faptul că există în afară de București sau de centre de municipii de reședință, există foarte multe alte orașe, nu știu dacă și comune, care au profesori excelenți. Deci acelor minunați oameni, trebuie să le mulțumim și lor și să-i lăudăm pentru tot ceea ce fac la școală.
Moderatoare: Sunteți de acord, sau nu, cu eliminarea acestui examen la clasa a V-a?
Profesorul Costel Chiteș: Nu sunt 100% contra, sunt 60% să nu fie și 40 să fie.
Moderatoare: Vă rog să argumentați.
Profesorul Costel Chiteș: Nu sunt de acord să rămână, pentru că există și alte școli minunate și în care acești copii, dacă ar fi acolo, ar ridica nivelul și în același timp și alți copii i-ar lua ca model. Iar faptul că este bine, este bine în sensul educației. Dacă educația este cu adevărat educație de acasă. Sunt părinții care doresc să participe copiii lor la concurs. Uneori copiii iau concursul și nu rămân la școală.
Informații de context
Ministerul Educației a pasat școlilor responsabilitatea totală a conceperii subiectelor și a corectării lucrărilor elevilor în examenul de admitere la clasa a V-a, un examen despre care conducerea aceluiași Minister spunea în urmă cu doi ani că nu este recomandată de specialiștii în educație. Școlile și liceele fără clase primare pot organiza chiar 2 probe de admitere la clasa a V-a, prevede noul Regulament de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), publicat pe 12 august în Monitorul Oficial și conceput în mandatul de ministru al Ligiei Deca.
Examenul de admitere în clasa a V-a fusese desființat însă de fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu.
Secretarul general al Ministerului Educației, Ioana Lazăr, declara pentru Edupedu.ro într-un interviu despre Legile educației, în 2022, în momentul propunerii proiectelor în consultare publică, faptul că „experții în educație nu recomandă un proces de selecție până la 12 ani”.
- Ministrul Educației, Daniel David, le transmite părinților să nu mai exagereze cu meditațiile, precizând că instituția pe care o conduce nu susține și nu impune acest fenomen, ba chiar îl descurajează, potrivit TVR Info.
- Suma necesară pentru a acoperi costurile meditațiilor, programelor after-school și materialelor didactice, pe care părinții participanți la un studiu realizat de organizația Salvați Copiii România spun că o plătesc anual este cu 45% mai mare decât era în 2021 și de trei ori mai mare decât în 2018. Potrivit studiului prezentat de organizație, costul mediu total anual a crescut până la aproape 10.000 de lei, cu o evoluție crescătoare în funcție de vârsta copilului.
Declarațiile fiscale legate de meditații au fost completate de o altă obligație conformă noii legi a învățământului preuniversitar, de la începutul acestui an, ca toți profesorii să completeze o declarație că nu fac meditații cu elevii de la clasă
- Încă din aprilie 2024, premierul Ciolacu anunța deduceri la impozitul pe venit pentru asigurări private de sănătate și învățământ.
- În iunie 2024, Profit.ro și alte media relatau, citând surse guvernamentale, că deducerile la impozitul pe venit, pentru părinții care plătesc meditații pentru copii, sunt luate în calcul în cadrul unei reforme fiscale la care s-a angajat Guvernul. Scopul menționat era „reducerea impozitării pe muncă, dar și reducerea evaziunii fiscale în domeniul meditațiilor școlare”.
Meditațiile sunt soluția care a „înflorit” după ce scopul educației s-a transformat, în ultimul timp, în obținerea unei diplome, constată Radu Gramatovici, conferențiar la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI-UB). Profesorul a spus într-o emisiune la Radio Guerilla că ceea ce se „învață” în urma meditațiilor este superficial și dat uitării odată ce trec examenele.
Un copil de nivel mediu „nu o să scape” fără meditații la Matematică, pentru că „așa cum e făcut sistemul, ca să beneficieze de școli bune, trebuie să intre în acest sistem de dopaj”, spune profesorul Radu Gramatovici de la Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din București (FMI UB), într-o emisiune la televiziunea publică difuzată pe 4 aprilie 2024.
În luna martie 2024, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că în opinia sa meditațiile sunt o modă dar și o necesitate „în anumite situații”. El s-a referit la situațiile când profesorul de la clasă nu poate lucra separat cu elevii care fac performanță. Lixandru mai spune referitor la meditațiile de la clasele primare că „este vina părintelui care practic vine și întreține un astfel de fenomen” – detalii aici.
2 comments
Susțin insistent desființarea claselor speciale V-VIII de la licee ! Așa am reduce presiunea pusă de părinți pe bieții copii care nu mai au timp de activități fizice sau recreative care sa le descopere vocația ! Așa se vor desființa și meditațiile ! Apoi se va reduce stresul părinților cu transportul copiilor in centrul orașelor ! Se va descongestiona traficul si se va reduce poluarea ! Cer de asemenea eliminarea concursurilor gen olimpiada la clasele V-VIII . Acum profesorii lucrează la clasa doar cu elevii care au șanse la concursuri pentru ca astfel vor primi spor la salariu ! Ceilalți elevi ai clasei sunt neglijați si așa producem Analfabeții functionali !
Ca o prima remarca, profesorul vorbitor din text este (sau a fost) inspector scolar, numit politic evident, deci orice opinie de-a sa trebuie privita cu maxima circumspectie. Orice personaj numit politic, de la ministru la portar, nu poate fi obiectiv, a 2-a zi este afara din post, si postul e dulce.
Revenind, problema de baza este urmatoarea: spuneti ca incurajati meditatiile, ca vezi Doamne e competitie mare la admitere. Pai daca e asa, de ce nu faceti la clasa la un nivel mai mare, totul, iar meditatii sa faca doar cei care nu sint capabili sa inteleaga la clasa ? Normal ar fi ca de la clasa, orice copil de nota 9-10 sa fie capabil sa intre oriunde, fara meditatii. Asta e sistem de educatie bun. Dar sigur..daca facem asa, muncim ‘pe gratis’ (la clasa), si nu mai sint bani din industria meditatiilor..ehh..aici e problema, dom’ profesor.
Si anume, intentionat faceti de nivel redus la clasa, intentionat ridicati standardele la admiteri (nu mai zic, 10 scoli, 10 tipuri de subiecte si corecturi), asa incit sa fie ‘marfa’ la meditatii. Daca ati face invers, probabil ati munci cu ~ 20 % mai mult la clasa pe acelasi salariu, si pierdeti banii din meditatii. In fumoasa America a lui Trump (fara DEI) as avea voie si ar fi chiar de datoria mea sa va spun in fata ce meritati..dar asa..trebuie sa mentinem limbaj ‘civilizat’, adica sa ne prefacem ca sintem politicosi si corecti unii cu altii, ca altminteri se cenzureaza. Pacat si mai ales rusine !