Profesorul anonim: Un eșec în învățământul preuniversitar de stat. Să nu uităm că școala este pentru copii, nu pentru profesori, nici pentru conducerea școlii sau pentru cei din Minister

25.215 vizualizări
Foto: USLIP Iași
„Să nu uităm că școala este pentru copii, nu pentru profesori, nici pentru conducerea școlii sau pentru cei din Minister”, scrie profesorul anonim într-un mesaj primit de Edupedu.ro. Analiza enumeră o serie de motive pentru care învățământul preuniversitar a eșuat, în opinia profesorului anonim.
  • Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului.

Redăm analiza Profesorului anonim:

„Sunt cadru didactic în învățământul preuniversitar la două unități școlare din județul Ilfov. Am ales această arie geografică din mai multe motive, dar aceste cauze vor fi detaliate cu altă ocazie.

Acum vreau să afirm un lucru pe care din ce în ce mai mulți îl intuiesc, dar puțini o spun: învățământul românesc a eșuat.

Învățământul românesc a eșuat pentru că 23 de elevi dintr-o sută renunță la școală în mediul rural chiar înainte de accederea la liceu1.

Învățământul românesc a eșuat pentru că mulți părinți de bună-credință nu au mijloace financiare pentru a-și susține copiii într-un mediu educațional complet gratuit. În teorie. Pentru că în esență, deși am insistat cât am putut împotriva acestei cutume, părinții au obligația sau sunt îndemnați să achiziționeze diverse materiale pentru cei mici. Ceea ce oricum ai da-o, numai gratuit nu este. Mai ales pentru o mamă care mă roagă să plătesc o astfel de culegere pentru fata ei, cu mențiunea sfioasă că voi primi bănuții respectivi în curând.

Învățământul românesc a eșuat și pentru că mulți elevi sunt demotivați să vină la școală, chiar de către majoritatea cadrelor didactice. Și nu sunt întrebați cum se simt, de ce se simt în acel mod și ce ar dori să schimbe profesorii în abordarea lor, astfel încât interacțiunea să decurgă firesc, ca într-un parteneriat loial, bazat pe principii, empatie și încredere.

Sunt abia în al doilea an de când am pășit în cancelarie și consider că spiritul și litera legii educației, învățarea prin și pentru, nu doar învățarea despre, pierd lună de lună teren în raport cu doleanțele actorilor principali din sistemul educațional.

Am eșuat atât noi, cât și cei care au fost înaintea noastră. Și ne cerem iertare pentru asta.

Lăsăm în urmă cifrele dezolante de la evaluări, bacalaureat, teste PISA. Ni le asumăm, chiar dacă nu am fost acolo sau mai ales din această pricină am eșuat.

În Ilfov, de exemplu, nu cred că există vreo școală ce are procentaj de 100% la absolvire. Voi solicita astăzi statisticile de la ministerul Educației, dar din informații neoficiale, nu există unitate școlară fără cel puțin un caz de abandon școlar. Nu vorbesc despre zeci de copii care rămân în urmă în fiecare unitate școlară la doi pași de București sau la sute de kilometri distanță în Motca2, Şendriceni3, Săcele4.

Chiar și un singur copil dacă abandonează, indiferent dacă vorbim despre o comună, oraș sau municipiu, aflat în inima Sectorului 5 sau la zeci de kilometri de civilizație, cadrele didactice au ce să își reproșeze.

Eu o fac aproape zilnic. Și sper că nu sunt singurul.

Soluții pentru a rezolva această problemă sistemică ce ne macină de decenii întregi?

În unele țări au reușit cu investiții masive în educație. Masă caldă și gratuită pentru toți elevii, stimulente financiare de reinserție, transport gratuit și predictibil, școli sigure și dotate optim.

În alte state au fost adoptate măsuri prin care elevul era motivat să vină la școală deoarece avea un program flexibil, cu discipline ce îi stârneau interesul și fără maratonuri inumane de 6-7 ore pe zi.

Probabil în țara noastră e nevoie de ambele abordări, în același timp, chiar dacă asta ar însemna mai puține discipline și mai puțini profesori. Până la urmă nu trebuie să uităm că școala este pentru copii. Nu pentru profesori, nici pentru conducerea școlii, pentru personalul auxiliar sau pentru cei din Minister.

Cred că eșecul din ultimele decenii a apărut și ca urmare a pierderii unor repere vitale în educația din preuniversitar. În practică, ierarhizarea lipsește cu desăvârșire, deși discursul public plin de emfază răsună altfel la televizor sau în mediul online. 

Să nu uităm un lucru esențial. Elevul este pe piedestal și așa trebuie să rămână, indiferent de interesele unor actori conectați mai mult sau mai puțin la banul public.

1 Abandon școlar, https://www.edupedu.ro/abandonul-scolar-a-crescut-la-toate-nivelurile-de-invatamant-din-scoala-primara-pana-la-universitate-ministerul-educatiei-se-pierde-aproape-un-sfert-dintr-o-generatie-in-8-ani-de-scoala-in-mediu/, accesat în data de 26 septembrie 2021.

2 Motca, https://adevarul.ro/locale/iasi/cauzele-facut-sute-elevi-abandoneze-scoala-perioada-cea-mai-vulnerabila-1_5923f03c5ab6550cb85da084/index.html, accesat în data de 26 septembrie 2021.

3 Șendriceni, https://www.botosaninews.ro/496046/social/comuna-din-botosani-in-care-fetele-abandoneaza-cel-mai-des-scoala-motivele-sunt-halucinante/, accesat în data de 26 septembrie 2021.

4 Săcele, https://www.scoala9.ro/o-invatatoare-dintr-o-comuna-defavorizata-spune-povestile-a-cinci-copii/786/, accesat în data de 26 septembrie 2021.”

______

Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro destinat cadrelor didactice. Aici profesorii, învățătorii, educatorii pot scrie despre lucrurile care nu funcționează în învățământ, sub protecția anonimatului. Adresa noastră este redactie@edupedu.ro.


27 comments
  1. O minciună de moftangiu vopsit. Autorul nu e profesor. Se vede de la o posta că e pe dinafară. Școala e pt societate și pt oameni mari. Pt copil sunt bomboanele și mingea.

  2. Având în vedere avalanșa de opinii și argumente, e limpede că voi reveni cu un articol exhaustiv. Sper să reușesc să cuprind și să răspund tuturor mesajelor trimise de dvs.

  3. Educarea eficienta si corecta a unor elevi nu tine de baza materiala a unei scoli.Daca profesorul e conectat la clasa si vrea sa predea asa cum trebuie cu siguranta ca va reusi sa insufle elevilor dragul de invatatura. Singura calitate a unui profesor este dedicatia. Sa fie dedicat in ceea ce face.Daca vii la scoala ca si profesor doar pt ca nu ti-ai gasit job in alta parte,doar pt a lua un salariu atunci elevul va avea de pierdut.

    Elevul trebuie sa fie in centrul actului educational.Din pacate foarte multi profesori se pun ei in centru si atunci elevul are iarasi de pierdut. Rolul sistemului educational nu este de a pastralefurile profesorilor ci de a oferi servicii educationale elevilor!

    1. Educarea eficienta si corecta a unor elevi nu tine de baza materiala a unei scoli.

      Pentru că Informatică și Tehnologia Informației și Comunicațiilor, (de exemplu), se învață doar în funcție de dedicația profesorului și n-are nevoie de bază materială.

      Sau orele de biologie, chimie și fizică se pot ține (și să fie și interesante, utile și reușite) doar prin prelegeri, pentru că nu există laboratoare, substanțe și aparatură în școli (sau există dar sunt de acum 60 de ani, de la prima și singura dotare a școlii.)

      Nu toată lumea predă religie sau merge cu elevii pe terenul de sport (dacă există, căci baza materială a școlii s-ar putea să nu includă nici așa ceva.)

      Iar despre dotările minimale legate de confortul elevilor, mai discutăm, sau tot dedicația profesorului e problema? Nu sunt toalete, nu există hârtie igienică și săpun, nu e apă curentă în multe școli din mediul rural, sălile sunt pline de igrasie, acoperișul stă să cadă, daaaar elevul va învăța de drag și se va întoarce la școală cu dor de carte numai dacă profesorul e dedicat. /s

      1. Omul sfintste locul! Un profesor poate sa aiba toata thnoilogia din Silicon Valley, dar daca nu vrea sa performezept ca frustrat ca alte profesii sunt mai bine platite nu o s afaca nmk. Abunda facebookul de grupuri de profesori care militaza py crsterea salariilor, vor ca toata lumea sase aplec in fata lor. 2 colgi din gneratia mea o sa fi profesori anul acsta, Unul e analfabet saracul. Personaje de genul asta ne educa copilasii.

        1. @dan
          Te-a tradat si tastatura. Nu s intlg nmk din c ai scris. Poat doar colgii din gnratzia ta, mai putzin analfabtul ala d akum s fac profsor shi itzi eduk copilashul.

      2. Școlile sunt in patrimoniul primăriilor din 2003. De asemenea din 2011 in consiliile de administrație sunt reprezentanții primarilor, consilierilor locali, părinților și in anumite filiere reprezentanții agenților economici.. Absolut tot ce tine de baza materială plus o “ droaie” de proiecte colaterale tine de comunitate im totalitate! Sunt n unitati școlare in România in preuniversitar ka nivelul celor din vest și uneori chiar mai sus. Nu sunt popularizate nici măcar la nivel de bune practici, decât secvential prin rezultatele de excepție a unor elevi și profesori. Văicăreala este trăsătura notorie a poporului roman, care prinde și din păcate chiar acest site care a pornit frumos promovează astfel de atitudini , de descrieri negative , unele reale dar nu in totalitate. Ma rog, probabil exista audiență pentru așa ceva. Revenind, “cum âi turcu așa-i pistolul”. Exponenții comunităților sunt oamenii politici iar școala este oglinda muncii lor. Restul sunt povesti subiective ale unor cadre didactice care nu pot face o analiza de sistem pertinenta ( in mare parte nu cunosc legislația in vigoare ) și debușează fel de fel de aiureli. Ar trebui un filtru pentru cei care postează in sensul cunoașterii în mare a realităților sistemului, altfel situl își pierde din credibilitate. Dacă a avut-o vreodată. La revedere.

    2. @dan
      Dincolo de bla-bla-ul caracteristic astora care comentati de pe margine in calitate de cunoscatori ai ”actului educational”, desi n-aveti habar de ceea ce se intampla cu adevarat prin scoala, caci singura voastra legatura cu ea este actul de a depune ”copilasul” dimineata in fata portii pentru a-i fi livrate ”servicii educationale”, n-ar fi rau sa te autopropui si sa ”prestezi” tu vreo saptamana, nu mai mult, pe la o scoala dintr-un varf de munte, pe unde e adus curentul cu galeata, iar profesorul si copiii ajung cu magarul satului la ore. Si daca te-oi enerva folosind abacul la 5 grade Celsius iarna, atunci sa stii ca nu e de ajuns doar ”avantul patriotic” pentru a-ti face meseria cum trebuie. La ce-i foloseste unui chirurg entuziasmul daca trebuie sa opereze cu briceagul?
      Apropo:
      1. Dedicare, nu ”dedicatie….”
      2. Ca profesor, nu ”ca si profesor…”. La cat de superior pari, ar fi trebuit sa stii.

  4. Toți își dau parerea și, de cele mai multe ori, poate nu e bine!
    Acest domn – sub anonimat- sigur face parte dintr-o breaslă politică! Când în școală nu sunt nici table, laptopuri.. etc., dumnealui vorbește de masă caldă!? De ce trebuie oferită masă caldă, doar din motivul că se dau și biscuiții aceia cu laptele / cornul și nu e suficient sau pentru că un anonim are vreo firmă de catering…..???? Locuri de muncă oferite pentru părinții acestora și nu incurajată pomana care începe de la vârste fragede continuând până devin adulți! Și în astfel altfel de condiții s-ar face diferență între copii! Este Asistența Socială care le dă mâncare celor nevoiași, domnule anonim! Să lăsăm școala să fie ce este și mai puțin cantină! Copilul trebuie să vină la școală din plăcere și nu șantajat, iar dintre cei care abandonează, o fac pentru că Legile le permit! Asistența Socială, Protecția Copilului nu au de spus sau făcut ceva????

  5. Anonimul venetian e in al doilea an de cariera. Deci i-a trebuit un an sa-si dea seama de toate lucrurile astea care, apropo, sunt cunoscute ”de decenii” (sic!). Cam mult. N-a stiut la ce se inhama? Naiv, dar chiar asa?
    Altfel, realitati stiute de cand lumea transformate in poezie ieftina (”piedestale pentru elevi”? serios?). Si nici o solutie. Da, asa e la noi si asa va fi atata vreme cat viermele politic nu dispare din peisaj. Comparatiile cu altii chiar nu-si au rostul. Cine rezista in sistemul asta, asa cum e, bine, cine nu, Anonimule, se duce prin alte parti. Simplu.
    PS. Pare un comunicat sub acoperire al celebrului C.N.E.

  6. Vă mulțumesc pentru feedback. Acum am o fereastră, dar o să revin mai pe seară ca să răspund tuturor aspectelor ridicate de dvs. cu lux de amănunte.
    De un lucru vă pot asigura încă de acum: când nu voi mai fi motivat de către elevi să continui pe acest drum, voi lăsa catedra și mă voi implica în altă parte.
    Totuși, până atunci, sunt atât de implicat și motivat, încât energia, inteligența și empatia elevilor mă ajută să trec fără probleme peste părțile mai puțin plăcute și clivajul din sistemul de învățământ.

  7. Asa este, aveti dreptate, domnule ANONIM, “școala este pentru copii, nu pentru profesori, nici pentru conducerea școlii sau pentru cei din Minister”” !!! Da, scoala/ universitatea are stakeholders (parteneri de interese) – cei mai importanti fiind, de departe, “clientii” (sau “beneficiarii” – daca nu va place termenul “clienti” uzual in Management, mai ales in Managementul calitatii, dar considerat de unii intelectuali “rafinati” de la noi ca fiind peiorativ!) iar scolile/ universitatile, etc sunt “furnizori de educatie”. Putini cunosc opozitia unor dascali cu mari pretentii de la noi fata de ideea de-a considera elevii/ studentii ca fiind beneficiarii invatamantului/ educatiei !! “Noi profesorii nu avem clienti caci suntem oameni de stiinta si academicieni de renume mondial!!!! Clientii sunt numai in magazine, hoteluri, restaurante, bordeluri, etc.!!!!” – imi declara cu emfaza si suficienta, prin 2003, un profesor universitar la un curs de initiere in Managementul calitatii educatiei conceput si prezentat de mine… Pana la elaborarea OG 75-2005 privind asigurarea calitatii educatiei, se considera ca scolile/ universitatile lucreaza exclusiv pentru “societate” si ….. Ministerul Invatamantului (devenit ulterior Ministerul Educatiei, la recomandarea Comisiei Europene).
    Un mare pas inainte a fost obtinut cu greu, inainte de 2005, prin mentionarea intr-un ghid (asumat de mai multi profesori universitari), premergator OG 75-2005 a conceptelor BENEFICIAR DIRECT (elevii, studentii, absolventii, etc.) si BENEFICIAR INDIRECT (societatea, MEd, angajatorii, etc.) ai educatiei… Cu si mai mari rezistente si reticente, cu superficialitate si inconsecvente, a fost introdusa ulterior in unele universitati practica evaluarii satisfactiei studentilor prin chestionare de sondaj – de completat (facultativ) la finele unui an de studiu sau ale studiilor universitare (ca absolventi)…. Dar vazand ca evaluarile lor sunt pur formale si nu au consecinte practice, multi studenti nu mai pierd timp cu completarea acestora…. Se pare ca au aparut in fine si la noi, inca prea timid, cateva asemenea evaluari ale SATISFACTIEI BENEFICIARILOR (= CALITATEA EDUCATIEI) si in unele scoli (pentru elevi si parintii acestora) sau, in universitati, pentru angajatori…. Dar ARACIS si ARACIP, in evaluarile lor externe de scoli si universitati, nu iau in considerare (sau iau in considerare dar cu o pondere total neglijabila) rezultatele unor asemenea evaluari calitative, preferand de departe, evaluarile lor cantitative (de regula, de interes contabil sau material, deci cu relevanta mica sau nula privind calitatea educatiei)….In plus, in evaluarile efectuate pentru Topul universitatilor, ARACIS a nascocit aproape o ….suta de indicatori, in timp ce, de exemplu in SUA, singurul indicator masurabil al calitatii unei universitati este, de decenii, RATA ANGAJABILITATII ABSOLVENTILOR (respinsa la noi de universitatile ce produc someri cu diploma!)… Concluzia: in Romania este foarte greu, poate chiar imposibil, sa orientezi scoala/ universitatea spre beneficiarii ei, mai ales datorita predominantei acordate de unii decidenti intereselor de grup si personale asupra celor nationale… Exemple: 1.In locul procedurilor costisitoare si cronofage necesare votului simplu/ calificat specific democratiei dambovitene, ar fi fost mult mai operativ si usor sa se adopte procedura deciziilor obtinute prin CONSENS, specific democratiilor avansate din Occident, alaturi de care ne dorim sa fim, 2.Conceptul STANDARD (ca “document adoptat prin consens, pentru aplicatii comune si repetitive, in scopul introducerii unui nivel optim de ordine, intr-un context dat”, conform Legii standardizarii – si nu ca cerinta/ fraza, asa cum a statuat incorect OG 75-2005 aprobata inadecvat de Legea 87-2006) este inca ignorat in educatia din Romania desi el este totusi practicat – dar sub alte denumiri (!!!) – si ar fi trebuit extins si in domeniul transformarii digitale in educatie, al educatiei online, etc.)….

  8. Domnule coleg anonim,
    E prea devreme să trageți concluzii, după doar un an de activitate. Păreți descurajat și nu e firesc. Încercați dvs o abordare mai sănătoasă, cu elevul pe piedestal, urmăriți efectele abordării pe cel puțin o serie de elevi (adică 4 ani), dacă e bine continuați, dacă nu, schimbați strategia, iar urmăriți rezultatele și după mai mulți ani de implicare activă, fără vaiete, trageți concluzii. Nu după un an.

  9. Citind mizeria asta, parca îi aud pe Funebriu sau pe Băsescu.. mai lipsește sa spui ca stam în cârca privaților!
    Adevăratele probleme sunt, în ordinea asta:
    1.Salarii umilitoare timp de 30 de ani, care au avut ca rezultat demotivarea totală profesorilor și distrugerea statului lor în societate; o fi elevul beneficiarul suprem al actului educational, dar educația SE FACE PRIN ȘI DE CĂTRE PROFESOR !!
    2.Politizarea numirii directorilor a promovat o întreagă pătură de nulități agresive la conducere
    3.Elevii, încurajați de părinții semidocți, dar agresivi, contestă profesorii (la fel face și mizeria de articol vomitată mai sus) și rolul educației instituționalizate, în general ;
    4.Romania in sine este un dezastru, pe toate planurile și palierele.

    1. Dv v-ati ales meseria . Dacă va nemulțumește va mai luați un job ca mulți alți romani.
      Întotdeauna puneți pe primul plan salariile dar haideți sa vedem și ce performante au profesorii.
      Pe perioada pandemiei am stat acasă cu copilul , acesta fiind în clasa a 8 a .
      Profesorul de matematica întra la ora doar lunea , Miercurea și vinerea cu ambele clase .
      Au fost ore la care profesorul nu a întrat neam , dar salariul și l-a luat în fiecare luna .
      Atunci nu a spus eu nu îmi merit banii pentru ca nu am muncit.Din fericire suntem niște părinții care au ceva studiu și am putut sa ne ocupam personal de copil .

  10. Îi dau dreptate domnului profesor. Când mergeam la școală mergeam de drag. Nu aveam teme exagerate, nu aveam auxiliare la fiecare obiect și e am de la școală cu lecția aproape învățată. Mergem de drag. Profesorii erau apropiați de noi și știau să îmbine exigenta cu blândețea, cu dragostea față de noi. Am fost cadru didactic 42de ani. În cariera mea am îmbinat acest lucru și a fot foarte bine. Ce spuneți dragi colegi de faptul că acum un copil de clasa a III-a este satul de scris? De școală? Nu învățăm bine ceva că galopam printre manuale și auxiliare. Nu este frustrat profesorul. De vină sunt manualele și programele din scoli. Renunțați la toate auxilarele. Să rămână la mate. și la română. Dacă le dau temă din auxiliar renunț la tema din manual. Rezolv în clasă.

  11. D-na are foarte multa dreptate in tot ce spune. Ca unii au succese este adevarat dar sunt extrem de putini.Cu restul ce facem?Nici-un ministru pus dupa 1989 n-a cunoscut, nu vrea sa cunoasca adevaratele probleme cu care se confrunta invatamantul romanesc si nici nu-i intereseaza sa le cunoasca. Sunt foarte multe de spus dar cine le ia in seama? Aceste comentarii le citeste cineva din guvernul Romaniei?
    Un exemplu: Campeanu, actualul ministru al educatiei, in afara ca tot timpul a iesit public si a spus cum incepe scoala de la 13 septembrie(cu prezenta fizica sau fara) a mai facut ceva? S-a dus intr-o localitate cu abandon mare de la scoala sa stea de vorba cu parintii, cu primarul, cu presedintele judetului si pe urma sa discute cu prim-ministrul pentru a rezolva problema, macar in aceasta localitate? Stie ca in invatamantul preuniversitar se preda religia, o teorie care nu poate fi demonstrata ca exista in realitate? Stie ca in invatamantul preuniversitar se preda latina? La ce foloseste aceasta materie unui elev care se duce la scoala profesionala si devine sofer, zidar,lacatus, casier, chelner, etc.? La cei foloseste latina unui elev care termina o facultate de matematica,IT, inginerie mecanica etc? Sa se predea numai la acele facultati unde latina se mai foloseste. Ce face un elev care nu vrea sa participe la orele de religie? Unde se duce daca ora este pusa a doua, a treia deci nu este pusa ultima? Afara? Daca ploua sau ninge sau este ger? Sali goale intr-o scoala nu exista, unde sa se duca? S-a vorbit mult ca intr-o clasa sa nu fie mai mult de 15,16 elevi.Parca asa spunea Anisie, nu?S-au construit spatii suplimentare? Nu, deci?

  12. Când domnul sau doamna profesor a pășit în cariera de cadru didactic, probabil că s-a lovit de realitatea care nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor. Dar asta se putea rezolva în orele de practică pedagogică, când aceste lucruri erau la fel de vizibile ca acum, nu era nevoie să se ajungă aici. Sau acele ore de practică nu prea au existat ?

    Acesta e comentariu de om frustrat, care ar fi bine să lase acum cariera aceasta și să aleagă un alt drum în viață.

    Stimate domnule profesor, așa a fost dintotdeauna acest sistem de învățământ, bun prost, merge înainte. Nimeni nu a spus că este ușor, nimeni nu a spus că este simplu. Vorba cuiva, viața e frumoasă, nu ușoară.

    Însă acest sistem de învățământ încă dă valori, în ciuda tuturor experimentelor politice care se fac pe el de mulți ani. Și cum-necum, o anumită “masă critică”, sau un anumit “nucleu” de cadre didactice încă rezistă tuturor vicisitudinilor istoriei.

    Văd că aduceți în discuție abandonul școlar. În afara unor cazuri izolate care sunt chiar grave și pe care nu le contestă nimeni, va rog eu, aduceți și niște părinți pe la școală !!! Pentru că o foarte mare parte din abandonul copiilor se datorează și educației primite acasă. Păi dacă cei mici asta văd acasă, ei ce să facă ? Iar la cazurile documentate chiar de dvs in bibliografie, vă rog luați atitudine, faceți ceva pentru acei copii defavorizați și veți avea locul dvs rezervat în rai. Asta cu condiția să rămâneți anonim și acolo. Așa e bine. Dar judecați fiecare caz în parte, pentru o analiză pertinentă. Altminteri aș avea și eu vreo câteva cazuri în care copiii sunt defavorizați chiar de către părinți, care preferă să bea și să fumeze banii de manuale. Cu cine faci tu reinserție sau masă caldă în cazul asta ?

    Apoi despre manuale: de ce nu vă luați la trântă cu sistemul, ca să facă alte manuale ? Nu știu ce predați, însă manualele nu sunt întotdeauna ceea ce trebuie. Și nici nu vor fi, pentru unii e prea mult, pentru alții prea puțin, însă după cum ați pus dvs problema nu are rost să intrăm în detalii. Este foarte mult de povestit.

    Analiza dvs. este deosebit de superficială, este la nivel de poezie ieftină, sau cum ar zice copiii din zilele noastre, e “fumată”, am mai auzit de 100 de ori placa asta. Iar sentința este profund nedreaptă. În primul rând sunteți de 2 ani în învățământ, nu aveți cum să dați atât de rapid un astfel de verdict. În al doilea rând, nu “învățământul a eșuat”, poate politicienii au eșuat în încercarea de a reforma învățământul, dar a spune că învățământul (probabil ca sistem, cred că ați vrut să spuneți) a eșuat este prea mult. Poate ați eșuat dvs., dar învățământul încă rezistă. Însă cu o astfel de atitudine a tinerelor cadre didactice sigur se va prăbuși într-o bună zi. Vă treziți din visare și luați hățurile în mână sau plecați. Este atât de simplu… De plânsete și văicăreli eu unul m-am cam saturat…

    1. “Nucleul”sau” masa critica”o reprezinta tocmai acei profesori care fac sa reziste si sa se perpetueze toate metehnele sistemului de invatamant romanesc, stimabile! De ce sa plece domnul? Ati vrea voi sa punem toti mainile pe piept intr o blazaree perpetua! Nu te lasa, domnule profesor anonim! Si pentru acest lucru ti ai ales aceasta meserie. Iar pentru cei care te “cearta” ca ti ai permis dupa “doar un an”…aceia uita ca, mai intai, ai fost elev, student si apoi cadru didactic, in aceasta tara, in acest sistem. Curaj si fiti un model si pentru alte meserii si alte sisteme! Ma inclin si ma bucur… mai exista speranta!

  13. Articolul ăsta e o varză totală, din păcate.

    1. Elevii abandonează școala pentru că intră în câmpul muncii (dacă nu în România, atunci în străinătate). Legal sau ilegal, cu ziua, la negru, indiferent de vârstă, foștii elevi muncesc pentru a se întreține sau pentru a sprijini familia. Iar eșecul aici este al politicilor sociale, care sunt ciuntite și tot mai nedrepte dar în care se tot lovește de zeci de ani, pentru că România prin politicienii săi îi condamnă pe cei săraci pentru că sunt săraci. Iar școala, din păcate, nu mai este o garanție a succesului. Sistemul PCR (pile-cunoștințe-relații) a ajuns garanția succesului, la 30 de la comunism.

    2. Orice minim succes obținut de elevii României este obținut în ciuda condițiilor, nu altfel. Conținuturile sunt masacrate și necorelate între discipline, profesorii nu au stabilitate pe posturi pentru a avea o oarecare continuitate la clase, conducerea oricărei școli e numită și schimbată politic, indiferent de competențele directorilor respectivi, nu mai există clar formulat niciun ideal educațional. Se cere obsesiv ca școala să pregătească tineri perfect calificați pentru a intra în producție, dar locuri de muncă pentru ei nu există, sau sunt plătite la un nivel care le face irelevante. Se ignoră faptul că, din păcate, strategia de țară a României a fost să ofere mână de lucru ieftină și bine pregătită, și nu s-a reușit decât ciopârțirea sistematică a tuturor mecanismelor care mai funcționau, astfel încât învățământul e de ani buni în regim de avarie.

    Iar pentru asta politicienii nu-și asumă nicio vină, ”profesorii” sunt de vină pentru sub-finanțare, politici educaționale, lipsa materialelor didactice, incompetența conducerii, instabilitatea sistemului.

    3. Hrana caldă și alte ajutoare pentru familiile în dificultate nu ar trebui cerute de la fiecare școală dependentă de primăria sa fără fonduri, ci coordonată de Ministerul Educației, Ministerul Muncii, Ministerul Sănătății, etc. Pe de altă parte, și combaterea sărăciei și reducerea decalajelor economice ar trebui să fie preocuparea guvernelor și parlamentului României, dar nu sunt. Ar fi cazul ca cei dezamăgiți să se uite de două ori și să se informeze bine înainte de a vota cu cine votează.

    4. Mai puține discipline, mai puțini profesori… mai puțini elevi (dar mai mulți în fiecare clasă, ca număr). Eternul refren. Să tăiem întâi, vedem după aceea cum și ce mai cârpim. La așa ceva n-ai cum răspunde. Doar că e posibil ca „anonimul” să-și vadă împlinită dorința și să nu fie deloc precum se aștepta.

  14. Eu …tu… coleg drag ! ANONIM ! Mergem pe acelasi drum ! Iti este sete ? Mai am apa, o impartim ! BRAVO ! Curaj! Crezi oare ca int-un an toate vor fi ok ? Astept dragul meu coleg de 30 de ani acest mesaj ! Decent, bun simt Felicitari ! Ce nu merge ? Cum gasim solutii ? Cum promovam ? Cum argumentam ? Cum MOTIVAM ??? Avem de lucru 20 de ani, dar vom reusi ! Fara sosocisme 😉

    1. Eu sunt doar părinte de copil dar am ochi și urechi !Da ,bani se dau pt orice in continuare dar oficialii nu vor să știe.Cu cei 2% din impozit se modernizează scoli,trebuiesc consumabile(hârtie,șervețele,etc) și culegeri…De ce nu sunt suficiente problemele din manuale ?Ca sa întreținem aceasta industrie ,nu ?Când apare cate un profesor corect care-și face treaba la ore și nu alte acțiuni administrative,care respecta elevul fiind în același timp și ferm,care vine la timp la ore este imediat bârfit,marginalizat și îndepărtat de colectiv și mai ales de conducerea instalată de cele
      mai multe ori pe criterii politice sau altele(grade de rudenie,nași/fini,afinitate personala).Și va mai mirați de ce vin peste noi IA și algoritmii…care or sa ia decizii în locul nostru pt că noi nu suntem capabili sa alegem ce e bun pt societate,adică să avem la conducere persoane demne,corecte,buni profesioniști,cu ambiție,inițiativa dar și putere de munca,etc.DA,sistemul de învățământ este azi doar un loc de muncă pt profesori !Când vezi programa școlară unde copiii mari inca fac muzică ,desen și religie amuțești !Până la 10 ani nu suntem capabili sa identificăm talente ,pe cei cu abilități de gen și să-i orientam către scoli specializate….Toți trebuie să piardă timpul și să mâzgălească când ar putea să facă asta in particular ,dacă-i relaxează sau au talent.In loc să învățăm ce ne trebuie pt viața asta care devine din ce in ce mai complexă noi facem fix aceleași prostii ca acum 30,40 ani !Sport nu facem deși avem ore pt că e mai ușor să le arunci o minge și face cine vrea ce vrea,daca vrea…dar nici controale inopinate de la Inspectorat ,că de ce lase ei cafelele ,presa și jocurile pe PC pt interesul național ?Chiar nu vă gândiți dragi profesori de azi că pensia dvs va depinde de performantele copiilor ce va trec prin mana ?Daca pleacă din țară sau majoritatea vor fi culegători ori muncitori și Romania va avea doar potențial de forță de muncă ieftină (fara să producă cu ajutorul inteligentelor lucruri de vârf în domenii de vârf) ce salarii vor avea ei și ce buget de pensii va avea tara ?Când le predați și aveți pretenții la toate detaliile din manuale (anii de domnie,de naștere,înălțimile munților,etc) considerând materia dvs cea mai cea nu vă gândiți și la cat le va folosi in viitor ?Nu va gândiți că timpul pierdut cu memorarea lor le sufla viața de sub nas că nu au timp de alte activități sau de joaca ,căci inca sunt copii ?Le ia timpul necesar unora pt a aprofunda ce e esențial (matematica,fizica,informatica sau altele ,fiecare după înclinații)…Nu toți le pot face pe toate la 100% și când văd note de 5 sau 6 ori pagini întregi de învățat normal că sunt descurajați !Nu va gândiți că le distrugeți neuronii pt a memora când ei au nevoie de timp și gândire pt a reflecta,pt a-și dezvolta imaginația ?Chiar și joaca o dezvolta…Toceala la comentarii care folosesc cuvintele și interpretarea altuia nu-i ajută la nimic !Filozofam in continuare pe tema “ce a vrut să spună autorul” de parcă suntem la universitate…Nu ne putem mulțumi cu ceva gramatica și cu ceva lectura ?La Romana sa stai sa analizezi fonetic la gimnaziu diftongi,triftongi ….Suntem normali la cap ?La Sport sa ai manual ?Nu e suficient sa demonstreze profu mișcările ?Sa stai sa asculți muzică și să scrii sunete pe portativ când ești afon ?Sa faci Religie când ai Educație civica și ești ateu?Ne trebuiesc pupători de moaște în tara ?Ori credeți ca manelistii vor fi mai civilizați și umili pt că fac câteva ore de religie când ei trăiesc în mediul lor degradat de când se nasc ?Mai avem și noi oameni de calitate in tara asta sau e fiecare pt el ?Suntem fix ca pe vremea lui Ceașcă ,ba mai rău (cu darurile,meditațiile,etc).Și atunci anvatam doar pt materiile de examen,restul erau de umplutura (fiind f încărcate toate cine să facă fata?).Ridicam stacheta și apoi ne mirăm că nu trec decât câțiva și aia pleacă afara….Noi cu ce rămânem ?

      1. Doamnă/domnule părinte, tot ce solicitați mai sus legat de programe și conținuturi NU SUNT STABILITE DE PROFESORI. Ci de Ministerul Educației și Guvernul României, prin legile și politicile educaționale promovate.

        CE și CÂND și ÎN CÂTE ORE, ANI se predă nu e stabilit în fiecare școală, ci prin planuri cadru, planuri de învățământ și metodologii anuale (privind ce anume se evaluează și în ce fel.)

        Încetați a vă certa cu profesorul ce predă orice disciplină și începeți a vă certa cu ministrul, secretarii de stat, parlamentarii aleși, membrii guvernului, etc.

        Și decideți mai întâi ce doriți de fapt – spuneți dvs. că ”apare cate un profesor corect care-și face treaba la ore și nu alte acțiuni administrative, care respecta elevul fiind în același timp și ferm, care vine la timp la ore este imediat bârfit, marginalizat și îndepărtat de colectiv și mai ales de conducere” ca și cum v-ar păsa că unii profesori sunt preocupați de disciplina predată și destul de exigenți, pentru ca imediat apoi să continuați ”Nu va gândiți că timpul pierdut cu memorarea lor [cunoștințelor specifice disciplinei] le sufla viața de sub nas că nu au timp de alte activități sau de joaca ,căci inca sunt copii?”

        Fiecare profesor predă una sau mai multe discipline pentru că a fost atras de acel domeniu. Este natural să fie pasionat(ă) de domeniul respectiv și să încerce să motiveze elevul pentru a învăța mai mult, mai bine, cunoștințe din domeniu. Faptul că elevii neinteresați de anumite discipline sunt obligați să le studieze și pe acestea nu ține de profesor, ci de minister, care, repet, a stabilit planul cadru, programa disciplinei, conținuturile anuale, numărul de ore, etc.

        Într-adevăr elevul nu poate fi bun la toate. Dar nici nu i se cere asta – ci doar un minim de efort pentru a ajunge măcar la un nivel mediu de cunoaștere. Cât să nu ajungă un simplu robot în societatea asta, care să se mulțumească doar să existe, nu și să trăiască.

      2. Eu consider că fiecare materie e importantă atâta timp cât nu se cere să se învețe motani exact expresiile profesorului. Daca elevul este “învățat” să gândească logic și o lecție să o retina pe baza unor idei principale(schematic) și apoi să dezvolte ideile nu este extraordinar de greu. Logica și învățatul pe idei principale trebuie făcut încă din clasele primare. Trebuie că problemele de matematică nu sa le memoreze metoda ci sa gândească logic ce trebuie făcut.(domnii/doamnele învățătoare au tendința _pentru puncte la gradatii-de a forța elevii să memoreze probleme și metode de rezolvare că sa ii ducă la diferite concursuri) prin întrebări ajutătoare. Daca un copil este cat decât logic nu trebuie să memoreze la nesfârșit. Daca orele de desen ,muzica și sport s-ar face așa cum ar trebui fara sa împovăreze cu învățatul ci sa fie distractiv pentru ei. Poate că nu toți elevii știu să deseneze frumos sau sa cânte (fiind afin) dar dacă le dezvolți cultura artistică e altceva. De pot utiliza tot felul de device-uri la aceste discipline prin vizionarea/ascultarea unor filmulețe la tema respectivă.la fel și la istorie geografie sau alte discipline se pot folosi tot felul de documentare care sa prezinte noțiuni legate de lecția respectiva. Memoria vizuala la elevi e mai dezvoltată decât memoria cognitiva.Dunt discipline in care se pot folosi destule materiale audiovizuale. Degeaba ziceți că nu avem nevoie de o disciplină sau alta. Toate au rolul lor atâta timp cât cadrul didactic nu face exces de zel. Puțin din fiecare și aprofundat spre ce avem incinstie.

      3. Pfui! Personal pot sa va “incoronez” drept Vocea Parintelui Roman. (fara alte adaugiri). Stiti ce ma surprinde insa? Domnii profesori au fost elevi in acelasi sistem in care acum profeseaza iar multi dintre ei au copii care invata in acelasi sistem… in care ei profeseaza….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fișe de lucru, modele de programe școlare pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, ghiduri pentru profesori despre ADHD, autism, dislexie, publicate de Inspectoratul Școlar Județean Iași

Inspectoratul Școlar Județean Iași propune un set de resurse pentru profesori, care să vină în sprijinul procesului de adaptare curriculară pentru elevii cu cerințe educaționale speciale, CES.  Adaptarea curriculară presupune…
Vezi articolul