“Școala românească este demult în criză. Asta este, de fapt, alt fel de a spune că trebuie să se schimbe destule în sistemul educațional”, scrie un profesor într-un mesaj primit de Edupedu.ro în cadrul proiectului “Profesorul anonim”. “Dacă nu am fost obișnuiți să alegem din start soluțiile potrivite, bâjbâim. Problema e că suntem încă în mentalitatea inerțială, aceea în care ori nu gândim și ne supunem unor măsuri aberante, ori gândim dar ne e frică, ori criticăm fără soluții. În mod cert, măcar putem spune când ceva nu funcționează”, scrie cadrul didactic.
- Profesorul aninom este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie pe adresa redactie@edupedu.ro despre problemele sau soluțiile identificate în școală/învățământ, sub protecția anonimatului.
Redăm analiza Profesorului anonim:
“După două săptămâni de școală hibrid, iată situația: orele se vor făcute simultan fizic și on line. Pentru cine nu are idee, se întâmplă cam așa: unele școli au instalate calculatorul, camera, boxele, în altele profesorul vine de acasă cu calculatorul și ce mai poate. Se lucrează pe mai multe platforme on line: Classroom, Zoom, Teams. Și acum surpriza: pentru cine predă profesorul? Pentru cei din clasă sau cei de acasă? Pentru a preda la clasă, el are de scris pe tablă. Nicio instalație din școli în acest moment nu ajunge să facă vizibilă tabla pentru cei de acasă. Și atunci, el se așază în fața calculatorului pentru a le arăta cumva, în altă variantă ce a scris pe tablă. Și se tot mișcă de la fizic la on line, întrerupând fie un stil, fie altul. Pentru că pur și simplu toată instalația tehnică folosită acum este doar una pentru amatori. Fizic vorbind, ar trebui să existe dotarea din studiourile TV. Or asta este imposibil. După cum imposibil e să ai eficiență cu întreruperi.
Pe de altă parte, ceea ce se predă fizic ajunge altfel la elevi iar unii profesori, dacă nu chiar toți, care au program hibrid, predau dublu, pentru a le oferi tuturor, la fel, conținutul lecțiilor. Și acum, gândiți-vă de câte ori predă un profesor cu o disciplină de o oră pe săptămână, la o normă de 18 ore!
Toate acestea se întâmplă pentru că școlile noastre nu au din start spațiul pentru toți, astfel încât clasele să fie cu 15 elevi. Ar însemna dublarea numărului de profesori desigur… Știm că nu avem acum această soluție ideală. Asta e…
Soluția posibilă nu e ușoară, dar mai limpezește puțin situația. Pur și simplu, un număr de ore fizic, alternativ, cu cele două grupe din fiecare clasă. Asta nu înseamnă dublarea timpului ci doar organizarea diferită. Să presupunem că avem o clasă. Pentru păstrarea distanțării ei vin jumătate. On line toți elevii vor primi înainte conținutul unei Unități (teme mari, cu subteme). Ei vor trebui să-l parcurgă singuri, să îl scrie acasă ca temă. La școală vor lucra pe explicații, exemplificări, exerciții, aplicații. Aceasta va dura inevitabil un număr mai mare de ore decât cel obișnuit la clasă.
Asta e tot! Important este să rămână ceva. Este clar însă că profesorul nu mai poate fi cel care expune lecția ci doar o explică. Înainte de asta el trebuie să ofere conținutul bine structurat, clar, deloc stufos, dar suficient de complex pentru a permite aprofundarea. Desigur, profesorul ideal este cel care se înregistrează video și elevii primesc, preț de maxim 15 minute, conținutul pe care altminteri îl preda o jumătate de oră,chiar o oră. Timpul dedicat temelor trebuie să fie cel pentru asimilarea în studiu personal, atât cât poate fiecare. La clasă profesorul doar verifică dacă elevii au scris din materialele on line ceea ce li se oferea de obicei aici. El are însă de explicat (și asta, de multe ori nu mai ajungea să facă nici la clasă). Dacă am fi atenți, școala hibrid înseamnă: la școală fizic, acasă on line. Acasă au de lucrat ca teme chiar conținutul. La școală se fixează, se exersează. Invers decât până acum: la școală se primea informația, acasă era fixarea și exersarea…
În treacăt fie spus: altă problemă. Inventarea profesorului de serviciu pentru a păzi elevii pe holuri: nu cumva să scape în hoardă, la toaletă! În realitate, de când sunt cu măștile pe față 4-5 ore, și nici măcar nu au voie să iasă din clasă, ce să păzească? Nu știu cine a inventat asta dar e clar că e un timp absurd în care profesorii devin bodyguarzi în timp ce paznicii școlilor îi privesc cum au căpătat dintr-o dată niște ajutoare nesperate. Sunt uneori 4-5 ore în plus pe lângă orele de predat care mănâncă din pregătirea utilă a profesorului și așa zăpăcit între ore on line și hibrid. Așadar, noua muncă a profesorului în pandemie este de bodyguard! Altă umilință nici că se putea inventa! Absolut inutilă. Pentru că acest profesor de serviciu, nu face nimic. Ce să facă? Stâng-drept, stâng-drept? Ce sunt ei? Polițiști, antrenori de ce?
Pur și simplu, lăsați profesorii să-și facă treaba! Scoateți funcția de păzitor! Ei nu sunt așa ceva”.
- Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro destinat cadrelor didactice. Aici profesorii, învățătorii, educatorii pot scrie despre lucrurile care nu funcționează în învățământ, sub protecția anonimatului. Adresa noastră este redactie@edupedu.ro.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.