Profesorul anonim: Feedback – Directori de şcoli din alte instituții

Concursul de directori la București

Foto: Pexels.com


Având in vedere că se organizează un nou concurs de directori, am considerat că ar fi oportun să transmitem un feedback către organizatori referitor la numirea in funcția de director/director adjunct a unor persoane din exteriorul şcolii şi pregătirea pentru această funcție.


Puncte slabe constate: În primul rând, trebuie precizat că directorii nou numiți in funcție din exteriorul şcolii nu cunosc cultura organizațională a unității de invățământ, nu cunosc elevii, profesorii, părinții. Mai mult decât atât, nu sunt prezenți în şcoală la program, deoarece au ore în alte unități de învățământ ceea ce îi face ineficienți şi dezinteresați în realizarea sarcinilor de lucru specifice funcției asumate. Nu sunt ataşați nici afectiv de instituție prin realizarea unor proiecte, nici prin CM (Contract de muncă – n.red), fiind in unitate încadrați pe perioadă determinată. Probabil îi motivează fie salariul, fie numărul insuficient de ore pe care-l au, nici într-un caz bunăstarea şi progresul unității în care s-au găsit numiți după concurs. În consecință, efectele sunt negative la nivelul instituției, deoarece aceşti directori nu reuşesc nici să organizeze activitățile corespunzător, nici să comunice cu personalul şi, implicit, nu valorizează activitatea cadrelor didactice din şcoală, obligație specificată chiar în fişa lor de autoevaluare, generând astfel o demotivare a personalului şi o atmosferă de lucru improprie. 


Al doilea aspect ar fi cel legat de subiectele/itemii de concurs care nu pun accentul pe legislație. Care sunt urmările acestui fapt? Vin intr-o şcoală nişte persoane care nu numai că nu cunosc legislație, dar nu înțeleg nici obligativitatea cunoaşterii şi respectării acesteia, deschizând astfel drumul către abuzuri şi hărțuire prin organizarea activităților “după ureche”, ignorând practic legislația in vigoare. 


Şi ultimul aspect este comunicarea. Este absolut vital, pentru buna organizare a instituției, ca un director să fie un bun comunicator, să înțeleagă că o comunicare eficientă este bazată pe argumente (nu pe ridicarea vocii), iar deciziile se iau in urma dezbaterilor din CA (Consiliul de Administrație – n.red) şi CP (Consiliul Profesoral – n.red) unde, evident, pot fi păreri diverse. Indicat ar fi să se testeze competența de comunicare a directorilor, la fel cum se testează şi a elevilor la BAC. În programa de limba română pentru BAC sunt descrise compenențele de comunicare care pot fi cerute şi la concursul de directori, sub o altă formă, bineînțeles. Din păcate, nu este o glumă, ci o tristă realitate că mai sunt încă directori care nu pot comunica eficient şi nici nu vor să învețe (deşi au punctaj în fişa de autoevaluare pentru comunicare).


În concluzie, în prezent, vine o persoană din afara şcolii care nu cunoaşte nici personalul, nici elevii, nici nevoile şcolii, nu cunoaşte legi/ordine ME (Ministerul Educației – n.red)/ norme, proceduri etc., nu are experiență de director, şi “Poftiți, vă rog, conduceți şcoala” efectiv, un om de pe stradă. Trist, dar adevărat.


Propuneri:

1. Alegerea directorului/directorului adjunct de către CP (Consiliul Profesoral – n.red), deoarece astfel există posibilitatea ca cel numit în funcție să fie un cadru didactic cu experiență, dedicat şcolii şi cu abilități de comunicare, care să aibă proiecte reale de dezvoltare a instituției, o viziune clară cu ce s-a realizat până in prezent şi ce nevoi de îmbunătățire există.

2. Itemii pentru concurs să fie 90% legislație,  deoarece, spre deosebire de privat, şcolile trebuie conduse după legislația în vigoare care asigură bunul mers al lucrurilor într-o şcoală. Problemele, abuzurile apar tocmai din cauza necunoaşterii acestor norme/legi/ proceduri, etc. 

_________________

Nota: Opiniile aparțin autorului și nu reflectă poziția sau opinia redacției.

Exit mobile version