Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a anunţat miercuri că, până în prezent, a fost sesizată de instanţe din ţară cu 21 de probleme de drept ca urmare a intrării în vigoare a OUG 62/2024 referitoare la unele măsuri pentru soluţionarea proceselor privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi a proceselor privind prestaţii de asigurări sociale, potrivit Agerpres.
Edupedu.ro a scris că toate litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești având ca obiect drepturi salariale ale personalului din sectorul bugetar (în general) și ale personalul din învățământul preuniversitar (în special) se suspendă, potrivit unei informări a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI). Este vorba de prevederile ordonanței de urgență nr. 62/2024 din 13 iunie 2024.
Instanţa supremă a precizat că a fost sesizată în acest sens de Tribunalele din Covasna, Vâlcea, Suceava, Bucureşti, Cluj, Botoşani, dar şi de către Curtea de Apel Alba Iulia, urmând ca aceste cereri să fie soluţionate de Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept al ICCJ.
Este vorba despre procese deschise de diverse persoane la aceste instanţe, cu referire, printre altele, la concediul acordat cadrelor didactice, indemnizaţii plătite magistraţilor, calcularea unor sporuri pentru condiţii periculoase de muncă, pensionarea ofiţerilor de poliţie, impozitarea pensiilor de serviciu, acordarea tichetelor de vacanţă.
Potrivit unui comunicat remis AGERPRES, ICCJ va trebui să dezlege, printre altele, dacă, în interpretarea art.106 alin.(1) Codul Muncii, art.144 Codul Muncii şi art.220 alin.(1) şi (5) din Legea 198/2023, respectiv art.267 alin.(1) din Legea 1/2011, raportat la art.5 alin. (1) din OMEd nr.4050/2021, cadrele didactice în activitate care desfăşoară şi activitate în regim de plată cu ora prin cumul de contracte individuale de muncă la aceeaşi unitate de învăţământ preuniversitar (ex. au un contract individual de muncă pe durata nedeterminată pentru funcţia de baza cu norma întreagă, cât şi un contract individual de muncă pe perioadă determinată pentru activitatea prestată în regim de plata cu ora), pot beneficia de concediu de odihnă plătit şi pentru timpul efectiv lucrat în regim de plată cu ora, respectiv de indemnizaţia aferentă zilelor de concediu de odihnă cuvenite şi neefectuate, la încetarea contractului individual de muncă pe durată determinată, conform art.146 alin.(3) din Codul Muncii.
Informații de context
În documentul FSLI apare că sindicatele profesorilor au sesizat Avocatul Poporului și au solicitat sesizarea Curții Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (1)-(3) și art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2024.
„Prin emiterea O.U.G. nr. 62/2024, Guvernul României şi-a exercitat abuziv dreptul de apreciere. Executivul s-a substituit Legislativului, privând personalul din sectorul bugetar (în general) și personalul din învățământul preuniversitar (în special) de dreptul de a beneficia de soluționarea cu celeritate a litigiilor de muncă privind drepturi salariale și instituindu-le un tratament diferit în fața instanțelor de judecată prin comparație cu angajații din sectorul privat, reprezintă o dovadă a exercitării abuzive a dreptului de apreciere.
Guvernul a extins delegarea legislativă dincolo de limitele instituite de Constituţia României, dispunând modificarea arbitrară a dispoziţiilor dintr-o lege organică – respectiv Codul de procedură civilă – prin intermediul unei ordonanţe de urgenţă, fără a exista o dezbatere reală în cadrul Parlamentului, ceea ce reprezintă o exercitare abuzivă a prerogativelor de care dispune. Totodată, motivarea prezentată de Guvern nu justifică urgenţa emiterii Ordonanței în sensul prevăzut de art. 115 alin. (4) din Constituţie”, potrivit FSLI.
Iată ce prevede OUG nr. nr. 62 din 13 iunie 2024
Articolul 1 – „(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică în procesele privind stabilirea și/sau plata drepturilor salariale sau de natură salarială ale personalului plătit din fonduri publice, inclusiv cele privind obligarea la emiterea actelor administrative sau privind anularea actelor administrative emise pentru acest personal sau/și cele privind raporturile de muncă și de serviciu ale acestui personal.
(2) Prezenta ordonanță de urgență se aplică și în procesele privind stabilirea și/sau plata drepturilor la pensie, inclusiv cele rezultate din actualizarea/recalcularea/revizuirea drepturilor la pensie sau/și cele privind alte prestații de asigurări sociale ale personalului prevăzut la alin. (1).
(3) Prezenta ordonanță de urgență se aplică indiferent de natura și obiectul proceselor prevăzute la alin. (1) și (2), de calitatea părților ori de instanța competentă să le soluționeze.
Articolul 2 – (1) Dacă în cursul judecății proceselor prevăzute la art. 1, completul de judecată învestit cu soluționarea cauzei în primă instanță sau în calea de atac, verificând și constatând că asupra unei chestiuni de drept, de a cărei lămurire depinde soluționarea pe fond a cauzei respective, Înalta Curte de Casație și Justiție nu a statuat și aceasta nici nu face obiectul unui recurs în interesul legii în curs de soluționare, va solicita Înaltei Curți de Casație și Justiție să pronunțe o hotărâre prin care să se dea rezolvare de principiu chestiunii de drept cu care a fost sesizată.
(2) Odată cu comunicarea către Înalta Curte de Casație și Justiție, încheierea de sesizare se transmite, în copie, prin poștă electronică, de către instanța de trimitere și celorlalte instanțe judecătorești competente să soluționeze, în primă instanță sau în calea de atac, procese de natura celui în care aceasta a fost formulată. Președinții instanțelor judecătorești competente, de îndată ce primesc copia încheierii de sesizare, iau măsurile necesare pentru informarea judecătorilor din secțiile corespunzătoare ale acelor instanțe.
(3) Cauzele similare, aflate pe rolul instanțelor judecătorești, vor fi suspendate până la pronunțarea hotărârii prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept.
(4) Sesizările prevăzute la alin. (1) având același obiect sau al căror obiect se află în strânsă legătură se conexează.
(5) Sesizările prevăzute la alin. (1) se judecă cu prioritate, în cel mult 60 de zile de la data învestirii Înaltei Curți de Casație și Justiție.
(6) Decizia se motivează în termen de cel mult 15 de zile de la pronunțare și se publică în cel mult 5 zile de la motivare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Articolul 3 – Dispozițiile art. 1 și 2 se aplică și proceselor în curs la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”
Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
7 comments
La ce rezultate au elevii,,B” trebuie sa ai bun simt și sa stai cu capul la cutie .Iar dacă tu ești așa profesionist ,de ce nu te cualizezi cu colegii tai valoroși să faceți tot ce puteți să schimbați sistemul?Așa profesori,așa elevi,așa părinți.
Aham! Si cand ne ”cualizam” ne ”cualizam” toti odata sau pe rand? Impreuna sau separat? La vedere sau pe ascuns? Vezi tu, ina, cate intrebari se nasc atunci cand tu, in loc sa comunici prin semne, incerci sa verbalizezi?
@Ina: “stimații” și “respectații” profesori, da, într-adevăr, au numai drepturi, când vine vorba de a avea niște obligații și responsabilități, cu privire la modul de predare și să aibă grijă de copii, când aceștia sunt la școală, nu, sub nicio formă! Știu doar să se plângă și atât, când de fapt, nu le pasă de copii, nici cât negru sub unghie, doar dacă acești copii fac meditații cu ei. În concluzie, sunt plătiți degeaba!
200% de acord. tocmai ce am terminat “gradinita”. abilitatile copilului preluate de la gradinita, mediocre, probabil se vor vedea la clasa zero diferentele fata de altii de la private sau alte gradinite de stat, mai mult a prins de pe youtube indemanari. educatoarea, insa, pardon, profesor in invatamantul prescolar, 2 norme 8-17:30 dar practic lipsea cand avea chef in intervalul asta sa-si rezolve probleme personale ca luatul copilului de la scoala etc avea un venit net lunar de peste 2300 euro format din 2 norme, gradatie de merit, vechime 15 de ani, gradul 1, buna la strans hartogarii, ce mai , top din hartii! daca in 2024 te mai multumesti cu “bine ca nu tipa”…eu las asta pe unde nimeresc pentru ca efectiv am ramas masca cand am vazut din grile venitul ei la stat, cand peste tot auzi numai lamentari, saracii, tu ai munci mai mult pe salariile alea etc se poate venit de peste 2000 de euro in invatamant si nu cred ca e un caz izolat! toata gradinita era doar cu educatoare cu norme duble, niciuna nu a avut inlocuitor timp de ani, iar pe cea din primul an cand au fost 2 pur si simplu au facut-o sa plece!
oanaM cea iubitoare de virgule (13 bucati). Azi nimic despre comunism?? Ai ruginit de tot!
Drepturi da ,obligații ba.
ina da, minte ba. Ia cu aer!