Profesorii suplinitori cer ministerului Educației organizarea unei dezbateri privind concursul de titularizare și repetarea anuală a examenului. Petiție semnată de peste 1.300 de persoane

9.266 de vizualizări
calendarul de depunere
Foto: © Nyul | Dreamstime.com
Un grup de cadre didactice suplinitoare calificate solicită Ministerului Educației organizarea unei dezbateri oficiale privind Concursul de titularizare din învățământul preuniversitar. Printr-o petiție lansată pe platforma Declic, profesorii atrag atenția asupra obligației de a susține anual examenul pentru ocuparea posturilor vacante sau rezervate, în ciuda faptului că obțin note peste 7 și dețin definitivatul.

„Considerăm că este necesară o reglementare clară și echitabilă a statutului nostru, care să ia în considerare experiența profesională acumulată și rezultatele obținute la examenele anterioare. Actuala procedură generează instabilitate și incertitudine pentru suplinitorii calificați și afectează continuitatea actului educațional”, se arată în textul petiției, semnată de peste 1.300 de persoane până la ora publicării acestui articol.

Semnatarii cer Ministerului Educației să analizeze posibilitatea introducerii unor măsuri care să permită profesorilor suplinitori cu note peste 7 și definitivat să beneficieze de mai multă stabilitate profesională, fără a fi nevoiți să susțină anual același examen. Aceștia subliniază că situația actuală afectează nu doar cadrele didactice, ci și elevii, care resimt lipsa de continuitate în procesul educațional.

Petiția este adresată ministrului Educației și îndeamnă atât suplinitorii, cât și titularii, sindicatele din educație, părinții, elevii și specialiștii în politici educaționale să susțină demersul. Semnatarii consideră că o dezbatere deschisă ar putea contribui la identificarea unor soluții viabile pentru stabilizarea carierei didactice a suplinitorilor calificați.

Cel mai recent, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că printre politicile educaționale pe care ar urma să le anunțe în iunie 2025 va fi și regândirea titularizării, adică a concursului național de ocupare a posturilor de profesori. El a criticat actualul proces, în care „oameni buni care dau examene peste examene nu reușesc să ajungă” la contract pe perioadă nedeterminată, fiind nevoiți să repete concursul din cauza lipsei de posturi.

Reacția oficialului a venit după ce pe 24 ianuarie 2025 un grup de profesori suplinitori i-a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă nemulțumirile legate de organizarea actuală a examenului de titularizare. În scrisoare, document obținut de Edupedu.ro, aceștia semnalează că, anual, zeci de mii de suplinitori sunt obligați să susțină acest concurs, indiferent de rezultatele obținute anterior, ceea ce contribuie la instabilitate profesională și afectează calitatea actului educațional.

Foto: © Nyul | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Paradoxul celui mai mare angajator din România, organizat și condus haotic de miniștri și politicieni locali – La Titularizare 2024, din cele peste 75 de mii de posturi scoase la concurs, peste 65 de mii erau de fapt netitularizabile, iar peste 48 de mii incomplete
Ministrul Daniel David, despre directorii de școli care țin posturile blocate și nu le scot la concursul de Titularizare: Toate aceste lucruri sunt în analiză. În luna mai vom veni cu diagnosticul și cu o nouă propunere pentru aceste probleme
Titularizarea pe jumătate de normă. George Purcaru, FSLI: Ce împiedică astăzi Ministerul Educației să aplice acest articol de lege? Când profesorul nu are suficiente ore la școală, de ce nu i se completează cu aceste ore de remedial?
Ministrul Educației, Daniel David: Este clar că printre politicile din iunie va fi și regândirea titularizării. Avem acei oameni buni care dau examene peste examene și nu reușesc să ajungă pe perioadă nedeterminată

6 comments
  1. Ama,și restul celor care comentează aici,ei incerc să vă fac să înțelegeți că trebuie să dispară de tot din minte ceea ce ei au implementat de foarte mulți ani, aceea Metodologie distorsionată, ilogică și aberantă, pe care ne au făcut să o credem că o sfântă Biblie! O abominatie,o aberație totală,plina de lucruri ilogice, creată doar pentru ei, pentru a crea niște locuri călduțe pentru unii,sus puși susținuți de partide politice. Cine sunt inspectorii școlari generali??? Toți sunt de la partide, politic puși acolo! De ce de 2-3 ani s-a tot amânat desființarea inspectoratelor școlare??? Pentru că nu se vrea sa dispară aceste funcții calde pentru ei! Daca nu s ar m ai da examenul de Titularizare,de Definitivat,de grad,și Suplinire,cum mai justifică inspectoratul școlar munca să? Nimic, Zero! Deci clar sunt disperați, să nu piardă scaunul! De ce sa fie cum e peste tot in lume și în Europa,când la noi trebuie să fie discriminare pe față, Stăpâni și Sclavi, aceleași cadre didactice să fie tratate în mod diferit,o bătaie de joc și umilință fara margini! Chiar nu sunteți conștienți de această bătaie de joc? E greu să mai gândim ,să realizăm ce se întâmplă? Avem elevi mai puțini? Da , pentru că rata abandonului e foarte mare, imensă! Pentru că nu sunt obligați să își aducă copii la școală,cum era cândva,pe timpuri! Nu exista așa ,ceva! Acum in clasa pregătitoare intra un Nr mare de copii,și pe parcurs pina la clasa XII rămân foarte puțini, renunța! Sistemul trebuie schimbat total,restructurat ,iar profesorul trebuie sa își recâștige, aceea demnitate și prestanță! Un sistem de învățământ sănătos înseamnă o societate sănătoasă! La noi e invers, varză tot!! De fapt asta și doresc ,o societate amețită, semianalfabetă!! Ușor de manevrat!!!

  2. Acest demers trebuia făcut de mai mulți ani, având în vedere că cei din Consiliul Europei ne au tot avertizat că ceea ce se întâmplă în România, este o umilință totala față de cadrul didactic,care e un simbol al unei societăți,mai ales una care face parte din marea familie a UE! Chiar anul trecut în vară la Conferința pe Educație și Competențe de la Bruxelles, nu sa atras atenția asupra acestui subiect și chiar nu sa dat un avertisment clar că trebuie să înceteze această situație și bătaie de joc la adresa cadrelor didactice din învățământul românesc! De ce nu spune nimic despre asta acești guvernanți și acest minister corupt? Madam Ligia Deca și subsecretarul de stat în Educație,știu foarte bine asta,de ce nu fac nimic? Culmea nesimțirii,prin OUG încheiat în 30.12.2024 și publicat în 31.12.2024, exact înainte de Anul Nou, spune clar că examenul de Titularizare este blocat în anul 2025! Dar ce face acest ministru David Daniel,care efectiv nu știe ce a semnat? Ne spune că examenul de Titularizare va avea loc, pentru că face excepție examenul de Titularizare,din învățământ!!! Serios? Chiar ești incompetent, domnule ministru? Este trecută aceasta excepție în acel articol care încalcă grav multe drepturi constituționale? NU! Deci , examenul de Titularizare Trebuie să Dispară Definitiv din sistemul de învățământ românesc! Nu numai în anul 2025! Ați făcut exact ceea ce va cerut și UE! Suntem singura țară din lume care avem această situație, această bătaie de joc și umilință maximă la adresa cadrelor didactice! Și culmea nesimțirii ne întrebăm de ce suntem pe ultimul loc în Europa și jos de tot la nivel mondial! Asta pentru că nu există stabilitatea in sistemul de învățământ și rotim an de an cadrele didactice și elevii sunt Intr un haos continu!!! De aceea am mare rugăminte, anul acesta, in următoarele săptămâni,voi iniția in instanță o plîngere împotriva Ministerului Educație și Competențelor, pe tema de încălcare gravă a dreptului la libera practica și dreptul la muncă , conform Constituției României,și a faptului că se încalcă cu bună știință niște drepturi care ai fost reglementate și de către UE și nu vor să le implementeze! Oare de ce? Voi avea nevoie de cat mai multe semnături și cazuri care pot fi expuse în instanță,că și motive clare de încălcare a dreptului constituțional la munca ,la fel că toate categoriile profesionale! Vă mulțumesc și sper din suflet să reușim să oprim aceasta bătaie de joc și umilință maximă pe care o suferim an de an, un stres continu!

  3. Populația școlară scade, odată cu populația totală a țării. Asta înseamnă mai puține posturi titularizabile, ce e așa de greu de priceput?

  4. Anuarul statistic al României arată că, în anul 2022, sistemul preuniversitar înregistrează cu aproximativ 1 milion de elevi mai puțin decât erau înregistrați în anul 2001 (primul pentru care există această informație publică). Sistemul a pierdut în primele doua decenii cam 30% din efectivele anului 2001.
    În același interval, multe școli s-au comasat iar unele s-au desființat. Ritmul pierderii de posturi didactice este strict legat de aceste cifre.
    Primul lucru de făcut ar fi sistarea titularizările acolo unde nu există posturi pentru că pare a fi o aberație administrativă să organizezi concurs pentru posturi care nu există.
    Apoi, ar trebui reașezați titularii, acei oameni verticali care au acceptat posturi la distanță de casă și nu au așteptat pomana suplinirilor din orașe. Unii dintre suplinitorii care protestează astăzi au dat concurs deși știau că nu există posturi, unii au refuzat posturile din zone rurale și s-au prezentat apoi la sesiunea de repartizare a suplinirilor care, în marea lor majoritate, sunt în zone urbane. Acum dânșii doresc să fie titularizați pe aceste posturi.
    Cineva ar trebui să spună lucrurilor pe nume și, oricât de dureros ar fi, ar trebui să înțelegem cu toții că, în ritmul în care scade populația școlară, în curând nu vor mai putea fi garantate nici posturile pe perioadă nedeterminată.
    Titularizarea suplinitorilor și perpetuarea la nesfârșit a examenului de titularizare în forma actuală sunt două greșeli care vor costa mult toate părțile implicate: ministerul pe de o parte și profesorii pe de alta.

  5. O parte a problemei e deja rezolvată legal: nota de la concurs e valabilă mai mulți ani (ar trebui totuși să existe și condiția ca in cei 10 ani😁 sa lucrezi în învățământ), mai trebuie doar ca repartizarea pe posturi sa se facă cuprinzând și profesorii care au dat examene în acești 10 ani). Si cel mai important: sa se desființeze plata cu ora și dreptul de a continua activitatea după pensie, pentru toate disciplinele la care nu exista deficit de cadre. Sunt profesori care țin doua catedre. Mă întreb ce calitate poate avea procesul educațional în astfel de condiții…. Rezolvarea e foarte simplă. Mai trebuie doar să se dorească. Dar tare mă tem că sunt sunt prea mulți care și-au tras focul sub oale și nu doresc schimbare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Peste 700 de elevi din București sunt încă în vacanță și încep anul școlar pe 19 septembrie, după ce Inspectoratul Școlar București a respins cererea Școlii Gimnaziale nr. 28, la care învață, de a face ore online / Clădirea e în renovare, iar profesorii vin la serviciu și stau în sala de sport

Toți elevii școlii Gimnaziale nr. 28 din București au vacanță prelungită, cu aprobarea Inspectoratului Școlar General, pentru că lucrările de reabilitare și renovare de peste vară nu au fost gata…
Vezi articolul

Pentru 46 de teste pozitive de salivă de săptămâna trecută nu există un răspuns, spune ministrul Educației: Pentru că nu poți să obligi părinții să meargă la testare PCR, nu există obligativitatea legală, deși ar trebui să fie acest lucru

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat marți privind testele de salivă că, până acum, 176 au ieșit pozitive din care 45 au fost confirmate prin teste PCR, însă pentru 46…
Vezi articolul

Toţi profesorii și elevii din România sunt așteptați să se înscrie la provocarea mondială de programare creativă BEBRAS. Înscrieri online pentru profesori în perioada 26 septembrie – 2 octombrie, pentru elevi în perioada 11 – 17 octombrie (P)

Cel mai mare eveniment global de programare creativă BEBRAS International Challenge este organizat anual de ECDL în România. BEBRAS îşi propune să introducă elevii de toate vârstele în domeniul gândirii computaţionale şi…
Vezi articolul

Daniel David, despre slaba implementare a proiectelor din PNRR în școli: N-aș vrea să renunțăm la niciun proiect, dar nici n-aș vrea să pun la risc finanțarea din PNRR prin faptul că în zona Educației ne-am angajat la prea multe lucruri pe care nu le putem duce la bun sfârșit

Ministerul Educației se confruntă cu dificultăți semnificative în implementarea proiectelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a recunoscut în prima reacție pe această temă ministrul Daniel David.…
Vezi articolul

VIDEO „Credeți-mă, nu voi insista să terminăm repede. Repede este ultimul criteriu“, spunea Klaus Iohannis, în 2018, despre aprobarea legilor România educată, despre care Ligia Deca a anunțat joi că vor fi trecute prin Parlament în procedură de urgență, ca să fie aplicate „în cel mai scurt timp posibil“

Proiectele legilor Educației vor trece prin Parlament într-o procedură de urgență, dezbătute într-o comisie comună, conform declarației ministrei Educației Ligia Deca, fost consilier prezidențial la Cotroceni. „În cel mai scurt…
Vezi articolul