Profesorii și manualele fac ca predarea să fie încărcată la gimnaziu, nu programa, spune Ligia Deca: Aici trebuie să intervenim, colaborativ în primul rând, adică în cancelarii

vârsta de pensionare, cancelarie profesori

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Profesorii sunt responsabili pentru predarea încărcată de la gimnaziu, la fel și modul în care sunt concepute manualele, a declarat Ligia Deca într-un interviu pentru stiripesurse.ro. Ministrul a explicat că schimbarea nu ar trebui făcută la nivelul programei școlare, care în opinia sa „este suficient de aerisită”, ci „în cancelarii”.

Ligia Deca a afirmat că problema încărcării de la gimnaziu nu este la nivelul programei școlare, ci la cel al modului de predare al profesorilor, respectiv al manualelor.

„În ceea ce privește programele de la gimnaziu, ni s-a semnalat în repetate rânduri că avem o problemă legată de încărcare. Specialiștii ne spun că nu este neapărat o chestiune legată de programă – programa este suficient de aerisită – ci mai degrabă de reflex al cadrelor didactice și de manuale foarte încărcate”.

Soluția, a explicat ministrul, stă în comunicarea dintre cadrele didactice: „Și aici trebuie să intervenim colaborativ, în primul rând, adică în cancelarii trebuie ca cadrele didactice să fie încurajate să discute nivelul, abordările, cum alegem să lucrăm diferențiat în clase”.

Explicațiile integrale ale Ligiei Deca:

Ligia Deca: „În ceea ce privește programele de la gimnaziu, ni s-a semnalat în repetate rânduri că avem o problemă legată de încărcare. Specialiștii ne spun că nu este neapărat o chestiune legată de programă – programa este suficient de aerisită – ci mai degrabă de reflex al cadrelor didactice și de manuale foarte încărcate. Și aici trebuie să intervenim colaborativ, în primul rând, adică în cancelarii trebuie ca cadrele didactice să fie încurajate să discute nivelul, abordările, cum alegem să lucrăm diferențiat în clase. Și aici intervine tehnologia.

Se discută mult despre platforme de evaluare, catalog electronic, inteligență artificială în educație. Pe măsură ce nu lăsăm tehnologia, ați vorbit despre tehnologie, se discută mult despre platforme de evaluare, catalog electronic, Inteligența artificială în educație. Cred că pe măsură ce nu lăsăm tehnologia să ne distragă – și aici apare toată discuția cu telefoanele în ore, pentru că inclusiv specialiștii OCDE ne spun că orice depășește o oră de stat pe telefon, dacă ești copil, îți scade performanța la matematică, au un grafic celebru”.

Reporter: Ajungem și la partea respectivă. Le transmiteți beneficiarilor secundari cumva un angajament că va fi o curriculă mai aerisită sau prin anumite mijloace?

Ligia Deca: „Trebuie. De exemplu, formăm cadrele didactice pe pedagogie digitală în cadrul PNRR și avem zeci de mii de profesori care vor învăța să folosească platforme electronice. Unii le folosesc deja. De ce? Pandemia ne-a învățat cumva accelerat să utilizăm platformele și avem multe școli în care se utilizează resurse online, se trimit teme sau proiecte online, există catalog electronic care nu e doar catalog, e un sistem de fapt de comunicare între profesor, familie, elev și lucrurile acestea schimbă calitatea actului didactic.

Am mai făcut un lucru, am digitalizat evaluările naționale. Anul trecut școlar a fost primul an în care toate evaluările naționale, inclusiv concursurile pentru profesori, s-au realizat cu evaluare digitală. Ce înseamnă asta? Că noi acum putem face analize, avem o unitate de cercetare în educație, să vedem la care item de evaluare copiii s-au descurcat mai bine sau mai puțin bine. Putem să vedem dacă sunt capitole de materie unde trebuie insistat la nivel generațional”.

Reporter: Se întâmplă în realitate acest lucru? Pentru că există evaluările respective la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a și par a fi tratate oarecum cu superficialitate. În școli analizează cineva rezultatele la modul cel mai concret?

Ligia Deca: „Se analizează. Ideea e că lumea înțelegea greu ce înseamnă acele coduri care se asociau cu rezultatele și atunci noi am schimbat sistemul. De la anul o să avem punctaje care se pot transforma în note. Ideal ar fi ca să vedem unde sunt golurile unui copil înainte ca el să ajungă la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a și să putem interveni. Dacă noi asociem în loc de coduri, care sunt greu de înțeles și pentru părinți și uneori și pentru profesori, punctaje care să fie clare și care să se poată transforma în note, eu cred că relevanța acestor teste va crește și atunci putem să avem o cu totul altă utilitate a lor în parcursul școlar al elevilor”.

Citește și:

Părinții să le ceară profesorilor de la clasă să facă pregătire suplimentară cu elevii, nu să îi trimită din start la meditații, spune Ligia Deca
Exit mobile version