Profesorii sunt responsabili pentru predarea încărcată de la gimnaziu, la fel și modul în care sunt concepute manualele, a declarat Ligia Deca într-un interviu pentru stiripesurse.ro. Ministrul a explicat că schimbarea nu ar trebui făcută la nivelul programei școlare, care în opinia sa „este suficient de aerisită”, ci „în cancelarii”.
Ligia Deca a afirmat că problema încărcării de la gimnaziu nu este la nivelul programei școlare, ci la cel al modului de predare al profesorilor, respectiv al manualelor.
„În ceea ce privește programele de la gimnaziu, ni s-a semnalat în repetate rânduri că avem o problemă legată de încărcare. Specialiștii ne spun că nu este neapărat o chestiune legată de programă – programa este suficient de aerisită – ci mai degrabă de reflex al cadrelor didactice și de manuale foarte încărcate”.
Soluția, a explicat ministrul, stă în comunicarea dintre cadrele didactice: „Și aici trebuie să intervenim colaborativ, în primul rând, adică în cancelarii trebuie ca cadrele didactice să fie încurajate să discute nivelul, abordările, cum alegem să lucrăm diferențiat în clase”.
Explicațiile integrale ale Ligiei Deca:
Ligia Deca: „În ceea ce privește programele de la gimnaziu, ni s-a semnalat în repetate rânduri că avem o problemă legată de încărcare. Specialiștii ne spun că nu este neapărat o chestiune legată de programă – programa este suficient de aerisită – ci mai degrabă de reflex al cadrelor didactice și de manuale foarte încărcate. Și aici trebuie să intervenim colaborativ, în primul rând, adică în cancelarii trebuie ca cadrele didactice să fie încurajate să discute nivelul, abordările, cum alegem să lucrăm diferențiat în clase. Și aici intervine tehnologia.
Se discută mult despre platforme de evaluare, catalog electronic, inteligență artificială în educație. Pe măsură ce nu lăsăm tehnologia, ați vorbit despre tehnologie, se discută mult despre platforme de evaluare, catalog electronic, Inteligența artificială în educație. Cred că pe măsură ce nu lăsăm tehnologia să ne distragă – și aici apare toată discuția cu telefoanele în ore, pentru că inclusiv specialiștii OCDE ne spun că orice depășește o oră de stat pe telefon, dacă ești copil, îți scade performanța la matematică, au un grafic celebru”.
Reporter: Ajungem și la partea respectivă. Le transmiteți beneficiarilor secundari cumva un angajament că va fi o curriculă mai aerisită sau prin anumite mijloace?
Ligia Deca: „Trebuie. De exemplu, formăm cadrele didactice pe pedagogie digitală în cadrul PNRR și avem zeci de mii de profesori care vor învăța să folosească platforme electronice. Unii le folosesc deja. De ce? Pandemia ne-a învățat cumva accelerat să utilizăm platformele și avem multe școli în care se utilizează resurse online, se trimit teme sau proiecte online, există catalog electronic care nu e doar catalog, e un sistem de fapt de comunicare între profesor, familie, elev și lucrurile acestea schimbă calitatea actului didactic.
Am mai făcut un lucru, am digitalizat evaluările naționale. Anul trecut școlar a fost primul an în care toate evaluările naționale, inclusiv concursurile pentru profesori, s-au realizat cu evaluare digitală. Ce înseamnă asta? Că noi acum putem face analize, avem o unitate de cercetare în educație, să vedem la care item de evaluare copiii s-au descurcat mai bine sau mai puțin bine. Putem să vedem dacă sunt capitole de materie unde trebuie insistat la nivel generațional”.
Reporter: Se întâmplă în realitate acest lucru? Pentru că există evaluările respective la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a și par a fi tratate oarecum cu superficialitate. În școli analizează cineva rezultatele la modul cel mai concret?
Ligia Deca: „Se analizează. Ideea e că lumea înțelegea greu ce înseamnă acele coduri care se asociau cu rezultatele și atunci noi am schimbat sistemul. De la anul o să avem punctaje care se pot transforma în note. Ideal ar fi ca să vedem unde sunt golurile unui copil înainte ca el să ajungă la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a și să putem interveni. Dacă noi asociem în loc de coduri, care sunt greu de înțeles și pentru părinți și uneori și pentru profesori, punctaje care să fie clare și care să se poată transforma în note, eu cred că relevanța acestor teste va crește și atunci putem să avem o cu totul altă utilitate a lor în parcursul școlar al elevilor”.
Citește și:
21 comments
Serios ?
Dar ce sa predam elevilor ? PNL SI PSD ? Sa nu le incarca memoria .
Habar nu are ce vorbește .
Specialista în… porturi lovește din nou! Oare are consilieri sau scoate toate prostiile astea din capul ei? Oricum, e clar că nu are habar de nimic din sistemul pe care, zice-se, l-ar conduce.
Ce specialiști spun așa ceva? Când am citit spusele doamnei, mai să-mi cadă telefonul din mână.
Specialiștii sunt ca dumneavoastră? Oameni care nu au trecut pe la catedră? Manualele cine le aprobă? Tot “specialiștii”de doi lei? Sau câștigurile din licitații?
Cu profesorii ați discutat? Sau este înjositor pentru dumneavoastră? Știți în ce ritm se preda? Știți că aprofundarea este zero? Unde i-ati găsit pe acești specialiști? Ne-ați terminat cu ei! Coborâți din turn doamnă și mergeți în școli, discutați cu profesorii. Doar așa veți înțelege și veți cunoaște realitatea
O afirmatie total gratuita, o invit pe dna ministru sa dezbatem subiectul pe gimnaziu… pentru ca deja la liceu, eu ca parinte m-am oprit la geometria vectoriala din cls 9, ma depaseste.
Au mai asmutit ei gloata tot pe profesori ca nu dam note suficient de bune, ca în pandemie tot noi eram de vina și tot așa. Un ministru care nici măcar nu tine cu oamenii pe care îi conduce și vrea doar sa ii extermine ca să ii înlocuiască cu AI.Simplu.
Super!
A aratat inca o data ca nu are habar de ce se intampla in invatamant!
O fi incurcat programa cu programul
Este programa încărcată.La clasa a IVa , la lb. engleza, elevul trebuie să știe chestiuni gramaticale care depășesc nivelul mediu la care e normal sa se lucreze. Când elevul face timpurile verbale și cazurile în limba romana începând cu clasa a Va și multe altele, eu ii cer în clasa a IV sa- mi știe prezentul simplu și prezentul continuu, afirmativ, negativ, interogativ și răspunsuri scurte! Pluralul îl înțelege, adjectivul demonstrativ și pe cel posesiv le intelege, sa zicem că și prepozițiile le înțelege el cumva, dar a- i cere să stăpânească așa cum se cuvine un timp verbal într-o o limbă străină cu tot ce presupune ea…nu. Nu. Nu. Nu. Eu mă chinuiesc de 7 ani, an de an, sa- i fac să înțeleagă pe cei de a IVa present simple și present continuous și nu se poate.Cu un elev sau doi care pricep cât de cât nu merge. Se reiau în gimnaziu, știu, dar atunci de ce îi amărâm cu ce nu pot pricepe când sunt micuți? Când iau cuvântul pe undeva, toți-ca și cum m- am trezit eu acum sa schimb ceva ce așa a fost mereu! Adică, ce?
Asa este. Programele nu sunt corelate intre ele. Se invata uneori la limbi straine notiuni care inca nu s-au studiat la limba romana. Ajungi sa fii si doamna invatatoare si profesor totodata. Imi amintesc ca am inceput in clasa a sasea limba engleza si abia prin a saptea si a opta timpurile despre care amintiti. Dupa parerea mea, in clasele primare nu au ce cauta notiunile de gramatica pura. Doar baza tocata si rastocata bine, ca in gimnaziu sa ai de unde porni de pe o platforma solida.
Doamne, cum le știe ea pe toate! Și nici măcar nu e profesor!(ce ne făceam dacă era?)
e tot discurs electoral? in cancelarii oamenii au pauza. Adică beau apă și mănâncă ceva și sper că vorbesc și altceva decât despre scoala
și manualele idioate , câte 10 rânduri pe disciplină, cine le-a aprobat?
asta e toantă rău
Chiar merita aceasta individa sa ajungă in Parlament? Eventual in vizita, cu niște preșcolari.
Sistemul educational din Romania se afla într-o imensă criza, generată de către promotorii ultimelor doua legi “perfecte”. Să-i mai si premiem pentru dezastrul lăsat in urma? Școală românească, la orice nivel, va avea nevoie de un interval de timp imens pentru a putea reveni la un nivel acceptabil. Dar pentru aceasta sunt necesare măsuri reale.
Vorbește politicianul Deca.
E in campanie electorală.
A găsit din nou țapii ispășitori.
Profesorii.
Așa a făcut dintotdeauna.
”(…) în cancelarii trebuie CA CAdrele didactice să fie încurajate să discute…”
Nu, nu trebuie CA CA, ”duamna” Deca…mai ales în cancelarii… păstrați-l tot la minister!
corect!
Doamna simte noua functie si deschide gura la orice porumbel ii trece prin cap? Da-r-ar Dzeu sa obtina acea functie si poate scapam de ea. Dar mi-e ca vine altul cu ineptiile lui.
da de unde te pricepi matale la programe? la marină se preda proiectare curriculara?
am impresia că fac presiuni ăștia cu tehnologia , cu manuale digitale , cu ecrane și butoane.
toată Europa a renunțat la ele ptr că handicapează daca sunt folosite in perioada timpurie și le luam noi pe bani grei.
aici e shpilul
Da.Si face cineva ceva?Nu.Si atunci?
Scapa cine poate.
Ne vom duce cu toții la rupt oase și neuroni în străinătate ca să scăpăm.de prostiile lot dar sa nu uitam ca ei asculta comenzile UE.
Cine e vinovatul?
Doamna ministru este un mare parerolog contemporan. Vorba aceea prostul potrivit la locul potrivit.
Proasta,proastă dar este ea Ministru?Deschide pentru noi,pentru copii și conduce învățământul?Și atunci cine e cu adevărat prostul?