Profesorii și manualele fac ca predarea să fie încărcată la gimnaziu, nu programa, spune Ligia Deca: Aici trebuie să intervenim, colaborativ în primul rând, adică în cancelarii

226 de vizualizări
vârsta de pensionare, cancelarie profesori
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
Profesorii sunt responsabili pentru predarea încărcată de la gimnaziu, la fel și modul în care sunt concepute manualele, a declarat Ligia Deca într-un interviu pentru stiripesurse.ro. Ministrul a explicat că schimbarea nu ar trebui făcută la nivelul programei școlare, care în opinia sa „este suficient de aerisită”, ci „în cancelarii”.

Ligia Deca a afirmat că problema încărcării de la gimnaziu nu este la nivelul programei școlare, ci la cel al modului de predare al profesorilor, respectiv al manualelor.

„În ceea ce privește programele de la gimnaziu, ni s-a semnalat în repetate rânduri că avem o problemă legată de încărcare. Specialiștii ne spun că nu este neapărat o chestiune legată de programă – programa este suficient de aerisită – ci mai degrabă de reflex al cadrelor didactice și de manuale foarte încărcate”.

Soluția, a explicat ministrul, stă în comunicarea dintre cadrele didactice: „Și aici trebuie să intervenim colaborativ, în primul rând, adică în cancelarii trebuie ca cadrele didactice să fie încurajate să discute nivelul, abordările, cum alegem să lucrăm diferențiat în clase”.

Explicațiile integrale ale Ligiei Deca:

Ligia Deca: „În ceea ce privește programele de la gimnaziu, ni s-a semnalat în repetate rânduri că avem o problemă legată de încărcare. Specialiștii ne spun că nu este neapărat o chestiune legată de programă – programa este suficient de aerisită – ci mai degrabă de reflex al cadrelor didactice și de manuale foarte încărcate. Și aici trebuie să intervenim colaborativ, în primul rând, adică în cancelarii trebuie ca cadrele didactice să fie încurajate să discute nivelul, abordările, cum alegem să lucrăm diferențiat în clase. Și aici intervine tehnologia.

Se discută mult despre platforme de evaluare, catalog electronic, inteligență artificială în educație. Pe măsură ce nu lăsăm tehnologia, ați vorbit despre tehnologie, se discută mult despre platforme de evaluare, catalog electronic, Inteligența artificială în educație. Cred că pe măsură ce nu lăsăm tehnologia să ne distragă – și aici apare toată discuția cu telefoanele în ore, pentru că inclusiv specialiștii OCDE ne spun că orice depășește o oră de stat pe telefon, dacă ești copil, îți scade performanța la matematică, au un grafic celebru”.

Reporter: Ajungem și la partea respectivă. Le transmiteți beneficiarilor secundari cumva un angajament că va fi o curriculă mai aerisită sau prin anumite mijloace?

Ligia Deca: „Trebuie. De exemplu, formăm cadrele didactice pe pedagogie digitală în cadrul PNRR și avem zeci de mii de profesori care vor învăța să folosească platforme electronice. Unii le folosesc deja. De ce? Pandemia ne-a învățat cumva accelerat să utilizăm platformele și avem multe școli în care se utilizează resurse online, se trimit teme sau proiecte online, există catalog electronic care nu e doar catalog, e un sistem de fapt de comunicare între profesor, familie, elev și lucrurile acestea schimbă calitatea actului didactic.

Am mai făcut un lucru, am digitalizat evaluările naționale. Anul trecut școlar a fost primul an în care toate evaluările naționale, inclusiv concursurile pentru profesori, s-au realizat cu evaluare digitală. Ce înseamnă asta? Că noi acum putem face analize, avem o unitate de cercetare în educație, să vedem la care item de evaluare copiii s-au descurcat mai bine sau mai puțin bine. Putem să vedem dacă sunt capitole de materie unde trebuie insistat la nivel generațional”.

Reporter: Se întâmplă în realitate acest lucru? Pentru că există evaluările respective la clasa a II-a, a IV-a, a VI-a și par a fi tratate oarecum cu superficialitate. În școli analizează cineva rezultatele la modul cel mai concret?

Ligia Deca: „Se analizează. Ideea e că lumea înțelegea greu ce înseamnă acele coduri care se asociau cu rezultatele și atunci noi am schimbat sistemul. De la anul o să avem punctaje care se pot transforma în note. Ideal ar fi ca să vedem unde sunt golurile unui copil înainte ca el să ajungă la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a și să putem interveni. Dacă noi asociem în loc de coduri, care sunt greu de înțeles și pentru părinți și uneori și pentru profesori, punctaje care să fie clare și care să se poată transforma în note, eu cred că relevanța acestor teste va crește și atunci putem să avem o cu totul altă utilitate a lor în parcursul școlar al elevilor”.

Citește și:

Părinții să le ceară profesorilor de la clasă să facă pregătire suplimentară cu elevii, nu să îi trimită din start la meditații, spune Ligia Deca

3 comments
  1. ”(…) în cancelarii trebuie CA CAdrele didactice să fie încurajate să discute…”
    Nu, nu trebuie CA CA, ”duamna” Deca…mai ales în cancelarii… păstrați-l tot la minister!

  2. da de unde te pricepi matale la programe? la marină se preda proiectare curriculara?
    am impresia că fac presiuni ăștia cu tehnologia , cu manuale digitale , cu ecrane și butoane.
    toată Europa a renunțat la ele ptr că handicapează daca sunt folosite in perioada timpurie și le luam noi pe bani grei.
    aici e shpilul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Concursul pentru rezidențiat rămâne neschimbat, anunță Ministerul Sănătății, după consultări cu studenții: examenul de intrare va fi în continuare național, pe domeniile medicină, medicină dentară și farmacie

Rezidențiatul rămâne neschimbat, anunță Ministerul Sănătății, după consultări cu asociațiile de studenți din universitățile de medicină cu privire la proiectul de ordonanță de urgență (OUG) lansat pe 26 august în…
Vezi articolul

Concurs între școli, cu proiecte din Școala Altfel, lansat de Ministerul Educației în plină grevă generală a celor din Învățământ. Profesorii trebuie să facă un dosar și inspectoratele să aleagă și să trimită la minister câștigătorii – DOCUMENT

Școlile din țară se pot înscrie la un concurs de activități pe care profesorii le-au ținut cu elevii în programul „Școala altfel”, organizat de Ministerul Educației, potrivit unei informări transmise…
Vezi articolul

USR cere ministrului Educației Ligia Deca “să rescrie din temelii legile Educației, nu să protejeze impostorii și plagiatorii” / “Adresându-se șefilor de partid, unii dintre ei cu plagiate evidente, Ligia Deca nu face decât să se îndepărteze de dezideratul României Educate” – senatorul USR Ștefan Pălărie

USR cere ministrului Educaţiei, Ligia Deca, să rescrie cu adevărat din temelii cele două propuneri de modificare a legilor Educaţiei, astfel încât ele să asigure cadrul etic necesar modernizării procesului…
Vezi articolul

DOCUMENT Consilierea psihologică, penultima măsură în cazul violențelor ușoare și grave din Ghidul pentru prevenirea și monitorizarea violenței în școli, redactat de Inspectoratul Ilfov

Inspectoratul școlar județean (IȘJ) Ilfov a publicat un ghid pentru prevenirea, abordarea și monitorizarea violenței în școli, document prin care școlile să poată gestiona situațiile de violență din școli. Ghidul…
Vezi articolul