Ordonanța privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene, cunoscută drept „ordonanța trenuleț” pentru că are un amalgam de prevederi din foarte multe domenii, suspendă aplicarea unui punct din legea educației 198/2023 prin care elimină din finanțarea de baza acordată școlilor costurile pentru naveta personalului didactic și angajaților școlii. Actul normativ a fost adoptat fără modificări în ședința de Guvern de luni, 30 decembrie. OUG intră în vigoare la publicarea în Monitorul Oficial.
Este vorba despre prorogarea articolului 139, alineatul 3, litera d): „Finanțarea de bază se asigură din bugetul de stat, pentru următoarele articole de cheltuieli, în funcție de care se calculează costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev, după cum urmează: d) cheltuieli de transport pentru personalul din învățământul preuniversitar care nu dispune de locuință în unitatea administrativ-teritorială unde are postul”.
Prin acest demers al Guvernului Ciolacu, banii pentru naveta angajaților din școli, profesori sau personal administrativ și a celor din inspectorate sau alte isntituții din învățământul preuniversitar nu mai sunt asigurați în anul 2025.
Consiliul Economic și Social menționează în avizul negativ, consultativ, acordat proiectului de OUG faptul că: „În prezent, primăriile refuză decontarea navetei personalului din învăţământ. Menționăm că, de la apariția Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, personalul din învățământ nu mai beneficiază de decontarea navetei, deoarece articolul a fost prorogat în fiecare an, dar nu s-au transmis precizări clare primăriilor pentru decontare“.
Ce alte modificări, blocări sau amânări aduce ordonanța-trenuleț pentru Educație:
Salariile sunt înghețate la nivelul lunii noiembrie 2024, deși grilele care prevăd o creștere a salariilor în Educație cu 50% au fost trimise la Ministerul Muncii, conform Ministerului Educației, iar sindicatele au anunțat înainte de alegeri că profesorii ar trebui să primească noi creșteri salariale, conform angajamentelor făcute de guvernanți. Și pentru universități și cercetători situația este similară.
Concursul național de Titularizare și angajările din Învățământ sunt blocate în 2025, cu excepția posturilor unice, adică acolo unde există un post cu atribuții care nu pot fi acoperite de personalul existent – am explicat aici pe larg de ce.
Primele de carieră didactică și primele de carieră profesională pentru cei peste 300.000 de salariați din sistemul de Educație, atât preuniversitar cât și universitar. Acestea nu vor fi acordate decât dacă guvernul va reuși „decontarea integrală” din fonduri externe nerambursabile. Fiind cheltuieli de dezvoltare profesională care au și componentă de asigurare de nevoi specifice, cel mai probabil nu vor putea fi decontate integral din fonduri europene nerabursabile. Suma ar fi de 2,12 miliarde lei.
Tichetele sociale pentru sprijin educațional, în valoare de 500 de lei, acordate preșcolarilor și elevilor dezavantajați pentru achiziția de rechizite, cursuri sau cărți, ar putea fi suspendate și ele în 2025. Anul acesta au fost acordate pentru peste 600.000 de beneficiari. Schema este aceeași: în OUG „trenuleț” este condiționată acordarea acestora de „decontarea integrală” din fonduri externe nerambursabile. Nici anul acesta nu au putut fi decontate integral – coplata Guvernului fiind de circa 12 milioane de euro.
Reducerile pentru transportul studenților vor fi acordate doar pe rutele domiciliu-facultate și doar în orașele în care studenții studiază. În ciuda protestelor din ultima săptămână ale organizațiilor studențești, măsura este prevăzută în proiectul de OUG.
Articolul care prevede alocarea de 15% din Bugetul general consolidat pentru Educație, echivalentul a 6% din PIB, din ambele legi ale Educației, nu se va aplica nici în 2025, prevede proiectul de OUG. Ar fi al 12-lea an consecutiv când această prevedere legală nu este respectată și aplicată de guvern, fără nicio consecință pentru acesta.
Masă caldă/sănătoasă la școală doar în limita sumei de 1,1 miliarde lei. Asta deși legea educației și programul de guvernare al actualului guvern prevăd asigurarea mesei pentru cel puțin 1 milion de elevi în 2025.
Reorganizarea inspectoratelor școlare și ARACIP, actualmente politizate excesiv – prevăzută în lege și amânată din 2024. În mod paradoxal, această masură e prevăzută și în programul de guvernare, dar același guvern decide prin OUG să nu o aplice, potrivit proiectului de act normativ.
Pilon major ar reformei formării inițiale și continue a cadrelor didactice, Centrul Național pentru Formare și Dezvoltarea în Cariera Didactică (CNFDCD) este și el amânat, nu se mai înființează, rămân în continuare casele corpului didactic, instituții putetnic politizate.
Înființarea Centrului Național pentru Educație Incluzivă, prevăzută de legea educației, e amânată.
Profesorii care coordonează implementarea proiectelor nu pot fi plătiți suplimentar, nu pot fi remunerați din banii din proiect și în continuare nu pot fi nici măcar recompensați cu reducerea normei didactice, prevăzută de lege, pentur că Guvernul o amână prin proiectul de OUG.
Creșterea cu 25% a costului standard pentru unitățile de învățământ defavorizate, prevăzută în legea educației este și ea amânată la aplicare până în septembrie 2026, fără nicio justificare bazată pe studii sau date.
Bursele sunt înghețate, atât pentru elevi cât și pentru studenți, la valorile din 2024.
Voucherele pentru elevii cu CES – cerințe educaționale speciale – sunt amânate până în septembrie 2026, fără să existe vreo explicație față de cei peste 100.000 de elevi aflați în această situație și față de părinții acestora. De asemenea, nu există o analiză asupra impactului măsurii sau al lipsei acesteia.
Neaplicarea limitării numărului de elevi în liceu, la o medie de 22, cu maximum 26, amânată pentru septembrie 2026.
Profesorii cu peste 15 ani vechime și gradul didactic I nu pot să-și reducă norma de predare cu 2 ore săptămânal, fără diminuarea salariului, așa cum prevede legea 198/2023, potrivit proiectului de oug, care nu oferă nicio fundamentare a acestei măsuri.
Acordarea premiului pentru activitate suplimentară de 2% din fondul de salarii de la nivelul unității, este amânată la aplicare și anul acesta.