Întrebat dacă profesorii sunt bine plătiți, ministrul Educației și Cercetării a declarat într-un interviu pentru PROTV că „răspunsul meu direct este nu”. Stabilirea salariilor prin indicatori de performanță ar fi o greșeală, a mai spus David, indicând „mulți politicieni” care vorbesc despre asta. El a subliniat că veniturile cadrelor didactice ar trebui să fie stabilite pe baza statutului acestora în societate și să atingă un nivel „decent și adecvat”, iar pentru a majora venitul ar trebui să existe premii și bonusuri pentru performanță.
- De remarcat, cele mai multe declarații pentru introducerea criteriilor de performanță în salarizarea din Învățământ au fost făcute de premierul Marcel Ciolacu. Chiar în discursul său de la ultima ședință de Guvern din 2024, când a anunțat măsurile luate prin ordonanța „trenuleț”, premierul a spus că „nu se mai acordă sporuri și premii suplimentare. Fiecare leu plătit la salariu va trebui justificat prin criterii de performanță și evaluări. Înghețăm angajările la stat.” Ciolacu i-a cerut public fostei ministre Ligia Deca criterii de performanță în salarizarea profesorilor – Deca nu l-a contrazis niciodată.
- O analiză recentă publicată pe Edupedu.ro de cercetătorul Dacian Dolean explica pe înțelesul tuturor ce ar trebui să știe Marcel Ciolacu despre aceste criterii de performanță în salarizarea din școli.
Daniel David a afirmat că, odată cu discuțiile privind legea salarizării unitare, va susține „convergența” salariilor din educație cu cele din sănătate. „Atunci când s-au crescut salariile în sănătate, am înțeles nevoia de a opri exodul medicilor și asistenților medicali. Începem să avem probleme similare și în educație: nu mai avem profesori de fizică, de chimie, iar cei mai buni absolvenți nu aleg sistemul preuniversitar”, a declarat ministrul.
El a menționat că această convergență va ține cont de relevanța socială a profesiei și de numărul de ani de școală necesari pentru calificare.
Ministrul a respins ideea de a lega salariul profesorilor de indicatori de performanță, argumentând că salariul de bază trebuie să reflecte respectul pentru profesie. Cu toate acestea, el susține introducerea de bonusuri și premii pentru cadrele didactice performante. „Venitul profesorului bun poate fi crescut prin bonusuri și alte mijloace de stimulare financiară, dar nu prin stabilirea salariului de bază în funcție de performanță”, a explicat Daniel David.
Daniel David a atras atenția asupra faptului că sistemul educațional românesc întâmpină dificultăți majore în recrutarea de profesori calificați, în special în domenii precum chimia și fizica. „Pentru a atrage cei mai buni absolvenți în sistemul preuniversitar, trebuie să le oferim salarii competitive și să le arătăm că această profesie este respectată”, a declarat ministrul.
Redăm fragmentul din interviul despre salariile profesorilor:
Adriana Stere, PROTV: „Credeți că profesorii români sunt acum bine plătiți?
Daniel David: Aici este o discuție, dar răspunsul meu direct este nu. Dar în același timp văd în spațiu public că foarte mulți politicieni vin cu această idee – și nu doar politicieni – că profesorii ar trebui plătiți prin indicatori de performanță. Iar eu cred că este o greșeală. Salariul nu ar trebui să fie legat de indicatori de performanță. Adică salariul ar trebui să fie legat de statutul pe care tu îl dai cadrului didactic în societate și, dacă vrei să fie respectat, salariul trebuie să fie la un nivel decent, la un nivel adecvat. De aceea, am și spus, de exemplu, că este anormal. Noi toți am înțeles, când au crescut salariile în sănătate, că medicii plecau, asistentele medicale plecau din țară, trebuie cumva să-i ținem aici. Începem să avem probleme similare în zona educației. Nu mai avem profesori de fizică, nu mai avem profesori de chimie, cei mai buni absolvenți nu vin neapărat în sistemul preuniversitar.
Și am spus că, atunci când se va discuta pe legea salarizării unitare, argumentul meu va fi și, de fapt, a fost și o promisiune făcută de politicieni sistemului, atunci când au încheiat greva, că vom discuta despre o convergență a salariilor între zona educațională și zona de sănătate. Sigur, luând în calcul relevanța socială, numărul de ani de școală ș.a.m.d.
Adriana Stere, PROTV: Adică salarii similare.
Daniel David: Convergente, similare pe ani de școală și relevanță socială. Dar sunt de acord că indicatorii de performanță pot să conteze și trebuie să-i stabilim, ci și în programul de guvernare așa apare ideea și am fost de acord cu asta, pentru a aduce în plus peste salariul normal, decent pe care trebuie să-l aibă toți, bonusuri și premii pentru cei care totuși sunt mai performanți, lucrează mai mult. Nu toți sunt la fel.
Adriana Stere, PROTV: Sunt profesori care dau generație după generație de picați…
Daniel David: Pentru a-i crește venitul profesorului bun, nu pentru a-i stabili salariul. Bonusuri, premii și alte mijloace de stimulare, inclusiv financiară.
În context, fosta ministră Ligia Deca a declarat de mai multe ori în ultimul an că salarizarea profesorilor pe bază de performanță este în lucru cu experții OCDE.
Salarizarea bazată pe performanță este „una dintre cele mai dificile dileme cu care se confruntă orice sistem de educație“, a spus Andreas Schleicher, directorul Directoratului pentru Educație al OCDE, unul dintre fondatorii programului internațional de testare standardizată PISA. Declarația a fost făcută pe 8 decebrie 2023, la prezentarea Raportului național PISA 2022 pe România, ca răspuns la o întrebare Edupedu.ro.
Ca reprezentant al OCDE, Schleicher a menționat faptul că ar trebui folosite cât mai multe criterii cu putință pentru evaluarea performanței la clasă și pentru a putea folosi acea evaluare în salarizarea profesorilor.