Profesorii reacționează la „măsurile iresponsabile” propuse de minister în proiectele de ROFUIP și Statutul Elevului: dublarea absențelor pentru un punct la purtare „ar trebui retrasă imediat”, iar „sălile de izolare riscă să devină un refugiu confortabil pentru turbulenți” / Avertisment: „elevii reprezentanți abuzează de drepturi și își construiesc un regim școlar preferențial nejustificat”

Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com

Profesorii de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București au transmis Ministerului Educației un set de observații și propuneri detaliate cu privire la modificările propuse pentru Statutul Elevului și Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP), potrivit documentului consultat de Edupedu.ro. Aceștia își exprimă îngrijorarea față de anumite măsuri care, în opinia lor, ar putea avea un impact negativ asupra calității educației și disciplinei în școli.

ROFUIP, adică Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar este setul de reguli pe care trebuie să le respecte fiecare școală, creșă, grădiniță sau liceu, de aceea conținutul său este foarte important și modificările au un impact semnificativ, fiind resimțite în întreg sistemul de învățământ.

Pentru Statutul Elevului 2024, propunerea de la articolul 28, alineatul 2 este considerată „periculoasă”, spun profesorii.

Profesorii consideră periculoasă propunerea de modificare a articolului 28, alineatul 2, care prevede sancționarea elevilor cu un punct scăzut la purtare pentru 40 de absențe nemotivate pe an școlar sau 20% absențe nejustificate din numărul de ore la o disciplină. Argumentul lor este că elevii au deja dreptul la 40 de absențe motivate de către părinți pentru diverse probleme personale, ceea ce permite acumularea a până la 79 de absențe fără justificare medicală și fără sancțiuni. Profesorii avertizează că această măsură încurajează absenteismul și lipsa de responsabilitate a elevilor și părinților.

„Această măsură încurajează absenteismul și lipsa de responsabilitate a elevilor și a părinților în relația cu școala”, se arată în documentul transmis. „Mai mult, considerăm că ar trebui prevăzut în regulament motivele concrete pentru care un părinte poate învoi elevul de la școală: deces în familie, nuntă, prezența la tribunal etc., dovedite cu acte.”

„Rubricile de absenţe sunt deja neîncăpătoare în cazul multor elevi şi vorbim despre un liceu de prestigiu din capitală. Suntem convinşi că în alte licee situaţia este şi mai gravă.

Prin urmare, considerăm că măsura nu este în beneficiul nimănui şi ar trebui retrasă imediat. Nu putem accepta ca învăţământul să se degradeze treptat şi chiar să contribuim la asta cu măsuri iresponsabile.”

Propunerii de la articolul 14, alineatul 2, care prevede izolarea într-o sală a elevilor turbulenți este „dificil de implementat”.

Profesorii sunt de părere că reglementările privind izolarea elevilor turbulenți sunt insuficiente și dificil de implementat. Aceștia atrag atenția asupra faptului că elevii care perturbă orele de curs ar putea continua să aibă un comportament problematic și în sălile destinate izolării lor, iar supravegherea acestora ar fi o sarcină dificilă pentru cadrele didactice, care sunt deja supraaglomerate și insuficiente.

Pentru articolele 19, 20 și 21, cele privitoare la sancțiuni și note la purtare

Se propune eliminarea cuvântului „poate” din sintagma „Sancțiunea poate fi însoțită de scăderea notei la purtare” și reformularea acesteia în „Sancțiunea va fi însoțită de scăderea notei la purtare”. Profesorii subliniază că acordarea notei 10 la purtare în cazul abaterilor disciplinare repetate sau grave este nefirească și nu contribuie la responsabilizarea elevilor.

Elevii reprezentanți își construiesc un regim preferențial în școală și abuzează de statutul lor

Articolul 36 privind Reglementările pentru reprezentanții elevilor: Profesorii solicită reglementări și limitări mai clare pentru activitățile elevilor reprezentanți, susținând că aceștia abuzează de drepturile lor și își construiesc un regim școlar preferențial. Propunerile includ necesitatea dovezilor clare pentru motivarea absențelor și limitarea numărului de absențe motivate pe baza participării la activități de reprezentare.

Ce observații și propuneri au profesorii pentru ROFUIP 2024

1. Corelarea Articolului 94, alineatul 9

Se solicită corelarea acestui articol cu precizările specifice propuse pentru Statutul Elevului, pentru a asigura coerența și aplicabilitatea uniformă a regulilor.

2. Articolul 140, alineatul 2: diferențele la discipline

Profesorii propun precizarea faptului că elevii care se transferă între clase cu planuri-cadru diferite ar trebui să dea diferențe atât la disciplinele care nu apar în planul-cadru al clasei de la care vin, cât și la disciplinele comune, dacă numărul de ore este diferit. Aceasta ar reduce situațiile în care elevii transferați nu pot recupera materia nestudiată.

Profesorii subliniază că aceste proiecte de modificare a legislației sunt publicate într-o perioadă aglomerată de sfârșit de an școlar, ceea ce limitează posibilitatea acestora de a reacționa în timp util. Ei își exprimă speranța că propunerile lor vor fi luate în considerare, subliniind importanța unei consultări reale și echitabile a tuturor părților implicate în sistemul educațional.

„Sperăm ca propunerile noastre să fie luate în considerare la fel de mult ca ale elevilor și ale părinților, pentru că noi ne gândim la impactul pe termen lung asupra sistemului de învățământ”, se arată în încheierea documentului.

Redăm propunerile integrale făcute în perioada de dezbatere publică de profesorii de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București.

Către Ministerul Educaţiei

Noi, profesorii din Colegiul Naţional „Matei Basarabˮ din Bucureşti, transmitem pe această cale următoarele observații cu privire la unele dintre prevederile din Proiectele pentru Statutul elevului, respectiv ROFUIP, propuse pentru consultare publică, în data de 12.06.2024.

Observații cu privire la Proiectul pentru Statutul elevului:

1) Considerăm inoportună şi chiar periculoasă propunerea de modificare a Statutului elevului, respectiv articolul 28, alineatul 2, cu privire la sacţionarea elevilor cu un punct scăzut la purtare la 40 de absenţe nemotivate pe an şcolar sau 20% absenţe nejustificate din numărul de ore pe an şcolar la o disciplină de studiu/modul de specialitate. 

Având în vedere că elevii au deja dreptul la 40 de absenţe motivate de către părinţi pentru diverse probleme personale, se va ajunge în situaţia în care aceştia pot avea 79 de absenţe, fără justificare medicală şi fără a fi sancţionaţi în niciun fel. Dacă la aceste absenţe se adaugă cele motivate medical, un elev poate lipsi mai mult de două luni de la şcoală în mod legal şi fără nicio sancţiune. 

Această măsură încurajează absenteismul şi lipsa de responsabilitate a elevilor şi a părinţilor în relaţia cu şcoala. Mai mult, considerăm că ar trebui prevăzut în regulament motivele concrete pentru care un părinte poate învoi elevul de la şcoală: deces în familie, nuntă, prezenţa la tribunal etc. dovedite cu acte. Elevii au deja foarte multe absenţe pentru care primesc motivări de la părinţi (dintre cele 40 prevăzute de Regulament), fără o justificare serioasă, la care se adaugă absenţele motivate medical (cu scutiri obţinute fictiv şi pe care nu le verifică nimeni), iar profesorii au dificultăţi în a evalua şi nota aceşti elevi. Rubricile de absenţe sunt deja neîncăpătoare în cazul multor elevi şi vorbim despre un liceu de prestigiu din capitală. Suntem convinşi că în alte licee situaţia este şi mai gravă.

Prin urmare, considerăm că măsura nu este în beneficiul nimănui şi ar trebui retrasă imediat. Nu putem accepta ca învăţământul să se degradeze treptat şi chiar să contribuim la asta cu măsuri iresponsabile.

2) Reglementările din art.14, alin. (2) (deși ideea scoaterii elevilor turbulenți din clase pentru a se putea ține în bune condiții orele este benefică) sunt insuficiente și punerea lor în practică fie va fi extrem de dificilă, fie va genera situații greu de controlat, din următoarele motive:

– elevii care perturbă orele de curs și care sunt greu de controlat de către profesorii claselor respective se vor comporta la fel și atunci când sunt trimiși în sălile destinate izolării lor, iar misiunea supravegherii lor va fi foarte dificilă: un cadru didactic sau un cadru didactic auxiliar nu va putea determina un grup de câțiva elevi turbulenți, adunați în aceeași sală, să lucreze ceea ce li se dă de făcut (aceștia au refuzat să respecte regulile în clasă și la fel vor face și în sala de izolare); sălile de izolare riscă să devină un refugiu confortabil pentru cei care nu doresc să participe la activitățile didactice;

– personalul școlilor este insuficient și supraaglomerat, deci va fi greu de găsit, ori de câte ori este nevoie, un cadru didactic sau un cadru didactic auxiliar care să supravegheze elevii turbulenți;

– persoanele desemnate pentru supravegherea elevilor trimiși în sala de izolare ar trebui să aibă o pregătire temeinică în ceea ce privește lucrul cu elevii ce manifestă comportamente neadecvate și care nu reacționează la observațiile profesorului de la clasă;

– multe școli au spații insuficiente (învață în schimburi) și este dificilă alocarea unei săli pentru izolarea elevilor care perturbă orele de curs.

3) La articolele 19 alin. (5), 20 alin. (6) și 21 alin. (6) propunem eliminarea cuvâtului „poate” din sintagma „ Sancţiunea poate fi însoţită de scăderea notei la purtare” și reformularea „Sancțiunea va fi însoțită de scăderea notei la purtare”. Aceste sancțiuni se aplică pentru abateri disciplinare repetate sau grave, iar acordarea notei 10 la purtare pe fondul acestor abateri este nefirească și nu va determina responsabilizarea elevilor și deprinderea unui comportment corect din partea acestora.

4) La articolul 36 literele c) și d) sunt necesare reglementări și limitări mai clare și mai ferme, întrucât – așa cum se remarcă în destule cazuri – elevii reprezentanți abuzează de aceste drepturi și își construiesc un regim școlar preferențial nejustificat. Sunt numeroase situațiile în care reprezentanți ai elevilor fixează activități specifice în timpul orelor de curs, deși ele se pot programa în afara acestora, nedorind să-și diminueze timpul liber personal.

– amânarea unei evaluări și motivarea absențelor să se facă pe baza unei dovezi clare, scrise și aprobate de conducerea unității de învățământ care să certifice participarea elevului la o activitate de reprezentare;

– limitarea numărului de absențe ce pot fi motivate pe baza documentelor justificative de participare la activități de reprezentare;

– obligativitatea programării activităților specifice din școală, de către elevii reprezentanți doar cu acordul scris al conducerii unității de învățământ și cu respectarea orarului școlii – aceste activități pot fi puse în timpul orelor de curs doar în situații excepționale, întemeiate.

De asemenea, considerăm inoportun faptul că aceste proiecte de modificare a legii sunt publicate la final de an şcolar, când toţi profesorii sunt ocupaţi cu încheierea situaţilor şcolare şi cu Examenul de Bacalaureat. S-a dorit ca noi să nu putem avea o reacţie în timp util şi multe măsuri care afectează negativ sistemul de învăţământ să fie luate, fără ca noi să fim consultaţi în vreun fel.

Observații cu privire la Proiectul pentru ROFUIP:

1) Corelarea art. 94 alin (9) cu precizările specifice propuse pentru statutul elevului.

2) Art. 140 alin (2) – este necesară precizarea faptului că se dau diferențe atât la disciplinele care nu apar în planul cadru al clasei de la care vine elevul ce solicită transferul, dar se regăsesc în cel al clasei la care dorește să se transfere, cât și la discipline comune celor două planuri cadru, în situația în care la clasa la care se solicită transferul numărul de ore alocat unei discipline este mai mare decât cel de la clasa de la care dorește să plece elevul. 

Această prevedere poate diminua semnificativ numărul situațiilor în care elevii nou veniți prin transfer într-o clasă au parcurs doar o parte dintre conținuturile din programa unei discipline și nu pot studia acea disciplină, după transfer, în condiții acceptabile. 

În foarte multe cazuri, volumul de cunoștințe nestudiate este destul de mare, astfel încât acești elevi nu vor reuși recuperarea acestora, în vederea formării competențelor prevăzute de programa școlară.

Sperăm ca propunerile noastre să fie luate în considerare la fel de mult ca ale elevilor şi ale părinţilor, pentru că noi ne gândim la impactul pe termen lung asupra sistemului de învăţământ”.

Citește și:

Noutățile despre ROFUIP 2024
Câte o notă la purtare în fiecare modul, pentru fiecare elev – modificare introdusă de Ministerul Educației, la cererea directorilor de școli, în regulamentul de funcționare a unităților de învățământ ROFUIP 2024 – proiect
Noutățile despre Statutul Elevului 2024

Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version