Pe 1 februarie a intrat în vigoare Ordinul nr. 3.051 din 2024 care stabileşte obligaţiile profesorilor de a completa declaraţiile de interese că nu meditează elevii de la clasă. Directorii de școli trebuie să informeze profesorii și să afișeze ordinul în format fizic și pe site-ul instituției, conform unei note a Inspectoratului Școlar Județean Dolj.
- Toți profesorii au obligația să completeze declarația că nu fac meditații cu elevii de la clasă, până pe 31 decembrie / Model de declarație de interese
- În sistemul de învățământ românesc sunt 212.332 de cadre didactice, potrivit datelor din august 2023 ale Ministerului Educației, care trebui să depună această declarație de interese.
Vă prezentăm pe scurt cele 6 documentele incluse în ordin și pașii necesari pentru aplicarea procedurii:
- Profesorii sunt informați cu privire la procedură, semnează o notă de informare că au luat la cunoștință.
- Profesorii completează declarația de interese.
- Declarația de interese se înregistrează în registrul declarațiilor de interese.
- Profesorul primește o dovadă că declarația a fost înregistrată.
- Dacă în urma primirii și verificării declarației se constată neconcordanțe se completează un alt document, o recomandare de rectificare a declarației de interese.
- Dacă profesorul nu depune declarația, i se solicita printr-un document transmiterea punctului de vedere cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a declarației de interese.
Pe larg, articolele din procedură și documentele utile:
Informarea profesorilor
Art. 7 – (3) „Informarea personalului cu privire la obligativitatea completării/actualizării declarațiilor de interese, la termenele-limită de depunere a acestora, se realizează prin nota de informare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta procedură. Nota de informare se transmite prin e-mail sau personal cu semnare pentru luare la cunoștință.
DOCUMENT Model Notă de informare
Completarea declarației de interese
Art 5. – (2) Declarația de interese cuprinde norma didactică și activitățile de predare la clasa/clasele la care personalul didactic de predare este încadrat în anul școlar în curs, conform modelului standard prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură.
DOCUMENT Declarația de interese
Înregistrarea declarației în registrul Registrul declarațiilor de interese
Art. 9. — (1) În momentul primirii declarației de interese, din partea persoanelor care au obligația completării lor, responsabilul le înregistrează în Registrul declarațiilor de interese, atribuind câte un număr de ordine din registru, conform anexei nr. 4 care face parte integrantă din prezenta procedură.
DOCUMENT Registrul declarațiilor de interese
Dovada de primire a declarației de interese
Art. 9. – (3) La data înregistrării declarației în Registrul declarațiilor de interese, responsabilul eliberează deponentului o dovadă de primire, întocmită conform anexei nr. 5 care face parte integrantă din prezenta procedură
DOCUMENT Dovada de primire a declarației de interese
Recomandare de rectificare a declarației de interese
Art. 11. – (1) În urma primirii și verificării modului de completare a declarațiilor de interese, în cazul în care responsabilul pentru declarațiile de interese constată neconcordanțe între cerințele legale de completare a declarațiilor de interese și completarea propriu-zisă a acestora, întocmește o adresă de rectificare a declarațiilor de interese, potrivit anexei nr. 6 care face parte integrantă din prezenta procedură, în termen de 10 zile de la primirea declarațiilor
DOCUMENT Recomandare de rectificare a declarației de interese
Solicitare transmitere punct de vedere cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a declarației de interese
Art. 13. — (1) După expirarea termenului de depunere a declarațiilor de interese, responsabilul pentru declarațiile de interese întocmește o adresă conform anexei nr. 7 care face parte integrantă din prezenta procedură și o transmite pe e-mail sau în format letric personalului didactic de predare care avea obligația completării declarației de interese, prin care se solicită transmiterea punctului de vedere, în scris, cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a acesteia.
(2) Personalul didactic de predare care primește adresa menționată la alin. (1) are obligația transmiterii unui răspuns justificat sau a depunerii declarației de interese în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii adresei.
DOCUMENT Solicitare transmitere punct de vedere cu privire la motivul nedepunerii sau depunerii cu întârziere a declarației de interese
Meditațiile contracost cu elevii de la clasă constituie abatere disciplinară și profesorii pot fi sancționați
Activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă constituie abatere disciplinară și se pot aplica mai multe sancțiuni, de la avertisment scris pâna la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă, conform legii învățământului preuniversitar.
Profesorii sancționați cu desfacerea contractului de muncă nu mai pot preda pentru 7 ani școlari, potrivit metodologiei de mobilitate.
În același timp, profesorii declară în scris, pe propria răspundere, sub sancțiunile prevăzute de Codul penal pentru falsul în declarații, care se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau amendă, că nu fac meditații contracost cu elevii de clasă, potrivit ordinului nr. 3.051 din 11 ianuarie 2024.
Edupedu.ro a scris încă din luna august că profesorii care fac meditații cu elevii de la clasă vor fi cercetați disciplinar, prevede noua lege a Educației în învățământul preuniversitar. Fiind încadrată ca abatere disciplinară, în acest caz „orice persoană poate sesiza în scris, cu privire la săvârșirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinară, prin înregistrarea sesizării la secretariatul unității de învățământ”, conform legii 198/2023.