Profesorii pot confisca telefoanele elevilor și le restituie la finalizarea orelor de curs în ziua respectivă – propunere a Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului

8.385 de vizualizări
Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com
Profesorii pot confisca telefoanele elevilor și le restituie la finalizarea orelor de curs în ziua respectivă, după cum se arată în propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului. Propunerile au fost concepute ca urmare a schimbărilor produse de noua Lege a învățământului preuniversitar și au fost înaintate Ministerului Educației.

În proiect apare că elevilor le este interzis să utilizeze telefoanele mobile în timpul desfășurării orelor de curs, a examenelor și a olimpiadelor și a concursurilor școlare. Dacă elevii folosesc telefonul în timpul orei, fără să fie în scop educativ, cadrele didactice pot prelua telefonul și îl restituie la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă în mod obligatoriu către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau elevi.

Articolul 15 – „(1) Elevilor le este interzis:

g) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, a examenelor și a olimpiadelor și a concursurilor școlare; inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în timpul pauzelor, în scop educativ, cu acordul cadrului didactic sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Nerespectarea prevederilor lit. g) poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă în mod obligatoriu către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ.

Prevederile lit. g) nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească.”

În actualul Statut nu apare prevederea referitoare la confiscarea și restituirea telefonului de către cadrele didactice: Articolul 15 – „Elevilor le este interzis: g) să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor; prin excepție de la această prevedere, este permisă utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ sau în situații de urgență;”

Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP) stabilește că este interzisă utilizarea telefonului mobil în timpul orelor:

Articolul 186 – „(2) În timpul orelor de curs, al examenelor și al concursurilor este interzisă utilizarea telefoanelor mobile; prin excepție de la această prevedere, este permisă utilizarea acestora în timpul orelor de curs, numai la solicitarea cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ. În situații de urgență, utilizarea telefonului mobil este permisă cu acordul cadrului didactic. Pe durata orelor de curs telefoanele mobile se păstrează în locuri special amenajate din sala de clasă, setate astfel încât să nu deranjeze procesul educativ.”

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că este interzisă utilizarea telefonului pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial.

Articolul 106 – „(4) Utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

(5) În învățământul liceal, regulamentul intern al unității de învățământ poate interzice folosirea de către un elev a dispozitivelor menționate la alin. (3) în întreaga sau doar o parte din incinta unității de învățământ, precum și în timpul activităților care se desfășoară în afara acesteia.

(6) Prevederile alin. (4) și (5) nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească.

(7) Nerespectarea prevederilor alin. (4) și (5) poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea predării, după caz, către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau elevi conform regulamentului intern al unității de învățământ.”

Informații de context

Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.

Ministerul Educației urmează să vină cu propriu proiect de Statul al Elevului.

Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.

După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.

Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.

O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare. 

Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor

Foto: © Oksun70 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Telefonul mobil poate fi confiscat de la elevii din clasele primare și gimnaziu și predat părinților, potrivit unui amendament susținut și de ministrul Educației și votat în comisia de învățământ din Camera Deputaților / Pentru elevii de liceu, decizia privind interzicerea telefoanelor rămâne la dispoziția școlii
Dreptul elevilor la planuri individualizate de învățare, realizate de profesorii de la clasă, printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului
Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați – printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul Elevului

14 comments
  1. Ca inginer electronist si profesor universitar am fost placut surprins sa constat personal – in scoli si universitati americane si canadiene – existenta (de cateva decenii) / utilizarea curenta a aparatelor electronice denumite „jammers”/ „brouilleurs” care. prin functionare, blocheaza complet comunicatiile electronice in campus, dar doar pe durata orelor de program (fiind oprite in pauze si in afara programului). Astfel, telefoanele mobile detinute de elevi/ studenti dar si de profesori si personalul administrativ din scoala/ universitate, nu pot fi utilizate pe parcursul orelor de lectie/ curs/ seminar/ laborator/ teza/ examen, etc (fiind functionale doar in restul timpului si doar pe teritoriul/ campusul scolii/ universitatii)…
    DE CE NU AR PUTEA FI UTILIZATE SI IN ROMANIA ACESTE APARATE ATAT DE EFICIENTE SI RELATIV IEFTINE??.. Doar avem experienta de peste 3 decenii in dispute insolvabile intre educabili-profesori-parinti si cunoastem bine efectele pretentiilor unora de-a avea acces permanent la telefonul mobil – neaparat Smartphone (care permite accesul la Internet) desi telefoanele casice (cu taste) ar fi fost mult mai potrivite. Doar Smartphone-urile (mult mai scumpe decat cele clasice) sunt utilizabile – nu numai in pauze ci si in cursul programului scolar/ universitar – in scopuri de divertisment, total opuse celor de instruire.
    La o solicitare adresata de mine ANCOM (Autoritatea Nationala pentru Reglementare si Administrare in Comunicatii) pe acest subiect am primit acest raspuns: „„Jammerele (denumite și dispozitive de bruiaj GSM/3G/4G, GSM/3G/4G jammer, bruiaj telefon mobil, bruiaj GPS, etc.) nu pot fi conforme cu dispoziţiile Directivei 2014/53/UE (DIRECTIVA 2014/53/UE a PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislației statelor membre referitoare la punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio și de abrogare a Directivei 1999/5/CE.), transpusă în legislaţia naţională prin Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 privind punerea la dispoziție pe piață a echipamentelor radio, cu modificările și completările ulterioare, întrucât cauzează interferenţe prejudiciabile comunicaţiilor radio autorizate, adică perturbă sau împiedică funcţionarea normală a comunicaţiilor care utilizează frecvenţe radio.
    Astfel, fabricarea, deţinerea, importul, publicitatea, introducerea pe piață, punerea la dispoziție pe piață și/sau utilizarea jammerelor constituie contravenţie conform art. 51 alin. (1) pct. 40 din Hotărârea Guvernului nr. 740/2016 şi se sancţionează conform art. 51 alin. (2) pct. 21 și art. 53 alin. (1) din același act normativ.
    Dar la art.1, aliniatul (3) se mantioneaza:
    „Prezenta hotărâre nu se aplică:
    a) echipamentelor prevăzute în anexa nr. 1;
    b) echipamentelor radio sau dispozitivelor utilizate sau destinate a fi utilizate exclusiv în cadrul activităților din domeniul apărării naționale, ordinii publice şi siguranței naționale, inclusiv cel al protecției intereselor economice ale statului, dacă aceste interese se referă la siguranța națională, precum şi în cadrul activităților statului din domeniul dreptului penal.””
    Cu toate acestea, in comertul nostru electronic se ofera si jamere (artizanale sau de import) utilizabile de exemplu pentru a bloca comunicatiile electronice dintr-o casa, un apartament sau chiar un bloc. Mult mai grava – prin consecinte – poate fi utilizarea Smartphone-urilor in timpul evaluarilor scolare/ universitare pentru a transmite subiecte/ probleme in exterior si a primi de acolo texte/ solutii aferente, pe baza carora se poate promova evaluarea respectiva..
    Decidentii legislatiei din Romania (Min.Educatiei, ANCOM, comisiile Parlamentului) ar trebui sa stie ca atat amploarea si frecventa fraudarilor evaluarilor din educatie (in invatamantul preuniversitar, cu cca 6000 scoli si in invatamantul universitar, cu aproape 90 universitati) – realizate mai ales cu contributia esentiala a numeroaselor gadget-uri electronice si informatice comercializabile liber sau ilegal in Romania si strainatate, care atrag educabilii – cat si deturnarea preocuparilor elevilor si studentilor in orele de curs si aplicatii prin utilizarea intensiva si exclusiva a telefoanelor mobile pot fi prevenite, evitate si combatute IN MOD EFICACE SI EFICIENT doar prin utilizarea jammerelor…
    Toate masurile administrative, de regula birocratice si cronofage, inventate si aplicate de gestionarii Min Educatiei, scolilor si universitatilor, de cateva decenii, in scopul identificarii/ prevenirii/ blocarii fraudelor electronice/ informatice, s-au dovedit a fi prea putin eficace, eficiente si adecvate – mai ales in conditiile diversitatii si performantelor noilor tehnologii ale informatiei si comunicarii, caracterizate si printr-un dinamism remarcabil…
    In SUA si CANADA, de multi ani, jammerele sunt utilizate curent – in universitati si colegii, mai ales – desi in SUA, FCC a emis o reglementare cu dispozitii similare celor din Directiva comunitara si HGR 740/2016.
    Dar acolo, reprezentantii „partenerilor de interese” (educabili – profesori – parinti – autoritati – comunitatea, etc.), respectandu-se reciproc, in prealabil si-au comunicat, votat si negociat reciproc interesele in cadrul scolii/ universitatii (doar cele LEGITIME fiind acceptate de ceilalti parteneri), au stabilit drepturile si responsabilitatile fiecaruia, stabilind de comun acord si in cunostinta de cauza ca solutia bruierii limitate a comunicatiilor radio este optima (eficienta si usor de utilizat). In plus, prin alegerea/ reglarea adecvata a frecventelor de emisie si a puterii aparatului, nimeni din vecinatatea campusului/ cladirii scolii/ universitatii nu s-a plans ca i s-ar fi prejudiciat comunicarea electronica!
    In Romania, consecintele acestor fraude si deturnari sunt, de aproape 3 decenii, atat de costisitoare si grave (mai ales pentru eficienta si eficacitatea proceselor educationale – mai ales evaluarile – din scoli si universitati, pentru educabili si personalul didactic), incat ar justifica o considerare a acestor fapte ca implicand „interesele economice ale statului, ordinea publica si siguranta nationala”. Permitandu-se astfel utilizarea jammerelor (doar pe parcursul orelor de curs/ aplicatii, in pauze fiind blocate) in scolile si universitatile care le cunosc si le doresc… Inginerii electronisti stiu prea bine ca interferentele electromagnetice pot fi limitate substantial prin amplasarea judicioasa a jammer-ului si alegerea judicioasa a puterii de emisie si a frecventelor sale de lucru…
    Altfel, vom continua sa aratam noilor generatii ca unii reprezentanti ai lor pot fi -sau chiar sunt – mult mai „inteligenti”/ smecheri, decat decidentii/ profesorii si pot promova (nu numai la examene ci si ulterior, in viata, prin fraudare si hotie)…
    Solutia “confiscarii” (temporare) sau a predarii/ primirii telefoanelor mobile la fiecare ora de catre fiecare profesor este contraproductiva, in primul rand prin timpul pierdut – irational si repetitiv – in acest scop de profesori (poate doar spre bucuria unor elevi!)… Dar, in situatiile practice, unii elevi fiind deosebit de inventivi, uneori pot aparea numeroase alte situatii care pot genera noi probleme cronofage. Mai ales ca nu toti profesorii sunt familiarizati cu numeroasele modele/ tipuri ultraperformante si scumpe aflate in posesia unor elevi Astfel: unii elevi pot detine mai multe telefoane mobile dar predau doar unul (sau predau doar o carcasa goala, special adusa in acest scop, telefonul functional ramanand la posesor), proprietarii telefoanelor de marca/ tip identic se pot disputa privind apartenenta acestora, telefoanele ar trebui predate doar fiind setate in modul “silentios” (cu verificare la predare) ceea ce consuma suplimentar timp, etc… In optica mea, cu interes, empatie, respect reciproc si bunavointa se pot imagina si consensualiza – la nivelul scolii si al fiecarei clase macar – solutii tehnice si manageriale, care sa fie simultan LEGITIME, LEGALE si EFICIENTE pentru evitarea fraudarii evaluarilor, a transmisiilor live din salile de clasa si a inregistrarilor video-audio (unele fiind plasate ulterior pe youtube)… Acestea exista de decenii in scolile si universitatile din statele dezvoltate, tergiversarea de decenii a adoptarii lor in Romania nefiind o dovada a democratiei noastre “avansate” asa cum isi imagineaza unii… O demonstratie pertinenta a reprezentat, in conditiile LEN no.1/2011, instalarea camerelor videocaptoare in salile de examene din scoli si universitati. Rezultatele au fost relevante si concludente… Blocarea utilizarii telefoanelor mobile Smartphone pe parcursul cursurilor/ lectiilor si evaluarilor este de natura sa genereze o imbunatatire a calitatii proceselor educationale (de a caror evaluare ar trebui sa se ocupe in mod COMPETENT expertii ARACIP si ARACIS)…

  2. Este bine,dar sa fie interzis și profesorilor să vorbească la telefon,sa de-a mesaje ,sa se joace pe telefon,să facă cumpărături online ,pe telefon in timpul orelor de curs.Reguli pentru toți elevi și profesori .

    1. să fie, sau să nu fie interzis, depinzând de școală, de atribuțiile profesorilor. Problema nu este ce fac adulții cu telefonul lor, ci ceea ce fac copiii. Așa cum copiii nu au voie să fumeze, să bea, să șofeze, să se uite la porno, dar adulții au voie (preferabil, desigur, nu în timpul orelor de curs), tot așa nu trebuie permis copiilor accesul constant la o tehnologie care provoacă dependență, te spală pe creier, îți pune mai puțin creierul în mișcare și te înstrăinează de realitate

  3. Telefonul in momentul actual este interzis in scoala cu exceptia cand se foloseste in scop educativ la cererea si cu acordul profesorului de la ora. Precizez DE LA ORA. De ce? Pentru ca am avut neplacuta surpriza sa foloseasca telefonul in ora mea(educatie tehnologica) pentru ca: “doamna de mate’ cum de ne lasa?” sau “avem acordul doamnei diriginte” sau “stie mama”. Nu tre’sa stie sau sa dea voie nimeni inafara de MINE, profesorul de la clasa, ca pe ora mea nu este stapana nici mama, nici diriginta ori vreo alta colega de pe alta disciplina. Nu-l ai si punct pana nu ti l-oi cere eu. Ce e asa de greu de inteles??

  4. Bineinteles… de parca elevul il si da… mai ieri imi povestea fi-miu cum incerca profesoara de mate sa ia telefonul unui copil. Ea tragea de telefon sa-l ia… copilul tragea de telefon ca nu-l da… Ghici cine a castigat? iar pe parinti ii doare fix in cot… n-a fost niciunul la o sedinta cu parintii in 2 ani jumate… I-au scazut nota la purtare, si? A fost reclamat la potitie de mai multe ori, si? A avut 2 corijente in toamna, si? Tot a trecut clasa…

  5. Legea dispune ceva. Statutul Elevului nu poate fi mai sus ca legea. Așa că ONG-urile astea cretine să-și ia jucăriile și să meargă în Africa, să propovăduiască acolo duioșia față de elevii agresivi și pupatul dulce în loc de măsuri de prevenție.

    Apropo, pe când începeți să enumerați OBLIGAȚIILE asumate de ”elevi” în proiectul ăsta? Niciodată? O țineți de săptămâni întregi cu ”drepturile”, care mai de care mai periate, să enerveze oamenii, toate aberațiile înșirate de parc-ar fi și asumate de guvern. La obligații când ajungeți?

  6. E buna, dar ce stam sa adunam in timpul orei telefoane, tablete, laptopuri pe care se joaca tot timpul. Nu mai bine le interzici sa vina cu ele la scoala.

  7. Din partea mea, le pot confisca si restitui la finalul ciclului de invatamant :)) La clasa copilului meu dirigintele a intrebat parintii daca poate confisca telefoane in caz ca e cazul 🙂 si parintii au fost de acord. Oricum, sa vezi carduri de copii de 11-13 ani cum ies din scoala cu ochii in telefon si asa continua sa mearga pe strada, e mai terifiant decat orice distopie am citit eu pana acum, si am citit destule.

    1. înseamnă că acolo sunt părinți isteți care au priceput cum sta treaba, nu cum auzi câte o duduie care se lamentează cum va putea s o contacteze copilul daca are nevoie de ceva?!:))

      1. Posibil.. a stiut si dirigintele sa puna elegant problema… Atunci cand s-a vorbit despre eventualitatea ca elevii sa nu mai vina deloc cu telefoane la scoala, mai multi parinti au comentat exact asa, cum, sa nu poata contacta copiii… As vrea sa se instituie o lege la nivel national sau un regulament in scoli care sa prevada ca elevii au voie doar cu telefoane cu butoane, de pe care sa poata suna sau pe care sa fie sunati. eu inteleg necesitatea de a vorbi la telefon cand sunt urgente, probleme, nelamuriri, dar nu vad de ce trebuie sa aiba smartphones. asta este problema, de fapt

      2. De fapt, m-am mai gandit. Nu sunt neaparat parinti isteti la capitolul asta, pentru ca acasa copiii stau excesiv online, mare parte din baieti par dependenti de jocurile video si la scoala nu au stare, chiar prezinta simptome de dependenta (ma mir ca nu se vorbeste despre cum dependenta de jocuri video, de social media, de mediul online in general EXISTA). Sa zicem ca sunt niste parinti care au incredere in autoritatea dirigintelui si in deciziile lui. Cel putin in clasele prin care a trecut copilul meu, eu nu am vazut acei parinti de care se plang profesorii pe aici, care se duc sa ii spuna profesorului cum sa-si faca treaba.

      3. Da, da. Si eu cunosc mama de baiat de 8 ani care mi-a spus in fata ca al ei copil de ce sa nu aiba telefon la scoala? Daca vrea sa il sune sau i se intampla ceva? De ce ai vrea, madam sa il suni la ore? Daca i s-ar intampla totusi ceva, copilul e in luna? E in jungla singur? Invatatorul are numarul parintilor. Copilul nu e luat din drum si lasat asa de izbeliste, al nimanui la scoala.. Niste conceptii mai bolnave nu am auzit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Sute de elevi olimpici și profesorii lor nu știu dacă s-au calificat pe locuri suplimentare la etapa națională de Franceză și limbi romanice, cu aproape trei săptămâni înainte să înceapă / Delia Anghel, Ministerul Educației: Azi va ajunge clasamentul

Sute de elevi olimpici la mai multe discipline și profesorii lor coordonatori nu știu dacă s-au calificat pe locuri suplimentare la etapele naționale din această lună, majoritatea începând în două-trei…
Vezi articolul

Monitor PNRR: Ministerul Educației a atins cele 2 jaloane de la finalul anului trecut și mai are peste 40 până în 2026, pentru reformele de 3,6 miliarde euro în Învățământ. A doua parte a programului de granturi pentru școlile cu abandon mare va fi cu burse pentru elevii din clasa a VIII-a, anunță Corina Atanasiu la lansarea proiectului de monitorizare

„Planul Național de Redresare și Reziliență dedică un capitol consistent educației (…), un capitol de 3.6 miliarde de euro. Acesta are 44 de jaloane și ținte care trebuie atinse până…
Vezi articolul