Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația

Foto: © Igorr | Dreamstime.com

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

Într-un mesaj primit la adresa redacției (redactie@edupedu.ro), profesorul cu experiență de peste 15 ani, care a dorit să rămână anonim, își exprimă neputința în fața unui sistem blocat în birocrație și politizare. În timp ce cadrele didactice ar trebui să fie în centrul unui act educațional de calitate, realitatea cu care se confruntă în fiecare zi este mult diferită, spune acesta.

El începe prin a puncta că profesorii nu mai sunt doar dascăli, ci și contabili, juriști și consilieri. „Începutul de an este îngrozitor pentru cadrele didactice. Se confruntă cu multe lucruri pe care trebuie să le gestioneze și la care nu găsesc sprijin nicăieri. În primul rând sunt dosarele de burse: sunt secretari, sunt contabili, mai puțin cadre didactice. Ne văităm că nu avem un act de predare de calitate, în schimb îi împovărăm cu documente peste documente despre care trebuie să citească, pe care trebuie să le interpreteze. Nu sunt nici juriști, nici avocați, dar este obligatoriu ca ei să poată înțelege un text de lege și interpreta corespunzător.

Sunt, apoi, dosarele de rechizite, și acestea cad tot în sarcina lor. Acolo iau declarații, adună documente justificative pentru venituri, calculează, aranjează, semnează. Semnează pentru niște lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală. Sunt tichetele sociale, părinții tot de ei fiind consiliați.

Și abia apoi devind profesori. Când intră la clasă deja obosiți sau cu telefonul bâzâind permanent de la părinți care solicită și ei, normal, informații…”, scrie profesorul anonim în mesajul pentru Edupedu.ro. El subliniază că birocrația sufocantă ocupă timpul profesorilor, reducându-le șansele de a se concentra pe adevărata lor menire: educarea elevilor​.

După ce își îndeplinesc toate aceste sarcini administrative, profesorii intră în clase deja epuizați, iar la finalul zilei își pregătesc materialele din resursele proprii: „Apoi își pregătesc materialele pentru ziua următoare… noaptea, după ce își culcă copiii, după ce sunt și ei părinți pentru copiii lor. Își pregătesc materialele din banii lor, pe device-urile lor, cu ceea ce au cumpărat ei pentru a putea produce un act educațional de calitate. În ce alt domeniu angajații nu primesc nimic de la unitatea angajatoare? Adună câteva ore de somn și merg la muncă a doua zi și o iau de la capăt… Cel puțin în primele 5-6 săptămâni asta se întâmplă”.

Apelul disperat al profesorului cere o debirocratizare a sistemului: „Vreți schimbare? Debirocratizați sistemul! Înțelegeți, măcar în ultimul ceas, că nu în hârtii constă calitatea din educație, ci în ceea ce se întâmplă între cei patru pereți ai sălii de clasă. Puneți cadrele să facă rapoarte despre evoluția copiilor, da, despre comportamentul lor în sala de clasă, da, cereți-le măsuri de îmbunătățire a performanței școlare la fiecare elev, da, dar nu le cereți să facă ceva pentru care nu s-au pregătit”.

O altă problemă gravă este politizarea funcțiilor de conducere din Inspectoratele Școlare Județene (ISJ). Profesorul acuză că cei care ajung în aceste funcții sunt numiți politic, în loc să fie selectați pe baza competențelor și realizărilor lor.

Vreți schimbare? Depolitizați sistemul! În funcții de conducere (aici mă refer la ISJ-uri) ajung doar cei care sunt numiți politic, deci cei care au adeziune la un partid sau altul. Baza de selecție a celor care ne conduc este suficient de mică astfel. Alegeți oameni reprezentativi, care au demonstrat de-a lungul carierei lor că pot produce schimbarea, că au resurse să gestioneze situațiile și dați-le mână liberă, nu-i mai îngrădiți politic cu legile voastre”, este îndemnul său​.

Totodată, profesorul critică sistemul de titularizare și pregătirea cadrelor didactice, considerând că examenul de titularizare nu reflectă întotdeauna calitatea viitorilor profesori: „Vreți schimbare? Umblați la selecția cadrelor, să fie mult mai atent făcută, mult mai exigent. Examenul de titularizare nu mai este un mod de a-i selecta pe cei care intră în sistem. Unii dintre cei care iau 7 (nota de titularizare) sunt cadre excepționale, iar unii care iau nota maximă nu dovedesc aceeași calitate la catedră. Prin urmare avem o problemă enormă de rezolvat”.

Universitățile sunt și ele parte din problemă, oferind cursuri învechite, susținute ani de-a rândul de aceleași cadre didactice. Profesorul subliniază nevoia urgentă de modernizare a programelor de formare pentru a pregăti viitorii profesori pentru realitatea dură din școli​:

În final, în mesajul său, profesorul face un apel la autorități să ia măsuri concrete, amintind că educația este fundamentul viitorului unei societăți. „De treizeci de ani așteptăm, iar cei care au de suferit sunt copiii noștri, viitorii oameni ai țării!”.

Edupedu.ro va publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.

Context. Edupedu.ro a arătat într-o analiză că în luna august a avut loc Pixiada, sezonul numirilor din pix pentru peste 2.500 de directori și directori adjuncți de școli, inspectori școlari de specialitate, inspectori școlari generali și generali adjuncți.

Sunt 1.336 de directori și directori adjuncți care vor fi numiți din pix de inspectorii școlari generali, în această lună, după ce posturile din școlile lor au rămas neocupate și după a treia rundă a concursului de directori. Asta ne arată raportul privind starea învățământului preuniversitar 2022-2023, cel mai recent document publicat în acest sens de Ministerul Educației.

În același timp, toți inspectorii școlari de specialitate, inspectorii școlari adjuncți și inspectorii școlari generali din inspectoratele școlare județene (ISJ) și al inspectoratului școlar al Municipiului București (ISMB) sunt „în așteptare” cu numirea în funcție. Toți cei actuali sunt detașați în funcție, niciunul nu a susținut concurs în ultimii 4 ani cel puțin, de când Ministerul Educației refuză să îl organizeze și merge pe „încredere”.

Foto: © Igorr | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat
Exit mobile version