Lăsați profesorii să fie profesori - campanie Edupedu.ro pentru debirocratizarea muncii cadrului didactic

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze și să depolitizeze educația

29.127 de vizualizări
Foto: © Igorr | Dreamstime.com
Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

Într-un mesaj primit la adresa redacției (redactie@edupedu.ro), profesorul cu experiență de peste 15 ani, care a dorit să rămână anonim, își exprimă neputința în fața unui sistem blocat în birocrație și politizare. În timp ce cadrele didactice ar trebui să fie în centrul unui act educațional de calitate, realitatea cu care se confruntă în fiecare zi este mult diferită, spune acesta.

  • Edupedu.ro face, prin această campanie, un apel public către toate instituțiile din Educație și către Guvernul României: Lăsați profesorii să fie profesori! Calitatea actului didactic și calitatea învățării nu crește prin amplificarea corvoadei birocratice de pe umerii profesorilor, ci din contră.

El începe prin a puncta că profesorii nu mai sunt doar dascăli, ci și contabili, juriști și consilieri. „Începutul de an este îngrozitor pentru cadrele didactice. Se confruntă cu multe lucruri pe care trebuie să le gestioneze și la care nu găsesc sprijin nicăieri. În primul rând sunt dosarele de burse: sunt secretari, sunt contabili, mai puțin cadre didactice. Ne văităm că nu avem un act de predare de calitate, în schimb îi împovărăm cu documente peste documente despre care trebuie să citească, pe care trebuie să le interpreteze. Nu sunt nici juriști, nici avocați, dar este obligatoriu ca ei să poată înțelege un text de lege și interpreta corespunzător.

Sunt, apoi, dosarele de rechizite, și acestea cad tot în sarcina lor. Acolo iau declarații, adună documente justificative pentru venituri, calculează, aranjează, semnează. Semnează pentru niște lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală. Sunt tichetele sociale, părinții tot de ei fiind consiliați.

Și abia apoi devin profesori. Când intră la clasă deja obosiți sau cu telefonul bâzâind permanent de la părinți care solicită și ei, normal, informații…”, scrie profesorul anonim în mesajul pentru Edupedu.ro. El subliniază că birocrația sufocantă ocupă timpul profesorilor, reducându-le șansele de a se concentra pe adevărata lor menire: educarea elevilor​.

După ce își îndeplinesc toate aceste sarcini administrative, profesorii intră în clase deja epuizați, iar la finalul zilei își pregătesc materialele din resursele proprii: „Apoi își pregătesc materialele pentru ziua următoare… noaptea, după ce își culcă copiii, după ce sunt și ei părinți pentru copiii lor. Își pregătesc materialele din banii lor, pe device-urile lor, cu ceea ce au cumpărat ei pentru a putea produce un act educațional de calitate. În ce alt domeniu angajații nu primesc nimic de la unitatea angajatoare? Adună câteva ore de somn și merg la muncă a doua zi și o iau de la capăt… Cel puțin în primele 5-6 săptămâni asta se întâmplă”.

Apelul disperat al profesorului cere o debirocratizare a sistemului: „Vreți schimbare? Debirocratizați sistemul! Înțelegeți, măcar în ultimul ceas, că nu în hârtii constă calitatea din educație, ci în ceea ce se întâmplă între cei patru pereți ai sălii de clasă. Puneți cadrele să facă rapoarte despre evoluția copiilor, da, despre comportamentul lor în sala de clasă, da, cereți-le măsuri de îmbunătățire a performanței școlare la fiecare elev, da, dar nu le cereți să facă ceva pentru care nu s-au pregătit”.

O altă problemă gravă este politizarea funcțiilor de conducere din Inspectoratele Școlare Județene (ISJ). Profesorul acuză că cei care ajung în aceste funcții sunt numiți politic, în loc să fie selectați pe baza competențelor și realizărilor lor.

Vreți schimbare? Depolitizați sistemul! În funcții de conducere (aici mă refer la ISJ-uri) ajung doar cei care sunt numiți politic, deci cei care au adeziune la un partid sau altul. Baza de selecție a celor care ne conduc este suficient de mică astfel. Alegeți oameni reprezentativi, care au demonstrat de-a lungul carierei lor că pot produce schimbarea, că au resurse să gestioneze situațiile și dați-le mână liberă, nu-i mai îngrădiți politic cu legile voastre”, este îndemnul său​.

Totodată, profesorul critică sistemul de titularizare și pregătirea cadrelor didactice, considerând că examenul de titularizare nu reflectă întotdeauna calitatea viitorilor profesori: „Vreți schimbare? Umblați la selecția cadrelor, să fie mult mai atent făcută, mult mai exigent. Examenul de titularizare nu mai este un mod de a-i selecta pe cei care intră în sistem. Unii dintre cei care iau 7 (nota de titularizare) sunt cadre excepționale, iar unii care iau nota maximă nu dovedesc aceeași calitate la catedră. Prin urmare avem o problemă enormă de rezolvat”.

Universitățile sunt și ele parte din problemă, oferind cursuri învechite, susținute ani de-a rândul de aceleași cadre didactice. Profesorul subliniază nevoia urgentă de modernizare a programelor de formare pentru a pregăti viitorii profesori pentru realitatea dură din școli​:

  • Vreți schimbare? Mergeți la sursa răului… programele de formare. Universitățile au cursuri învechite, ținute an după an de aceiași oameni, în același mod (culmea, încă se practică dictarea în mediul universitar de către cadre care au 80 de ani chiar). Faceți module de pregătire pentru ceea ce îi așteaptă pe oamenii care vor să intre în sistem, pentru a nu se lovi de realitatea crudă care îi așeaptă, în școli unde se învață în regim simultan sau acolo unde copiii provin din medii defavorizate”.

În final, în mesajul său, profesorul face un apel la autorități să ia măsuri concrete, amintind că educația este fundamentul viitorului unei societăți. „De treizeci de ani așteptăm, iar cei care au de suferit sunt copiii noștri, viitorii oameni ai țării!”.

Edupedu.ro va publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.

Context. Edupedu.ro a arătat într-o analiză că în luna august a avut loc Pixiada, sezonul numirilor din pix pentru peste 2.500 de directori și directori adjuncți de școli, inspectori școlari de specialitate, inspectori școlari generali și generali adjuncți.

Sunt 1.336 de directori și directori adjuncți care vor fi numiți din pix de inspectorii școlari generali, în această lună, după ce posturile din școlile lor au rămas neocupate și după a treia rundă a concursului de directori. Asta ne arată raportul privind starea învățământului preuniversitar 2022-2023, cel mai recent document publicat în acest sens de Ministerul Educației.

  • Raportat la numărul total de posturi de director scoase la concurs în anul 2022, anume 8.692, numărul de directori puși din pix înseamnă 15,4%.

În același timp, toți inspectorii școlari de specialitate, inspectorii școlari adjuncți și inspectorii școlari generali din inspectoratele școlare județene (ISJ) și al inspectoratului școlar al Municipiului București (ISMB) sunt „în așteptare” cu numirea în funcție. Toți cei actuali sunt detașați în funcție, niciunul nu a susținut concurs în ultimii 4 ani cel puțin, de când Ministerul Educației refuză să îl organizeze și merge pe „încredere”.

Foto: © Igorr | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Birocrația care sufocă școlile. Cu atât de multe responsabilități, nu ai când și cum să le faci pe toate, multe rămân doar pe hârtie, spune un director de școală / Lista documentelor de întocmit
Post nou în școli care să preia funcțiile administrative și birocratice – propunerea unei directoare de școală: Aceste misiuni birocratice date de Minister fac ca între director, secretară și profesori să se paseze sarcini nedorite
Învățătorii sunt îngropați în hârtii, proceduri, comitete și comisii impuse și inventate de Ministerul Educației, inspectoratul școlar și direcțiunea școlii: 60% din activitatea unui profesor pentru învățământul primar este marcată de sarcini birocratice
Învățător: Sunt foarte multe cazuri în care cadrele didactice plătesc cursurile de formare din banii proprii / Cheltuielile pentru formarea continuă a profesorilor, cel puțin pentru obținerea numărului minim de credite transferabile, sunt suportate de angajator, potrivit cadrului legal
Cercetătoarea Thea Ionescu: Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat

26 comments
  1. Mda, adevărat, cu excepția prostului argument în legătură cu examenul de titularizare. trebuie sa fii un mare frustrat sa desconsideri unul dintre cele mai grele examene, cel de titularizare in învățământ. normal că mai sunt excepții, că unii chiar daca trec acest examen, nu devin automat buni profesioniști în educație, dar hai sa nu generalizam! peste tot trebuie să cerem competenta, dar sa nu cumva sa dăm examene…o tâmpenie!

  2. La fel și contabilii și secretarii, calculează hj, dobânzi și multe altele benevol și fără un program informatic sau un control. Apoi contabilii și administratorii lucrează la proiecte care au și achiziție simplificată din nou gratis….fara să aibă un jurist sau cineva care sa ii ajute. Nu este corect să cădem de obosiți, fara sa ii pese cuiva, iar salariile sunt imediat la nivelul unui muncitor.

  3. Scoala s-a transformat in centru de asistență sociala! Mituim copiii cu burse de toate tipurile( cele mai puține de merit) tichete, rechizite gratuite, euro 200, lapte, corn, mar, biscuiți etc , sa vina la scoala, dar degeaba! Daca absenteaza in timpul anului scolar beneficiaza de bursa socială in vacanta de vara! Cei cu medii peste 9,50 nu au dreptul! Ce mai e corect in invatamantul de azi? Explicatia cuvintelor “invatamant” si ” a invata” nu mai e ce a fost candva!

  4. Aici aparține și situația că orice fel de lucrare, cerere, fisa sau act oficial trebuie imprimat, copiat, semnat, stampilat precum și să primească nr de înregistrare la secretariat inclusiv în cele mai puține importante de lucruri. O mulțime de foaie se consumă, o grămadă de timp pentru a găsi o imprimantă, sau de a sta în rând dacă e unul funcțional la cancelaria profesorilor. Iar apoi copiile după acestora la dosarul personal, la dosarul de secretariat, la dosarul comisiilor, apoi si la isj, etc, etc

    Toate acestea în epoca digitală, în lumea dispozitivelor electronice… Culmea!…
    Cu cât mai dezvoltat e tehnica, mai avansate echipamente de IT, cu atât mai multe hârtie se consumă în învățământ…

  5. *Dosare de burse: sociale – de venit, medicale, de orfan, monoparentale, sportive. Pentru toate trebuie sa te documentezi. Unii parinti NU inteleg ce documente trebuie sa aduca, nu completeaza corect nici a5a oara declaratia de venit. Si pierzi pauze si minute din ore pentru ca vin parintii sa aduca dosare incomplete, gresite etc.
    *Dosar pentru tichete sociale.
    *Dosar pentru rechizite!
    Cel mai bine ar fi sa se duca direct la Primarie! Oricum ea le ofera banii!
    Si da, noi, cadrele didactice, suntem la fiecare inceput de an secretari, contabili, juristi!

  6. cu parere de rau dar atunci cand esti angajat faci ce ti se spune ca de aia esti platit, insa asa subt cei angajati la stat, bani cat mai multi si munca cat mai putina sau deloc. stiu unele scoli unde nici macar orele care trebuie sa se faca nu se fac dar banii vin la salar. copii ay ore pana la irele 13-14 insa ei vin acasa la ora 12 ca profesorul X nu a venit, ca X a plecat etc. in concluzie ar trebui veruficate si orele profesorilor.

    1. Taci, nene, dacă te angajezi spălător de vase și patronul îți spune să treci să gătești din meniul a la carte, tu faci ce ți se spune, că ești angajatul lui? Sau dacă te-au angajat în spital infirmier și te pun să operezi pe creier, te duci, că ești angajat?

      Ce enormități puteți debita unii dintre voi, cei cu creier neted.

  7. Unde mai puneți și documentele PNRAS!!! Toate școlile fac munca benevolă iar ISJ ul este platit pe cârcă altora!!!. Oare cu ce ne ajuta aceștia din fotoliile lor? Nimic….
    Legat de burse. In data de 30.09 a fost trimis către scoli un document care conținea datele elevilor ce au beneficiat/ beneficiază de VMI. Documentul transmis era actualizat pt anul școlar 2023-2024!!! Acest document a fost transmis cu 3 zile înainte de încheierea datei de depunere a dosarelor pt bursa sociala ( 03.10)…. Sănătate și putere de munca tuturor colegilor care lucrează în comitete și comitii de secretariat #Romania_ educata

    1. Corect, implementam si raspundem de PNRAS fara niciun leu in plus si cei din inspectorat iau spor de 50% pe munca noastra !!!! Si nu ne ajuta cu nimic, ii invatam tot noi si le facem documentele. Si ei iau inca jumatate de salariu !!! Cata nesimtire !

  8. Nici bibliotecari, nici informaticieni . La fel, sunt “membri în comisie “ adică fac multe chestii în plus față de predarea materiei lor și asta nu e nici benefic pentru învățământ nici nu e corect față de profesori

  9. Ziua incepe cu raportarea telefonic a numarului de absenti la ora de…pentru lapte si corn si masa calda; apoi vine triajul epidemiologic cu tot ce presupune el si cu izolarea copiilor cu simptome si sunarea parintilor si raportarea la centru cati copii au simptome in timp ce ora trece, elevii raman nesupravegheati si cu materia nepredata cat lipsesti sa faci toate astea; apoi devii paznic si completezi scripte si dari de seama si procese verbale care atesta munca de paznic; apoi pompier, membru PSI, completezi hartii, machete ce merg la ISU; continuam ca politisti, facem anchete, luam declaratii pentru intocmirea dosarelor de caz pentru sanctiuni; incepe apoi munca de birotica si secretariat si contabilitate si informatica de gestiune(burse, tichet, social, rechizite, parinti plecati, machete sau rapoarte cerute pe Whatsapp la orice ora, caracterizari scrise pentru cautati sau ceecetati de politie); imediat vine munca de farmacist si medic de cabinet scolar care nu exista( pansezi, dai pastile, faci procese verbale despre cui i-a fost rau sau greata…de scoala); pentru ca scoala crede ca tu esti psiholog si psihiatru, descosi situatii familiale(anxiosi, PTSD, nebuni, sinucigasi, fugiti de acasa si iat faci documente); vine randul sa fii angajat DGASPC sau CJRAE si sa faci programe speciale pentru CES, r*******i, v*****e prin boscheti sau parasiti de vreo mama sau vreun tata betiv la limita saraciei); si cand credeai ca ai scapat, te trezesti membru sau sef de vreo comisie din scoala cu dosar groa anual si astfel, devii jandarm, caine de urma Suier, lucrator de aeroport antidrog, sau politist rutier, pentru toate faci hartii si le trimiti mai departe pe faimoasa macheta sau platforma verde, albastra, neagra de nervi; apoi tr faci informatician si absovent de automatica si calculatoare, inginer de sistem, service IT; sa nu uitam ca urmeaza sa fim lipitori de afise pe la varii aviziere, completare cu hartii facute tot de noi pe calculator acasa pe timpul si banii nostri; brusc devii lucrator APIA si Consiliu Judetean si faci avize si facturi la Corn si lapte sau indosariezi Masa Calda; faci arhiva scolii, scrii fise de biblioteca in locul bibliotecarei, dupa care incepe munca la dosarul personal ce contine o alta multitudine de inutilitati. Si cand termini si asta te apuci de treaba ta de profesor: teste, simulari, dar nici acestea fara faimoasele machete, rapoarte, analize si dari de seama catre scoala, ISJ, Minister, Univers Intergalactic etc. Sunt profesor in Romania si asta imi ocupa tot timpul.

  10. Interesanta opinie.Am întâlnit un profesor, care făcea planificarea serviciului pe școală zicând: “că să vă ocupam timpul * ,el neefectuand acest serviciu ,
    Legat de cele 8 ore, unii uita că activitatea intelectuală nu are același efect asupra organismului că activitatea fizica.Oarevde ce nu se fac evaluări de medicina muncii corecte?
    Cum ar putea un profesor sa fie fericit in fața elevilor,;să creeze ,să se. gândească la ei ,cand i se cer tot felul de stupizenii.
    Daca ne gândim la serviciul pe școală, care înseamnă munca de paznic, mă intreb cum ar fi ca un medic, sa fie pus sa umble prin spital pentru a păzii pacienții ,in loc să își facă meseria.

  11. E adevărat tot ce scrie in articol. De când a început anul școlar m-am simțit mai mult funcționar decât profesor. Sunt in comisia de burse de câțiva ani așa că trec prin asta in fiecare an. Dar de la an la an apar solicitari noi, tot mai multă birocrație.

  12. Am stat 12 ore la scoala pentru a introduce numele si prenumele elevului beneficiar de tichete, codul lui numeric, numele si prenumele mamei, codul ei numeri si adresa, apoi alte 12 ore sa-i scriu venitul dupa CNP mamei si al tatalui. E anormal. Cei de la Protectia sociala ptr ce sunt platiti?

  13. Mai trebuie să fie și procurori și judecători care să cerceteze zecilor/sutele de plângeri pe care le fac părinții împotriva profesorilor.

  14. Pentru aceste documente ar trebui sa se ocupe asistentul social care lipsește cu desăvârșire din școli Că asistent social care cunoaște legislația acesta este personajul cheie care lipsește!

    1. Teoretic e ușor să renunți.
      Însă dacă ai rate contractate, copii care necesită pregătire pt admitere etc, nu mai e așa simplu.

    2. Foarte “pertinentă” soluție.
      Există una și mai “bună”: .să facă reconversie profesională….

      Învățătorii ce fac? Ei cum renunță la dirigenție?

      A, nu e problema dumneavoastră, sunteți “decât” profesor …

    3. Nu e asta soluția. Ce s-ar întâmpla dacă toți profesorii ar renunța la dirigenție ca tine? Să fie aduși din afara sistemului sau cum?

    4. Vadile, vreți să spuneți ,,să se renunțe la dirigenții” poate! Adică statul să creeze noi funcții pentru aceste activități conexe! Desigur, il va costa mai mult! Dar această atitudine- de a tot pune sarcini pe oameni ,,pentru că trebuie făcut “, neîntrebându-se nimeni de minusurile acelor decizii e profund perdant pe termen scurt, pe termen lung!Pentru toți!
      Nu ne puteți spune să renunțăm la un drept pentru că ni se pun în sarcină lucruri care depășesc cadrul!
      Unde s-a ajuns????

  15. Profesorilor li se umple “norma” de 8 ore pe zi cu activități de functionar public pentru ca să “merite” mărirea de salarii din anii trecuți.
    Dacă nu cereau mărire, ramaneau cu mai puține “sarcini”. Asa sunt cocoșați cu activități nelegate de actul didactic, tocmai pentru ca să li se facă “terapie ocupationala”.

    1. Nu a fost nici o marire de salariu !!! A fost doar actualizare cu rata inflatiei!!! Dealtfel, dupa aceasta crestere la cadrele didactice, au urmat alte orgii bugetare, la celelalte categorii sociale, culminand cu *recalcularea gresita* a pensiilor. Acum, ca a crescut salariul minim, pe cala de consecinta si cel mediu pe economie, salariile debutantilor sunt chiar mai departe de mediul decat inainte de greva

    2. Ileana Nastase, va inselati amarnic.

      Acele activitati “suplimentare” exista dintotdeauna in sarcina profesorilor si nu le “umplu norma pana la 8 ore,” ci le-o transforma din 8 ore in “zi lumina” si chiar in nopti nedormite din septembrie pana la sfarsitul lunii iulie, fiind chiar activitati mai multe decat cele enumerate in acest articol.

    3. Sarcinile la care te referi, existau cu mult timp înainte de li se da așa-zisa mărire de salariu. Nu sunt de ieri, de azi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Ministerul Educației: Ramona Lile nu a fost confirmată în poziția de rector al Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, în urma deciziei de plagiat. Instituția cere ca universitatea să reia alegerile de rector

Reprezentanții Ministerului Educației au declarat oficial, pentru Edupedu.ro, că Ramona Lile, rector al Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, nu a fost confirmată în funcție după alegerile pentru funcția de rector,…
Vezi articolul

Aviz favorabil pentru Florin Roman, la audierile din parlament pentru postul de ministru al Cercetării și Digitalizării: Strategia pentru cercetare “trebuie creionată uitându-ne la balanța comercială negativă a României”

Florin Roman, nominalizat pentru postul de ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării în guvernul propus de PNL-PSD-UDMR, a primit aviz favorabil în audierile desfășurate, miercuri, în comisiile de specialitate din…
Vezi articolul

BREAKING Niciun elev nu va primi cuantumul minim al burselor, altele decât cele sociale, stabilit de noua lege a Educației, cel puțin în acest an școlar, pentru că în fiecare lună sunt zile de vacanță – proiectul cu regulile de acordare

Niciun elev din țară nu va primi bursele școlare în cuantumul minim prevăzut de noua lege a educației, din septembrie, pentru că bursele de merit, de excelență olimpică și tehnologice…
Vezi articolul

Includerea limbii române alături de alte discipline într-o singură probă de Bacalaureat “reduce considerabil importanța formativă a limbii și a literaturii naționale”, spune Asociația Profesorilor de Limba Română / Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Ponderea limbii române va fi mai mare în viitorul Bacalaureat, “mai ales dacă adăugăm și Istoria României și Geografia României”

“Cumularea mai multor discipline într-o singură probă reduce considerabil importanța formativă a limbii și a literaturii naționale, care constituie fundamentul identității noastre și sunt parte a patrimoniului cultural”, apreciază Asociația…
Vezi articolul