Profesorii necalificați și unii debutanți de Informatică și TIC au dificultăți în înțelegerea și aplicarea programelor școlare, potrivit unui raport al ISJ Buzău

14.385 de vizualizări
Foto: © Tanasin Srijaroensirikul | Dreamstime.com
Profesorii necalificați și unii debutanți de Informatică și TIC întâmpină dificultăți în înțelegerea și aplicarea programelor școlare, potrivit raportului cu Starea învățământului buzoian în anul școlar 2023-2024. Un alt punct slab se referă la neînţelegerea conţinutului ştiinţific de specialitate în cazul unor profesori care au alte specializări decât informatica.

Punctele slabe identificate de ISJ Buzău sunt:

  • Dificultăţi în înţelegerea şi aplicarea programelor şcolare de către cadrele didactice necalificate şi unele cadre debutante; incapacitatea sau indiferenţa unor cadre didactice pentru adaptarea curriculumului la particularităţile elevilor; conservatorismul unor cadre didactice faţă de modernizarea procesului de predare;
  • Cunoaşterea parţială şi/sau neînţelegerea conţinutului ştiinţific de specialitate în cazul unor profesori care au alte specializări decât informatica;

Conform documentului, amenințările la Informatică și TIC sunt următoarele:

  • Fluctuaţia mare de cadre didactice la şcolile din mediul rural;
  • Lipsa de interes a absolvenților facultăților de profil în alegerea carierei didactice;

Documentul publicat de Inspectoratul Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:

Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației și Universitatea din București au omis deliberat datele despre competențele digitale ale elevilor și pe cele care arată cât de rău stă țara noastră la capitolul alfabetizare informațională, în comunicatul comun de presă în care anunță rezultatele studiului internațional privind competențele digitale și alfabetizarea informațională ICILS 2023.

Aproape jumătate dintre elevii români înregistrează un scor ce semnalează dificultăți majore în competențe digitale de bază, potrivit raportului internațional. Rezultatul este valabil pentru un domeniu de studiu care a fost „actualizat” la nivel de gimnaziu prin planurile-cadru introduse încă acum 8 ani și după patru ani în care ministerul s-a aflat sub guvernare liberală („România educată”), inclusiv după perioada de digitalizare cu forța, pe parcursul pandemiei Covid-19.

Informații de context

În luna mai, profesoara Nina Vasile a vorbit, la emisiunea Destine de la Radio Muscel FM, despre ce înseamnă statutul de cadru didactic suplinitor în sistemul de învățământ românesc. „Când un om aude (cuvântul – n. red) suplinitor, se gândește la cineva care are doar liceul, care este subcalificat, care nu știe să predea, nu se descurcă”, a precizat aceasta.

Tot în luna mai, vicepreședintele FSLI, George Purcaru, a spus că în sistemul de educație sunt în prezent aproape 7000 de profesori necalificați, adică nu au studiile corespunzătoare. În septembrie anul trecut, Ligia Deca spunea că sunt “peste 3.400 de profesori necalificați pentru disciplina pe care o predau“.

În luna martie anul acesta, Edupedu.ro a scris că în acest an școlar este cel mai mare număr de profesori suplinitori, din ultimii 5 ani, care predau în școlile din România: Sunt aproape 44.600 de cadre didactice angajate pe perioadă determinată, în anul școlar 2023-2024.

Care sunt profesorii fără pregătire. Cele trei situații

Cadrele didactice fără pregătire sunt profesorii, educatorii și învățătorii care nu au studii corespunzătoare postului pe care-l ocupă. Conform Ministerului Educației aceștia pot fi în următoarele situații:

  1. Cu studii superioare în alt domeniu decât cel al postului.
  2. Studenți, în curs de calificare.
  3. Cu studii medii.
Situația suplinitorilor fără studii corespunzătoare din 2019 încoace

Iată situația din ultimii ani a cadrelor necalificate care predau elevilor:

Foto: © Tanasin Srijaroensirikul | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Manipularea datelor privind competențele digitale ale elevilor români, făcută de Ministerul Educației și Universitatea din București care prezintă „coafat” raportul internațional ICILS 2023 / Instituțiile au omis deliberat datele esențiale despre realitatea din școli: elevii români de clasa a VIII-a – ultimii din Europa în utilizarea eficientă a tehnologiei
Supraîncărcarea profesorilor de la profesional și tehnic cu sarcini şi activităţi care nu sunt remunerate – amenințare identificată de ISJ Buzău
Imposibilitatea încadrării cu profesori titulari de Matematică în școlile izolate, cu efective mici de elevi – amenințare semnalată de ISJ Buzău
La Matematică, mulți profesori nu verifică temele date elevilor și nu sunt respectate normele de evaluare și notare – raport al Inspectoratului Școlar Județean Buzău
Pregătirea necorespunzătoare a profesorilor debutanți din punct de vedere psihopedagogic – amenințare identificată de Inspectoratul Școlar Buzău

4 comments
  1. Programa este doar orientativă, și tine f mult de adaptarea profesorului pentru materia respectiva. In cazul nostru, că profesori de Informatica și TIC, recomand adaptarea la materialele actualizate. Se poate preda scratch junior pentru gimnaziu, se poate preda typing, și se poate preda robotica și inteligența artificială, strict la TIC.
    Când ești dedicat, și pasionat poți face bani din pasiunea ta.

  2. Este Haos în educație! Fără programe actualizate, fără manuale actualizate profesorilor li se dere sa “improvizeze”. Adică fiecare face “după ureche “. Și ne mai miram ca sunt mulți analfabeți funcțional,?

  3. Buna ziua! Sunt profesor debutant de informatică și TIC, iar recent am avut inspecție de la doamna director. În cadrul discuției, mi-a explicat că programa este doar orientativă, iar manualul nu este conform cerințelor. Mai mult, materia pe care o predau este specifică liceului, deoarece programarea nu se studiază la gimnaziu.

    Am întrebat-o, așadar: „Atunci ce să predau?” Răspunsul a fost să caut proiecte de sponsorizări pe care să le realizez cu elevii sau să îi las să se joace, deoarece informatica nu este necesară într-o școală gimnazială care nu are profil de informatică.

    Pentru a clarifica situația, doamna director a setat în catalogul digital materia Tehnologia informației și a comunicațiilor (fără informatică) la gimnaziu. Practic, predau o materie care nici nu există la acest nivel. Și totuși, postul pe care l-am obținut prin concurs era pentru informatică și TIC.

  4. păi aștia din IT se duc la firme . pe 2k euro minim . cei f bun pe și mai mult.
    de ce sa alegi invatamantul pe 0.7 k euro ? , adica de 3 ori mai puțin ?!?
    in INVATAMANT te duci daca esti cu capul sau daca abea te ai târâit in facultate. vb strict de IT.
    SI in banii aștia sa te mai f la cap directorul sa faci voluntariat și extrascolare și hartogăraie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevul de la o școală din Brăila care ar fi bătut mai mulți colegi de clasă, va merge la cursuri însoțit de bunica sa: Prezența sa la școală va detensiona, cel puțin pentru perioada următoare, starea din clasă, crede Inspectoratul Școlar Județean

Cazul a intrat în atenția publică după ce 17 părinţi ai elevilor din clasă au anunţat, pe 8 februarie, că nu îşi vor mai lăsa copiii la şcoală până nu…
Vezi articolul

Clasamentul global al universităților QS 2025 – Universitatea Babeș-Bolyai și Universitatea din București, singurele instituții românești în top 1.000 / Alte 11 universități din România – la coada rankingului

13 universități românești apar în cea mai nouă ediție QS World University Ranking, publicată marți seară. Doar două – Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București, ambele în creștere…
Vezi articolul