Profesorii de gimnaziu din toată țara sunt invitați la Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar”, pe 15 octombrie 2024, de la ora 13:30, la ARCUB Gabroveni, în Centrul Vechi al Capitalei. Înscrierile se fac pe baza formularului din articol. Locurile sunt limitate, participarea este posibilă doar cu înscriere prealabilă.
Ce înseamnă „Școala din viitor”? Ce tehnici trebuie să stăpânească profesorii în era în care Inteligența Artificială modifică viețile familiilor? Ce lecții digitale de-a gata pot folosi profesorii de gimnaziu la clasă, create de profesori români, în concordanță cu curriculumul național și cu ghiduri didactice la dispoziție? Care sunt abilitățile pe care trebuie să le deprindă elevii, pentru a putea deveni creatorii joburilor de mâine? Ce instrumente trebuie să stăpânească profesorii, pentru a construi o școală în care limbajul urii nu își are locul?
Despre toate acestea vor vorbi reputatul psiholog și cercetător Mircea Miclea, coordonatoarea strategiei de sănătate mintală a copilului și adolescentului, Domnica Petrovai, și președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării, Csaba Asztalos, în Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” – organizată doar în format fizic, la București, marți pe 15 octombrie 2024.
Conferința se adresează profesorilor de gimnaziu din întreaga țară și oferă acestora oportunitatea de a interacționa cu experți în educație, psihologie și tehnologie. Vor avea ocazia să discute despre cele mai bune practici din domeniul educației digitale și psihopedagogiei, participând la sesiuni interactive și workshopuri tematice.
Înscrierile la conferința organizată de Fundația Vodafone România și Edupedu.ro în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) sunt deschise, iar ocuparea locurilor în sala de conferințe ARCUB Gabroveni se va realiza în ordinea prezentării profesorilor la eveniment. Locurile sunt limitate. Participarea este posibilă doar cu înscriere prealabilă.
Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” a deschis înscrierile prin completarea formularului de aici, a cărui completare durează două minute.
Profesorii participanți la conferință vor primi la finalul evenimentului o diplomă semnată de Fundația Vodafone România și ISMB, recunoscută la nivel național.
La conferință, profesorii participanți, în limita locurilor disponibile, vor lua parte, gratuit, la 1 workshop la alegere dintr-un total de 4 ateliere susținute de profesorii care au creat conținuturi și resurse educaționale deschise. Aceștia le vor oferi participanților perspectiva lor de predare folosind conținuturile digitale la clasă și vor împărtăși sugestii despre cum să folosească și să adapteze aceste resurse, la rândul lor, în sălile de clasă. Totul se întâmplă cu ajutorul tehnologiei, pentru că aceste lecții și aplicații sunt în format multimedia, respectă curriculumul național, și au ca teme: Ecologia, Inteligența digitală, Robotica sau Pregătirea pentru viitor. În cadrul acestor sesiuni practice, cadrele didactice vor vedea exemple utile despre cum să integreze tehnologia în clasă.
Agendă Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu”. București, ARCUB-Gabroveni, 15 octombrie 2024
13:30 – 14:00 Înregistrarea participanților
14:00 – 14:10 Deschiderea evenimentului – moderatori: Raluca Pantazi și Mihai Peticilă, Edupedu.ro
Reprezentant Ministerul Educației (tbc)
Vlad Drinceanu, inspector școlar general, ISMB (tbc)
14:10 – 14:20 Prezentarea programului Școala din viitor și a conținutului educațional dezvoltat de Fundația Vodafone – Angela Galeța, director
14:20 – 15:00 Viitorul învățării în pas cu tehnologia
- prof.univ.dr. Mircea Miclea, fost ministru al Educației, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească
- psihoterapeut și psiholog clinician pr. Domnica Petrovai, coordonatoarea Strategiei Naționale de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului din România
- lector univ. dr. Csaba Asztalos, președinte Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, unul dintre autorii studiului despre Discursul urii în România
- prof.dr.ing. Mihnea Moisescu, decan Facultatea de Automatică și Calculatoare, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti
15:00 – 15:30 Sesiune Q&A cu participanții
15:45 – 17:00 Workshopuri tematice în paralel: Prezentarea conținutului educațional digital transcurricular dezvoltat în cadrul programului Fundației Vodafone Romania – Școala din Viitor
1. workshop modul Mediu&Ecologie: 12 activități de tip e-learning dezvoltate pentru elevii de gimnaziu, ce pot fi folosite atât de profesori la școală, cât și de elevi, acasă, individual sau alături de părinți. Prin acest modul elevii descoperă mediile de viață și identifică strategii și instrumente de protejare a acestora, îmbinând atât cunoștințe de biologie, chimie și fizică, dar și matematică, informatică și TIC.
Guest speaker: Raul Pop, președinte EcoTeca, fost secretar de stat Ministerul Mediului
Tema: Resurse educaționale inovative pentru a le transmite elevilor noțiuni despre sustenabilitate, conservarea naturii și protejarea mediului, relația dintre climă și vegetație, importanța reciclării și reutilizării materialelor, conceptul de energie verde și sursele regenerabile de energie
Formator Școala din viitor: Prof. Dana Bobocea
2. workshop modul Inteligență digitală: Cele 12 activități ce fac parte din parcursul acestui modul ating subiecte dificile din mediul online, cum ar fi cyberbullying-ul, discursul instigator la ură (hate speech), drama digitală, identitatea online, și își propun să dezvolte o atitudine de viață echilibrată în rândul adolescenților, bazată pe alegeri conștiente.
Guest speaker: Ioana Avădani, președinte consiliu director Centrul pentru Jurnalism Independent
Tema: Analiza critică a știrilor de ultimă oră, verificarea surselor și înțelegerea impactului tehnologiei moderne asupra răspândirii informațiilor, pentru ca elevii și profesorii să poată fi pregătiți să navigheze în mod responsabil și informat în era digitală. Cum se deosebesc știrile credibile de cele false, care sunt metodele prin care se pot verifica sursele și autenticitatea informațiilor. Care sunt elementele fundamentale ale unui articol de știri online, astfel încât comunitatea școlară să poată să evalueze critic conținutul informativ, sponsorizat și cel tip clickbait, pentru o navigare responsabilă în spațiul online.
Formator Școala din viitor: Prof. Claudia Mitrache
3. workshop modul Robotică: include 12 activități de învățare cu aplicații practice ale acesteia în viața de zi cu zi, programare în Scratch și GeoGebra
Guest speaker: Mihai Peca, specialist programe de certificare, formator, ECDL Romania – ICDL Certification
Tema: Robotică, algoritmi, programare și automatizare – de la teorie la practică, în lecțiile predate la școală. Despre platformele de colaborare în Cloud și beneficiile acestora, ce este cloud computing și Internet of Things (IoT). Despre impactul tehnologiei moderne, inclusiv al roboților industriali, cei de uz casnic și cei de asistență personală, asupra vieții oamenilor. Care sunt beneficiile și limitările acestor tehnologii.
Formator Școala din viitor: Prof. Radu Jugureanu
4. workshop modul Pregătiți pentru viitor: cuprinde 12 lecții prin care sunt explorate conceptele de inteligență artificială, realitate augmentată și virtuală, biotehnologii etc., cu implicații în meseriile viitorului.
Guest speaker: conf.univ.dr.ing. Răzvan Crăciunescu, prodecan, Facultatea de Electronică Telecomunicații și Tehnologia Informației, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA Bucuresti
Tema: Suntem pregătiți pentru noile tehnologii? Ca să nu ne fie teamă de viitor, trebuie să învățăm. Ce și cum îi putem cere unui model de inteligență artificială? Ce probleme etice se pun? Sfaturi pentru profesori despre cum ar trebui să abordeze impactul tehnologiei în viitorul elevilor.
Formator Școala din viitor: Prof. George Pataki
17:00 – 17:15 Reunire în plen: Sesiune finală de Q&A, concluzii, acordarea diplomelor de participare și tombolă cu extragere pentru premierea participanților la cursilor oferite de speakerii din plen.
Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” a deschis înscrierile prin completarea formularului de aici, a cărui trimitere durează două minute.
Despre resursele educaționale digitale nou lansate
Noul conținut Școala din viitor, dezvoltat de Fundația Vodafone este structurat în patru piloni cheie, fiecare aducând în prim-plan o tematică esențială pentru formarea elevilor de nivel preuniversitar:
1. Mediu&Ecologie: Un pilon care încurajează dezvoltarea unei mentalități „verzi” în rândul elevilor, învățându-i despre protecția mediului și modul în care tehnologia poate fi folosită în slujba unui stil de viață sustenabil. În contextul în care România se confruntă cu provocări majore legate de protecția mediului, educarea tinerelor generații în acest sens este crucială.
2. Inteligență digitală: Unul dintre cele mai importante aspecte ale programului, acest pilon își propune să îi ajute pe copii să devină cetățeni digitali responsabili, capabili să navigheze în mediul online în siguranță și să evite pericolele precum fake news sau cyberbullying. Statisticile din Monitorul Educației al Comisiei Europene arată că doar 56% dintre adolescenții cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani din România aveau competențe digitale de bază sau peste nivelul de bază. Acest lucru a însemnat că România s-a clasat în 2022 pe ultimul loc în rândul țărilor din UE în ceea ce privește competențele digitale. Prin „Școala din viitor”, elevii și profesorii pot învăța metode practice de a utiliza internetul și aplicațiile online în mod responsabil.
3. Robotică: Într-o lume în care tehnologia avansează rapid, înțelegerea roboticii și a programării devine esențială pentru tineri. Pilonul de robotică al programului aduce resurse interactive prin care elevii pot învăța concepte de bază despre programare și robotizare, dezvoltând abilități precum gândirea critică și rezolvarea creativă a problemelor. Aceasta se aliniază studiilor globale, cum este The Future of Jobs 2023, al World Economic Forum, care prognozează că peste 65% dintre locurile de muncă vor necesita competențe tehnice în următorii 10 ani.
4. Pregătiți pentru viitor: Acest pilon se concentrează pe oferirea de instrumente și cunoștințe elevilor pentru a-i ajuta să facă față provocărilor viitorului, inclusiv integrarea inteligenței artificiale în educație. Potrivit studiilor, 60% dintre tinerii români sunt îngrijorați cu privire la impactul tehnologiei asupra viitorului lor profesional. Prin acest pilon, programul oferă profesorilor și elevilor metode practice de a folosi tehnologia în favoarea dezvoltării lor.
Fundația Vodafone Romania dezvoltat 48 de noi lecții digitale, cu conținut dezvoltat local, despre mediu și ecologie, inteligență artificială, robotică și utilizarea noilor tehnologii în meseriile viitorului, ce pot fi accesate pe platforma www.scoaladinviitor.ro. Fiecare din cele patru parcursuri de învățare include 12 activități de tip e-learning dezvoltate pentru elevii de gimnaziu, ce pot fi folosite atât de profesori la școală, cât și de elevi, acasă, individual sau alături de părinți.
Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” a deschis înscrierile prin completarea formularului de aici, a cărui trimitere durează două minute.
Motive suplimentare pentru implicare
Doar 27% dintre cadrele didactice din România au participat în mod repetat la cursuri oficiale de formare digitală. Media europeană este de 39%, potrivit studiului 21st Century Teachers 2022, al Fundației Vodafone. Profesorii români se bazează mai mult pe cunoștințele altor colegi decât pe cursuri de formare când vine vorba de folosirea tehnologiei la clasă, potrivit raportului internațional.
Doar 28% dintre români au un nivel minim de competențe digitale, comparativ cu media europeană de 54%, potrivit raportului Digital Economy and Society Index DESI 2022, al Comisiei Europene. Această statistică subliniază nevoia acută de dezvoltare a abilităților digitale mai ales în rândul tinerilor.
Conform Barometrului „Situația tineretului și așteptările sale”, realizat de CURS la comanda Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în 2024, 93% dintre tinerii români folosesc internetul zilnic, însă majoritatea îl utilizează în principal pentru divertisment (jocuri, rețele sociale) și mai puțin pentru învățare.
În România, peste 80% dintre elevii români participanți la evaluarea PISA din 2018 considerau că protejarea mediului este importantă pentru ei, dar aproape 60% se simțeau incapabili să facă ceva în privința schimbărilor, în timp ce media OECD este de puțin peste 40%. Doar elevii din Germania și Slovacia se simțeau mai neputincioși decât elevii români în legătură cu acest aspect, conform rapoartelor OCDE dedicate.
Studiul Organizației Salvați Copiii privind percepția copiilor români asupra schimbărilor climatice (publicat în 2021, cu date culese în aprilie 2021) indică interesul copiilor români pentru schimbările climatice și dorința de a învăța mai multe despre ele. Rezultatele studiului indică faptul că „trei sferturi dintre copiii din România (78%) sunt dispuși să facă schimbări în viața lor pentru a reduce daunele aduse mediului. 71% dintre copii sunt interesați de problemele de mediu”. Același studiu arată că majoritatea copiilor consideră că nu primesc suficiente informații despre probleme climatice și de mediu la școală, dar școala este identificată de majoritatea copiilor ca spațiul în care așteaptă să primească cele mai multe informații de acest tip.
Sunt așteptați să participe profesorii care vor cu adevărat să se alăture acestui eveniment transformator, care își propune să modeleze viitorul educației în România. Prin implicarea activă a cadrelor didactice, vom reuși împreună să aducem schimbarea în fiecare sală de clasă, contribuind la formarea generațiilor de mâine.
„Școala din viitor” este un program educațional dezvoltat de Fundația Vodafone România. Acesta urmărește dezvoltarea abilităților digitale ale copiilor cu vârste între 6 și 16 ani prin metode inovatoare, învățare prin joacă și activități care combină lumea virtuală cu cea reală. Programul include resurse pentru și profesori, elevi și părinți, promovând explorarea tehnologiei într-un mod creativ și distractiv.
Conferința Națională „Școala din viitor – resurse și conținut trandisciplinar pentru profesorii de gimnaziu” a deschis înscrierile prin completarea formularului de aici.
Vă mulțumim și vă așteptăm la eveniment!