Profesorii universitari Mircea Miclea, Dan Micu și Attila Simo au participat vineri, 26 aprilie 2024, de la ora 12:00, la dezbaterea cu tema „Viitorul universităților tehnice“. Evenimentul s-a desfășurat la Chios Social Lounge, etaj 1, în Cluj-Napoca. Intrarea la dezbaterea interactivă a fost liberă, pe baza de înscriere.
VIDEO Dezbaterea „Viitorul universităților tehnice“ poate fi urmărită mai jos:
„Am chemat lângă mine, la o discuție panel, publică, alți 3 profesori universitari, cu care să abordăm tema: «Viitorul universităților tehnice». Pornim de la principiul că viitorul nu se prezice, ci se construiește. Scopul nostru este de a propune și discuta public câteva scenarii de construcție a unui viitor mai bun pentru universitățile tehnice“, spune profesorul Mircea Miclea, care va modera dezbaterea de vineri.
- Nota Redacției: Deși anunțat ca participant în cadrul dezbaterii, profesorul Radu Porumb de la Universitatea Politehnica din București nu a mai participat la eveniment
Mircea Miclea este președintele UNESCO Chair on Higher Education Management and Governance, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător. A fost cel mai tânăr șef de catedră din istoria Universității, cancelar al UBB, fondatorul școlii cognitive în psihologia românească. Ministru al Educației în perioada decembrie 2004 – noiembrie 2005, a fost timp de 5 ani președintele comisiei prezidențiale care a realizat Raportul pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării, diagnoză care a stat la baza Pactului național pe educație semnat în 2008 de toate partidele politice și apoi la baza Legii educației nr. 1/2011, modificată masiv de guvernările care s-au succedat în ultimii 12 ani. Doctor în psihologie și cu un masterat în administrarea afacerilor, Mircea Miclea este fondatorul Institutului de cercetare-dezvoltare Cognitrom, care dezvoltă produse la intersecția dintre psihologie si tehnologie, trei dintre acestea fiind paxonline.net, depreter.ro și cognikit.ro.
Dan Micu este profesor la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, unde predă Metode numerice, Complemente de matematici, Electromagentics (curs în engleză) și Clădiri verzi la Facultatea de Inginerie Electrică. În perioada 2017-2018 a fost Fulbright senior-profesor la University of Florida, Electrical and Computer Engineering, SUA, din 2019 până în 2023 a fost profesor la Beijing Jiatong University în China. Este dublu licențiat în Matematică (la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca) și în Energetică Industrială (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca), cu doctorat în Inginerie Electrică cu stagii de cercetare la Vrije Universiteit Brussel. A fost implicat în 18 proiecte de cercetare internaționale, dintre care director al 8 proiecte Horizon, a fost manager de proiect în 7 granturi de cercetare naționale și membru în 20 de proiecte cu mediul economic. Din 2023 este cofondator al Energy Advisor Start-up, din 2020 este președintele Comisiei de Cercetare din Senatul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, iar din 2010 este directorul Energy Transition Research Center. A efectuat peste 50 de stagii de cercetare și predare la universități din străinătate, printre care University of Chicago, SUA, Ecole Normale Superieure Lyon, Franța, Oita University, Japonia. Descarcă de aici CV-ul integral al profesorului Dan Micu
Attila Simo este Prodecan al Facultății de Inginerie Electrică și Energetică de la Universitatea Politehnica din Timișoara. Predă cursurile Tehnologia informației și programarea calculatoarelor (C/C++, C#), Automate programabile în electroenergetică (Siemens, ABB), Testarea Sistemelor Integrate, Audit Electroenergetic și își desfășoară activitatea de cercetare în cadrul Centrului de Cercetare pentru Analiza și Optimizarea Regimurilor Sistemelor Electroenergetice. Este Membru în Senatul Universității Politehnica Timis și în Comisia IT a UPT. Și-a obținut doctoratul în 2014 cu teza „Planificarea dinamică a extinderii rețelelor de transport al energiei electrice utilizând tehnici de inteligență artificială“. Vezi aici CV-ul integral al profesorului Attila Simo
4 comments
Invatamantul superior tehnic trebuie mai bine finantat si, da, adaptat mediului economic… acum aduc aminte de cateva exemple. Ca un puzzle, dar “praguri” de care m-am lovit… legea achizitiilor publice nu-ti permite sa cumperi chiria pe un an a unui soft. Pe piata, majoritatea firmelor care comercializeaza soft-uri dedicate vand chirii de licente pe un an… Cred ca este bine si pentru utilizatrori. Pentru ca nu cheltui zeci sau sute de mii de euro pe cumpararea unui soft performant, ci doar a 10-a, a 20-a parte din aceasta cheltuiala pe un singur an… echipamentele pentru cercetare se cumpara la “cel mai mic pret”, pentru materiale pentru cercetare se cere uneori licitatie, ceea ce este un non-sens pentru ca iti trebuie un anumit material, faptul ca nu poti achizitiona materiale, echipamente decat prin firme romanesti ca intermediari, uneori nu este cea mai buna solutie, uneori da. Nu-mi aduc aminte exact, dar in Europa exista state in care o parte din taxele firmelor “se duc” direct in contracte de cercetare cu institute sau universitati, pe domeniul firmelor respective. Poate “functionarimea” in universitati este prea numeroasa comparativ cu cadrele didactice… Poate ar trebui eliminata “democratia mediocritatii”, dar si suprasolicitarea care exista pentru cel putin 20% din staff-ul academic (procentul poate fi considerat subiectiv, este doar o opinie)… Da, practica lipseste, dar bani pentru modernizarea laboratoarelor sunt putini iar practica studentilor implica cheltuieli (cazare, masa, transport), mai ales pentru practica in alte localitati decat centrul universitar respectiv. Sunt firme interesate sa primeasca studenti in practica, dar nu cu grupa, doar cativa, si la un program care sa nu deranjeze programul firmei. Uneori studentii sunt comozi si nu ar face practica de 8 ore, de exemplu.
Multumim din toata inima,asa respiram si noi. Multumim.
sistemul de invatamant trebuie schimbat totalmente. este păgubos din cale afară.
enumăr
profesori care fac bullyng
profesori care nu și țin orele
ore de dimineața până seara și un orar swaitzer pt studenți….
profesori care nu au ce căuta la catedra
teorii peste teorii care nu au de aface cu realitatea
cerințe pt profesori care nu au de-a face cu performant reală ci doar cu hârtiile…
doctoratele sunt (spre exemplu la profesorii de instrument o aiureala… fiind necesare tot felul de disertații in loc sa li se ceară o interpretarea a unor lucrări a unui compozitor) o muncă inutilă pt multe categorii de profesori
soluția pe care eu o vad e ucenicia. studentul sa stea langa un dascăl(nu profesor… prof e un job pe când dascălul are o menire….) care sa i lămurească neclaritățile sa l formeze că și profesionist. teoria 4 ore și 2 ore practica de ucenicie langa un dascăl bun(că sunt și care nu au de-a face cu materia care o preda…. din pacate)
teoria învățată în școală nu are reflectare practica in realitate în bună măsură…
sistemul de învățământ este putred din rădăcini.
aici vbesc și de medicina… cu toate laudele europene și cu toate clasificările… e un sistem bolnav rău de.tot… ceea ce e fff trist
lipsesc profesioniștii….
practica trebuie să presupună șederea studentului langa profesionist care trebuie platit pt timpul în care instruiește ucenicul.
fie că vbim de medic instalator tâmplar electrician fierar asistent social sau orice alta meserie. ucenicia adevărată este pepiniera adevarata pt viitorul acestei țări. altfel dezastrul e iminent… așa văd eu lucrurile
Riri am înțeles ideea,nu ți convine nimic