Profesorii din Timiș dau evaluări sumative pe care le asociem conceptului de teză, la finalul fiecărui modul, spune șefa Inspectoratului școlar județean, Aura Danielescu

Foto: captură Youtube - Banatul de azi

Șefa Inspectoratului școlar județean (ISJ) Timiș, Aura Danielescu, spune că profesorii dau evaluări sumative pe care le asociază conceptului de teză. Edupedu.ro a întrebat-o pe Aura Danielescu dacă, în contextul rezultatelor slabe de la simulările examenelor naționale, la nivelul județului Timiș are în vedere reintroducerea obligatorie a tezelor. Amintim că obligativitatea de a susține tezele a fost eliminată în urmă cu doi ani, însă generațiile care acum dau Evaluarea Națională sau BAC-ul nu au dat teze de 4 ani, din cauza pandemiei, adică exact de când au schimbat nivelul de învățământ: gimnaziu sau liceu. Răspunsul integral al șefei ISJ Timiș, în articol.

“În ceea ce privește evaluarea sumativă, pe care o asociem conceptului de teză, cadrele didactice desfășoară activități de evaluare de acest tip, la finalul fiecărui modul”, spune șefa Inspectoratului școlar Timiș.

Edupedu.ro a întrebat-o pe șefa ISJ Timiș dacă are în vedere reintroducerea obligatorie a tezelor în județ având în vedere rezultatele de la simulări. La cea de la BAC, aproape 60% dintre elevi au media sub pragul de promovare, în Timiș. Și la Evaluarea Națională, la matematică, un procent similar, 57%, au luat sub 5. Evaluarea Națională nu este condiție de intrare la liceu, elevii putând ajunge la liceu și fără acest examen, dar examenul stabilește o ierarhie pentru repartizarea computerizată a elevilor la liceu, pe baza opțiunilor acestora.

“Scopul primordial al evaluării nu ar trebui să fie numai notarea, ci acela de a avea un tablou concret și corect asupra randamentului elevului și al cadrului didactic, toate acestea vizând reglarea activității celor implicați, dezvoltarea motivației pentru învățare, stimularea dorinței de cunoaștere și a responsabilității, formarea unei imagini de sine, atâta vreme cât vorbim despre o pedagogie a competențelor și nu a conținuturilor”, mai spune Aura Danielescu.

Întrebările adresate de Edupedu.ro:

Răspunsul integral al Inspectoarei generale Timiș, Aura Danielescu:

“I.Ș.J Timiș nu poate excede, prin acțiunile sale, prevederile legale, în domeniul evaluării rezultatelor învățării.

Totuși, având în vedere formele evaluării, instituția noastră a desfășurat și va desfășura, la nivelul întregului județ o serie de activități care își propun diagnosticarea rezultatelor învățării. În acest sens, am aplicat teste de evaluare inițială la clasele a IV-a, a V-a și a IX-a, la limba română, matematică și limba engleză.

În ceea ce privește evaluarea sumativă, pe care o asociem conceptului de teză, cadrele didactice desfășoară activități de evaluare de acest tip, la finalul fiecărui modul existând, și în acest sens, la nivelul județului o serie de acțiuni prin care li se oferă cadrelor didactice exemple de bună practică, respectiv repere privind standardele de performanță la care să se raporteze în evaluarea randamentului școlar.

Aspectul referitor la ponderea pe care o avea teza în cadrul mediei finale nu este, din punctul nostru de vedere extrem de important, întrucât, în genere, evaluarea este formatoare și, în plus, cadrele didactice ar trebui să aibă în vedere ca notele să fie o reprezentare globală a competențelor elevului, prin raportare la competențele generale și specifice din programa școlară, nu doar o radiografiere a unor conținuturi aferente unei lecții, de exemplu, dintr-o anume zi de pe parcursul anului școlar.

Aceasta, credem noi, este filosofia în interiorul căreia este important să rămânem, dacă analizăm chiar și prevederile legale privitoare la numărul minim de note pe care un elev trebuie să le aibă, la o disciplină, la finalul anului școlar.

În ceea ce privește faptul că nu încheiem medii decât la finalul anului școlar, credem că pierdem din vedere că nu orice activitate de evaluare trebuie să se încheie cu notare. Scopul primordial al evaluării nu ar trebui să fie numai notarea, ci acela de a avea un tablou concret și corect asupra randamentului elevului și al cadrului didactic, toate acestea vizând reglarea activității celor implicați, dezvoltarea motivației pentru învățare, stimularea dorinței de cunoaștere și a responsabilității, formarea unei imagini de sine, atâta vreme cât vorbim despre o pedagogie a competențelor și nu a conținuturilor.

Concluzionând, notele acordate elevului, pe parcursul unui an școlar ar trebui să reprezinte, într-o formă globală și sintetică, nivelul de dezvoltare a competențelor fiecărui elev, prin raportare la programa școlară și nu o medie a unor evaluări/notări ce vizează strict câteva lecții, pe parcursul cărora el a fost evaluat oral, prin lucrări scrise sau alte metode de evaluare”.

Informații de context

În Timiș, la matematică, 57% dintre elevi nu au luat nota 5, mai puțin cu 8 procente față de elevii care au dat Evaluarea Națională în urmă cu 4 ani.

La limba română 25 % dintre elevii de clasa a VIII-a din Timiș au obținut note sub 5, cu 7 % mai mulți decât generația din urmă cu 4 ani.

În județul Timiș, 58 % au luat medie sub pragul de promovare, adică media 6, la simularea la BAC 2024, potrivit comunicatului de presă al ISJ Timiș. Pentru a promova o probă un elev trebuie să ia nota 5, însă per total media trebuie să fie peste 6 pentru a promova examenul.

Vezi aici analiza notelor și mediilor la simularea Bacalaureatului 2024 pe județul Timiș

Rezultatele simulării probelor de la Evaluarea Națională, publicate vineri de Ministerul Educației, arată că peste 4 din 5 elevi de clasa a VIII-a (82,67%) nu au reușit să ia măcar nota 7 la proba scrisă la Matematică. În același timp, peste 90 de copii au obținut nota 10 la această disciplină.

La nivel de țară arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.

Un elev din cinci nu a rezolvat un exercițiu de clasa a II-a la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică.

Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrieMinisterul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.

La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică. O analiză a rezultatelor după simularea Evaluării Naționale făcută de Bogdan Rațiu, profesor de limba română arată că “elevii înțeleg cuvintele, pot localiza informația, problema e la cunoștințe și la gândirea critică”, spunea profesorul.

Grupul profesorilor “de specialitate” pus de Ministerul Educației să analizeze lucrările de la simulare recomandă profesorilor de Matematică să rezolve mai multe probleme cu elevii.

La limba română, li se recomandă să realizeze hărți mentale cu elevii pentru a putea învăța mai ușor, să îi încurajeze să-și exprime punctul de vedere și să rezolve fiecare cerință în parte, chiar și parțial.

Citește și:
Rezultate simulare Bac 2024. În județul Timiș, aproape 60% au media sub pragul de promovare
Noul 5 e nota 7 în strategia Ministerului Educației de a controla școlile după simularea Evaluării Naționale
Exit mobile version