Profesorii trebuie să adapteze metodele de predare în funcție de felul în care elevii învață și de nevoile lor, arată proiectul privind profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic, pus în dezbatere de Ministerul Educației marți, 30 iulie.
Profilul cadrului didactic este organizat pe 7 domenii, fiecare având competențe specifice. Acesta poate fi consultat mai jos.
Una dintre valorile cheie ale profesorului este creativitatea. Aceasta este menționată în cadrul domeniului „Curriculum și proces didactic” (D2), care pune accent pe adaptarea curriculumului stabilit la elevi.
Profesorul din învățământul preuniversitar „cunoaște individualitatea fiecărui elev, punctele forte, nevoile de sprijin, dificultățile de învățare și implicațiile asupra învățării, în vederea ajustării procesului didactic”, se menționează într-o competență generică din acest domeniu.
O altă valoare este empatia, care face parte din domeniul „Mediu de învățare și stare de bine” (D3). Domeniul subliniază necesitatea ca profesorii să faciliteze o dezvoltare emoțională și socială armonioasă a elevilor.
Una dintre competențele profesorilor în acest domeniu este „susținerea unei culturi democratice, a învățării și a colaborării la nivelul grupei/clasei și al școlii”.
Responsabilitatea „față de elevi, față de societate, față de sine și de propriul
parcurs profesional” este un element esențial în profilul profesorului. Domeniul intitulat „Etică, reflexivitate și învățare continuă” (D5) accentuează datoria cadrului didactic de a se autoevalua în permanență pentru a-și putea îmbunătăți constant parcursul profesional.
Profilul îi impune profesorului să participe „periodic la activități de dezvoltare profesională continuă, în raport cu nevoile profesionale proprii și cu prioritățile locale sau naționale”, potrivit unei competențe generice a D5.
Cadrele didactice trebuie să pună accentul și pe inovare, valoare din domeniul „Tehnologie digitală în educație” (D7). Profesorii trebuie să utilizeze competențe digitale în procesul de predare, dar și să le transmită copiilor.
Tehnologia trebuie să fie utilizată „în mod adecvat și responsabil în predare, învățare și evaluare, valorificând oportunitățile de învățare colaborativă (de ex.: clase virtuale, lucru în echipe la nivelul școlii sau între școli din țară sau din alte țări etc.)”, se menționează în proiect.
DOCUMENT – Profilul profesional al cadrului didactic din învățământul preuniversitar:
Profiluri, însoțite de standarde profesionale, au fost create pentru fiecare nivel de învățământ: educație timpurie, învățământ primar, învățământ gimnazial și liceal, respectiv învățământ tehnologic și tehnologic dual.
În plus, standardele profesionale au fost organizate pe 3 etape de carieră didactică: licențierea (care va înlocui, începând cu anul 2028, examenul de definitivat), gradul didactic II și gradul didactic I.
Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.
Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.ro, oana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro.
DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:
Foto © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
19 comments
Cum ajunge un profesor care are peste 500 de elevi să îi cunoască pe toți? Cei cu o oră pe săptămână
și sunt multi de aceștia, având norma în mai multe școli, au 18 ore x 28 elevi (ca medie că uneori sunt și mai multi elevi).Abea le reții fețele. Și un procent mare se schimba anual.
Total de acord! Cand se va lucra 1:1.
Pe bune? Totul se impune doar profesorilor! Veniţi să vedeți dezinteresul lor, al părinților. De ce nu puneți condiția minim 5 la E. N. , că poate se mai trezesc din somolența asta! Şi veniți şi voi de sus să vedeți cât muncim în şcolile amărâte, nu cele unde- s doar copii de bani gata şi cu fițe ,cu ei şi dacă găsim 1 sau 2 care cât de cât să învețe. Plus programele ,, minunate” pe care vă chinuiți să le modificați de n- ani şi le- ați făcut praf! De ce nu predăm, de exp., ca- n America, pe o singură temă un semestru întreg, la un singură cls., nu 14, 15 ca la liceele tehnologice!
Eu am 632 de elevi.
Urmează să intre 122 in locul celor 143 care au absolvit.
Îi știu pe toți după nume, uneori și după preocupări sau parcurs educațional dar să ceri personalizare si stil de învățare individualizat în clase cu 37 de elevi este o aberație.
ISJ ul aprobă suplimentari de elevi per clasă dar întotdeauna doar peste nr minim.
Niciodată nu acceptă și invers.
De exemplu ca o clasă cu 39 de elevi să fie împărțită in două.
E vorba de anul școlar 2023-2024.
Restul sunt povești care dau bine în declarații publice.
ce limbaj de lemn…forme fără fond …proiecte,proiectuse fara noimă făcute doar de dragul de a i mulțumi pe cei de afară care dau ordine și nu cunosc realitatea…termeni de spa cu starea de bine…importanta cunoașterii particularităților de vârstă era din 90 când elevii studiau asta în manuale de pedagogie la LICEE PEDAGOGICE desființate între timp…acum ne mirăm că învățătoarele nu știu să scrie (unele)…culege roadele învățământului pus pe butuci cu bună știință….un popor needucat e simplu de manipulat…deja se vede asta
1. Cei de la SNSPA ar trebui să se retragă în semn de respect pentru victimele abuzurilor lui Bulai și Pieleanu și ale altora de pe acolo. Afară de asta nu sunt competenți pentru a vorbi despre educație, învățământ oameni care se ocupă mai mult cu nebuniile sexuale, în loc să predea sau care tac și se fac că nu le văd, adică sunt complici.
Dna Anca Nedelcu să o consilieze pe Simona Velea care a știut de abuzurile din SNSPA dar a tăcut.
2. Cei care au întocmit proiectul nu au habar cu ce se mănâncă educația. În primul rând, învățământul de stat este învățământ de masă, primează cantitatea nu calitatea. Apoi, propunerea lor înseamnă de fapt profesor personal. Nu poți să faci așa ceva când ai sute de elevi. Dar se pricep la tocat burse și finanțări externe, bravo lor!
3. Creativitate, empatie, reflexivitate, inovare, responsabilitate etc. Niște termeni bombastici meniți să justifice finanțarea. Nici o legătură cu Educația!
atâta ca plângeți!!! nu mai bine ii ” cunosteti” doar la meditații și în clasa lucrați doar cu doi trei mai perspicace… adevărul este ca în sistem sunt mult prea putini profesori adevărați cu har, răbdare și viziune!
vorbe…e ca și cum lucrurile se fac dintotdeauna,unele doar faptic,altele doar pe hârtie…iar cel mai grav este că altele nu se fac deloc(spre exemplu sunt scopul în care nu s-a investit deloc prin PNNLR)…
Aberatii marca Deca. Scoate niste idei de noaptea mintii!!! Se pot face lectii creative cand la o clasa exista maxim 14 copii. La 24 ori 30 elevi nu exista asa ceva. Iar personalizarea predarii se face numai prin homeschooling care la noi nu se vrea. Am ramas ca gandire tot in comunismul biruitor si in toate.
As dori să știu cum poate un profesor care predă o materie cu o oră în săptămâna și ca urmare are 400 de elevi, să cunoască profilul și evoluția fiecăruia. 400 de elevi pe an, din care unii termină ciclul de învățare și sunt înlocuiți de alții (la 3-4 clase terminale cam 100 termină în fiecare an și cam tot atâția vin). Vreau să știu chiar pe bune, nu așa cum suntem nevoiți să îndeplinim ca și până acum niște sarcini aberante doar de formă și pe hârtie. Să calculeze cineva din minister și cât timp ar presupune un asemenea portofoliu personal per elev realizat de un profesor ca în exemplul de mai sus și de câte ori se depășește norma de 40 de ore în sâptămână pentru ca acesta să fie realizat după toate cerințele și dorințele onoratelor doamne cu studii înalte despre care am citit în articol că au elaborat această propunere. Mulțumesc.
Cred că ați greșit calculul in jos. Un profesor cu o oră pe săptămână are peste 500 de elevi. 28 elevi) clasă x 18 ore=504
E târziu. Răul a fost deja făcut…
Cei de la minister să cunoască nevoile fiecărui angajat și să ia decizii adaptate lor!😜
Corect!😃
La cate 200,300 de elevi daca ai o materie cu 1 ora pe saptamana si 30 elevi in clasa sigur e posibil… Sa reduca nr de elevi si apoi sa ceara lucrurile astea care sunt de dorit dar imposibil de facut la nr de elevi/clasa actual.
Toate -s bune şi frumoase, dar ce aveți de gând să introduceți pentru a opri chiulul elevilor? Au sute de absențe încercuite. Nu ați preluat nimic din sistemele din alte țări care sunt performante.
Niște amenzi!
Cine o mai rămâne!Va fi ca în USA.
40 de copii , 40 de stiluri , totul in 40 de minute simultan . ha, ha.
va spun că e greu și cu doua stiluri de predare, o clasă medie în care ai un copil înalt abilitat pe care nu vrei sa l pierzi pe drum , păcat de Dumnezeu sa ai așa ceva pe mâna și să nu l pui in valoare ( inclusiv protejandu l de bullingul făcut de berbecii needucați și părinții invidioși că progeniturile lor nu pot cat poate ” ăla”)
mai mult nu comentez , văd că una Velea ( o fi nora fostului ministru de interne velea , ăla cu geaca neagra?!) de la snspa stabilește ce și cum cu educația..)😳😡 . crucea și grijania ei de viață …