Profesorii din România scriu istorie. Președintele s-a întors împotriva propriului popor, iar profesorii îl demască pe impostorul care a plecat din rândurile lor și astăzi prezidează prin minciună, de la Cotroceni / Plus: lașitatea universitarilor

48.851 de vizualizări
Klaus Iohannis și miile de profesori care au plecat în marș spre Palatul Cotroceni vineri, 9 iunie 2023 / Colaj foto: Inquam Photos / Virgil Simonescu – Facebook.com
Profesorii din România scriu istorie. De 3 săptămâni, predau întregii societăți una dintre cele mai valoroase lecții: în fața minciunii și a imposturii, îndrăznesc să acționeze și să schimbe realitatea! Cea mai recentă minciună le-a fost livrată profesorilor și părinților în urmă cu doar o zi, duminică, atunci când premierul și ministrul educației au anunțat de la Palatul Victoria că tocmai au majorat cu 25% salariile profesorilor; în realitate, majorarea este variabilă, iar promisiunea de creștere a salariilor de la 1 ianuarie 2024 nu se regăsește în dispozițiile ordonanței, ci doar în preambul și nota de fundamentare. Niciun pumn pornit de la Palatul Cotroceni și Palatul Victoria nu i-a înfricoșat pe profesori, care îndrăznesc și astăzi să ceară finanțarea majorată a celui mai subfinanțat sistem din România, după cel de asistență socială, ambele având grijă de cel mai de preț bun al unei țări: copiii.
Nici minciunile și atitudinea groasă cât o înjurătură aruncată de la Cotroceni în obrazul unora dintre cei mai respectați oameni ai societății nu i-au intimidat pe profesori, care predau public, de aproape o lună, lecția demnității și a curajului.„Cum îndrăznește cineva să puna în dificultate examenele naționale? […] După ce Guvernul le-a dat tot ce au cerut, acum în ce temei mai continuă greva?” – au auzit profesorii și o societate întreagă, în urmă cu o săptămână, de la Cotroceni. Răspunsul profesorilor? Un protest uriaș, în care aproape 20.000 angajați din școli au mărșăluit de la Palatul Victoria la Palatul Cotroceni. „Kilometri de oameni. O autostradă umană. Autostrada Demnității” – a descris-o admirabil scriitorul și profesorul Radu Vancu, singurul universitar care s-a alăturat profesorilor în mitingul de amploare de vineri, 9 iunie 2023, din București:

Cine îndrăznește, domnule președinte, să pună în dificultate examenele naționale? Salariul profesorului debutant (2.400 de lei) va fi echivalent salariului mediu net pe economie (3.800 lei). Asta a promis negru pe alb Legea Iohannis pusă în dezbatere de fosta sa consilieră prezidențială. Prevederea s-a evaporat în legea Iohannis trecută prin Guvern de aceeași fostă consilieră prezidențială, una dintre cele mai șterse figuri din conducerea Ministerului Educației, care va rămâne în istoria instituției doar prin uriașa grevă a propriilor angajați pe care i-a mințit în repetate rânduri fie că le este solidară, fie că nu are bani să le mărească salariile, fie că chiar le-a mărit salariile debutanților prin OUG-uri în care măririle erau menționate în note de fundamentare sau în preambul.

Ce Guvern le-a dat tot ce au cerut, domnule președinte? O țară întreagă asistă la minciunile constante ale premierului Nicolae Ciucă, ministrei Ligia Deca, miniștrilor Marius Budăi și Adrian Câciu și ale secretarului general al Guvernului, Marian Neacșu, singurul condamnat penal negociator-șef în mai multe reprize cu reprezentanții profesorilor, care seara promit de la pupitrul executivului, cu însemnele Guvernului României, că dau OUG prin care dau profesorilor tot ce au cerut, pentru ca dimineața Monitorul Oficial să consemneze fără greș că nimic din ce au cerut cadrele didactice nu se regăsește în actele normative. Iar singurele replici sunt cele venite din partea profesorilor din preuniversitar, susținuți puternic de profesorii Mircea Miclea, Daniel Funeriu și Radu Vancu.

De neimaginat tăcerea plătită de Guvern a Universităților generaliste, cele care istoric îi formează pe profesorii din preuniversitar. Prin Ordonanța de Urgență 53/2023 toți rectorii, prorectorii, decanii, prodecanii, profesorii universitari, conferențiarii, lectorii și asistenții universitari (adică aproximativ 50.000 de angajați din învățământul superior, potrivit datelor de la Ministerul Educației) au primit 1.000 de lei brut la salariu, iar astăzi sunt pe cale să primească 1.300 prin propunerea făcută mai nou de guvern, fără să fie în grevă sau măcar să se solidarizeze cu preuniversitarul (cu excepția UVT-ului, UBB-ului și a UB-ului). Niciun angajat din universități nu a anunțat public că refuză măririle salariale obținute exclusiv prin protestele profesorilor din preuniversitar.

În condițiile în care Guvernul Ciucă se plânge constant că nu are bani să-i plătească mai mult pe profesorii din preuniversitar, de unde a găsit fonduri pentru a le mări nesolicitat salariile tuturor universitarilor care tac asurzitor, în vreme ce foștii lor studenți au renunțat din 22 mai 2023 la orice plată din salariu și rezistă în continuare? Cum acceptă profesorii universitari să primească bani în plus pe jertfa tinerilor care le-au fost studenți în drumul către catedră? Cum pot dormi universitarii din România, știind că de trei săptămâni foștii lor elevi pun capul pe pernă, noapte de noapte, gândindu-se că singura lor certitudine este că mâine vor avea încă și mai puțini bani decât ieri, plata salariilor fiind sistată în timpul grevei?

Poate marii gânditori din Universități se vor trezi în momentul în care profesorii vor protesta față de lipsa cronică a formării adecvate pe care facultățile le-o livrează, pentru a-i arunca în fața copiilor cu fărâme de pregătire pedagogică și de psihologia copilului.

Minciunile președintelui Klaus Iohannis

Să ne reamintim minciunile spuse de președintele Klaus Iohannis, în ultima ieșire publică la care s-a încumetat, de când profesorii au declanșat cea mai mare grevă din istoria ultimilor 18 ani:

Prima minciună a președintelui Iohannis: „Prima dată când educația a fost pusă la nivelul care i se cuvine a fost cu ocazia programului meu sau proiectului meu «România Educată»” – a spus Iohannis de ziua copilului, pe 1 iunie 2023

Proiectul România Educată al președintelui Klaus Iohannis a debutat în 2016, odată cu lansarea dezbaterilor pentru ceea ce liderul de la Cotroceni plănuia ca în 2018 să devină „un mix legislativ coerent” (sursa).

Care este nivelul educației pe care Klaus Iohannis l-a livrat cu ocazia „programului meu sau proiectului meu «România Educată»”? O remarcabilă analiză a „reformelor” împăratului, semnată de Cristian Pantazi în articolul „Împărate, ești gol!”:

  • a închis reforma curriculară pe liceu, prevăzută de Legea educației nr. 1/2011
  • a ratat catastrofal ținta asumată în fața Comisiei Europene pe Educația pe tot parcursul vieții: indicatorul a scăzut față de acum 12 ani, în loc să fie de 10 ori mai mare (detalii aici)
  • în mandatul său, România înregistrează cel mai slab rezultat în Europa la echitatea educației (detalii aici)
  • România are performanța cea mai slabă din Uniunea Europeană la trei din șase indicatori-cheie privind educația, iar la restul trei – printre cele mai slabe în UE. Indicatorii sunt participarea la educație timpurie, competențele la citire, matematică și științe, părăsirea timpurie a școlii, ponderea absolvenților de învățământ superior sau investițiile în educație. Detalii aici
  • La testarea PISA din 2018, după 4 ani de mandat Iohannis și exact în anul în care „România educată” trebuia să devină „mix legislativ”, România obținea cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani și înregistra un analfabetism funcțional la apogeu: 44%. Detalii aici

Dincolo de dezastrul pe care mandatul lui Klaus Iohannis l-a adus în educația publică din România, actualul lider de la Cotroceni a ignorat total, prin declarația sa, Pactul pentru educație generat de fostul președinte Traian Băsescu, diagnoza pe educație realizată de Comisia Miclea și Legea educației nr. 1/2011 Miclea-Funeriu, care a însemnat o viziune cu un grad atât de mare de reformă, încât toate guvernele care s-au succedat la putere i-au adus modificări masive în încercarea de menținere a structurilor de putere preexistente.

A doua minciună a președintelui Iohannis:oamenii au fost foarte supărați când, în Parlament, din proiectul legii a fost scoasă exact partea cu salarizarea”.

Nu Parlamentul, ci Guvernul Ciucă a fost cel care a eliminat articolul cu salarizarea din proiectul legilor Educației. Pe 29 martie, înainte cu o oră de ședința de Guvern în care trebuia să fie adoptate cele două proiecte și trimise Parlamentului, premierul Nicolae Ciucă, președintele Camerei Deputaților Marcel Ciolacu, ministrul Muncii Marius Budăi, ministrul Finanțelor Adrian Câciu și ministrul Educației Ligia Deca au eliminat din acele proiecte articolul invocat de Klaus Iohannis acum. Președintele nu a avut atunci nicio reacție, nu a protestat public față de acea decizie, nu a ieșit să avertizeze, nici măcar nu a scris pe Facebook despre asta. Pe 1 iunie, la două luni de la cel moment și confruntat între timp cu prima grevă generală din ultimii 18 ani, cu cele mai ample mitinguri de protest ale salariaților din Educație, în stradă, s-a gândit totuși să ne spună de la ce a pornit această mișcare de revoltă: „Când a fost scos acest articol, oamenii s-au simțit jigniți și de aceea am spus din capul locului că solicitările lor sunt legitime”. 

A treia minciună a președintelui Iohannis: „După ce s-a negociat în repetate rânduri și după ce au fost la mine și am discutat cu Guvernul, cred că s-a văzut cu ochiul liber că s-a schimbat un pic abordarea”.

Președintele induce ideea unei acțiuni de tip „expert”, profesioniste, care a schimbat abordarea negocierilor. Adevărul este că decizia leadership-ului politic a fost, după ce sindicatele au fost la negocieri la Cotroceni, la fel de abuzivă cu profesorii, cum a fost ordonanța de urgență care a modificat legea dialogului social pentru ca profesorilor care intră în grevă să le fie afectată vechimea. Acum, după ce a vorbit cu Nicolae Ciucă, Marcel Ciolacu și Ligia Deca, aceștia au dat creștere salariale și nu au mai propus doar vouchere, ca până atunci. Dar felul în care a făcut asta Guvernul, adică modul în care „a schimbat un pic abordarea”, cum spune președintele, a însemnat forțarea închiderii grevei prin tot felul de presiuni, inclusiv prin adoptarea unei ordonanțe care cuprindea creșteri salariale, fără să aibă acordul greviștilor că ar fi suficiente măsurile, că ar fi cele solicitate și că în urma acelor decizii va exista un acord de încheiere a protestului. Drept urmare, acum suntem tot în grevă.

A patra minciună a președintelui Iohannis: Cel mai important lucru este recunoașterea prin act normativ a dreptului de a avea o grilă de salarizare care pornește de la salariul mediu pe economie și asta îi va pune pe dascăli exact acolo unde le este locul natural în ecosistemul economic. Deci, încă o dată, acest lucru a fost garantat deja prin ordonanța de urgență care s-a dat astăzi.

Acea „garanție” a fost de fapt o mențiune la finalul notei de fundamentare a OUG 53/2023, respinsă de sindicate și de angajații din școli pentru că nu era în dispozițiile actului normativ, așa cum solicitau acestea.

A cincea minciună a președintelui Iohannis: „Greva a durat un pic mult și se pune întrebarea cine negociază pentru dascăli, fiindcă liderii de sindicat tot vin și tot pleacă, dar ei sunt doar un fel de interfață, cum sunteți voi, media: Guvernul le spune ceva sau eu, ei se duc și consultă oamenii. Este extrem de greu de imaginat cum poate să funcționeze o negociere pe această bază”.

A încercat să-i discrediteze pe liderii sindicali din Învățământ și pe jurnaliști – i-a făcut „un fel de interfață”. Sindicatele au explicat de la bun început că mecanismul în cadrul grevei generale declanșate este acela de apel la membrii de rând de fiecrare dată când există o ofertă din partea autorităților.

A șasea minciună a președintelui Klaus Iohannis: „De aceea, Premierul a hotărât, foarte corect, să dea această ordonanță indiferent cum se negociază. De ce? Fiindcă noi toți, și eu, și Guvernul, și coaliția, fiindcă a fost Premierul împreună și cu Președintele Camerei în discuție, au înțeles că sunt solicitări legitime și le garantează, indiferent de ce se negociază cu acești reprezentanți ai sindicatelor”. 

Garanțiile au fost doar de formă, din partea Guvernului, și în niciun caz „indiferent ce se negociază”.

A șaptea minciună a președintelui Klaus Iohannis: „cum îndrăznește cineva să pună în dificultate examenele naționale? Este o generație întreagă care trebuie să dea BAC și să meargă la universități. Deci, îi punem în dificultate? Este o generație întreagă care dă examenul de capacitate. După ce Guvernul le-a dat tot ce au cerut, încă o dată, le-au dat tot ce au cerut, acum în ce temei să mai continue greva?”

Guvernul tergiversează negocierile cu sindicatele de 3 săptămâni. Deși revendicările profesorilor au fost prezentate tuturor instituțiilor din decembrie 2022, Executivul Ciucă și președintele Klaus Iohannis au reușit ca după 6 luni de avertismente de grevă lansate de sindicate să pună în pericol examenele naționale și finalul cursurilor din anul școlar, prin deciziile de sfidare a profesorilor.

Este un moment istoric pe care profesorii din România îl trăiesc și-l construiesc deopotrivă, îndrăznind a treia săptămână de grevă, pentru drepturile lor și-ale copiilor care în viitor ar putea să nu mai aibă deloc profesori calificați la catedră – așa cum avertiza profesorul Mircea Miclea, în condițiile unui salariu de 2.400 de lei cât are un debutant. Pentru prima dată în istorie, profesorii îndrăznesc și reușesc să pună rotativa în așteptare, pentru a treia oară.


58 comments
  1. Sunt universitar si am sustinut greva in mod public, spre iritarea colegilor mei mai “cuminti”, constient de faptul ca nu se pot mari salariile in preuniversitar fara sa fie marite si cele din universitati. Nu am intrat in greva pentru ca, din pacate, in universitatea unde predau majoritatea celor din sindicat au votat impotriva. Motivele le cunoasteti. Am fost 6 ani profesor in preuniversitar, am studenti profesori carora le coordonez lucrari, cunosc foarte bine situatia de acolo si lipsurile. Rusine.

  2. Articolul e o mare mizerie…politica. Întâi trebuia făcută o clasificare funcție de competenta și apoi acordate salarii mărite profesorilor care merita. Asa toată prostimea din invatamant o sa ia salarii mari și elevii o sa rămână tot analfabeți funcționali!

  3. NON-CALITATEA EDUCATIEI a fost si a ramas cea mai grava problema a educatiei din Romania – nesesizata si nediscutata din pacate in massmedia si social media. Cauza primordiala a situatiei este reprezentata de SIMULACRUL DE ASIGURARE A CALITATII EDUCATIEI introdus de OUG 75-2005, deci acum 18 ani!!!. Acum in 2023, aceasta trist celebra OUG (de fapt doar o incredibila colectie de grave erori conceptuale, numeroase confuzii, prejudecati, inadvertente si lacune, dar cu autori cunoscuti undeva), desi a fost abrogata in Dispozitiile finale ale ambelor noi legi ale educatiei, are cele mai importante dispozitii si definitii …..reintroduse prin copy-paste in cuprinsul a numeroase articole ale acestor noi legi… Smecherie juridica, furatul propriei caciuli, ignoranta la cub, iresponsabilitate? Din toate cateva – avand in vedere ca ambele Comisii pentru invatamant din Parlament, desi sesizate si informate argumentat din timp, nu au acceptat amendamentele propuse in scopul eliminarii SIMULACRULUI de asigurare a calitatii!! Avand in vedere ca si la promulgarea prezidentiala este de asteptat un comportament identic fata de aceste solicitari, este clar ca vom mai avea de suportat SIMULACRUL DE ASIGURARE A CALITATII EDUCATIEI … timp de alte …decenii! Majorarea salariilor profesorilor, singura, nu poate REALIZA CALITATEA EDUCATIEI intrucat aceasta calitate depinde de multi alti factori determinanti, mai ales de vointa/ putinta/ stiinta tuturor actorilor implicati. Calitatea nu se creeaza prin celebrele evaluari externe si interne realizate (mai mult sau mai putin formal) de ARACIS si ARACIP doar in scopul justificarii birocratice a finantarii de la buget!! Cu atat mai mult ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI – concept implicand INCREDEREA – nu poate fi obtinuta prin mjorarea salariilor profesorilor – asa cum au demonstrat alte majorari precedente… Deci CALITATEA EDUCATIEI si ASIGURAREA CALITATII EDUCATIEI vor ramane la noi doar niste concepte PUBLICITAR-EXOTICE (care “dau bine pe sticla” si la ignoranti/ suficienti !!!) fara corespondente in realitate intrucat toti cei implicati (inclusiv profesorii cu salarii majorate!) vor continua sa “se faca ca fac ceva” asa cum impune OUG 75-2005.

  4. Domnule cu șantajul, felicitări pentru elocventa! Daca ați fi trecut Bacul pe merit ați fi fost capabil să identificați singur resorturile grevei și pe cei care le-au gestionat.
    Greva asta e despre educație vs. prostie !
    De rezultatul ei depinde daca o sa mă bucur sau o sa va trimit ajutoare când o să începeți să crăpați de molime, cutremure, corent in tramvai și alte catastrofe auto-induse.

  5. Hai sa ne liniștim. Nu scrie nimeni istorie. E ca la revoluția din ’89.Iar ne-o vom lua pe cocoașă. Oamenii sunt la fel de neputincioși în timp ce alții trag toate sforile. Suntem între rusi, UE, unguri(deși sunt mici) și SUA. Toți sunt prădători de top și ne vor casa, masa, bucatele, copii și noi în asa oameni ne-am pus speranțele!Avem lideri de top sa facem fata tuturor jocurilor. A! Și sa nu uitam familia Rotschild! Bogații terei! Trag sforile și aduna banii în băncile lor. Se zice ca ei au cumpărat Ucraina deja.Asa sa fie?

  6. Nu înțeleg de ce aplicați in analiza dublu standard? Ceea ce dvs faceți copiilor din clasele a8a și a 12a este similar tratamentului pe care politicienii vi-l aplica. Și dvs și politicienii ii calcă in picioare pe cei de care teoretic ar trebui sa aibă grija.

    Probabil nu o sa apara mesajul pt ca pe absolut nimeni nu interesează ce efecte are aceasta greva asupra copiilor

  7. Nu stiu ce istorie scriu. Pleaca Mos Teaca si vine pacaliciul ala intelectual de la peeseedee. Pensii speciale raman, legea dulapului ramane etc.
    Daca profii iau mai multi bani borfasii penele, pesede si udemere au mai putin de furat.

  8. Raspuns la intrebarea “Cine indrazneste sa puna in pericol examenele nationale?”

    Domnule Johannis,
    Cei care de zeci de ani imping invatamantul la limita subzistentei, cei care de zeci de ani, inclusiv acum, in ultimii 9 ani, au impresia ca un profesor debutant poate trai cu 2.400 lei pe luna si ca un “proaspat” profesor pensionar va putea rezista dintr-o pensie tot cam de 2.000 lei… Acestia, care de atatia ani de zile au pensii speciale, un salariu personal cat 10-20 de profesori la un loc… Acestia sunt cei care indraznesc sa-si bata joc de examenele nationale si de invatamant. Acestia, care “ofera acum” (!!), ca niste mari binefacatori, un voucher anual pt ca profii sa-si cumpere dispozitive electronice de 1.500 lei si pt care sa prezinte factura… Acestia sunt cei care indraznesc sa-si bata joc de examene, de invatamant, de copii si parinti si de profesori laolalta.

    PS: voucherele pt buna desfasurare a activitatii didactice au fost dintotdeauna prevazute in legea invatamantului, DAR nu s-a acordat de zeci de ani!! Veniti acum sa scoateti ochii profesorilor cu vouchere infime, dupa ce de atatia ani s-au descurcat (din meditatii!?🤪)
    … Acum oferiti ca pe o minune aceste vouchere cuvenite, prevazute de legea invatamantului, dar neplatite anterior si pt care nu se cereau in mod normal facturi (profesorii pot sa-si imbunatateasca performantele didactice cumparand carti, bilete la teatru si opera, calatorind in strainatate, pt ca, la geografie, istorie, limbi straine, muzica, arte sa le poata vorbi copiilor pe care-i educa despre ce au vazut cu ochii lor, despre ce au experimentat nemijlocit, nu prin documentare tv.

    PPS: angajatii din invatamant (TOTI!) au nevoie de SALARII decente, nu la limita supravietuirii si asta ACUM, NU POST-MORTEM

  9. E ceva ce nu înțeleg: de unde reiese că noi, universitarii, vom primi, începînd cu 1 iunie, 1000 lei în plus la salariul brut? În OUG 53/2023 este vorba de o creștere salarială de 1000 lei brut pentru bibliotecarii BCU și pentru cei care au calitatea de personal didactic auxiliar.
    În altă ordine de idei, este regretabil că sindicatele din învățămînt nu au organizat o grevă, dar asta nu înseamnă că nu am fost acolo, în stradă, cu colegii noștri din preuniversitar.

    1. Reiese de undeva ca universitarii sunt in greva? …ca tot e un domn aici care nu intelege cat va primi in plus la salariu, universitar fiind…

  10. O analiză foarte bună făcută de autorii articolului. Păcat ca nu toată lumea înțelege.
    Un părinte se întreabă dacă o creștere a salariului va duce imediat la îmbunătățirea calității. Nu, nimic nu se schimbă instantaneu, dar la anul vor veni și absolvenți buni și foarte buni în învățământ, unii profesori obligați să dea meditații pentru a-și întreține familia vor renunța la acestea și vor avea timp pentru pregătirea orelor la clasa și pentru autoperfectionare.
    Profesorii “blazați” și dezinteresați nu se vor schimba. În toate profesiune există specialiști buni și mai puțin buni, dar, la o salarizare decentă, numărul lor va scădea.
    Îngrijorător e faptul ca prima revendicare nu e anularea ticăloasei OUG privind legea dialogului social și care înseamnă, de fapt, suspendarea dreptului la grevă. Cum îndrăznesc să sancționeze o categorie socială care își exercită un drept constituțional??!!
    Stimați profesori, chiar nu vedeți ce v-au făcut??

  11. Mediul universitar este controlat politic. Rectorii sunt in parlament….Aceasta noua lege n-a urmarit decat extinderea mandatelor lor la 20 plus ani…Preuniversitarul n-a fost decat atras intr-un joc care a urmarit doar atat: inca 8 ani de mandat Este rezultatul Romaniei educate, iar vinovatul se afla la Cotroceni. Hadar e baiat bun dar nu poate sa isi dea singur foc la valiza…A negociat in numele colegilor lui arestati de clasa politica… Majoritatea celor care raman profesori in univ sunt atent selectati cat sa nu deranjeze sistemul…Cei care o fac sunt cei catalogati ca avand probleme de caracter…si care sunt izolati si promovati la Sf. Asteapta….

  12. “Bine” i-a certat Iohannis pe profesori. Asta i-a inversunat si mai tare si i-a facut poate sa nu renunte.
    Iohannis in nemernicia si inganfarea lui poate va spune ca intentionat a afirmat “Cine indrazneste…” pentru a face mai multi profesori sa iasa in strada sa isi ceara drepturile, fiind si el profesor….

    1. Și eu l-am votat. Da. S-au dovedit a fi un gunoi. Dar atunci măcar părea altfel. Spre deosebire de Ponta despre care știam de mult că este un gunoi. Dvs. a-ți votat direct gunoiul Ponta sau ați girat PSD prin neparticiparea la vot? În viață te mai păcălesc oamenii. E ok. Chill.

      1. Dacă de păcălesc o dată, e ok, dar și a doua oară? Oricum, de la celebrul “ghinion” ar fi trebuit să vă dea de gândit! Ghinion!

  13. ce sa faca si lumea pe aici…dau din gat …sa traiesti toata viata cu banii astia si cand copii tai o sa vrea ceva sa nu ai sa le dai…pentru ca 2400 lei…intelegi?…afara ai 2400 euro…ia vezi iti da cu virgula?suntem europeni…toti in linie…aceleasi drepturi…acelasi trai…acelasi drept la o viata mai buna…unde s-a produs tradarea?

    1. Nu am primit consultare de la sindicate. Sa-i fereasca Dzeu sa accepte ceva in numele nostru, fara semnatura noastra, ca plecam in bloc din sindicate.

  14. O precizare: În sistemul universitar românesc se află și oameni de proastă calitate, și nu puțini. Această masă amorfa de mediocritate a generat un lider de sindicat pe măsură, este vorba de Hadăr. Acest veșnic lider de sindicat, care joacă la două capete, este un profitor aflat în toate sinecurile, însumând 45.000 lei/lunar. În același timp președintele Consiliul Rectorilor este alt profitor-plagiator, este vorba de Câmpeanu, om susținut de ceilalți rectori (care vor 5 mandate), în majoritate cu comportament politicianist.
    Acesta este tabloul general și mizerabil al învățământului superior românesc.
    În universități sunt și oameni de valoare, dar aceștia stau în banca lor.

  15. Comunicarea liderilor sindicali este deficitara. Daca nu stii toata istoria, esti tentat sa crezi ca guvernul face numai concesii si grevistii sunt inflexibili. Liderii de sindicat ar trebui sa fie non-stop la tv si cand are loc stire cu “guvernul a facut, a dat”, sa o combat concis ca in acest articol.
    Negocierea liderilor sindicali este deficitara: ies de la negocieri cu linii generale: “am convenit urmatoarele”, apoi guvernul apare cu tot felul de acte. De ce nu se pun pe hartie in cadrul negocierilor documentele care vor publicate de guvern. Sindicalistii zic ceva, guvernul zice altceva.

    1. Sindicatul trebuie reformat. Alegeri periodice, mandate limitate, salariu limitat pentru sefi. Astia castiga o caruta de bani si se plimba pe la Bruxelles. In rest ce mai conteaza? :))

      Orice sindicat de bun simt ar trebui sa aiba un departament profesionist de comunicare. Astia parca nu au auzit de asa ceva.

    2. Sunt de acord cu ce spuneti, cu o singura observatie: Liderii de sindicat pot fi la TV doar daca sunt invitati. Daca nu sunt, atunci va fi prezentat doar punctul de vedere al guvernului.

      Daca veti urmari presa scrisa, veti vedea cum, fiecare publicatie, in functie de interesul pe care il are, a descris greva si negocieriile.

      1. Comunicarea se face pe diverse canale de comunicare, nu numai la TV si in presa clasica si online. Un specialist in comunicare stie ce canale sa foloseasca.

  16. Nu va este rușine? De 30 de ani scoateți pe banda rulanta analfabeți de pe băncile școlilor. Sunt licee cu zero absolvenți
    de bacalaureat și nici un cadru didactic nu a fost luat la întrebări.

    1. Dumneata Lucrezi pe gratis prietene ? Liceele cu 0 absolvenți sunt consecința fundamentală a subfinantarii în aceeași măsură în care alea “de performanta” își umflă portofoliile de distincții pe banii familiilor copiilor care își permit să suplinească ba prin “pregătire” ba prin “fondul clasei” etc lipsa de finanțare a sistemului. Toată corupția din sistem, segregarea școlilor și inechitatea educației sunt provocate sistematic și consecvent de deciziile politice de după ’89.
      Tipologia votantilor cu mintea îngustă și gura sparta e exact masa de manevra a politicienilor care perpetueaza dezastrul, a trusturilor de presă unde fac audienta grobianismul și șmecheria și a școlilor unde nu mai are cine să transmită valori sau carte. Puteți să vă lipiți asta pe oglinda, nu veți sesiza diferente.

    2. Ai dreptate… Ceea ce refuzi să recunoști, este că noi lucrăm cu “marfa clientului”. Nu o dată mi-am spus, cu mare amar în suflet, că nu mai am ce
      “scoate ” din câte unul…. Atât a pus Bunul Dumnezeu…. atât au putut face părinții… Finalitatea sistemului de învățământ nu este un amărât de examen, chiar bacalaureat fiind… Doar diploma contează pentru dumneavoastră 😢

      1. Si cand aveti “marfa buna” nu stiti ce sa faceti cu ea, sau chiar mai rau, o stricati…
        In cazul “marfii bune” meritele sunt, in procent de 90%, ale copiilor si parintilor.
        Marirea salaliilor (chiar justificata fiind) nu va schimba calitatea invatamatului si atitudinea majoritatii profesorilor.

  17. Bine ca tu ai o gandire mai buna, usor e sa arunci cu noroi in cineva care are o parere diferita.

  18. Bine punctat: “Plus: lașitatea universitarilor” Daca intrau si ei in greva, crestea presiunea pe guvern si isi mai permitea guvernul sa joace la trecerea timpului. S-a vazut cand au iesit in strada politistii, ca guvernul a venit la negocieri cu oferta pe masa.

  19. Vă faceți griji că nu ajungeți în vacanțele programate peste mări și țări? Vă este frică ca nu cumva să ratați plecarea in Maldive? Aruncați cu noroi în profesori dacă fac greva în septembrie, aruncați cu noroi în profesori daca fac greva in iunie, aruncați cu noroi în profesori, voi, părinții care ați terminat 12 clase la seral și cu buchet de flori sau, în cel mai bun caz, la zi cu ”pliculețul”. Apoi v-ați dus la o facultate la care ați facut o poză cu telefonul când ați intrat si încă una când ați ieșit, să arătați lumii cine sunteți voi. În funcție de culoarea politică și nevoile voastre personale hotărâți daca ai voștri copii merită sau nu un viitor educat. Blamați profesorii, e vina lor că sunteți așa încuiați la minte, e vina lor că v-au trecut clasa de milă – de silă. V-aș fi dorit profesori ca ai mei, profesori care au explicat pe înțelesul prostului (al meu, în cazul de față), de ce este important să ai un anumit nivel de educație, să faci o facultate pe bune, să încerci sa schimbi ceva în lume începând cu tine.
    Bine că există și celălalt grup de părinți, care, la fel ca și voi, pierd programarile făcute, pierd vacanțele programate alături de copii în orașele în care aceștia se vor muta odată cu începerea facultății, iar aici mă refer la Londra, Birmingham, Bristol, Oxford, Roma, Bologna, Bordeaux, Paris, Marseille, Berlin , Hambrug, Bonn si multe altele. Bine că acești părinți chiar se gândesc la viitorul copiilor lor, că sunt alături de profesori si fac un hei-rup social la nivel național. Probabil, mulți dintre ei au încercat să ajungă profesori, au visat să ajungă la catedră, dar au renunțat din cauza salariului, din cauza statutului profesorului, din cauza faptului că din cel mai respectat om al societății, profesorul a ajuns preș pentru partide, pentru analfabeți, pentru agramați.
    PROȘTI ar fi dacă ar renunța!

    În 95 – 97, când internetul lua amploare în România, speram ca lumea sa evolueze. Altceva decât tik-tok si scandal pe facebook nu știți. Deconectați-vă.

    1. Cui dadeau florile si plicul? banuiesc ca nu si le dadeau intre ei.
      “Celalalt grrup” se gandeste probabil la nepoti, copii au scapat sau vor scapa cu un an intarziere … poate. Daca renunta acum profesorii, aceleasi probleme (chiar mai mari) le vor vea si nepotii

      1. Îmi place să cred, cel puțin din ce văd în jurul meu, că aceste „obiceiuri” au dispărut, că acum din politețe duci o floare, iar „plicul” nu mai există demult. Sper să nu fie doar un caz izolat.

  20. Dragi profesori/parinti/societate

    daca vine un lider sindical cu un fluturas de salariu de profesor sa-l explice “bob cu bob” in fata natiunii, sa intelegem cum sunt platiti profesorii, eu mananc legea salarizarii.
    Toti stau ca fraierii si se uita in EduSal, fara sa inteleaga faptul ca acest program informatic genereaza cifre(shit in shit out) fac zeci de mii de simulari, dar nu e in stare vreunul sa va explice care sporuri si cum au fost introduse in baza in 2010, cum s-a facut reconstructia pana la 2017, cum s-a aplicat actuala lege a salarizarii.
    Toata tarasenia a pornit de la bani si nici pana astazi nu au reusit sa explice de ce ia atat un debutant, cine si cum a negociat salariul de baza si coeficientii la 2022, ulterior aplicabili la 2023 si in continuare.
    Stam ca prostii o natie intreaga si nimeni nu intelege nimic.
    Rusine liderilor sindicali! Ati mers nepregatiti la intalniri si nu ati stiut ce sa cereti!
    Rusine Guvernul Romaniei! Ati lalait povestea prea mult si ati si mintit!

  21. Salariul mediu net pe economie este acum peste 4.500 lei, nu 3.800, cum scrieti dumneavoastra. O fi fost, atunci cand era discutia. Deci acum, un profesor debutant ar trebui sa aiba minim 4.500 lei.
    Sunt de acord ca nu se poate trai cu 2.400 lei, chiar daca un profesor debutant se presupune ca e un tanar care nu are 5 copii de crescut. Mai sunt si cazurile in care vreun economist de la o firma inchisa isi gaseste loc printr-o scoala, pentru ca nu are alta varianta.
    Eu am o intrebare care ma macina, ca parinte. Profesorii cer salarii duble (in unele cazuri…de la 2.400 la 4.500 cam asa e). Daca le vor avea, va creste calitatea actului de invatamant? Sau vom avea aceeasi profesori blazati (majoritatea), care isi fac doar datoria (adica predarea si notarea) si abia asteapta sa plece acasa? Eu asta vad la copilul meu. Profesori care ii demoralizeaza pe elevi, spunandu-le ca nu vor putea intra la nu stiu ce facultate, ca nu e de ei. Dar nu le spun si unde ar putea merge mai departe, pentru ca nu intereseaza pe nimeni sa evalueze competentele unui copil si sa-l orienteze spre ce-i place si la ce e bun. Notele nu reflecta complet aptitudinile unui copil. Mai ales la modul in care se pun la noi. Reflecta doar capacitatea de a retine si reda niste informatii. Si munca depusa.
    Daca ar fi dupa mine, mi-as dori ca profesorii debutanti sa aiba 1.500 euro salariul net, sa nu mai intre in sistem cu nota 6 la concursuri, ci cu minim 8,50, iar munca lor sa fie evaluata de elevi anual. Si de aceasta evaluare sa depinda activitatea lor ulterioara in unitatea de invatamant. Daca vrei bani, trebuie sa si dai ceva la schimb. A, iar meditatiile sa fie toate fiscalizate. Stiu, nu toti profesorii dau meditatii, desi eu cred ca sunt destui (matematica, romana, chimie, biologie, economie, engleza cel putin). Iar un profesor bun castiga garantat peste 10.000 lei pe luna din meditatii (5 elevi*100 lei sedinta*minim 20 de sedinte pe luna). Copilul meu a facut meditatii la cel putin 5 profesori de-a lungul scolii. Nu a primit de la niciunul bon fiscal.

    1. Nu țin minte să fii primit chitanță se la preoți, vameși, administrații, corpuri de control, poliție, RAR, doctori etc.
      încetați cu prostiile aberante!

    2. Daca profesorii vor avea salarii marite, calitatea invatamantului va creste. Dar va creste doar prin prisma faptului ca vor veni catre invatamant oameni de calitate, care pana acum au stat departe din cauza salariilor mici. Deci va dura destul de mult pana vom vedea rezultate, nu se vor vedea de la anul.

      Cealalta parte la care trebuie lucrat, dupa parerea mea, este promovarea in functie de performante, nu in functie de vechime. Asta pare sa fie un tabu cam in orice domeniu in tara asta, nu stiu cand vom ajunge macar sa punem asa ceva in discutie.

    3. Dle UN PARINTE…foarte rau ca ati facut medidatii…trebuia sa mergeti la scoala sa spuneti ca nu se fac lucrurile asa cum trebuie, nu sa faceti meditatii si acum sa va plangeti!

      1. Ce gluma buna sa mergi la scoala si sa spui nu se fac lucrurile asa cum trebuie…
        De parca ii pasa cuiva…
        Vorbesc din proprie experienta! Am incercat sa schimbam ceva si ni s-a ras in nas: “daca nu va convine, mutati-va copiii la alt colegiu… sunt destui care abia asteapa sa-i ia locul” (colegiu la care se intra cu peste 9.5).
        Dupa 12 ani de scoala sunt dezgustata de tot…

        1. Eu am depus plângere la un inspectorat…. într-un județ din Moldova. Concluzia e că am primit un răspuns lipsit de logica elementara dar cu stampila instituției să știu o viață că netrebnicia in Romania e institutionala. Nu s-a clintit nici un pai in școala copilului, ba mai rău, au apărut tot felul de presiuni din partea tuturor profesorilor inclusiv la adresa fraților și în cele din urmă am retras copilul.
          Sigur că salarizarea nu o sa schimbe nimic peste noapte. Sunt însă de asemenea dezgustat că revendicările s-au limitat la asta și au acceptat să suspende greva fără să aducă în discuție bugetul educației în general, că doar asta ar fi putut sta la baza unei reforme integrate…. in ultima instanță, la reacția unor găinari de provincie o să răspundă găinarii cu gulere “albe” din București, reducând/suspendând finanțarea pentru posturi noi, menținând Status quo-ul școlilor fără toalete, siguranță seismică sau la incendiu, in care tot părinții sunt aia care cumpără dotările elementare și finanțează incompetenta și inadecvarea sistemului de instruire.
          Io unul mi-am mutat găinile din cotețul asta trist și nu mă mai afectează financiar sau social… Mă afectează însă că mi-e și mai jena acum sa deschid gura în românește pe unde umblu ….

  22. Avem 4 alegeri in 2024. Întrebarea de baza este, still Caragiale: Pe cine VOTAM?
    Exista un singur răspuns: Nu stim,
    De aceea trebuie sa întoarcem la 180 de grade întrebarea: Pe cine NU VOTAM?
    Exista un singur răspuns: Pe toți cei care stau de 4 ani in parlament: PSD, PNL, USR, AUR.
    Haideti sa incercam. Haideti sa ne uitam la liste, și dacă vedem vreun personaj care a fost in parlament in ultimii 12 ani, NU VOTAM ACEA LISTA< ACEL PERSONAJ!
    Haideti sa încercăm măcar o data, oameni total noi, nu contează pregătirea lor.
    Haideți sa punem o singura condiție: sa nu fi fost parlamentar sau ministru in ultimii 12 ani!
    Haideți sa resetăm total clasa politica!
    Sta NUMAI și NUMAI in puterea noastră!

    1. Doamnă, cu o astfel de atitudine vă calificati sigur la obtinerea cu succes a cetateniei nord-coreene. Ce propuneti in schimb? Stabor, judecata mai marilor satelor, poate chiar…Marea Adunare Nationala? Incepeti prin a NU mai vota psd si pnl, mai nou, debarasati-va de extremisti si vedeti ce vă mai ramane. Chestia cu “toti sunt la fel” nu se aplica, doar daca chiar refuzati sa gândiți.

      1. @Orosz, pai atunci stam cu Ciolacu, care nu e la fel ca Dragnea, a fost doar locotenentul lui, stam cu Ciuca care e mai bun decit Orbán și Citu la un loc, stam cu Iohanis care e mai bun decit Basescu (doar el l-a propus prim ministru), stam cu Budai ca a fost bun și pe vremea lui Dragnea iar acum e extraordinar, stam cu Rareș care a promis in 30 de zile ca face, ce … ca nu mai tin minte? raminem cu Barna/USR/Drula care fug din guvern la prima contra, dar din opoziție promit mama mama ca ce fac … … sa mai continui, ca nu mai am loc ….. pot continua pina mîine.
        Tu cum gindesti?

    2. Buna analiza insa incompleta…as exclude de la vot si UDMR-ul care este de 30 de ani la putere si degeaba. Nu sunt altceva decat un PSD unguresc. Eu personal ma gandeam sa votez PMP insa de curand am vazut ca vroiau sa bata palma cu USR, si daca e asa ii elimin si pe ei din optiunea de vot.

  23. bună analiză!

    admirație și susținere pentru profesorii din preuniversitar. cei din universitar, din păcate, reconfirmă ce s-a văzut că fac in unele universități private: sabotează învățământul și întreaga societate promovand studenții care dau șpagă, practic stimulând lipsa de educație și lipsa de respect pentru muncă. universitarii au pus umărul serios la răsturnarea sistemului corect de valori în românia. și acum sunt răsplătiți din nou pentru asta de niste guvernanți care își doresc un popor needucat. chiar demonstrativ. e foarte grav.

  24. Profesorîi aveau un drept la intrarea în grevă, iar la ieșire îl descoperă anulat. Iar asta în timp ce zile bune au fost speriați cu “suspendarea contractului individual de muncă”. Ieșirea din grevă fără recâștigarea acestui drept, anulat abuziv, doar pentru a fi încorsetați, reprezintă, pentru mine, o eroare impardonabilă. Ar dovedi că banii pot distrage atenția, ca într-o magie, de la metodele maloneste prin care guvernanții își asigură liniștea socială.

  25. Lectia pe care o predau profesorii este santajul. Santajul cu copiii nostri. Urata lectie, cinica si imorala.
    Sunt revendicarile profesorilor corecte? Sunt, nu cred ca se indoieste nimeni. E metoda santajului o metoda corecta de a ajunge la ce isi doresc profesorii? Raspunsul e clar nu. Stim primn ce trec copiii, zic profesorii, dar trebuie sa ne intelegeti si pe noi. Adica stim prin ce trec copiii dar nu ne pasa, acum ne folosesc ca sa obtinem cateva sute de lei in plus la salariu.
    In loc sa faca acest joc imoral, murdar, mai bine ar intra in greva japoneza, ar termina examenele copiilor si apoi ar intra din nou in greva normala. Dar s-ar pierde aventajul santajului…
    Profesorii din Romania au mai iesit in strada in 2008, impotriva guvernului Tariceanu. Au cerut salarii mai mari si Parlamentul le-a votat acest lucru, in ciuda opozitiei guvernului, caci incepea si la noi criza economica mondiala. Pana la urma, legea nu s-a mai aplicat si salariile profesorilor au fost scazute de aceiasi majoritate parlamentara care le crescuse, pentru imagine si voturi, in 2008.
    Aceiasi lideri sindicali ca in 2008 vor acum garantii. Pai daca nici legea votata in Parlament nu a fost o garantie viabila, e clar ca nu exista nici o garantie posibila. Liderii de sindicat cer ca sa ceara, fara ca acest lucru sa aiba vreo valoare si profesorii, teoretic intelectuali, sunt o masa de manevra pentru diverse jocuri politice.

    1. Nu ti-au ajuns 30 de ani vrei ca urmatorii 30 de ani sa fie la fel?
      Profesorii doresc o schimbare pentru aceasta tara, fiecare roman trebuie sa se trezeasca si sa doreasca o schimbare in domeniul lui. Daca dorim o tara civilizata, daca nu o sa plecam toti in alta parte.

      1. Tocmai s-a anuntat ca pe ordinea de zi a ultimei sedinte cu guvernul in formula veche, nu exista nici urma de ordonanta de urgenta pe care au promis-o profesorilor. Deci, fratilor, nu exista ordonanta spre adoptare in sedinta de azi, voi realizati ce se intampla??? De doua zile forteaza mana profesorilor cu o escrocherie si minciuni. Trageti singuri concluzia cu ce e de facut.

    2. Bla, Bla, Bla. Și etnici folosesc drept scuza copii dacă fura, dacă înșală, dacă cer bani. E ăla micu’! Tu vrei sa fim furați și înșelați în continuare pentru ca e ăla micu’ și trebuie sa își dea hexamenele! Și noi avem de aia mici. Și trebuie sa mănânce, sa fie îmbrăcați. Decât sa plângă mama mai bine mă-ta, nu?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

În Ungaria, mai mulți adulți cred că pentru a prospera sunt mai utile conexiunile politice și prieteniile decât o diplomă de învățământ superior / Majoritatea populației apreciază că învățământul s-a deteriorat în ultimii 15 ani, perioadă ce se suprapune cu guvernarea Orban – Sondaj

Două treimi (65%) din populația adultă a Ungariei, deci și o bună parte a susținătorilor actualului premier Viktor Orban, apreciază că în ultimii 15 ani s-a înregistrat o deteriorare a…
Vezi articolul

VIDEO Ce înseamnă homeschoolingul din SUA, sistemul cu care au fost asociate cazuri recente din România: o lume cu peste 1 milion de elevi pentru care protecția este minimă în fața abuzurilor / Un front pentru apărătorii drepturilor părinților și pentru cei care promovează drepturile copiilor

Cei patru copii din Bihor retrași de părinți de la școală pentru a învăța acasă erau înscriși la un sistem din SUA, ce permitea ca părinții, cu doar 8-12 clase,…
Vezi articolul

Curtea de Conturi din Franța, despre sistemul francez de Educație: investiții mari, dar rezultate slabe ale elevilor. Franța a investit, în 2020, 5,2% din PIB pentru Educație / Despre profesorii francezi care lipsesc de la ore și impactul bugetar

Într-o notă publicată marți, 14 decembrie, Curtea de Conturi din Franța apreciază că, în ciuda cheltuielilor mari la Educație, performanța sistemului școlar francez nu e ridicată. Curtea susține, printre altele,…
Vezi articolul

Peste 100 dintre cele mai defavorizate școli vor fi ocolite de banii PNRR: Există “temeri întemeiate că finanțarea destinată reducerii abandonului școlar nu va ajunge acolo unde este cea mai mare nevoie”, avertizează asociația Human Catalyst

Multe dintre cele mai dezavantajate școli din România sunt excluse de la șansa de a fi sprijinite cu bani din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), avertizează, miercuri, Asociația…
Vezi articolul