Profesorii din Republica Moldova nu mai trebuie să-și reconfirme gradul didactic superior prin examinare la fiecare cinci ani. Ministrul Dan Perciun: Odată ce are competențele necesare, putem conferi încredere profesorului pe toată durata carierei

742 de vizualizări
Foto: © Dmitry Goygel-sokol | Dreamstime.com
Profesorii din Republica Moldova nu mai trebuie să-și reconfirme gradul didactic superior prin examinare la fiecare cinci ani, potrivit unui ordin de ministru care schimbă regulile aflate în vigoare în prezent, transmite Agora.md.

În prezent, profesorii din Republica Moldova pot avea trei grade didactice pe parcursul carierei: „doi”, „unu” și „superior”, conform ordinului de ministru al Educației din Republica Moldova 1.091/2020. Documentul prevede că „atestarea cadrelor didactice este benevolă și se realizează o dată la cinci ani pentru confirmarea sau conferirea consecutivă a gradului didactic doi, unu și superior”.

Modificările au loc la reconfirmarea gradului didactic superior, care necesită din acest an școlar doar ca profesorii să prezinte mai multe documente, în loc de o examinare cu evaluarea unor ore la clasă și mai multe proiecte.

Este vorba de o cerere de atestare depusă anual până la 15 septembrie, o copie după ultimul certificat de conferire/confirmare a gradului didactic superior și certificatul de perfecționare care atestă finalizarea cursurilor și atelierelor cerute de Ministerul Educației și Cercetării din Republica Moldova.

  • Ministrul Dan Perciun spune, potrivit Realitatea.md, că „prin această modificare a Regulamentului dorim să eliminăm presiunea inutilă pe care sistemul o impunea până acum profesorilor care trebuiau să reconfirme periodic acest grad. Este un semnal clar că ne dorim să sprijinim cadrele didactice și să creăm un mediu profesional mai previzibil, mai respectuos și mai puțin birocratic”.

Iată ce prevedea punctul 74 din OME 1.091/2020 până să fie modificat prin OME 1.335/2020:

Gradul didactic superior este confirmat ca urmare a examinării:

a) materialelor aferente procesului de atestare;

b) prezentării a 2 ore publice/ activități de asistență psihopedagogică (individuală sau de grup pentru cadrele didactice din cadrul structurilor de asistență psihopedagogică)/ activități metodice (pentru metodiști), apreciate cu calificativele „bine” sau „foarte bine” (în anul atestării);

c) prezentării unei comunicări la seminarele metodologice/ conferințe, mese rotunde, traininguri, sesiuni de formare la nivel raional/ municipal/ republican (pe parcursul a 5 ani de activitate);

d) publicării a 2 articole cu caracter didactic în reviste de specialitate/ culegeri de articole sau a 2 lucrări științifice (pe parcursul a 5 ani de activitate);

e) rezultatelor evaluării activităților realizate în baza Hărții creditare și metodologiei cuantificării, acumulării și recunoașterii creditelor profesionale (pe parcursul a 5 ani de activitate);

f) rezultatului susținerii probei Interviul de evaluare a competențelor profesionale în cadrul ședinței Comisiei raionale/ municipale de atestare;

g) rezultatului susținerii probei practice – prezentarea produsului/ proiectului din practică educațională în cadrul ședinței Comisiei raionale/ municipale de atestare”.

„Ceea ce se modifică este că nu vom mai solicita profesorilor care au grad didactic superior să-și reconfirme gradul la fiecare cinci ani. Îl vom conferi pe viață. Este din dorința de a reduce din birocrație. Considerăm că odată ce persoana a atins acest nivel de competență, odată ce a acumulat anii de experiență necesari, a trecut instruirile necesare, putem oferi această încredere pe toată durata carierei persoanei respective”, a mai declarat ministrul din Republica Moldova, conform surselor citate.

Mai mult, pentru a simplifica conferirea gradului superior, a fost exclusă și obligativitatea publicării articolelor științifice pentru profesorii din școli. „Anterior, publicarea acestor articole nu era întotdeauna conformă și am considerat că nu avem nimic de pierdut de pe urma excluderii acestei cerințe”, a mai spus Dan Perciun.

Foto: © Dmitry Goygel-sokol | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 240 de milioane de euro pentru reducerea abandonului școlar în învățământul primar, bani de la bugetul UE prin Programul Educație și Ocupare, a anunțat Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației

„Va exista o finanțare suplimentară de 242 de milioane de euro pentru reducerea abandonului școlar în învățământul primar, din Programul Operațional Educație și Ocupare, POEO”, a declarat Bogdan Cristescu, secretar…
Vezi articolul

Predarea matematicii în învățământul primar. 71% dintre profesori spun că e o provocare să facă față elevilor cu niveluri diferite de abilități la matematică și își doresc cursuri de formare pe acest subiect – Studiu

O mare majoritate a profesorilor (71%) consideră că a face față diferitelor niveluri de abilități ale elevilor reprezintă o provocare și își doresc cursuri de formare privind modul de abordare…
Vezi articolul

Regulile de la conferința Model United Nations Iași, modificate după cazul din Neamț și după reticența părinților față de evenimente / Directoarea liceului Racoviță: Vom cere ca grupurile de elevi să vină cu profesori care să răspundă de ei, ca la concursuri și olimpiade

Regulile după care se va ține conferința Model United Nations (MUN) de la Iași, la Colegiul Național „Emil Racoviță” (CNER), vor fi modificate după cazul de la Neamț unde o…
Vezi articolul
inscriere DSBU

ARACIP anunță că modificarea standardelor de evaluare a calității, propusă prin două proiecte de hotărâre de Guvern, a fost fundamentată pe feedback-ul primit de la 73 de școli evaluate în ultimii 2 ani și de la evaluatori

Proiectele prevăd schimbarea modului de evaluare externă a unităților de învățământ, punându-se accent pe calitatea învățământului și interacțiunea cu profesorii și elevii, așa cum a povestit într-un scurt interviu pentru…
Vezi articolul