Profesorii și directorii din palatele și cluburile copiilor sunt obligați să participe cel puțin o dată la doi ani la un program de formare continuă acreditat, potrivit unui proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Este vorba despre proiectul de ordin privind Regulamentul de organizare și funcționare a palatelor și cluburilor copiilor. Printre noutăți se află: scăderea numărului de copii pentru un club cu personalitate juridică, atribuția acestor unități de a sprijini desfășurarea programelor de tip Școala altfel sau Săptămâna verde, precum și concediul cadrelor didactice. Vezi mai jos, în articol, ce presupune proiectul pus în dezbatere publică.
Ce sunt palatele și cluburile copiilor
Art. 1. – „(1) Palatele și cluburile copiilor sunt unități de educație extrașcolară, cu personalitate juridică, în cadrul cărora se desfășoară activități instructiv-educative specifice, prin care se formează, se dezvoltă și se exersează competențe potrivit vocației și opțiunii copiilor și se valorifică timpul liber al copiilor prin implicarea lor în proiecte educative.
(2) Activitățile din palate și cluburi au rol complementar activităților educaționale formale și se centrează pe dezvoltarea în ansamblu a personalității preșcolarilor și a elevilor, contribuind la dezvoltarea lor fizică, cognitivă, emoțională și socială, pentru atingerea potențialului individual și participarea activă în societate.
(3) Palatul/clubul copiilor cu personalitate juridică are cod fiscal, buget propriu, conturi în trezorerie, întocmește situații financiare şi deține denumire, firmă, ștampilă, sigiliu şi alte însemne proprii.
(4) La nivel județean, pot funcționa și structuri fără personalitate juridică arondate palatelor/cluburilor copiilor.”
Formarea continuă a profesorilor
În document apare că profesorii și directorii din palatele și cluburile copiilor sunt obligați să participe cel puțin o dată la doi ani la un program de formare continuă acreditat.
Art. 43. – „(1) Personalul didactic are obligaţia de a participa la activităţi de formare continuă, în condiţiile legii.
(2) Personalul didactic, precum și personalul de conducere din palatele și cluburile copiilor este obligat să participe cel puțin o dată la doi ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat, conform unui plan stabilit la nivelul unității, pe baza analizei nevoilor de formare.
(3) În cadrul Palatului Național al Copiilor din București se înființează Departamentul de formare a personalului didactic și didactic auxiliar din palatele și cluburile copiilor.
(4) Regulamentul Palatului Național al Copiilor din București reglementează organizarea și funcționarea Departamentului de formare a personalului didactic și didactic auxiliar din palatele și cluburile copiilor;
(5) Departamentul de formare a personalului didactic și didactic auxiliar din cadrul Palatului Național al Copiilor din București asigură și servicii de mentorat în domeniul activităților extrașcolare.
(6) Directorul Palatului Național al Copiilor din București numește, prin decizie, coordonatorul Departamentului de formare a personalului didactic și didactic auxiliar din palatele și cluburile copiilor, la propunerea consiliului profesoral, cu avizul consiliului de administrație.
(7) Palatele copiilor pot organiza programe de formare continuă a personalului didactic pentru acele domenii de activitate în care au performanțe deosebite, dispun de resursele umane și logistice necesare și au programul acreditat.
(8) Directorul, împreună cu consiliul de administraţie, răspunde de selecţia şi angajarea personalului didactic din palatele copiilor/cluburile copiilor/structurilor.”
Scade numărul de copii pentru un club cu personalitate juridică
Conform regulamentului citat mai sus, un club al copiilor se poate constitui ca unitate cu personalitate juridică cu cel puțin 600 de copii înscriși. În regulamentul din 2011 erau necesari cel puțin 800 de copii înscriși.
Articolul 1 – „(5) Un club al copiilor se constituie ca unitate cu personalitate juridică cu minimum 600 de copii înscriși și cu respectarea prevederilor alin. (3) din prezenta anexă.”
O atribuție nouă a palatelor și cluburilor copiilor este de a sprijini desfășurarea programelor de tip Școala altfel sau Săptămâna verde
În document se arată că, printre altele, o atribuție a palatelor și cluburilor copiilor este de a sprijini desfășurarea programelor de tip Școala altfel sau Săptămâna verde.
Art. 5. – „(1) Palatul Național al Copiilor din București, palatele și cluburile copiilor au urmatoarele atributii:
- a) furnizează activități de educație extrașcolară preșcolarilor și elevilor;
- b) atestă competențele de comunicare, lingvistice, artistice, tehnice, sportive, digitale, civice, antreprenoriale, dobândite de copiii care au frecventat cercurile de profil din cadrul acestor unități de învățământ, în baza reglementărilor prevăzute la Art. 13, din prezentul regulament;
- c) organizează activități extrașcolare la nivel local, județean, interjudețean, regional, național și internațional;
- d) pot sprijini programe tip Școală după școală organizate în unități de învățământ, în calitate de furnizori de activități extrașcolare/ activitate educativă non-formală;
- e) oferă consultanță, consiliere și asistență în domeniul activității educative non-formale/ educației extrașcolare;
- f) desfășoară activități de mentorat în domeniul educației extrașcolare/ activități educative nonformale;
- g) organizează cursuri de formare, simpozioane, ateliere de lucru în diverse domenii ale educației extrașcolare/activități educative non-formale;
- h) elaborează suporturi de cursuri de formare, materiale didactice auxiliare, ghiduri metodologice, studii de cercetare, programe școlare etc. în domeniul educației extrașcolare/ activități educative nonformale;
- i) colaborează cu instituții guvernamentale și nonguvernamentale acreditate în furnizarea programelor de formare continuă cu credite transferabile, în diverse domenii ale educației extrașcolare/ activități educative non-formale;
- j) modifică profilul și denumirea cercurilor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
- k) sprijină desfășurarea programelor de tip Școala altfel sau Săptămâna verde;
Concediul profesorilor din palatele și cluburile copiilor
Cadrele didactice din palatele și cluburile copiilor beneficiază de concediu de odihnă, anual, cu plată, conform prevederilor contractului colectiv de muncă aplicabil la nivel de sector de activitate, inclusiv în perioada cursurilor din învățământul formal, după cum se arată în proiect.
Activitățile din palatele și cluburile copiilor se pot desfășura de luni până duminică inclusiv, potrivit documentului.
Crește vârsta copiilor care pot fi înscriși
În prezent, pot fi înscriși copiii cu vârsta între 3 și 19 ani, de regulă. În proiect se arată că vârsta copiiilor de grădiniță și elevilor trebuie să fie, de regulă, între 5 și 19 ani.
„Art. 8. Vârsta preșcolarilor și a elevilor care frecventează activitățile organizate în palatele și cluburile copiilor este cuprinsă, de regulă, între 5 și 19 ani, în funcție de profilul cercului și de competențele care urmează să fie formate.”
Reprofilarea unui cerc
Activitățile din palatele și cluburile copiilor se desfășoară în cercuri, fiind structurate pe domenii tematice: cultural, artistic, civic, tehnic, aplicativ, științific, sportiv, turistic, conform proiectului.
Regulamentul din 2011 menționează că reprofilarea unui cerc se realizează în baza hotărârii consiliului de administrație al palatului/clubului copiilor și cu avizul inspectoratului școlar județean/Inspectoratului Școlar al Municipiului București/Ministerului Educației și Cercetării Științifice – pentru Palatul Național al Copiilor.
Acum este precizat că „reprofilarea unui cerc se realizează în baza hotărârii consiliului de administrație al palatului/ clubului copiilor și cu acordul ARACIIP(Agenția Română pentru Asigurarea Calității și Inspecție în Învățământul Preuniversitar – n.red).”
O altă noutate se referă la posturile vacante. Dacă postul vacant nu s-a ocupat în etapele de mobilitate, aferente metodologiei de personal didactic, timp de minimum 3 ani, atunci un cerc poate fi reprofilat.
Art. 10 – „(6) c) Un cerc poate fi reprofilat în următoarele cazuri:
- (i) când nu mai există baza materială necesară desfășurării activității cercului;
- (ii) când nu există necesarul de solicitări pentru constituirea grupelor;
- (iii) când numărul copiilor/ grupă este sub normativele menționate în prezentul regulament;
- (iv) când postul vacant nu s-a ocupat în etapele de mobilitate, aferente metodologiei de personal didactic, timp de minimum 3 ani.”
Despre rezultatele elevilor
Rezultatele elevilor la activitățile extrașcolare sunt recunoscute prin adeverințe eliberate anual și fac parte din portofoliul educațional al elevului. Certificatele de competență vor fi eliberate copiilor și elevilor care au frecventat activitatea unui cerc cel puțin 4 ani consecutiv (minimum 500 de ore de studiu), conform documentului. În regulamentul din 2011 erau necesari 3 ani, nu 4.
Art. 13. – „(1) Rezultatele învățării dobândite de preșcolari/ elevi, prin participarea la activități educaționale extrașcolare, sunt recunoscute prin adeverințe eliberate anual. Acestea sunt parte integrantă și din portofoliul educațional al elevului.
(2) Palatele și cluburile copiilor eliberează, la cerere, certificate de competență, elevilor și copiilor care au frecventat activitatea unui cerc, cel puțin patru ani consecutiv (minimum 500 de ore de studiu), în cadrul grupelor de performanță (4 ore/ săptămână) pe baza rezultatelor obținute și conform nivelului competențelor formate.
(3) Certificatul, în original, împreună cu documentele care stau la baza emiterii acestuia, fac parte integrantă din portofoliul elevului, existent la unitatea de învățământ la care acesta este școlarizat. O copie a certificatului se păstrează de către unitatea emitentă.
(4) Emiterea certificatului de competențe dobândite de elevii care frecventează activitatea unui cerc, într-un cuantum de minimum 500 de ore de studiu, se realizează în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.”
Conducerea palatelor și cluburilor copiilor
Conform documentului, scade cu 2 numărul membrilor Consiliului de administrație al Palatului Național al Copiilor din București și Consiliul de administrație al palatului copiilor.
Indemnizația de conducere nu apare pentru directorul palatului/clubului copiilor/Palatului Național al Copiilor din București
Indemnizația de conducere pentru directorul palatului/clubului copiilor/Palatului Național al Copiilor din București nu este menționată în proiectul privind organizare și funcționarea platelor și cluburilor copiilor.
Documentele pe care le vor elabora palatele și cluburile copiilor
Art. 22. – „Pentru optimizarea managementului palatului/ clubului copiilor, conducerea acesteia elaborează documente manageriale, astfel:
a) documente de diagnoză;
b) documente de prognoză;
c) documente de evidenţă.
Art. 23. (1) Documentele de diagnoză ale palatului/ clubului copiilor sunt:
- a) rapoartele anuale ale comisiilor şi compartimentelor din unitate;
- b) raportul anual de activitate al unității;
- c) raportul anual de evaluare internă a calităţii.
(2) Conducerea palatului/ clubului copiilor poate elabora şi alte documente de diagnoză, privind domenii specifice de interes, care să contribuie la dezvoltarea instituţională şi la atingerea obiectivelor educaţionale.”
Art. 26. – „(1) Documentele de prognoză ale palatului/ clubului, realizate pe baza documentelor de diagnoză ale perioadei anterioare, sunt:
- a) planul de dezvoltare instituţională;
- b) planul managerial;
- c) programul de dezvoltare a sistemului de control managerial intern.
(2) Documentele de prognoză se transmit, în format electronic, comitetului reprezentativ al părinţilor şi asociaţiei de părinţi, acolo unde există, fiind documente care conţin informaţii de interes public.”
Art. 30 – „ Documentele manageriale de evidenţă sunt:
- a) statul de funcţii;
- b) organigrama unităţii;
- c) schema orară a unităţii;
- d) planul de încadrare;
- e) planul de şcolarizare.”
Evaluarea activității din palatele și cluburile copiilor
Art. 52. – (1) Evaluarea activității didactice curente desfășurate de cadrele didactice coordonatoare ale cercurilor din palatele și cluburile copiilor se realizează la nivelul unității de către o comisie de evaluare cu caracter temporar, formată din cadre didactice care nu fac parte din consiliul de administrație, la propunerea consiliului profesoral, cu aprobarea consiliului de administrație al unității. Componența şi numărul de membri ai comisiei se stabilesc prin procedură proprie, în funcție de particularitățile unității şi este condusă de un responsabil. Comisia se constituie prin decizie a directorului unității, până la data începerii activității de evaluare.
(2) Evaluarea activității personalului didactic auxiliar este realizată de către director/ director adjunct.
(3) Evaluarea activității personalului administrativ este realizată de administratorul de patrimoniu Evaluarea administratorului de patrimoniu este realizată de director/director adjunct.
(4) Evaluarea activității personalului din palatele și cluburile copiilor se finalizează prin acordarea unui calificativ anual.
(5) Calificativele anuale acordate personalului din palatele și cluburile copiilor se validează în consiliul profesoral și se aprobă de către consiliul de administrație al palatului/clubului copiilor.”
Palatele și cluburilor copiilor preluate de primării
Regulamentul privind organizarea și funcționarea palatelor și cluburilor copiilor
Informații de context
În luna martie 2022, Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației „nu-și poate asuma descentralizarea palatelor, cluburilor copiilor și cluburilor sportive școlare”, potrivit unei note privind stadiul procesului de descentralizare la data de 28 februarie 2022, aprobată de Guvern pe 2 martie 2022.
În luna mai 2022, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, anunța că palatele copiilor și cluburile sportive școlare vor trece de la Ministerul Educației la primării, potrivit unui proiect.
În propunerea de lege a Învățământului preuniversitar, varianta Cîmpeanu, profesorii de la palatele si cluburile copiilor pierd statutul de cadru didactic. Aceștia vor putea rămâne în cadrul instituțiilor nou formate ca funcționari, a explicat într-un articol de opinie trimis Edupedu.ro un cadru didactic de la Palatul Copiilor Vaslui.
La scurt timp, ministrul Educației a reacționat după îngrijorările profesorilor din cluburile și palatele copiilor. Sorin Cîmpeanu a transmis într-o declarație trimisă presei că „palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare nu se desființează” și a precizat că trecerea în subordinea primăriilor și consiliilor locale face parte din etapa de descentralizare.
Profesorii din cadrul palatelor și cluburilor copiilor din țară au revenit cu replică la declarația ministrului Cîmpeanu și au subliniat că palatele și cluburile școlare „riscă să piardă statutul de instituții de educație”: „Cu alte cuvinte, Palatele și Cluburile Copiilor din țară nu se desființează, dar, de fapt, prin prisma noii legi a învățământului, riscă să piardă statutul de instituții de educație, adică exact scopul pentru care există”.
Pe 19 august 2022, Cîmpeanu anunța că palatele și cluburile copiilor vor fi organizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte de rețeaua școlară, iar profesorii din aceste instituții își vor menține titulatura de cadru didactic.
Foto: © Monika Wisniewska | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.