O analiză de 11 pagini a Ministerului Educației pe rezultatele pe itemi la simularea probei de Matematică de la Evaluarea Națională vine cu recomandări generale, vagi și intuitive. De exemplu, ca activitate remedială în cazul exercițiului de clasa a II-a privind ordinea operațiilor care nu a fost rezolvat de unul din 5 elevi, grupul profesorilor de specialitate de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație care a făcut analiza recomandă profesorilor să facă exerciții cu “efectuarea operațiilor aritmetice cu numere naturale și respectarea ordinii efectuării operațiilor”. De precizat, analiza a fost publicată la aproape 3 săptămâni de când au fost prezentate rezultatele simulării Evaluării Naționale.
- O analiză punct cu punct a rezultatelor simulării Evaluării Naționale făcută de Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov: Intuiesc că mulți elevi au ghicit răspunsurile la testele grilă
- Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică
Analiza grupului compus din profesori de specialitate de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație recomandă profesorilor să facă exerciții cu elevii ce conțin itemii la care rezultatele au fost slabe. Recomandarea specialiștilor nu aduce informații în plus sau metode prin care profesorii să îi ajute pe elevi să recupereze lacunele.
De exemplu, în cazul rezultatelor de la primul item al subiectului I, unde un elev din 5 nu a știut să rezolve un exercițiu de clasa a II-a privind ordinea operațiilor, se constată că: “Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a ordinii efectuării operațiilor cu numere naturale”.
La activități remediale se recomandă: “Efectuarea operațiilor aritmetice cu numere naturale și respectarea ordinii efectuării operațiilor și calcularea unor expresii numerice care conțin paranteze (rotunde, pătrate și acolade), cu respectarea ordinii efectuării operațiilor. “
- Cătălin Ciupală, profesor de matematică la Colegiul „Şaguna” din Braşov spunea că rezultatele sunt îngrijorătoare.
De remarcat că în analiza de 11 pagini doar se constată necunoașterea unor termeni – în cazurile în care procentele de rezolvare au fost foarte mici. La primele două subiecte care au fost de tip grilă se folosește aceeași formulă peste tot:
- Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor legate de elemente de geometrie (distanța dintre două puncte; lungimea unui
segment; segmente congruente; mijlocul unui segment; simetricul unui punct față de un
punct).
- Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
noțiunilor specifice unghiului (bisectoarea unui unghi, calcul cu măsuri de unghiuri,
utilizarea raportorului).
- Alegerea variantelor greșite de răspuns indică necunoașterea/neaplicarea corectă a
proprietăților liniilor importante în triunghi și/sau a dreptelor paralele.
La geometrie, la Subiectul III, punctul B, unde doar 0,7% dintre elevi au făcut această problemă, fiind o problemă de nivel ridicat, recomandările specialiștilor sunt:
- determinarea lungimilor unor segmente sau a măsurilor unor unghiuri, utilizând
asemănarea triunghiurilor sau proprietățile șirului de rapoarte egale; - calcularea lungimilor unor segmente în triunghi utilizând teorema fundamentală a
asemănării; determinarea lungimilor unor segmente prin utilizarea teoremei
paralelelor echidistante, a teoremei lui Thales sau a proporțiilor derivate; calcularea
lungimilor segmentelor determinate de diagonalele unui trapez pe linia mijlocie; - calcularea perimetrelor și ariilor a două triunghiuri asemenea, prin utilizarea raportului de asemănare
Nici o recomandare despre cum ar putea profesorii să le predea sau să le explice aceste noțiuni pe care elevii nu le stăpânesc.
Informații de context
Anul acesta la simularea – Evaluarea Națională 2024 s-a înregistrat un record negativ: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică. Potrivit rezultatelor publicate pe itemi de Ministerul Educației, un elev din 5 nu au știut să rezolve un exercițiu de clasa a II-a cu ordinea operațiilor.
În Iași, patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ a spus pentru Edupedu.ro: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date.
În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.
„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
Profesorul Cătălin Ciupală a mai remarcat faptul că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.
ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.
În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat, pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție. Potrivit Ligiei Deca, planul de intervenție va fi monitorizat prin procesul de inspecţie.
Analiza completă a itemilor de la Evaluarea Națională pentru absolvenții de clasa a VIII-a
Photo 198492944 © Rido | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.