Profesorii de gimnaziu și liceu trebuie să țină cont de experiențele de viață și interesele elevilor atunci când predau – proiect profilul și standardele profesionale

3.510 vizualizări
Foto: 27173059 © Hongqi Zhang (aka Michael Zhang) | Dreamstime.com
Cadrele didactice care predau la clasele V-XII trebuie să își structureze modalitățile de predare în funcție de experiențele de viață și interesele de cunoaștere ale copiilor, potrivit profilului profesorului din învățământul liceal. Acesta este parte a proiectului referitor la profilul și standardele profesionale ale profesorului din învățământul preuniversitar, pus în consultare publică marți, 30 iulie, de Ministerul Educației.

Competențele profesorului de gimnaziu și liceu sunt aproape la fel cu cele ale cadrelor didactice din educația timpurie, cea primară, respectiv tehnologică și tehnologică duală. Diferențe majore apar în ceea ce privește nivelul de calificare al profesorului (licențierea, care va înlocui, începând cu anul 2028, examenul de definitivat, gradul didactic II și gradul didactic I).

Profilul cadrului didactic din învățământul gimnazial și liceal poate fi consultat mai jos.

Potrivit competențelor încadrate în domeniul D2 – Curriculum și proces didactic, o responsabilitate a profesorului este cea de a construi „contexte de învățare autentică, prin abordări integrate, în acord cu profilul de formare, în care elevii își valorifică experiențele de viață și construiesc pornind de la interesele lor de cunoaștere”.

Profesorul trebuie să cultive și valori morale elevilor, nu doar să predea, se menționează în profilul acestuia, la domeniul „Mediu de învățare și stare de bine” (D3): „Stabilește și menține rutinele și regulile comportamentale/ de organizare a activităților educaționale, facilitând responsabilizarea elevilor, respectul reciproc și relațiile de încredere”.

În plus, acesta trebuie să încurajeze respectul pentru mediu și dezvoltare sustenabilă, dându-le elevilor un exemplu prin propriile acțiuni. Cadrele didactice trebuie să promoveze „educația pentru mediu și să susțină implicarea civică în dezvoltarea sustenabilă a comunității, oferind elevilor un exemplu de comportament responsabil”, potrivit uneia dintre competențele din secțiunea dedicată domeniului „Consilierea elevilor, colaborarea cu familia/tutorii și comunitatea” (D4).

DOCUMENT – Profilul și standardele didactice ale profesorului din învățământul gimnazial și liceal:

Grupul de lucru care a conceput profilul și standardele profesionale pentru profesionale a fost format din conf. dr. Simona Velea (Școala Națională de Studii Politice și Administrative, Facultatea de Științe Politice – director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic), cu sprijinul prof. univ. dr. Anca Nedelcu (prodecan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București și expert al Băncii Mondiale). Acestea au fost elaborate în cadrul proiectului ROSE, finanțat de Banca Mondială.

Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice pe următoarele adrese de email: liliana.preoteasa@pmu.rooana.mosoiu@pmu.ro & dgmrurs@edu.gov.ro

DOCUMENT – Proiect Profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar:

Foto: © Hongqi Zhang (aka Michael Zhang) | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Toate astea sunt vorbe în vânt. Aș avea nevoie, când mai vine vreo inspecție de la ISJ, să îmi explice un inspector cum anume, concret, la materia mea, mi-aș putea adapta predarea la experiențele de viață și interesele a 25, 30, 35 de elevi simultan. Presupun că se poate, dar am nevoie de instruire. Și cine mă poate instrui mai bine decât inspectoratul, care are funcție de îndrumare și control? De îndrumare, deci, nu doar de tăiere de capete.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Numărul profesorilor care nu mai beneficiază de gradația de merit din 1 septembrie 2024, cerut tuturor școlilor din județul Buzău. Adresa inspectoratului școlar a fost trimisă miercuri și unitățile de învățământ au avut de transmis datele în aceeași zi

Toate școlile din județul Buzău au avut de trimis, până miercuri, 24 aprilie, ora 12, numărul profesorilor care nu mai beneficiază de gradația de merit din 1 septembrie 2024, potrivit…
Vezi articolul

Ștefan Pălărie, senator USR: Ministrul Educației își bate joc de elevi și părinți prin decizia de a elimina elevii din învățământul primar, cu pixul, din rândul celor care pot da olimpiade școlare județene, deși au dat probe anterioare

Faptul că astăzi avem cel mai incompetent Minister al Educației de la înființarea lui până în această secundă a devenit oficial public. Nu este incompetent doar pentru că este unul…
Vezi articolul

Vouchere “before” și “after school” timp de un an pentru familiile monoparentale, acoperirea costurilor de transport și rechizite pentru copiii cu părinți în străinătate, anunțate de Ministerul Fondurilor Europene

Măsurile anunțate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) vizează creșterea oportunităților pe piața muncii pentru femei, finanțarea cursurilor de recalificare, acordarea de trusouri pentru cupluri de mame și nou-născut…
Vezi articolul

În martie, 750 de școli cu risc crescut de abandon vor primi granturi de până la 200.000 euro prin programul ministerului educației, finanțat din PNRR / Cîmpeanu: “Școlile cu cel mai ridicat grad de vulnerabilitate vor semna primele contracte / Nu performanța e problema, ci echitatea în educație”

La dezbaterea de la Cotroceni, “Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, ministrul educației a răspuns unei întrebări despre ce va face ministerul educației ca și în mediul…
Vezi articolul

Profesoară de Limba română care predă în mediul rural la clase simultane: În timp ce unora le predai, ceilalți care au de lucru vor să te asculte și ei, treci de la unii la alții / Ar fi bine să fie peste tot până la 15 copii în clasă, pentru că ai timp de fiecare și lucrezi altfel

Unul din puținele avantaje ale învățământului simultan, sistem de predare regăsit în mediul rural, unde sunt prea puțini copii de aceeași vârstă pentru a se crea câte o clasă de…
Vezi articolul

Ministerul Educației va introduce în curriculumul școlar tematici de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor și siguranța online, anunță guvernul / Program de sprijin psihologic pentru copii, în contextul pandemiei Covid-19

Tematici legate de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor și siguranța online vor fi introduse în curriculumul școlar, ca parte a unui program dedicat sănătății emoționale și siguranței copiilor, în contextul pandemiei…
Vezi articolul