Profesorii, consilierii școlari și poliția – responsabili pentru prevenția consumului de droguri la tineri, spune noul ministru al Educației: De ce nu i-au avertizat prin educație pe copii ce înseamnă încercarea și consumul? MAI să curețe spațiul din jurul școlii de oferte tentante

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Ministrul Educației, Daniel David, propune o abordare pe mai multe niveluri pentru combaterea consumului de droguri în rândul tinerilor, criticând atât lipsa de acțiune a profesorilor și consilierilor școlari, cât și pe cea a autorităților. „De ce profesorii și consilierii nu i-au avertizat prin educație pe copii ce înseamnă încercarea și consumul?”, întreabă ministrul, subliniind necesitatea intervențiilor bazate pe dovezi.

Potrivit lui Daniel David, lupta împotriva consumului de droguri în școli începe cu măsuri directe pentru a limita accesul la substanțe interzise. „Ministerul [Educației și Cercetării], școala, împreună cu Ministerul de Interne trebuie să controleze prezența celor care vând droguri și care oferă astfel de lucruri în jurul școlii”, a declarat ministrul vineri, în prima conferință de presă de la numirea în funcție în Guvernul Ciolacu 2. Acest nivel de acțiune trebuie completat de prevenția în școală, unde profesorii și consilierii trebuie formați pentru a recunoaște și a interveni în cazurile în care elevii manifestă comportamente asociate consumului.

În ceea ce privește intervenția în cazurile deja identificate, ministrul subliniază importanța orientării rapide a elevilor către servicii de psihoterapie și tratamente medicale. „Foarte multe servicii de acest tip există, dar ele trebuie să fie bazate pe dovezi, să fie eficiente”, a spus acesta, adăugând că nu orice intervenție psihologică sau tratament medical este adecvat. În plus, el consideră esențială educația continuă a elevilor și a personalului școlar, pentru a înțelege consecințele consumului și a reduce presiunea exercitată de tentațiile din jurul școlilor.

Redăm declarațiile integrale pe acest subiect:

Daniel David: Cred că sunt mai multe niveluri la care ar trebui acționat. Un nivel este unul, ca să spun așa, foarte practic și direct, în care ministerul [Educației și Cercetării] (MEC), școala, împreună cu Ministerul de Interne (MAI) trebuie să controleze prezența celor care vând droguri și care oferă astfel de lucruri în jurul școlii. Al doilea nivel este un nivel de prevenție, adică un nivel de prevenție în care profesorii și consilierii care există în școală să fie învățați cum să detecteze astfel de comportamente care apar în cazul elevilor.

Și al treilea nivel este un nivel de tratament, altfel spus, cei care au deja aceste probleme să poată să fie orientați rapid pe servicii de psihoterapie și sau medicale. Și foarte important, iarăși, dacă m-ați întrebat ca psiholog, sunt foarte multe servicii de acest tip, dar și acolo vreau evidence based psychological și medical treatment [N. Red. tratament psihologic și medical bazat pe dovezi]. Adică trebuie să fie bazate pe dovezi.

Nu orice intervenție psihologică funcționează, nu orice tratament este neapărat adecvat. Deci oarecum nivelurile trebuie să fie diferite. Iar pe lângă cele trei niveluri, activitatea asta de conștientizare și de educație, prin care specialiștii în psihologie, în psihoterapie, în medicină, în zona asta de securitate și siguranță, să fie prezenți în școală, după un plan pe care și-l face fiecare școală pentru a avea aceste cunoștințe legate de prevenție, nu neapărat de identificare și de tratament – este iarăși foarte important.

Deci nu e o problemă ușoară, e o problemă foarte, foarte complexă și în același timp e o problemă reală. Adică presiunea este într-adevăr foarte, foarte mare și atunci și abordarea trebuie să fie la rândul ei complexă, că nu poți să-i spui «hai să avem mai mulți psihologi care să facă terapie», nu ajunge. Întrebarea este de ce nu și-a făcut Ministerul de Interne datoria și să curețe spațiul din jurul școlii, spre exemplu, de astfel de oferte tentante.

De ce profesorii și consilierii nu i-au avertizat prin educație pe copii ce înseamnă încercarea și consumul și ce consecințe poate să aibă acest lucru. De ce n-ai servicii disponibile atunci când ai nevoie de ele și să fie servicii de tip evidence based [N. Red. bazate pe dovezi]? Cam asta pot să vă spun ca psiholog, nu neapărat ca ministru.

Reporter: Și ce facem cu vechea boală românească de a ascunde gunoiul sub preș?

Daniel David: Ce să facem: ridicăm preșul și curățăm gunoiul”.

Context: Bătălia cu drogurile, în planul național pentru siguranța școlară 2024-2027

Planul de acțiune privind prevenirea consumului de droguri din școli a fost una dintre măsurile decise în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) din 12 octombrie 2023. Alte măsuri au vizat implementarea planului pentru siguranța școlară, eliminarea lacunelor legislative și  extinderea accesului la tratament și recuperare.

Școlile și liceele au fost obligate să desfășoare o activitate de prevenire a consumului de droguri în perioada 1-5 aprilie 2024 și să desemneze o persoană responsabilă cu implementarea activităților cât mai curând, a prevăzut în anul școlar precedent o adresă a Ministerului Educației.

Fosta minstră a Educației, Ligia Deca, a declarat la începutul lunii septembrie 2024 că „Școala Altfel” în anul școlar 2024-2025 „va avea ca temă prioritară prevenirea și reducerea faptelor de violență, a consumului de droguri, alcool și tutun și educația rutieră”, conform planului național de combatere a violenței școlare. Amintim că Ligia Deca a declarat încă din mai 2024 că își dorește ca „Școala altfel” din anul școlar 2024-2025 să fie axată pe siguranță rutieră.

Planul național de combatere a violenței școlare, care este aplicat în toate școlile începând de luni, 9 septembrie, include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor.

În septembrie 2024, Agenția Națională Antidrog (ANA) i-a propus Inspectoratului școlar Buzău o serie de campanii și proiecte naționale legate de prevenirea consumului de alcool, tutun și droguri pentru profesori, părinți, elevi și studenți, dar și cursuri de educație juridică și rutieră la liceu. ANA a dar exemple de campanii și subiecte de discutat cu elevii, chiar și cu copiii de grădiniță în contextul prevenției și sugerează și un număr de ore care trebuie alocat acestor activități.

Cel mai recent, la alegerile prezidențiale 2024 (anulate), locuitorii din București au votat la referendumul special în proporție de peste 84% că sunt de acord cu un program de prevenire a consumului de droguri în școli, potrivit rezultatelor finale prezentate pe 25 noiembrie 2024 de G4Media.ro.

VIDEO Declarațiile, de la minutul 54:45:
Exit mobile version