Ministerul Educației vrea să înăsprească condițiile pentru a fi profesor care elaborează subiecte la examenele naționale prin interdicția de a acorda meditații, după cum se arată într-un raport al secretarului de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru. Tema a fost discutată de Lixandru la audieri în Senat, după sesiunea de Bacalaureat 2023 și, cel mai recent, a fost menționată și de ministra Ligia Deca, într-un interviu pentru TVR.
Potrivit documentului consultat de Edupedu.ro, este vorba despre „criterii suplimentare de incompatibilitate”, însă nu sunt oferite exemple sau alte explicații.
Raportul semnat de Lixandru, însărcinat cu Învățământul preuniversitar în Ministerul Educației, președintele Comisiei Naționale de Bacalaureat și de Evaluare Națională la clasa a VIII-a, poate fi descărcat de mai jos din articol.
În document sunt subliniate problemele întâmpinate în desfășurarea examenelor de evaluare națională și Bacalaureat. Câteva se referă la conceperea și distribuirea subiectelor și a baremelor:
- „Transmiterea subiectului în afara centrului de examen înainte de expirarea timpului de desfășurare a probei (fie de către membrii comisiei, fie de către elevi care au introdus în sală dispozitive performante de copiere)”
- „Elaborarea baremelor de corectare mai detaliate pentru a reduce decalajul între notele de la evaluarea inițială și cele de la contestații (ex. lb. și literatura română)”
- „Creșterea numărului de variante de subiecte pentru fiecare disciplină de examen”
Printre măsuri se propune și „stabilirea unor criterii suplimentare de incompatibilitate pentru persoanele care fac parte din grupurile de lucru formate din profesori propunători de itemi, specialiști responsabili cu proiectarea variantelor de subiecte și pentru profesorii monitori de calitate, care validează variantele de subiecte însoțite de baremele de evaluare și de notare corespunzătoare”.
Președintele Comisiei Naționale de Bacalaureat și Evaluare Națională, secretarul de stat Florian Lixandru, nu știe câți profesori dintre cei care fac subiectele pentru examenele naționale și dau meditații. Secretarul de stat Florian Lixandru (PSD) a fost audiat în Senatul României despre problemele de la examenele din acest an, în urma cărora a emis raportul de miercuri, 12 iulie.
Întrebat de senatorul Ștefan Pălărie dacă „ministerul are niște proceduri prin care să separe, cu toată rigurozitatea, rolul de a elabora subiecte cu rolul de a fi meditator în privat al unor copii care urmează să dea examenul”, Lixandru a răspuns: „Atâta vreme cât acele persoane au complet acel acord de confidențial, se presupune că nu au voie să divulge nimănui dintre propunerile de subiecte pe care le-au făcut”.
Ligia Deca: Este un lucru pe care îl vom analiza
Întrebată de jurnalista Diana Dumitrașcu într-un interviu pentru TVR dacă profesorii care fac subiecte este corect să dea și meditații, Deca a declarat:
„Din punct de vedere moral, nu. Pentru că, chiar dacă nu intenționezi să divulgi subiectele celor pe care îi pregătești în particular, cred că este inerent că tipologia de subiect va fi apropiată. Este o tipologie de subiect pe care tu, ca profesor, o rulezi, o dai copiilor și la clasă și la meditații.
În mod normal, orice depinde de, știu eu, un grup de indivizi, are un nivel de subiectivism, deci subiectele se bazează: pe experiența personală, pe context, pe activitatea profesorilor care sunt în comisia restrânsă. Întotdeauna a fost așa. Ceea ce noi putem să facem este să mărim baza de variante, baza de itemi de evaluare, în așa fel încât, indiferent de această apartenență la o experiență a unui dascăl sau altul, să asigurăm o probabilitate cât mai mică a unor copii să fi rezolvat subiecte similare cu ceea ce s-a dat la Evaluarea Națională. Nu trebuie să uităm că noi am avut și simulări, am avut și variante, tocmai pentru a exersa anumite tipologii de subiecte care se regăsesc și în evaluările naționale. Asta e normal, se întâmplă peste tot.
Ceea ce trebuie să ne asigurăm este că subiectul pe care copiii îl primesc nu este un subiect pe care să fi rezolvat înainte cu exact aceeași parametri, iar asta, din punctul nostru de vedere, s-a întâmplat. Nu cred că vreun subiect din variantă, cu exact aceleași date, nu ca tipologie de subiecte, dar cu exact aceleași date, a fost rezolvat de alți copii înainte ca să fi primit varianta la examen.
Dar legal le puteți cere acestor profesori să nu facă meditații.
Este un lucru pe care îl vom analiza, putem să cerem și trebuie să vedem din punct de vedere legal care este baza care ne-ar putea ajuta să facem acest lucru. Trebuie să ne gândim și la disponibilitatea cadrelor didactice pentru implicare în diferite procese”.
Context. Edupedu.ro a scris că, anul acesta, mai multe subiecte de la examenul de Bac au fost postate pe internet de elevi în timpul desfășurării probei. S-a întâmplat la proba de Matematică de marți, 27 iunie, iar fotografiile, care par a fi făcute cu camere ascunse de către candidați au fost preluate de presă de pe rețelele de socializare la scurt timp după începerea probei.
În prezent, în fiecare an Ministerul Educației lansează un apel pentru profesori pentru a participa la grupurile de lucru care elaborează subiectele și baremele pentru examenele naționale. Aceștia semnează un acord de confidențialitate și propun subiecte pe parcursul anului din care se aleg variantele pentru examene.
Cine face subiectele pentru examene și de ce nu știe nimeni ce pică la Bac sau Evaluarea Națională până în dimineața probei
Amintim că instituția care face subiectele pentru Bacalaureat și pentru toate celelalte examene din sistemul de învățământ preuniversitar este Centrul Naţional de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE). Această instituție concepe subiectele tuturor examenelor și concursurilor naționale organizate de Ministerul Educației.
Pentru Bacalaureat, subiectele sunt elaborate în mai multe variante, iar acestea sunt ținute în condiții de securitate la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), scrie Edupedu.ro într-un articol explicativ. Extragerea variantei pe care elevii o vor avea de rezolvat are loc în dimineața examenului și se extrage împreună cu o variantă de rezervă. Apoi acestea se trimit printr-un sistem securizat, online, către toate inspectoratele școlare, care le distribuie în centrele de evaluare.
- Potrivit unei analize făcute în 2017 de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, CNEE are doar “23 de specialişti în testare şi nu posedă capacitatea tehnică necesară redactării şi analizării testelor moderne”. Instituţia are, în schimb, foarte multe atribuţii: proiectează şi gestionează testările şi evaluările naţionale ale elevilor, proiectează examenele de definitivare în învăţământ şi de titularizare a cadrelor didactice şi organizează procesul de evaluare a manualelor şcolare.
DOCUMENT Descarcă raportul secretarului de stat din ME Florian Lixandru. Documentul conține informații, așa cum sugerează și titlul, despre „modul de organizare şi desfăşurare a examenelor naţionale în sesiunea iunie – iulie 2023”, cu date despre participarea candidaților pe județe, ratele de promovare și măsuri care pot fi luate pentru îmbunătățirea lor – la nivel de școală, de inspectorat școlar și de Minister:
Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
15 comments
NIMENI nu v-a citi aceste reale “Comentarii”, intrucat fac toti HTA,gandind, in sinea lor, cata dreptate au Comentatorii,iar ei, “Alesii” nu-si pierd timpul cu fraierii, care comenteaza aici, incercand o imbunatatire a tot ce inseamna ” Examene nationale”! Ei au treburi mult mai importante, gandind ” strategii”, care sa le mareasca multiplele Conturi ! Punct!
Decizia ca PROFESORII,care propun “Subiectele” de la “EN si BAC” sa nu faca “Meditatii” este aiurea, intrucat eu, daca as fi “Om de Decizie”, as selecta PROFESORII,” prin Concurs Profesional ” si prin “Recomandari” despre profilul etico-moral al acestora! Decizia “Sa nu mai mediteze” ar fi o catastrofa, intrucat, mai ales la LR, “Meditatiile” sunt ” o Scoala”, si pentru ei; ii ajuta sa inteleaga toate “alunecarile”, interpretarile <>, toate ambiguitatile <>, toate confuziile dintre diferitele<> ale Cuvintelor, toate interprrtarile <>s.a.m.d. Meditand, un Profesor patrunde “pana-n structura de adancime” a LR ! Meditand , un Profesor ” evolueaza”, intrucat, ACASA, numai activitatea asta o are, nu pus Absente, nu Corectat “diagonal” Tema, nu ” ascultand” sa puna Note s.a.m.d.CONCLUZIA e : “<> sa fie bine pregatiti profesional, sa mediteze Elevi ca sa patrunda <>,dar sa nu le propuna tocmai pe astea, ca nu se fixeaza la Ore, intrucat nu au timp, si, nu in ultimul rand, sa fie 1000 % <> !”
Doamne, ajuta!
Ex-Ministrul Educatiei, parca desfiintase” Meditatiile”, practicate de Profii de la Clasa?????!!!!Eu, de ani de zile stiu cat sunt de rele, geloase, hade, invidioase si inciudate Profele, daca un Elev se maditeaza cu o Vecina, cu o Ruda, iar in cazul meu, cu Bunica, autoare de Carti de LR! Nepoatei mele, de ciuda, la “Simularea2023″, cls.a XII-a, Profa a ironizat-o si i-a spus:”De mila ta, ti-am dat un 7!”, Testul Nepoatei fiind de 9, 23-9,37, corectat de 3 Profesoare, normale! Stiti cat a luat Nepoata, la LLR, BAC 2023? 9,95, din cauza Expresiei aceleia, aiurea, ” din fondul vechi al Limbii”, ca putea lua 10 !!! Ooooof!!! Deci, nu le mai permiteti! Sa mediteze tot Orasul, dar nu pe Elevii de la Clasa! Punct!
Aceste măsuri sunt doar praf în ochii naivilor. Nu e necesar ca profesorul care face subiectul să și dea meditații, ci doar să ia bani de la cel care face meditații. Iar lucrarea se poate recunoaște prin fraze -tip ce aparțin acelui profesor care cotizează față de cel care corectează (sau chiar el și corecteză, și meditează). EDUCAREA CIVICĂ a profesorilor este necesară. Și este necesară o legislație care să scoată șpaga din licit în ilicit, cu aplicarea măsurilor corespunzătoare. Mai e mult până departe!
Nu ar trebui nici remunerare ptr acesti bugetari de lux care fac acele subiecte si apoi le divulga rubedeniilor si cunostintelor
Stiti ca majoritatea subiectelor de bacalaureat titularizare si EN le fac cei de prin Centrul national de evaluare si examinare care cumuleaza si orele de la catedra. Iar astia divulga subiectele.
In plus ca sa mai renunte la traficul de influenta pe care-l fac acetsia ar trebui ca efectuarea subiectelor si baremelor sa fie cuprinsa in cele 8 ore pe zi si 40 ore saptamanale deci fara remuneratie suplimentara.
Am lasat la urma sa relev o alta “corvoada” pe bietii Elevi, si anume: “sa invete,<>”: “Eseuri”, “Comentarii”,”Rezumate”, date de Meditatori sau luate de pe NET ! In acest fel, Elevii sunt “incorsetati”! Ministerul n-a auzit de “gandirea analitica”, de ” creativitatea” Elevului, de posibilitatea ca el “sa-si poata etala <>” s.a.m.d. De buna seama/ Desigur ca vor fi, si ” Perle”; oricum ele au fost si vor fi, dar refuz sa cred ca RO noastra nu are Elevi motivati si supermotivati, care se straduiesc “sa paseasca in viata<>”, care pot lua, si 10, si pot vinde, si Legume, in Piata! PUNCT! Mult mai lejer le-ar fi Copiilor nostri sa li se pretinda sa redacteze ei:”Eseu”, “Comentariu” etc., a unor “Texte” din operele “Scriitorilor canonici”!!!Punct!
De ani de zile Profesorii,care se ocupa de “Subiecte” sunt criticati: ori habar n-au de modele de limba, nerezolvate,nici de marii lingvisti( vezi EN 2012 fraza: #Ceea ce ma jena era dificultatea rasfoirii.# Dl Min., in urma protestelor, a trebuit sa ia, si SB, si PR!),ori propun modele de limba, folosite gresit, si de romani cu Doctorat:”dragile fete”, “al caror, ale carui etc.”,”pe care, “datorita/din cauza” etc., ori sunt aiurea de tot, cerand sinonim pentru ” leac”=”medicament”, dar in text, era vorba de un copil, care descoperise miracolul” lecturii”, nu era bolnav fizic,asa cum se intelege din context, ori nu se renunta la cerinta “cu numarat cuvinte la Compuneri” sau la a le cere “o paralela ” cu “Carti citite” de Elevi, cand nici Intelectualii nu mai citesc, acum. De obigatia de a-ti da Copilul la “Meditatie”,tot Profii de la Minister sunt vinovati, propunand ce am scris mai inainte! O alta “vina” este cerinta ca bietii Elevi sa aiba cunostinte vaste de ” Teorie literara”, de “Estetica”, “Procedee stilistice”, “Figuri de stil”, “Prozodie”, “Stilistica gramaticala” etc., de parca ar trebui sa dea toti ex.la “Litere” si sa devina” Critici literari” !!! Daca ar propune “Subiecte” din “Materia”, pe care o poate parcurge un Profesor, la clasa, atunci n-ar mai fi nevoie de “Meditatie”, nici la LR, nici la LLR !Punct !
Profesorii care fac subiecte ar trebui sa nu predea. Iau ei destui bani de pe la minister cumuland functii si sporuri
Degeaba predau ei ptr ca tot rupti de realitate sunt. Ei predau la clase de elita unde au numai elevi cu IQ peste 130 intrati cu admitere de la clasa a 5 a care invata orice le dai inclusiv alfabetul chinezesc si in 2 saptamani il stiu pe de rost.
Voi sunteti vinovati ca acesti gogomani fac vrute si nevrute acoperindu-se de gloria ca au niste olimpici. Imediat va emotionati si entuziasmati cand auziti ca au ei olimpici prin strainatate. Nu aia e performanta. Performanta e cand ai clase de nebuni si handicapati plus clase foarte heterogene si reusesti sa-i integrezi in societate prin ceea ce-i inveti si sa-i poti face sa traiasca pe picioarele lor si sa nu fie asistati social.
Vai de capul tau! Pentru o saptamana de scris subiecte statul deconteaza: cazarea, masa, deplasarea (te-ncadrezi daca circuli doar cu trenul la clasa II-a) si esti platit cu o suma imensa care nu depaseste 500 lei. Iar daca nu va place ca subiectele sunt scrise de gogomani care au olimpici internationali, puneti-o pe femeia de serviciu a scolii sa vi le scrie!
In sfarsit o propunere buna. Dar aia nici nu cred ca mai fac mediatatii la cati bani au. Aia cumuleaza functii prin minister si ISMB cu PCO la liceu si gimnaziu de nu ar putea avea timp nici in 24 ore sa presteze atata. Si nu-i doare nimic sa faca cu elecii claselor lor exact ce le da la bacalaureat daca tot ei fac subiectele.
Insa ce se propune e mult prea putin. Pana sa ajungem la teste pisa si reforma programelor si materiilor studiate cred ca mai trec 100 de ani. Deocamdata pentru 5 olimpici internationali la fiecare materie sistemul prefera sa-si bata joc de sute de mii de elevi romani scotandu-i analfabeti la absolvire, obligandu-i sa faca mediatatii pe bani grei ca sa promoveze un bac sau sa intre la ceva liceu sau facultate dorita, si apoi trimitandu-i cu diploma de facultate pe plantatii la sapa si cules fructe in alte tari europene.
reforma reala a programei , sistem pisa . asta trebuie.
si nu numai… ar fi bine sa fie la fel si cu profesorii care fac subiecte pentru Admiterea la cls V-a
Tare greu să facem 15 variante de subiecte și să extragem una in chiar dimineața examenului. Oricum, frauda nu înseamnă doar sifonarea subiectelor. Discutăm mai bine de nebunia care se întâmplă în sălile de examen. Când vezi școli care anul asta au obținut punctaj ireal in raport cu anii anteriori, e clar că ori se copiază, ori se suflă, ori se îmbunătățesc lucrările după examen.
Se fac toate cele spuse de dvs: se copiază, se suflă, se îmbunătățesc lucrările după examen. Degeaba sunt camere în sălile de examen, nu se verifică decât în cazul unor sesizări. Și dacă toți beneficiază, cine să facă sesizări? E adevărat că există riscuri, dar văd că unii și le asumă. Știu ei ce știu…
Cred ca Dna NORA, Companiona de aici, are multa experienta in domeniul LLR si nu va spun cata dreptate are, absolut in tot ce a postat si ma intreb: ” Oare, citeste cineva ce au scris, sesizat si propus,si Dansa, si alti Companioni, numai cu scopul de a usura truda Elevilor si de a-i face sa invete de placere, nu stresati, LIMBA Tarii lor??? Oare, ii intereseaza pe cei raspunzatori de Viitorul Copiilor nostri, sa analizeze si sa corecteze toate neajunsurile <>???” Oare, aude cineva??? Doamne, ajuta !!!