Dezbatere LIVE online organizată de World Vision România

Profesorii care au făcut cinci propuneri concrete de politici publice în Educație, pe care le-au prezentat inspectoratelor școlare județene, în proiectul „Inspectoratul școlar civic” al World Vision România: Finanțare de la județ pentru excursii cu elevii, îmbunătățirea comunicării despre școală și a imaginii acesteia, dezvoltarea literației, reducerea abandonului școlar

2.642 de vizualizări
Foto: colaj Edupedu.ro
Zece școli au creat proiecte de politici publice în comunitatea de profesori, uneori și cu implicarea elevilor, pe care le-au propus apoi autorilor de politici educaționale din teritoriu, adică inspectoratelor școlare județene, în cadrul proiectului Inspectoratul Școlar Civic, dezvoltat de World Vision România. În cadrul Dezbaterii „Consultarea profesorilor schimbă educația“ organizată de World Vision România și Edupedu.ro, cinci dintre cadrele didactice implicate în acest demers și-au expus ideile și au povestit cum au luat naștere acestea.

Profesorii sunt: Carmen Kehlaoui, profesoară la Școala Gimnazială „George Călinescu” din Iași, unde este și director, Alina Magdalena Păvăleanu, de la Școala Gimnazială „Spiru Haret”, din Medgidia, a cărei directoare este, Liviu Moise, profesor la Școala Gimnazială Nr. 1, Unirea, din Călărași, unde, de asemenea este director, Anca-Irina Neda, profesoară și directoare la Școala Gimnazială Malu Mare din Dolj și Claudiu Iclenzan, profesor și director la Școala Gimnazială Tureni, Cluj.

Îmbunătățirea comunicării publice prin intermediul site-ului, la ISJ Iași

Carmen Kehlaoui, directoarea Școlii Gimnaziale „George Călinescu” Iași, a declarat în cadrul Dezbaterii „Consultarea profesorilor schimbă educația“ organizată de World Vision România și Edupedu.ro că proiectul său a fost acela de a îmbunătăți comunicarea publică prin intermediul site-ului Inspectoratului Școlar județean Iași. Au fost implicați nu numai profesorii școlii, ci și elevii de clasele a VII-a și a VIII-a, a spus aceasta.

Directoarea Carmen Kehlaoui subliniază importanța colaborării între diferite instituții educaționale în acest demers: „A fost un veritabil exercițiu de democrație și civism. Am început prin a ne reorganiza propriul site, inspirându-ne din alte modele, ceea ce a dus la nominalizarea noastră pentru premiile REGISTA 2024.” Inspectoratul Școlar Județean Iași a fost premiat pentru cea mai bună prezență pe rețelele de socializare și pentru digitalizarea instituției, la gala respectivă.

Pe lângă aspectele tehnice, proiectul a avut un puternic impact emoțional și educativ. „Ne-am bucurat de participarea activă a colegilor din alte școli, precum și a inspectorilor școlari, în pregătirea discuțiilor și în realizarea studiilor comparative. A fost o experiență care a unit profesori și elevi într-un efort comun”, a explicat Kehlaoui.

Proiectul a avut și un impact semnificativ asupra dezvoltării competențelor elevilor și profesorilor, mai spune directoarea. „Am descoperit calități și talente noi, am exersat discursul public și am consolidat valori precum curajul și solidaritatea”, adaugă Carmen Kehlaoui.

La final, experiența a fost una benefică pentru toate părțile: „ne-am simțit niște voci ascultate, am primit explicații, îndrumări, de asemenea și felicitări”.

Detalii despre proiectul „Îmbunătățirea comunicării prin website-ul ISJ Iași” pot fi aflate de pe site-ul proiectului iscivic.ro.

Reducerea abandonului școlar prin mediator școlar, la Medgidia

Profesoara Alina Păvăleanu de la Școala Gimnazială Spiru Haret din Medgidia, directoarea unității de învățământ, a lansat o campanie de advocacy împotriva abandonului școlar. Și-a propus să abordeze cauzele multiple ale fenomenului, printre care lipsa valorizării educației de către părinți, riscul de excluziune socială, sau situația copiilor cu părinți plecați în străinătate, a spus aceasta în cadrul conferinței organizate de World Vision România și Edupedu.ro.

Această campanie vine ca un răspuns la problemele cu care se confruntă nu doar orașul Medgidia, ci întregul sistem educațional românesc, a spus profesoara Păvăleanu, care a subliniat importanța rolului mediatorului școlar în acest context: „Mediatorul școlar acționează ca un agent al comunității, facilitând colaborarea între elevi, părinți și școală. Aceasta este esențială pentru prevenirea abandonului școlar și a absenteismului.”

Prin intermediul acestui proiect, s-au organizat întâlniri cu reprezentanți ai Inspectoratului Școlar, psihologi școlari, administrația publică locală și directori de unități de învățământ, pentru a dezbate și analiza această problemă. Unul dintre rezultatele acestor discuții a fost recunoașterea necesității unui post de mediator școlar, propunere înaintată către Inspectoratul Școlar Județean.

„Am dezbătut problema aceasta și am găsit oportun că mediatorul școlar este persoana care face interfața cu noi, cu părinții, pentru ca lucrurile să se desfășoare într-un cadru normal și într-un cadru propice învățării. Așa că începând din septembrie am avut alături de noi, în cadrul întâlnirilor, reprezentanții inspectoratului școlar care au venit în sprijinul nostru. Sperăm ca doleanța noastră să fie în asentimentul dumnealor, dat fiind faptul că noi am făcut o adresă către Inspectoratul Școlar Județean privind înființarea postului de mediator școlar. Așteptăm nerăbdare răspunsul, domnule inspector școlar general, știm că este o problemă”, a spus Alina Păvăleanu.

De asemenea, școala a derulat un proiect care a avut ca grup țintă elevii cu părinți plecați în străinătate, observând deficiențe de învățare și tendințe de abandon școlar. Programul PNRAS și inițiativa de a oferi masă caldă elevilor sunt alte exemple de măsuri luate pentru a sprijini copiii defavorizați.

Detalii despre proiect, propunere și raport, aici.

Bune practici privind promovarea imaginii școlii – proiect Călărași

Directorul Liviu Moise de la Școala Gimnazială Nr. 1, Unirea, Călărași, a inițiat în cadrul Inspectoratului Școlar Civic un proiect de promovare a imaginii școlii. A reușit să dea un exemplu remarcabil de angajament și creativitate în domeniul educațional. Propunerea făcută de el și de colectivul cu care a lucrat a inclus o strategie complexă, care viza atât cadrele didactice, cât și părinții și elevii. Cheia proiectului era o broșură interactivă și activități de promovare pe rețele de socializare, a spus cadrul didactic în conferință.

Sub titlul sugestiv “Școala, oglinda societății”, broșura profesorului Moise își propune să reflecte calitatea comunității educaționale din Unirea, oferind o imagine accesibilă și atractivă atât pentru elevi, cât și pentru părinți. “Am vrut ca școala să nu mai fie cenușereasa societății, ci perla ei, un reper important în comunitate”, a explicat Liviu Moise.

Acesta a subliniat importanța prezenței active a școlii în media și pe rețele sociale, pentru a reaminti părinților de rolul esențial al instituției în educația copiilor lor.

Un moment deosebit menționat de profesor a fost cea mai recentă întâlnire cu inspectoratul, unde a adoptat un format de discuție deschis, implicând elevi, părinți și inspectori. „Am așezat cumva scaunele în sala de sala Căminului Cultural din localitate, sub forma unei mese rotunde, ceva mai extinsă, pe mai multe rânduri, având grijă să las totuși un și un spațiu rezervat domnilor
inspectori. Surpriza cea mai mare a fost că dumnealor nu s-au așezat în spațiul respectiv, ci s-au așezat între ceilalți colegi, cadre didactice, părinți. Și atunci locurile rămase libere au revenit, bineînțeles, elevilor. Și mi s-a părut că din momentul respectiv elevii au căpătat o siguranță, participând inclusiv la discuții, adică au fost cu adevărat… s-au simțit importanți. Cred că uneori, în intenția noastră, uităm că scopul nostru principal este elevul și fie că suntem profesori, directori, oameni din educație, uităm că în ziua de vineri, dacă au educație fizică, la ora 1:00 trebuie să ieșim să jucăm și un meci de fotbal cu ei, ca să ne vadă că facem parte din echipa lor”, spune profesorul.

Despre proiect, propunere și raport de implementare, pe site-ul proiectului.

Dezvoltarea literației în rândul elevilor, proiect în Dolj

Un proiect ambițios pentru promovarea lecturii în rândul elevilor, a fost propus de profesoara Anca-Irina Neda, directoarea Școlii Gimnaziale „Malu Mare” din județul Dolj. Astfel echipa a încercat să adreseze o problemă esențială în educația contemporană – literația. Inițiativa a fost susținută de colaborări cu o editura locală și diverse ONG-uri, vizează îmbunătățirea competențelor de lectură ale elevilor, începând de la grădiniță până la nivelul gimnazial.

În cadrul campaniei, profesoara Neda și colegii ei au implementat un plan de lectură adaptat la resursele fiecărei școli, încurajând copiii să citească o varietate de cărți. “Ne dorim să citim împreună cu copiii cât mai mult posibil, cunoscând beneficiile lecturii asupra dezvoltării lor”, a explicat Neda în cadrul evenimentului online.

Un element inovator al proiectului a fost colaborarea cu agenții economici, care au contribuit prin donația unui container inscripționat cu mesajul “citește!”. Acest container, umplut cu cărți și resurse de lectură, a devenit un punct de atracție în comunitate și o sursă importantă de material de lectură pentru elevi.

Școala Gimnazială „Malu Mare” a creat, de asemenea, zone de lectură în fiecare clasă, precum și pe holurile școlii, oferind elevilor posibilitatea de a citi în pauze sau în timpul liber. Aceste inițiative sunt completate de o “pauză de lectură” zilnică, când toată școala – elevi, profesori, director, secretar, contabil – se opresc pentru a citi.

Rezultatele unui studiu efectuat în cadrul proiectului au arătat un răspuns bun din partea comunității școlare, cu elevi, părinți și profesori dornici să participe la activitățile de lectură. Profesoara Neda a menționat, de asemenea, entuziasmul elevilor pentru continuarea acestor activități.

Detalii despre proiect și raportul de implementare, pe site-ul inspectoratului civic.

Accesare finanțări nerambursabile disponibile la Consiliul Județean pentru excursii cu elevii

Proiectul propus de profesorul Claudiu Iclenzan, director la Școala Gimnazială Tureni, Cluj, a avut în centrul său ideea de promovare a excursiilor educaționale, cu un impact semnificativ asupra elevilor din mediul rural. Inspirat de excursiile reușite cu elevii săi în diverse locuri pitorești din România, profesorul Iclenzan și-a propus să împărtășească experiența și cu alte școli.

Prin colaborarea cu Consiliul Județean Cluj și primăria locală, excursiile au fost finanțate parțial, facilitând astfel accesul la aceste experiențe educaționale importante pentru elevi. “Am observat cât de valoroase sunt aceste excursii pentru copii, în special pentru cei care nu au avut ocazia să călătorească în afara comunității lor”, spune Iclenzan.

Inițiativa sa include încurajarea școlilor să aplice pentru finanțare prin programele Consiliului Județean, disponibile în perioada ianuarie-februarie, pentru a organiza astfel de excursii. Prin această campanie, profesorul dorește să includă excursiile educaționale în planul managerial al școlilor și să sensibilizeze directorii asupra acestei oportunități de finanțare.

Iclenzan a subliniat succesul întâlnirilor cu Inspectoratul Școlar și cu alte școli din zona rurală, unde a împărtășit experiențele sale și a oferit asistență în scrierea proiectelor pentru finanțare. De asemenea, a inițiat un grup de WhatsApp cu directorii școlilor din zonă pentru a facilita comunicarea și schimbul de idei.

Un aspect remarcabil al proiectului este impactul pozitiv asupra moralului elevilor, mai ales după perioada dificilă a pandemiei. Excursiile au fost o sursă de bucurie și o ocazie pentru copii de a explora și de a se conecta cu lumea din afara comunității lor. „Efectiv la prima excursie de după pandemie se vedea așa un zâmbet clar pe chipul copiilor și asta ne dă putere să continuăm și energie”, a încheiat Claudiu Iclenzan.

Detalii despre campanie și raport, pe site-ul proiectului.

Campaniile de mai sus au făcut parte dintr-o serie de 10 campanii de advocacy derulate în paralel în 10 județe ale țării: Suceava, Iași, Vaslui, Buzău, Constanța, Ialomița, Călărași, Dolj, Brașov, Cluj organizate pe teme diverse în relația cu Inspectorate Școlare Județene locale în perioada septembrie 2023 – ianuarie 2024

LIVE Video: Dezbaterea online Consultarea profesorilor schimbă Educația organizată de World Vision România

Dezbaterea World Vision România – Edupedu.ro „Consultarea profesorilor schimbă educația” face parte din proiectul „Inspectoratul” Școlar Civic, derulat de Fundația World Vision România cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org

„Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”

Citește și:
Consultarea profesorilor schimbă educația. Dezbatere World Vision România – Edupedu.ro, de la ora 15:00 / Cinci campanii în sprijinul elevilor, profesorilor, școlilor / Secretarul de stat Sorin Ion: pentru planurile-cadru de liceu va fi consultare publică „în perioada imediat următoare”
Testare standardizată la final de an școlar pentru elevii din județul Iași, la cele 10 discipline de studiu care au fost testate în toamnă, anunță Luciana Antoci, inspectorul școlar general al ISJ Iași

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Fizică-Informatică, Biologie-Chimie, Istorie-Filozofie, Teologie didactică-Limba și literatura engleză, în lista programelor de licență didactică cu dublă specializare / Lista completă

Lista programelor de licență didactică cu dublă specializare a fost publicată în Monitorul Oficial. Un astfel de program cuprinde o specializare principală și una secundară. Este vorba despre ordinul ministrului…
Vezi articolul

Peste 10 mii de cadre didactice au fost respinse la înscrierea în Corpul Profesorilor Evaluatori pentru Examenele și Concursurile Naționale, adică peste 35% din participanții la concursul de dosare

La concursul de dosare pentru profesorii care vor să evalueze lucrările elevilor și cadrelor didactice la examenele de Evaluare Națională, Bacalaureat, definitivare în învățământ și titularizare, 10 mii de cadre…
Vezi articolul