Profesorii ar putea fi obligați să prezinte elevilor criteriile fiecărei evaluări susținute, conform un proiect privind Statutul elevului, document al Consiliului Național al Elevilor. Propunerile au fost concepute ca urmare a schimbărilor produse de noua Lege a învățământului preuniversitar și au fost înaintate Ministerului Educației.
Articolul 7 – „l) dreptul la o evaluare obiectivă și corectă, atât în cadrul evaluărilor scrise, cât și în cadrul evaluărilor orale sau de tip portofoliu, eseu etc., prin prezentarea obligatorie de către cadrul didactic a criteriilor fiecărei evaluări susținute”, se arată în proiect.
În actualul Statut apare dreptul la o evaluare obiectivă și corectă, fără să fie menționată rezentarea obligatorie de către cadrul didactic a criteriilor fiecărei evaluări susținute.
Legea Învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește „dreptul la evaluare obiectivă și corectă, cu posibilitatea contestării rezultatelor evaluării lucrărilor scrise”.
Iată ce prevede Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ (ROFUIP):
Articolul 101 – „Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se află la un anumit moment învățarea, orientarea și optimizarea acesteia.
Articolul 102 – (1) Conform legii, evaluările în sistemul de învățământ preuniversitar se realizează la nivel de disciplină, domeniu de studiu sau modul de pregătire.
(2) În sistemul de învățământ preuniversitar evaluarea se centrează pe competențe, oferă feedback real elevilor, părinților și cadrelor didactice și stă la baza planurilor individuale de învățare.
(3) Rezultatul evaluării, exprimat prin calificativ, notă, punctaj etc., nu poate fi folosit ca mijloc de coerciție, acesta reflectând strict rezultatele învățării, conform prevederilor legale.
Articolul 103– (1) Evaluarea rezultatelor la învățătură se realizează permanent, pe parcursul anului școlar.
(2) La sfârșitul clasei pregătitoare, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor față de învățare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an școlar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educației.
Articolul 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcție de vârstă și de particularitățile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației și de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:
a) evaluări orale;
b) teste, lucrări scrise;
c) experimente și activități practice;
d) referate;
e) proiecte;
f) probe practice;
g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum și aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educației/inspectoratele școlare.(
2) În învățământul primar, la clasele I-IV, în cel secundar și în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepția celor preponderent practice, cel puțin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an școlar.
Articolul 105 – Testele de evaluare și subiectele de examen de orice tip se elaborează pe baza cerințelor didactico-metodologice stabilite de programele școlare, parte a curriculumului național.”
Informații de context
Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.
Ministerul Educației urmează să vină cu propriu proiect de Statul al Elevului.
Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.
Dreptul elevilor de a beneficia de planuri individualizate de învățare se află printre propunerile Consiliului Național al Elevilor pentru Statutul elevului. O altă propunere vizează telefoanele mobile: profesorii pot confisca telefoanele elevilor și le restituie la finalizarea orelor de curs în ziua respectivă.
După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.
Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.
O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare.
Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.