Profesori ai Facultății de Chimie de la Universitatea din București solicită Ministerului Educației să respingă noile propuneri de standarde minimale elaborate de Comisia de Chimie a CNATDCU: S-a omis componenta didactică și sunt discriminatorii prin limitarea evaluării activității la 10 ani

4.139 de vizualizări
Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com
Profesori ai Facultății de Chimie de la Universitatea din București continuă protestul față de noile propunerile de standarde minimale elaborate de Comisia de Chimie a CNATDCU si solicită Ministerului Educației să le respingă. Principalele motive sunt: omisiunea componentei didactice, discriminare prin limitarea evaluării activității la 10 ani și neconcordanța standardelor impuse de Comisia de Chimie cu cele propuse de Comisii ale domeniilor comparabile, conform unui comunicat de presă transmis redacției Edupedu.ro de către o profesoară a Facultății de Chimie. Aceasta precizează că protestul a fost asumat prin semnătură în cadrul Adunării Generale a Facultății de Chimie a Universității din București  și că a fost  lansată și o petiție online.

Propunerile inițiale privind standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare au stârnit critici, inclusiv legate de perioada scurtă a consultărilor și absența unei „dezbateri reale” pe subiect, astfel că Ministerul Educației le-a retras și a organizat o serie de dezbateri publice privind standardele minimale. 

Ulterior, noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar au fost puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, pe 18 iunie.

Eliminarea totală a contribuției activității didactice din proiectul inițial privind standardele minimale a fost criticată de profesori ai Facultății de Chimie de la Universitatea din București.

Deși după dezbateri componenta didactică fost inclusă în noile standarde, „contribuția didactică este în continuare total neglijată. Comisia de chimie pretinde că a inclus-o sub forma unor recomandări suplimentare care nu sunt defel cuantificate sau considerate ca standarde minimale și care nu pot fi avute în vedere, deoarece o recomandare nu poate fi echivalentă unui standard impus”, susțin profesorii.

Din 23 de argumente care criticau desconsiderarea activității didactice, limitarea libertății academice, discriminarea de gen sau condiții medicale, și impunerea unor standarde bazate doar pe cercetare, Comisia de Chimie a rezolvat două, demonstrând astfel o agendă de malițiozitate și dispreț față de componenta didactică a mediului academic, o componentă care este integrală educației în România”, se precizează în criticile transmise către Ministerul Educației. 

„Urmările acestor propuneri abuzive și bareme arbitrare va consta pe termen lung în restrângerea sau dispariția învățământului superior în domeniul chimie și implicit la reducerea drastică a numărului de profesori de chimie din învățământul preuniversitar, pe care Facultatea de chimie îi poate pregăti”, spun profesorii

Redăm comunicatul integral:

„Facultatea de Chimie din Universitatea din București, prin semnatarii acestui comunicat, membri ai Corpului Profesoral al Facultății, își exprimă dezaprobarea fermă față de versiunea revizuită din iunie-iulie 2024, a propunerilor privitoare la Standardele minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor emise de CNATDCU, Comisia de Specialitate 4 Chimie (CS4), modificată superficial și conservând deliberat componentele arbitrare și abuzive subliniate clar în dezbaterea publică din ziua de 01.04.2024 și luările de poziție subsecvente.

Întrucât, în urma dezbaterilor publice desfășurate on-line, moderate profesionist, cu echidistanță și onestitate de Domnul Secretar de Stat Gigel PARASCHIV:

  1. Comisia CS4, prin președintele său, a arătat o desconsiderare cvasitotală a punctelor de vedere argumentate exprimate de vorbitori, dar și față de materialul scris extins trimis de Facultatea noastră Comisiei,

 2. Comisia CS4, prin președintele său, a folosit afirmații lipsite de adevăr legate de faptul că Ministerul a impus Comisiei necesitatea elaborării de noi standarde, aspect infirmat pe loc de reprezentantul Ministerului, moderator al acestor dezbateri,

3. Comisia CS4 a ignorat total inserarea în noul proiect de propuneri a unei ponderi referitoare la activitatea didactică, deși Legea învățământului superior 199/2023 impune acest lucru, informație adusă la cunoștință de către mediatorul Ministerului Educației în timpul dezbaterilor din 1.04.2024.

4. Noile propuneri ale Comisiei abundă în considerații net discriminatorii (limitarea perioadei de activitate considerată la 10 ani, considerarea citărilor doar în jurnale Q1 și Q2, considerarea doar a AIS și eliminarea oricărui alt factor scientometric, încadrarea jurnalului în quartilele Q1-Q4 corespunzător anului publicării sau anului celui mai apropiat în detrimentul anului curent) și/sau arbitrarii (declararea subdomeniilor de încadrare pe quartile AIS, eliminarea oricărei idei de multidisciplinaritate, limitarea la cel mult o treime din numărul total a lucrărilor Open Access publicate în regim cu taxă), singura reglementare schimbată în bine fiind cea referitoare la obținerea Diplomei de Doctor și, nu în ultimul rând,

5. Comisia a etalat o atitudine profund sfidătoare față de cei asupra cărora se răsfrâng  aceste reglementări de politică a educației și cercetării, eliminând apriori utilitatea unui firesc acord/contract social între reglementator și marea masă supusă reglementării,

NOI, semnatarii acestui memoriu:

A. Respingem integral proiectul cu noile propuneri emise de CNATDCU – CS4.

B. Adresăm rugămintea Ministrului Educației, Doamna Ligia DECA, în modul cel mai hotărât, să nu includă în Ordinul de Ministru propunerile recente venite de la Comisia de Chimie și să păstreze standardele deja existente publicate prin OM6129/20.12.2016. Ministrul și ministerul nu pot risca acceptând forma propusă, discrepanța între chimie și celelalte comisii fiind un defect flagrant.

C. Propunem inițierea și desfășurarea de dezbateri reale Comisie – Corp Profesoral (domeniul Chimie), bazate pe principii generale cunoscute și acceptate cvasiunanim (în principal, eliminarea discriminărilor și arbitrariului), rațiune și respect mutual asumat.

Prin setul de standarde minimale obligatorii propuse de CS4 și prin efectele aproape imediate pe care le va produce, se va ajunge la distrugerea Învățământului Superior de Chimie din România. Peste toate acestea, faptul că își va intra curând în atribuții noua Comisie CNATDCU – Chimie conturează perspectiva continuării agendei fostei Comisii. Chiar dacă noua Comisie ar trebui creditată cu prezumția de bună credință, totuși, componența sa ridică unele întrebări: unii dintre membrii vechii organigrame prezenți în actuala propunere de Comisie au consimțit unanim la aprobarea criteriilor dezbătute în data de 01.04. 2024 (președintele CS4 a anunțat consensul comisiei pentru propunerile făcute) și, mai nou, există măcar un membru al Comisiei nou-propuse care nu apare ca fiind cadru didactic titular.

D. Invităm la solidarizarea tuturor colegilor din țară cu ideile conținute în punctul nostru de vedere, precum și la alăturarea în acest demers a oricărui cetățean care consimte la validitatea gestului nostru.”

DOCUMENT Criticile trimise Ministerului Educației 

Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Noile standarde minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar includ obligatoriu o componentă didactică, conform proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației
CALENDAR Ministerul Educației anunță dezbateri publice, pe specializări, privind Standardele minimale naționale pentru titlurile de profesor și conferențiar, atestatul de abilitare și diploma de doctor, după o perioadă scurtă de consultări, care a stârnit critici până în ultima clipă
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare, puse în dezbatere publică de Ministerul Educației, cu întârziere
Standardele minimale pentru titlurile de conferențiar și profesor universitar, diploma de doctor și atestatul de abilitare în domeniul chimie, contestate de profesori ai Facultății de Chimie – Universitatea din București
Noile standarde minimale propuse pentru titlurile de conferențiar și profesor în domeniile Sociologie, Științe Administrative și ale Comunicării nu includ indicatori pentru componenta didactică / Era nevoie de o dezbatere mult mai largă – Memoriul unei Facultăți a Universității Al. I. Cuza din Iași

1 comment
  1. Fabrica de someri e facultatea de chimie.

    Astia se opun reformei sa nu piarda ore.

    Ar trebui vazut cati absolventi lucreaza in domeniul absolvit si apoi mai discutam daca e utila sau nu. Probbail ca in domeniu lucreaza doar un absolvent din 3 generatii si ala tot inc adrul facultatii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Nu pot să spun că anul viitor alocarea din PIB pentru cercetare în România va fi de 2%”, adică 1% finanțare publică și 1 % privată, spune noul ministru Bogdan-Gruia Ivan / La începutul anului, Nicolae Ciucă și Sebastian Burduja vorbeau despre 1% de la buget pentru cercetare în 2024

Ținta de 2% din PIB pentru cercetare – 1% din bani publici și 1% din zona privată – este “mai mult decât curajoasă”, dar “nu pot să spun că anul…
Vezi articolul

Verificarea plagiatelor: Declarația privind originalitatea lucrărilor devine instrument-cheie, pentru CNATDCU, în procedurile administrative introduse prin proiectul noii legi a învățământului superior / Ce se întâmplă în prezent? Declarația privind originalitatea în cazul Bode-UBB / CNATDCU e păstrată ca structură subordonată unei direcții din Minister

Declarația privind originalitatea tezelor de doctorat este prezentată de către Ministerul Educației drept un instrument-cheie în verificarea lucrărilor suspectate de plagiat, la CNATDCU, în proiectul noii Legi a învățământului superior,…
Vezi articolul

Unele universități din Olanda îi sfătuiesc pe studenții străini care vor să li se alăture să ia în calcul alte destinații de studiu, din cauza lipsei locurilor de cazare / Olanda e în topul destinațiilor pentru tinerii români care vor să învețe în străinătate

Mai multe universități din Olanda, inclusiv cele din Amsterdam, Utrecht, Eindhoven și Maastricht, îi îndeamnă pe studenții străini care doresc să li se alăture să își reevalueze opțiunea de studii…
Vezi articolul

Mai multe locuri la licență ar urma să fie alocate Facultății de Teologie Ortodoxă a Universității din București, decât la Istorie, Fizică, Biologie sau Chimie, semnalează profesorul Claudiu Tufiș de la Facultatea de Științe Politice: „Facultățile de teologie nu au ce căuta în universități” / Universitatea: Au fost aprobate doar propunerile inițiale, decizia finală – în mai

Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității din București ar urma să aibă disponibile pentru anul academic viitor mai multe locuri la buget, la programele de licență, decât facultățile de Jurnalism…
Vezi articolul