Profesori admiși cu burse de 3.700 lei/lună la masteratul didactic al facultății unde lucrează: Cazul unor cadre de la Facultatea de Matematică și Informatică – Universitatea Babeș-Bolyai / Instituția a adoptat ulterior norme etice pentru „cadrul didactic student” și spune că nu a fost nimeni avantajat la admitere

Foto: Edupedu.ro

Mai multe cadre didactice ale Facultății de Matematică și Informatică a Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, inclusiv un membru al comisiei de admitere, au concurat și au fost admise la programele de masterat didactic organizate în cadrul propriei facultăți, ceea ce le permite să obțină, pe lângă salarii, și burse substanțiale. Situația, semnalată Edupedu.ro de către cititori, a fost confirmată de către UBB, instituție care spune, însă, că nu poate îngrădi accesul la învățare și că niciun cadru didactic nu poate fi avantajat în fața altor candidați. 

Iar instituția precizează că pe 9 septembrie – deci după admiterea la masterul didactic în cadrul căreia au fost înregistrate cazurile și la șase zile după ce edupedu.ro a transmis întrebări pe această temă –  Consiliul de Administrație al UBB a stabilit un set de norme de organizare etică pentru activitățile cadrelor didactice titulare care dobândesc calitatea de student. Vezi aceste norme la finalul articolului.

Potrivit noii Legi a învățământului superior 199/2023 (prevederi reluate și în Regulamentul pentru burse al UBB), studenții la master didactic pot beneficia de burse finanțate de la bugetul de stat, în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant:

La 1 iunie 2024, salariul unui profesor debutant era de 3.700 lei.

Situația de la Facultatea de Matematică-Informatică nu se regăsește și la celelalte facultăți ale UBB unde a fost organizată admitere la master didactic, precizează universitatea. Cu o excepție, însă: „La FSEGA (Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor – n.red.) a fost admis un cadru didactic în sesiunea din luna iulie, însă s-a retras înainte de începerea celei de-a doua sesiuni de admitere.

Ce s-a întâmplat la Mate-Info

Situația de la Facultatea de Matematică și Informatică a fost semnalat de cititori Edupedu.ro, care au susținut că aproape jumătate dintre candidații la Matematică, respectiv Informatică (limba maghiară), pe locuri la buget, ar fi fost cadre didactice din facultate.

Potrivit condițiilor de înscriere la masteratul didactic, la facultatea menționată:

La solicitarea Edupedu.ro, UBB a transmis, miercuri, că „asigură accesul neîngrădit la cunoaștere tuturor persoanelor care îndeplinesc condițiile prestabilite de reglementările în vigoare la nivel național privind înscrierea la un program de studii. Fiecare cetățean are dreptul la învățare pe tot parcursul vieții. Legile și reglementările în vigoare asigură acest drept și promovează ideea formării continue facilitând accesul la cunoaștere în cadru formal. Totuși ca să evităm potențialele probleme de etică academică și conflicte de interese care pot apărea în cazul în care un cadru didactic este admis ca student, la un program de studii organizat de facultatea la care acesta este angajat, Consiliul de Administrație al UBB a adoptat în data de 9 septembrie hotărârea cu nr. 12983 care stabilește Normele de organizare etică a activităților didactice și administrative pentru cadre didactice titulare care dobândesc calitatea de student. Documentul tratează toate posibile conflicte de interese care pot ivi din astfel de situații protejând astfel calitatea actului didactic, și asigurând un climat academic sănătos pentru studenții s-au înscris la un program de studii, inclusiv cadrelor didactice care au calitatea de student”.

Potrivit universității, au fost organizate 7 programe de master didactic, în trei facultăți, dar numai la Facultatea de Matematică și Informatică au fost admise cadre didactice pe locuri bugetate. La FMI, s-au înregistrat astfel de cazuri la 2 din cele 3 programe organizate.

Înscrieri la masterele didactice ale Facultății de Matematică și Informatică, potrivit datelor transmise de UBB:

UBB precizează că patru cadre didactice ale facultății au fost admise, în total, în două dintre cele 3 programe:

UBB, despre cazul unui membru al comisiei de admitere la master didactic, înscris la un program de master didactic al Facultății:

Un singur cadru didactic din comisia de admitere pentru programe de master didactic s-a înscris la un program de master didactic. La Facultatea de Matematică și Informatică se stabilesc comisii distincte pentru fiecare ciclu de studii (licență și master), respectiv pentru fiecare domeniu de master. Pentru aceste programe de masterat didactic nu există probă scrisă sau orală de admitere. Criteriile de admitere de la aceste programe sunt: portofoliu de argumentativ notat Admis/Respins, 75% media de promovare a anilor de studiu, nivel licență, respectiv 25% media examenului de licență/absolvire. Astfel, niciun cadru didactic al UBB nu poate fi avantajat în detrimentul altor candidați. Cadrul didactic care s-a înscris la un program de masterat didactic și făcea parte din comisia de admitere a fost exclus de la verificare dosarelor de candidatură la programul de masterat la care s-a înscris. Menționăm, de altfel, că toate portofoliile au primit calificativul Admis, deci nu se poate invoca faptul că cineva a fost dezavantajat în urma evaluării portofoliilor. Mediile de clasificare au fost calculate corect, pe baza documentelor depuse la dosarul de înscriere de fiecare candidat”.

Pe de altă parte, după cum arată Universitatea în răspunsurile sale, „membrii comisiei de admitere sunt cadre didactice din Facultatea de Matematică și Informatică, deci toți sunt colegi”. UBB spune că niciunul dintre candidații admiși nu au funcție de conducere în cadrul FMI. În același timp, instituția precizează: 

Punctul de vedere al UBB privind astfel de cazuri:

„Conform Hotărârii Guvernului nr. 1339/2024, cadrele didactice trebuie să facă dovada parcurgerii unui program de formare psihopedagogică pentru învățământul superior în termen de 2 ani de la ocuparea postului. Astfel, cadrele didactice care nu au parcurs un astfel de program în timpul studiilor și-au luat angajamentul că vor parcurge aceste discipline conform actelor normative în vigoare, oferite de exemplu prin programe de masterat didactic. 

Universitatea Babeș-Bolyai promovează incluziunea, egalitatea de șanse și de gen, are politici anti-discriminare și, în același timp, face demersuri continue pentru asigurarea unui climat academic etic, fiind una dintre puținele universități din țară care a introdus instituția ombusdman-ului.

Totuși ca să evite potențialele probleme de etică academică și conflicte de interese care pot apărea în cazul în care un cadru didactic este admis ca student la un program de studii organizat de facultatea la care acesta este angajat, Consiliul de Administrație al UBB a adoptat pe data de 09.09.2024 hotărârea cu nr. 12983 care stabilește Normele de organizare etică a activităților didactice și administrative pentru cadre didactice titulare care dobândesc calitatea de student. Aceste norme au în vedere atât asigurarea dreptului constituțional la învățare pe tot parcursul vieții pe care îl au inclusiv cadrele didactice, dar și asigurarea unui tratament egal al studenților, indiferent de statutul pe care îl au. Universitatea Babeș-Bolyai promovează accesul la cunoaștere și învățarea de calitate, în condiții echitabile pentru toți studenții.”

Ce spun noile norme UBB cu părivire la cadrele didactice care devin studenți

Normele adoptate pe 9 septembrie de Consiliul de Administrație al UBB prevăd, între altele:

Normele complete pentru cadrele didactice studenți:
Exit mobile version