Mai multe cadre didactice ale Facultății de Matematică și Informatică a Universității Babeș-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca, inclusiv un membru al comisiei de admitere, au concurat și au fost admise la programele de masterat didactic organizate în cadrul propriei facultăți, ceea ce le permite să obțină, pe lângă salarii, și burse substanțiale. Situația, semnalată Edupedu.ro de către cititori, a fost confirmată de către UBB, instituție care spune, însă, că nu poate îngrădi accesul la învățare și că niciun cadru didactic nu poate fi avantajat în fața altor candidați.
- UBB a confirmat pentru Edupedu.ro că printre cei înscriși la masterul didactic s-a numărat și un cadru didactic din comisia de admitere pentru programe de master didactic. Universitatea a precizat, însă, că acel profesor a fost exclus de la verificare dosarelor de candidatură la programul de masterat la care s-a înscris.
Iar instituția precizează că pe 9 septembrie – deci după admiterea la masterul didactic în cadrul căreia au fost înregistrate cazurile și la șase zile după ce edupedu.ro a transmis întrebări pe această temă – Consiliul de Administrație al UBB a stabilit un set de norme de organizare etică pentru activitățile cadrelor didactice titulare care dobândesc calitatea de student. Vezi aceste norme la finalul articolului.
- UBB a refuzat să prezinte identitatea cadrelor didactice respective, invocând protecția datelor cu caracter personal.
Potrivit noii Legi a învățământului superior 199/2023 (prevederi reluate și în Regulamentul pentru burse al UBB), studenții la master didactic pot beneficia de burse finanțate de la bugetul de stat, în cuantum egal cu salariul net al unui profesor debutant:
- LIS 199/2023 – Art. 107: „(2) Studenții care frecventează cursurile licenței didactice cu dublă specializare sau de masterat didactic, într-o instituție de învățământ superior de stat pot beneficia de burse de studiu finanțate de la bugetul de stat.
- (3) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat studenților înmatriculați la programele de studii universitare de licență didactică cu dublă specializare sau masterat didactic este egal cu salariul net al unui profesor debutant. Criteriile generale de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al ministrului educației.”
La 1 iunie 2024, salariul unui profesor debutant era de 3.700 lei.
Situația de la Facultatea de Matematică-Informatică nu se regăsește și la celelalte facultăți ale UBB unde a fost organizată admitere la master didactic, precizează universitatea. Cu o excepție, însă: „La FSEGA (Facultatea de Științe Economice și Gestiunea Afacerilor – n.red.) a fost admis un cadru didactic în sesiunea din luna iulie, însă s-a retras înainte de începerea celei de-a doua sesiuni de admitere.”
Ce s-a întâmplat la Mate-Info
Situația de la Facultatea de Matematică și Informatică a fost semnalat de cititori Edupedu.ro, care au susținut că aproape jumătate dintre candidații la Matematică, respectiv Informatică (limba maghiară), pe locuri la buget, ar fi fost cadre didactice din facultate.
Potrivit condițiilor de înscriere la masteratul didactic, la facultatea menționată:
- „Pentru specializările de masterat din domeniul Științele educației sunt acceptați candidați care au absolvit o specializare din domeniul Matematică pentru Masterat didactic în Matematică, respectiv domeniul Informatică sau specializările Matematică informatică și Informatică economică de 4 ani pentru Masterat didactic în Informatică. De asemenea se acceptă candidați profesori de specialitate, absolvenți ai programelor postuniversitare de conversie profesională pentru Matematică respectiv Informatică. Pentru aceste specializări nu se poate susține probă pentru absolvenți din alte domenii sau specializări”.
La solicitarea Edupedu.ro, UBB a transmis, miercuri, că „asigură accesul neîngrădit la cunoaștere tuturor persoanelor care îndeplinesc condițiile prestabilite de reglementările în vigoare la nivel național privind înscrierea la un program de studii. Fiecare cetățean are dreptul la învățare pe tot parcursul vieții. Legile și reglementările în vigoare asigură acest drept și promovează ideea formării continue facilitând accesul la cunoaștere în cadru formal. Totuși ca să evităm potențialele probleme de etică academică și conflicte de interese care pot apărea în cazul în care un cadru didactic este admis ca student, la un program de studii organizat de facultatea la care acesta este angajat, Consiliul de Administrație al UBB a adoptat în data de 9 septembrie hotărârea cu nr. 12983 care stabilește Normele de organizare etică a activităților didactice și administrative pentru cadre didactice titulare care dobândesc calitatea de student. Documentul tratează toate posibile conflicte de interese care pot ivi din astfel de situații protejând astfel calitatea actului didactic, și asigurând un climat academic sănătos pentru studenții s-au înscris la un program de studii, inclusiv cadrelor didactice care au calitatea de student”.
Potrivit universității, au fost organizate 7 programe de master didactic, în trei facultăți, dar numai la Facultatea de Matematică și Informatică au fost admise cadre didactice pe locuri bugetate. La FMI, s-au înregistrat astfel de cazuri la 2 din cele 3 programe organizate.
Înscrieri la masterele didactice ale Facultății de Matematică și Informatică, potrivit datelor transmise de UBB:
- Master didactic în Matematică (limba maghiară) – 13 înscriși, pe 13 locuri la buget și 14 locuri cu taxă, din care 13 admiși (la buget)
- Master didactic în Informatică (limba română) – 43 de înscriși pe 4 locuri la buget și 24 locuri cu taxă) – toate locurile ocupate
- Master didactic în Informatică (limba maghiară) – 21 de înscriși pe 3 locuri la buget și 23 cu taxă – au fost admiși 4 la buget și 16 la locuri cu taxă
UBB precizează că patru cadre didactice ale facultății au fost admise, în total, în două dintre cele 3 programe:
- „La programul de Masterat didactic în Informatică (lb. magh.) este un cadru didactic admis pe loc bugetat, respectiv la programul de Masterat didactic în Matematică (lb. magh.) sunt 3 cadre didactice admise pe locuri bugetate. În acest ultim caz, trebuie menționat că au rămas locuri bugetate neocupate la finalul admiterii.
UBB, despre cazul unui membru al comisiei de admitere la master didactic, înscris la un program de master didactic al Facultății:
„Un singur cadru didactic din comisia de admitere pentru programe de master didactic s-a înscris la un program de master didactic. La Facultatea de Matematică și Informatică se stabilesc comisii distincte pentru fiecare ciclu de studii (licență și master), respectiv pentru fiecare domeniu de master. Pentru aceste programe de masterat didactic nu există probă scrisă sau orală de admitere. Criteriile de admitere de la aceste programe sunt: portofoliu de argumentativ notat Admis/Respins, 75% media de promovare a anilor de studiu, nivel licență, respectiv 25% media examenului de licență/absolvire. Astfel, niciun cadru didactic al UBB nu poate fi avantajat în detrimentul altor candidați. Cadrul didactic care s-a înscris la un program de masterat didactic și făcea parte din comisia de admitere a fost exclus de la verificare dosarelor de candidatură la programul de masterat la care s-a înscris. Menționăm, de altfel, că toate portofoliile au primit calificativul Admis, deci nu se poate invoca faptul că cineva a fost dezavantajat în urma evaluării portofoliilor. Mediile de clasificare au fost calculate corect, pe baza documentelor depuse la dosarul de înscriere de fiecare candidat”.
Pe de altă parte, după cum arată Universitatea în răspunsurile sale, „membrii comisiei de admitere sunt cadre didactice din Facultatea de Matematică și Informatică, deci toți sunt colegi”. UBB spune că niciunul dintre candidații admiși nu au funcție de conducere în cadrul FMI. În același timp, instituția precizează:
- „Calitatea de student la un program de studii este incompatibilă cu calitatea de cadru didactic la același program de studii. Niciun cadru didactic admis nu predă la programe de masterat didactic în cadrul UBB. Acest lucru contravine normelor de organizare etică a activităților didactice și administrative pentru cadre didactice titulare care dobândesc calitatea de student”.
Punctul de vedere al UBB privind astfel de cazuri:
„Conform Hotărârii Guvernului nr. 1339/2024, cadrele didactice trebuie să facă dovada parcurgerii unui program de formare psihopedagogică pentru învățământul superior în termen de 2 ani de la ocuparea postului. Astfel, cadrele didactice care nu au parcurs un astfel de program în timpul studiilor și-au luat angajamentul că vor parcurge aceste discipline conform actelor normative în vigoare, oferite de exemplu prin programe de masterat didactic.
Universitatea Babeș-Bolyai promovează incluziunea, egalitatea de șanse și de gen, are politici anti-discriminare și, în același timp, face demersuri continue pentru asigurarea unui climat academic etic, fiind una dintre puținele universități din țară care a introdus instituția ombusdman-ului.
Totuși ca să evite potențialele probleme de etică academică și conflicte de interese care pot apărea în cazul în care un cadru didactic este admis ca student la un program de studii organizat de facultatea la care acesta este angajat, Consiliul de Administrație al UBB a adoptat pe data de 09.09.2024 hotărârea cu nr. 12983 care stabilește Normele de organizare etică a activităților didactice și administrative pentru cadre didactice titulare care dobândesc calitatea de student. Aceste norme au în vedere atât asigurarea dreptului constituțional la învățare pe tot parcursul vieții pe care îl au inclusiv cadrele didactice, dar și asigurarea unui tratament egal al studenților, indiferent de statutul pe care îl au. Universitatea Babeș-Bolyai promovează accesul la cunoaștere și învățarea de calitate, în condiții echitabile pentru toți studenții.”
Ce spun noile norme UBB cu părivire la cadrele didactice care devin studenți
Normele adoptate pe 9 septembrie de Consiliul de Administrație al UBB prevăd, între altele:
- Cadrul didactic titular admis la un program organizat de UBB „va avea calitatea de student (…) cu drepturi și obligații depline, conform reglementărilor în vigoare pe timpul studiilor”.
- „Pe durata studiilor, cadrul didactic student nu poate deține calitatea de cadru didactic la programul de studii la care este înmatriculat, nu poate susține activități didactice și de evaluare a studenților (…)”.
- „Cadrul didactic student nu poate evalua, aviza sau aproba documente ce țin de activitatea programului de studii la care este înmatriculat”
- „Pe durata studiilor, cadrul didactic student nu poate fi numit membru într-o comisie de valuare a cadrelor didactice (…)”.
- El „nu poate fi membru în comisii de admitere sau de finalizare a studiilor pentru programul de studii la care este înmatriculat”, nici „în comisii de acordare a burselor, de selecție în mobilități sau alte comisii (…)”